1e Foto's gp2 (use_it_or_lose_it)

Gebruikersavatar
vinnie1985
Junior Stato
Berichten: 219
Lid geworden op: di okt 09, 2007 15:07
Locatie: Eijsden

Re: 1e Foto's gp2 (use_it_or_lose_it)

Bericht door vinnie1985 »

heb je geen koplampsproeiers nodig en automatische koplampverstelling dit is namelijk verplicht als je auto na 1 januarie 2007 op kenteken is gezet :?:
Verlaagde GP 1.4 16v Starjet Racing Metalic blauw 3 deurs
Gebruikersavatar
FreshxTekzz
Junior Stato
Berichten: 269
Lid geworden op: za jul 12, 2008 17:31
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: 1e Foto's gp2 (use_it_or_lose_it)

Bericht door FreshxTekzz »

ik belgie heb je dat in ieder geval wel nodig voor de keuring... crap regering hier :x
GP2 1.3MJTD 16V sport - ambient white - 17" Take Off's - Climate Control - Privacy glass
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hellfire
Avere Una Vita
Berichten: 2066
Lid geworden op: vr jun 22, 2007 10:26

Re: 1e Foto's gp2 (use_it_or_lose_it)

Bericht door Hellfire »

In Nederland ook.
Afbeelding Grande Punto 1.4 T-Jet 16v Sport Exotica Red
Afbeelding En een Prius...
Afbeelding Renault Mégane III Estate 1.5 dCi TCE Bose
Gebruikersavatar
Fox-Racing
Nuovo Arrivato
Berichten: 184
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 12:33
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: 1e Foto's gp2 (use_it_or_lose_it)

Bericht door Fox-Racing »

volgens de pilot website
“Auto's die af fabriek met Xenon verlichting geleverd worden dienen te zijn uitgerust met automatische niveau regeling en een wis was installatie op de koplampen.
Echter voor het later inbouwen van Xenonverlichting gelden deze regels niet.
De Rijksdienst voor het Wegverkeer heeft te kennen gegeven dat bij de APK keuring alleen gelet wordt op het lichtbeeld.
Dit lichtbeeld veranderd na de inbouw van de Xenonverlichting niet omdat het brandpunt van de Xenonlamp in de bestaande reflector hetzelfde blijft.”
Grande Punto 1.4 16v Sport | Facebook | Twitter | LinkedIn | Website
Gebruikersavatar
Sunrise
Dedito
Berichten: 7609
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
Locatie: Het mooie Brabantse Land
Contacteer:

Re: 1e Foto's gp2 (use_it_or_lose_it)

Bericht door Sunrise »

Fox-Racing schreef:volgens de pilot website
“Auto's die af fabriek met Xenon verlichting geleverd worden dienen te zijn uitgerust met automatische niveau regeling en een wis was installatie op de koplampen.
Echter voor het later inbouwen van Xenonverlichting gelden deze regels niet.
De Rijksdienst voor het Wegverkeer heeft te kennen gegeven dat bij de APK keuring alleen gelet wordt op het lichtbeeld.
Dit lichtbeeld veranderd na de inbouw van de Xenonverlichting niet omdat het brandpunt van de Xenonlamp in de bestaande reflector hetzelfde blijft.”
Dan moeten ze bij Pilot de web-site eens aanpassen :!: Dit is NOG STEEDS de tekst van 2006 :shock: Vanaf 01-01-2007 is het VERPLICHT in IEDERE auto met Xenon dat je automatische niveau-regeling en een wis/was (sproei) installatie voor de koplampen hebt :cry:

Dus ook voor de keuring.. :x
Gebruikersavatar
Hellfire
Avere Una Vita
Berichten: 2066
Lid geworden op: vr jun 22, 2007 10:26

Re: 1e Foto's gp2 (use_it_or_lose_it)

Bericht door Hellfire »

Op websites van verkopers van Xenonverlichting heeft dit inderdaad weinig toegevoegde waarde. Heeft iemand misschien een linkje dat naar de betreffende wet verwijst?

Edit: iets gevonden op de site van Hella. Hoewel dit een fabrikant is van autoverlichting, hecht ik hier meer waarde aan dan aan de blauwe ogen van een verkoper van aftermarketsetjes:
Hella schreef:Voor nieuwe auto’s die vanaf 1 januari 2007 op kenteken worden gezet, gelden strengere eisen voor het achteraf inbouwen van extra sterke koplampen, zogeheten xenonlampen. Kabinet is hiermee akkoord gegaan. Het inbouwen van deze lampen is alleen toegestaan als ze aan bepaalde eisen voldoen.

De belangrijkste eisen zijn automatische niveauregeling en een koplampreinigingsinstallatie. (enzovoorts)
Aangezien ik geen zin heb in het installeren van beide installaties, laat ik xenonverlichting lekker achterwege.
Afbeelding Grande Punto 1.4 T-Jet 16v Sport Exotica Red
Afbeelding En een Prius...
Afbeelding Renault Mégane III Estate 1.5 dCi TCE Bose
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Re: 1e Foto's gp2 (use_it_or_lose_it)

Bericht door Giovanni Tutore »

Poging 1: Link naar de verkopert

Wetgeving omtrent Xenon verlichting

Auto's die af fabriek met Xenon verlichting geleverd worden dienen te zijn uitgerust met automatische niveau regeling en een wis/was installatie op de koplampen. Echter voor de Xenon conversiesets voor de aftermarket geldt dit niet. De Rijksdienst voor het Wegverkeer heeft te kennen gegeven dat bij de APK keuring alleen gelet wordt op het lichtbeeld. Dit lichtbeeld veranderd na de Xenonconversie niet omdat het brandpunt van de Xenonlamp in de bestaande reflector hetzelfde blijft. Hierdoor is het tevens mogelijk geworden om ook nieuwe auto's met Xenon conversie sets uit te rusten.

Topkwaliteit met de juiste brandpuntafstand

AEMW levert alleen topkwaliteit Xenon verlichting , dus geen conversie ringen om de lampen "pas" te maken waardoor de brandpuntafstand niet goed is. Welke later bij de APK weer problemen opleveren.

Voertuigen na 31 december 2006

Voor personenauto's en bedrijfsauto's die in gebruik zijn genomen na 31 december 2006 en die zijn voorzien van dimlichten met gasontladingslicht-bronnen geldt dat deze dimlichten :

* Voorzien moeten zijn van een koplampreinigings installatie waarmee het gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp wordt gereinigd
* Ingeschakeld moeten blijven wanneer het groot-licht brandt
* Voorzien moeten zijn van een niveauregeling die de verticale helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig. Dit is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale afstelling van de lichtbundel op andere wijze wordt aangepast aan de beladingstoestand van het voertuig.



Voor auto's die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 2007 en die voorzien zijn van xenon-verlichting gelden deze eisen dus niet.

APK Keuring Voor de APK hebben deze nieuwe regels geen gevolgen, omdat daar bij de APK niet op getoetst wordt. Voor de APK geldt dat het juiste lichtbeeld van de verplichte verlichting vooralsnog bepalend is.
Laatst gewijzigd door Giovanni Tutore op ma dec 08, 2008 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Re: 1e Foto's gp2 (use_it_or_lose_it)

Bericht door Giovanni Tutore »

Poging 2: (site RDW, stukkie uit een heel verhaal maar komplete --> link)

Voor personenauto’s en bedrijfsauto’s die in gebruik
zijn genomen na 31 december 2006 en die zijn
voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen
geldt dat deze dimlichten:
voorzien moeten zijn van een koplampreinigingsinstallatie
waarmee het gehele of een deel van het
lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp wordt
gereinigd
ingeschakeld moeten blijven wanneer het grootlicht
brandt
voorzien moeten zijn van een niveauregeling die
de verticale helling van de lichtbundel automatisch
aanpast aan de belading van het voertuig.

Dit is niet van toepassing op voertuigen waarbij de
verticale afstelling van de lichtbundel op andere
wijze wordt aangepast aan de beladingstoestand
van het voertuig.

@U'r service ~]
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Re: 1e Foto's gp2 (use_it_or_lose_it)

Bericht door Giovanni Tutore »

Hellfire schreef:De belangrijkste eisen zijn automatische niveauregeling en een koplampreinigingsinstallatie. (enzovoorts)
Aangezien ik geen zin heb in het installeren van beide installaties, laat ik xenonverlichting lekker achterwege.
Maestro reporter,

Beide is dus niet nodig, alleen die sproeiers moeten. De twee knopjes links op het paneeltje (pagina 90 v.h. instructieboekje) voldoen.

Ciao, Il Suggestivo
Gebruikersavatar
Hellfire
Avere Una Vita
Berichten: 2066
Lid geworden op: vr jun 22, 2007 10:26

Re: 1e Foto's gp2 (use_it_or_lose_it)

Bericht door Hellfire »

Giovanni Tutore (of eigelijk AEMW) schreef:AEMW levert alleen topkwaliteit Xenon verlichting , dus geen conversie ringen om de lampen "pas" te maken waardoor de brandpuntafstand niet goed is. Welke later bij de APK weer problemen opleveren.
Afgezien van het kreupele taalgebruik (gekopieerd, uiteraard), wil ik even melden dat AEMW een verkoper is. Dat blijkt wel uit:
AEMW schreef:Voor auto's die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 2007 en die voorzien zijn van xenon-verlichting gelden deze eisen dus niet.

APK Keuring Voor de APK hebben deze nieuwe regels geen gevolgen, omdat daar bij de APK niet op getoetst wordt. Voor de APK geldt dat het juiste lichtbeeld van de verplichte verlichting vooralsnog bepalend is.
Deels waar, deels niet waar. De eerste zin is duidelijk niet het geval, getuige Gio's tweede poging. :) Bij de APK kan je niet door de mand vallen. Dat maakt de pakkans nogal klein, maar als de politie je aanhoudt en constateert dat je verlichting niet aan de eisen voldoet, zal je toch enigszins een probleem hebben.
Giovanni Tutore schreef:Beide is dus niet nodig, alleen die sproeiers moeten. De twee knopjes links op het paneeltje (pagina 90 v.h. instructieboekje) voldoen.
Zo lees ik het ook. :)

Verder heb ik nog iets gevonden in het voertuigreglement, artikel 5.2.51:
Voertuigreglement schreef:b. twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, deze lichtbronnen voldoen aan door Onze Minister gestelde eisen, alsmede voor de installatie daarvan;
Nu nog even die letterlijke "gestelde eisen" vinden. :D

Edit: Dit lijkt er wel redelijk op. Het doel staat er duidelijk in: om te voorkomen dat mensen door middel van het gebruik van aftermarket setjes niet aan de technische eisen voor het gebruik van gasontladingslichtbronnen hoeven voldoen.
Afbeelding Grande Punto 1.4 T-Jet 16v Sport Exotica Red
Afbeelding En een Prius...
Afbeelding Renault Mégane III Estate 1.5 dCi TCE Bose
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Re: 1e Foto's gp2 (use_it_or_lose_it)

Bericht door Giovanni Tutore »

Ik zie dat bij poging 1 de bron vermelding is weggevallen (vandaar ook jouw terechte opmerking, 'tis een verkopert) Van de verkopers had ie echter de gezelligste, puntsgewijze opsomming... Ik EDIT even hierboven.
Gebruikersavatar
Davyunto
Nuovo Arrivato
Berichten: 24
Lid geworden op: di okt 28, 2008 13:51

Re: 1e Foto's gp2 (use_it_or_lose_it)

Bericht door Davyunto »

weet er iemand een goed bedrijf waar je (bi) Xenon kan inbouwen?

ik heb een bedrijf gevonden die bixenon inbouwd alles bij elkaar en garantie voor 499,=

en ik heb een bedrijf gevonden die xenon inbouwd voor 300,= maar wilde ik bixenon dan werd het 350,=

vind de prijzen nogal uiteen lopen omdat als ik op internet kijk die setjes(bi xenon) max. 250 ,= kosten

welke zouden jullie kiezen ivm de kleur? 6000K of 8000K
grtz
Gebruikersavatar
Sunrise
Dedito
Berichten: 7609
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
Locatie: Het mooie Brabantse Land
Contacteer:

Re: 1e Foto's gp2 (use_it_or_lose_it)

Bericht door Sunrise »

Zou kiezen voor 6000K, heb ik zelf ook en bevalt al ruim 2 jaar perfect :lol: . Xenon lijkt mij genoeg, als je het hebt gebruik je zelden nog je grootlicht :idea: . En wat betreft de prijzen :arrow: was 249,-- en 50,-- inbouw. Veel duurder is niet nodig ~]
swans
Avere Una Vita
Berichten: 4017
Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: 1e Foto's gp2 (use_it_or_lose_it)

Bericht door swans »

een natte spons is ook een mooi reinigingssetje!


wat als je een reinigingsset hebt op je auto en je gebruikt het niet??????
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
Gebruikersavatar
Hellfire
Avere Una Vita
Berichten: 2066
Lid geworden op: vr jun 22, 2007 10:26

Re: 1e Foto's gp2 (use_it_or_lose_it)

Bericht door Hellfire »

Dan zie je meestal niks meer door je voorruit. :lol:

Koplampen sproeiers gaan meestal toch tegelijk aan met de ruitenwissersproeiers, of niet?
Afbeelding Grande Punto 1.4 T-Jet 16v Sport Exotica Red
Afbeelding En een Prius...
Afbeelding Renault Mégane III Estate 1.5 dCi TCE Bose
Plaats reactie