Fiat Punto neemt alvast een beetje afscheid

Plaats reactie
jpkramer
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4699
Lid geworden op: ma feb 11, 2008 21:57

Fiat Punto neemt alvast een beetje afscheid

Bericht door jpkramer »

Fiat versmalt drastisch de verkooplijst van de Fiat Punto. In de loop van 2016 is het pas echt afgelopen voor de Punto, die in 2005 het grote publiek verraste met z’n zeer aantrekkelijke design. De pers roemde de hatchback van Fiat vanwege z’n Maserati-achtige front. Zelfs nu hij wat bejaard is geworden met 10 lentes achter de rug, is de Punto ten opzichte van de concurrentie, esthetisch gezien nooit echt een oudje geworden.

Over de vervanging doet de top van Fiat wat rookgordijnerig, maar iedereen verwacht inmiddels een wat chiquere aanpak via het 500-label, met laten we zeggen de sexappeal van de 500X. Volgens Marchionne in een recent interview, moet je in dit drukke segment het een niet zomaar vervangen door het andere, oftewel niet over één nacht ijs gaan. Fiat koos niet voor niets voor de evolutie de afgelopen jaren en lijkt nu langzaam maar zeker bereid om de naam Punto na ruim 20 jaar te laten voor wat het is.

Opmerkelijk is dat deze zomer de sterke 1.3 MultiJet2 van de optielijst verdwijnt. Een prachtige door ons veelgeprezen combinatie met de fijne rijdynamiek van de Punto. Afgelopen maand nog goed voor een zevende plaats in het Italiaanse klassement van meestverkochte diesels. We weten niet precies waarom deze verdwijnt. Mogelijk wil Fiat door het schrappen de score qua uitstoot een stuk lager doen uitvallen. Wel zien we Euro6 benzinemotoren, al dan niet in combinatie met de in Italië steeds populairdere LPG (EasyPower) en CNG (NaturalPower) versies op gas. Helaas geen kleine TwinAir Turbo meer die de Punto pit gaf en zeker niet teleurstelde.

Ook de driedeurs gaat eruit en dus is de Punto voortaan enkel met vijf portieren te krijgen. Mogelijk helpt de Punto daarmee de MiTo een beetje, die eveneens op de wip staat om het FCA-pand binnenkort te verlaten. De kleine Alfa uit 2008 ziet steeds minder nieuwe klanten. Fiat heeft voor dit laatste jaar nog wel een wijs besluit genomen, namelijk de toevoeging van het Uconnect infotainment systeem met 5 inch beeldscherm. De Punto blijft intussen een van de best verkochte auto’s van Italië. De fabriek in Melfi verwacht ondanks het schrappen van de genoemde varianten geen significante afname van de productie en stuurt dus ook geen personeel van deze assemblagelijn naar huis.

Dit is de nieuwe Italiaanse verkooplijst voor de Fiat Punto:
1.2 69 pk Street 14.000 euro
1.2 69 pk Young 15.000 euro
1.2 69 pk Lounge 15.000 euro
1.4 EasyPower LPG 77 pk Street 16.000 euro
1.4 EasyPower LPG 77 pk Young 17.000 euro
1.4 EasyPower LPG 77 pk Lounge 17.000 euro
1.4 NaturalPower CNG 70 pk Street 17.000 euro
1.4 NaturalPower CNG 70 pk Young 18.000 euro
1.4 NaturalPower CNG 70 pk Lounge 18.000 euro

Bron: AutoEdizione
Robse2
Nuovo Arrivato
Berichten: 22
Lid geworden op: zo okt 19, 2014 14:05

Re: Fiat Punto neemt alvast een beetje afscheid

Bericht door Robse2 »

Himm.....geen diesel en geen 3 deurs meer? Wat nu :shock:
Na een New Orleans Blue GP Edizione Prima('06) een witte GP Racing('09)een Prog. Black EVO ('11) een witte Punto ('15).
Gebruikersavatar
Rudabroda
Moderatore
Moderatore
Berichten: 1019
Lid geworden op: zo sep 28, 2014 20:27
Locatie: Q'onoS
Contacteer:

Re: Fiat Punto neemt alvast een beetje afscheid

Bericht door Rudabroda »

De keuze is reuze... En ook zo'n lekkere "pittige" 1.2 die nu (weer) geleverd gaat worden. :?
ॐ मणि पद्मे हूँ (oṃ maṇi padme hūṃ)
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: Fiat Punto neemt alvast een beetje afscheid

Bericht door ing_BRW »

Elke keer als ik weer hoor/lees dat een opvolger van de Punto moet passen binnen het 500-label denk ik elke keer weer dat het niet lang duurt voor de volgende krantenkop verschijnt:

FCA introduceert nieuw logo
Afbeelding

Mijn Punto rijd nog lekker zoals die is en dat laat ik ook nog zo tot ik moet overstappen naar benzine of de Punto is afgeschreven.
Maar zulk soort berichten moedigen mij niet echt aan om er aan te denken bij Fiat te kijken voor een nieuwe auto.
ARJFP
Junior Stato
Berichten: 214
Lid geworden op: di mar 31, 2015 15:25

Re: Fiat Punto neemt alvast een beetje afscheid

Bericht door ARJFP »

Wel jammer dat de diesel eruit gaat.
Ik maak zoveel kms dat ik gewoon diesel nodig heb....

Als ik aan vervanging toe ben dan ga ik kijken voor een alfa romeo giulietta 1.6 of 2.0.
Berrychello
Nuovo Arrivato
Berichten: 188
Lid geworden op: do mei 07, 2015 22:02

Re: Fiat Punto neemt alvast een beetje afscheid

Bericht door Berrychello »

Ik was vorige week op de IAA in Frankfurt en daar hadden ze de Punto al niet eens meer staan... :(
Plaats reactie