Vervangen sigarettenaansteker

Alles op het gebied van Interieur en Exterieur voor de Grande Punto.
Plaats reactie
naitsirk
Berichten: 2
Lid geworden op: di jun 24, 2014 8:13

Vervangen sigarettenaansteker

Bericht door naitsirk »

Hallo,

Mijn sigarettenaansteker functioneert niet meer goed (oa door corrosie kan ik mijn apparaten niet meer naar behoren opladen) en zou deze graag vervangen. Helaas is de aansteker in mijn Punto (foto 1 en 2) niet gelijk aan de aansteker die ik gekocht (foto 3) heb. Kan ik deze echter wel monteren en zo ja, hoe?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alvast bedankt voor het antwoord.

Groeten,
Kristian
Ser
Nuovo Arrivato
Berichten: 11
Lid geworden op: wo jan 08, 2014 8:31
Locatie: Den Haag

Re: Vervangen sigarettenaansteker

Bericht door Ser »

Hi Kristian,

Ik heb het een tijdje geleden ook geprobeerd, gaat om dezelfde sigarettenaanstekker, ik had het gekocht bij de Gamma.
De voorgaande berijder was een roker, en had goed gebruikt gemaakt van dat ding. ;-(

Na 15 minuten aan de oude sigarettenaanstekker gespeeld te hebben, was het mij gelukt om het los te trekken, het was geen makkelijke taak.

Maar mij is het uiteindelijk ook niet gelukt om de nieuwe te koppelen met de aansluitblokje van de GP. Heb het uiteindelijk zo gelaten.

Anders even een belletje aan de Fiat dealer, die kunnen je wel wat tips geven.

Succes
Gebruikersavatar
Solution
Nuovo Arrivato
Berichten: 142
Lid geworden op: zo jun 23, 2013 16:04

Re: Vervangen sigarettenaansteker

Bericht door Solution »

Had je hier al een oplossing voor gevonden? Ik heb ook exact dezelfde 2 producten waarvan ik de aansteker er ook met geen mogelijkheid vanaf krijg.
~ GP Sport 1.9 JTD - Rosso Maranello 176A ~
Gebruikersavatar
Jan_Kol
Nuovo Arrivato
Berichten: 184
Lid geworden op: vr mei 24, 2013 16:53
Locatie: Meppel

Re: Vervangen sigarettenaansteker

Bericht door Jan_Kol »

Puur elektrisch gesproken zie je 3 draden aan de GP sigarenaansteker (lekker ouderwets begrip eigenljk nu er bijna niemand meer sigaren rookt) :
  • een gele, waarschijnlijk voor het lampje omdat die dunner dan de beide andere lijkt,
  • een rode, die waarschijnlijk de plusdraad van de aansteker is en
  • een zwarte, die waarschijnlijk de aarddraad of nul is.
Door nu te meten of dit klopt zou je – met het contact op aan – eens moeten kijken of die rode inderdaad stroomvoerend is en die gele zal – als ik het juist verondersel – alleen stroomvoerend zijn als de verlichting van de auto is ingeschakeld. Als dat klopt is(moet) de zwarte inderdaad de aarde of nul (zijn).

Met die wetenschap zou je dan de “universele” aansteker kunnen monteren:
  • op de middenaansluiting van de aansteker de rode draad van de GP-aansteker
  • op de zijaansluiting de zwarte draad van de GP en daaraan tevens de zwarte draad van de universele aansteker aansluiten; gebruik zo'n dubbelkabelschoentje of een"bijknijp"-verbinding:
Afbeelding of eventueel Afbeelding

(de eerste verdient de voorkeur want zo'n bijknijper richt wel eens wat schade aan met op den duur een slechte/verbroken verbinding die ook de “hoofddraad” beschadigt; plaatjes van internet "geplukt").
  • tot slot de gele van de GP aan het rode draadje van het lampje.
Wel vooraf even testen of die universele sigarenaansteker wel netjes in de auto past...

Succes,

Jan

P.S. Verkeerde kabelschoentje afgebeeld want op het lampje zit ook een "male" aansluiting, zo nodig vervangen door "female" kabelschoentje of een dubbel female kabelschoentje kopen (bestaan ook).
Laatst gewijzigd door Jan_Kol op ma jul 21, 2014 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Vervangen sigarettenaansteker

Bericht door Thegroov »

Ter aanvulling...
De rode is bij de pevo grijs/rood.
Afbeelding
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: Vervangen sigarettenaansteker

Bericht door BramvE »

even een kick....maar mijn 12V aansluiting in de GP werkt niet meer. Het lampje (moet die oranje ring licht geven ja?) heeft het nooit gedaan.

Ik zou graag een nieuwe unit bestellen (nadat ik heb gemeten of de unit zelf stuk is), maar kan het onderdeel niet goed vinden bij Tuynder. Bovendien lijken er verschillende te zijn: met kapje 'max 180W' zoals hierboven, en degene die ik heb met een oranje ring. Die verschillende zie ik dus niet bij Tuynder.

Iemand tips hoe en waar ik de juiste onderdelen vindt?
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
maarteun
Berichten: 5
Lid geworden op: do mar 10, 2016 17:36

Re: Vervangen sigarettenaansteker

Bericht door maarteun »

Je moet even mailcontact zoeken met Tuynder! Heb ook voor mijn GP een nieuwe besteld!
Laatst gewijzigd door Rudabroda op vr mar 11, 2016 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd, zie punt 5 alg. voorwaarden.
Plaats reactie