GP trekt ton aan gewicht met gemak

Plaats reactie
the_dgc
Nuovo Arrivato
Berichten: 40
Lid geworden op: vr aug 29, 2008 10:49

GP trekt ton aan gewicht met gemak

Bericht door the_dgc »

heej allemaal,

ik moest een paar weken geleden een bouwsteiger vervoeren, dus daar had ik een aanhanger met een bak van zes meter voor nodig. gelijk een mooie proef voor mijn GP. de aanhanger woog namelijk bijna 1000 KG. hij trok het met het grootste gemak, dus ben niet bang dat ik problemen ga krijgen als ik caravan er achter ga hangen (die is ook 1000 KG max). het verbruik was op een zo goed als vlakke snelweg bij 100 km/h (ja ik weet het) in zijn vier 1 op 7 en in zijn vijf 1 op 8.8. nadeel van zijn vijf was dat hij bij elke brug of heuvel snelheid verloor omdat het dan te zwaar werd.

De aanhanger leeg
Afbeelding


de aanhanger geladen
Afbeelding
geladen heeft hij hem niet getrokken hoor. de aanhanger woog toen geschat 4 ton, dus daar hebben we een zwaardere auto voor gezet.

ps, na een halve dag met de alarm verlichting aan met de aanhanger er achter, wilde mijn gp pas weer starten na wat aanduwen. als dat gebeurd dan krijg je een hoop vage meldingen op het dashbord trouwens. onder andere airbag fout ga naar de dealer.
GP sport 1.4 16V 95PK oranje
Gebruikersavatar
Douwe
Senior Stato
Berichten: 682
Lid geworden op: zo jul 20, 2008 10:25
Locatie: Den Helder

Re: GP trekt ton aan gewicht met gemak

Bericht door Douwe »

Dat ziet er wel gaaf uit zo, het is ook wel een enorme kar zeg.

Zou mij lastig lijken om daar mee te rijden, maar een mooie test zo voor als je met de caravan op pad gaat.

Wat voor moter staat er in je GP?
Fiat Punto Edizione Cool TwinAir Turbo 100 Rock 'n Roll Blue
Volvo XC60 D5 FWD Momentum
swans
Avere Una Vita
Berichten: 4017
Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: GP trekt ton aan gewicht met gemak

Bericht door swans »

1.4 16v klepper met 95pk


ik weet iemand die een oranje gp EN een caravan die hem heeft opgeruimd omdat de auto bergafwaarts met caravan erachter niet zo veilig was!
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
nelis68
Nuovo Arrivato
Berichten: 29
Lid geworden op: zo okt 07, 2007 19:28

Re: GP trekt ton aan gewicht met gemak

Bericht door nelis68 »

ik weet iemand die een oranje gp EN een caravan die hem heeft opgeruimd omdat de auto bergafwaarts met caravan erachter niet zo veilig was
Dat klopt.....En zijn caravan was ook wat aan de zware kant voor de Punto
De standaard 95 pk is gewoon te licht in gewicht!
Ik heb zelf een 5 deurs T-Jet en heb deze zomer een caravan van 1050 kilo mee naar zuid Frankrijk genomen, en dat ging perfect.Maar die is dan ook 130 kilo zwaarder.... en powerrr zat.Alleen bij Luik heb ik even moeten schakelen!
Gebruikersavatar
Douwe
Senior Stato
Berichten: 682
Lid geworden op: zo jul 20, 2008 10:25
Locatie: Den Helder

Re: GP trekt ton aan gewicht met gemak

Bericht door Douwe »

Motervermogen en eigen gewicht van het trekkend voertuig zijn inderdaad belangrijk.

Hoe zwaarder (gewicht en vermorgen) de trekauto, des te stabieler lijkt mij de combinatie worden.

En bij een carvan spelen weersomstandigheden zoals sterke wind ook meer als bij een evenzware, lage
aanhanger.
Fiat Punto Edizione Cool TwinAir Turbo 100 Rock 'n Roll Blue
Volvo XC60 D5 FWD Momentum
the_dgc
Nuovo Arrivato
Berichten: 40
Lid geworden op: vr aug 29, 2008 10:49

Re: GP trekt ton aan gewicht met gemak

Bericht door the_dgc »

Douwe schreef:Zou mij lastig lijken om daar mee te rijden, maar een mooie test zo voor als je met de caravan op pad gaat.
voorruit is met elke aanhanger simpel, gewoon opletten of alles past en voelen wat je combinatie doet.. achteruit zit meestal de truuk.. zeker met de aanhanger op de foto is achteruit rijden een kunst.. geef mij de enkel en tandemmasters maar.. die reageren iets voorspelbaarder.
Douwe schreef:Wat voor moter staat er in je GP?
het is eigenlijk al gezegt.. maar onder mijn kleine motor kap ligt een 1.4 blok met 16 klepjes en 95 sterke paarden :P

ik heb gelukkig redelijk wat ervaring met het rijden met caravans en aanhangers. ook met aanhangers waarbij het gewicht van de aanhanger vele malen zwaarder was dan die van de auto. aanhangers waarbij je heuvel af licht op het gas moet om de combinatie zeg maar te "strekken" en slingeren te voorkomen.

maar goed.. het zal inderdaad wel even opletten zijn als ik straks met mijn GP en de caravan de bergen in schiet. maar ik ben van mening dat als je je snelheid maar aanpast aan de situatie, dat het geen enkel probleem moet zijn.. een caravan is immers een geremde aanhanger die met gemak zijn eigen gewicht stil kan zetten, als je maar goed met je remmen om gaat in de bergen. berg op zal waarschijnlijk wel iets rustiger gaan, maar gelukkig heeft mijn GP een mooi toeren bereik in zijn tweede en derde versnelling. dus je kunt met gemak zorgen dat je met max koppel de bergen op gaat.

maar weet je.. dat is het punt van vakantie he.. het mag rustiger.. en als je op de bonnefooi rijd dan heb je ook geen resevering waar je naar toe moet.. heb je een mindere dag, dan stop je gewoon eerder.
GP sport 1.4 16V 95PK oranje
Gebruikersavatar
Douwe
Senior Stato
Berichten: 682
Lid geworden op: zo jul 20, 2008 10:25
Locatie: Den Helder

Re: GP trekt ton aan gewicht met gemak

Bericht door Douwe »

Nou als ik je zo hoor, ben je bewust met de veiligheid bezig, klasse ! Je weet wat je doet en je past je aan de situatie aan.
Fiat Punto Edizione Cool TwinAir Turbo 100 Rock 'n Roll Blue
Volvo XC60 D5 FWD Momentum
Plaats reactie