aanjager ECC

Alles op het gebied van Interieur en Exterieur voor de Grande Punto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mkprs
Nuovo Arrivato
Berichten: 10
Lid geworden op: do jun 05, 2014 20:43
Locatie: Maastricht

aanjager ECC

Bericht door mkprs »

Hallo mensen,

Ik weet dat er al veel is geschreven over de aanjager in de GP. Ik heb ook al een en ander gelezen en hier kom ik op zich ook wel wat verder mee. Stekkertje, weerstand, motor...... toch zou ik wat aanvullende info op prijs stellen.

In mijn GP met ECC heb ik (soms) het probleem dat de aanjager het niet doet, of hapert. Onder droge en zachte weersomstandigheden merk ik hier eigenlijk vrij weinig van, als het vochtig en fris wordt, willen de ramen natuurlijk wat sneller beslaan. Als ik op de knop 'max def' druk, schakelt het systeem over op mono, temperatuur gaat naar Hi en de aanjager gaat volledig aan. Dat laatste echter alleen in beeld. Geen luchtstroom of geluid en daarmee dus ook geen effect. Nogmaals, ik merk dit het duidelijkst in de max def stand. Normaliter staat het systeem in full auto.

Als ik de auto uitzet en vervolgens weer start, is het doorgaans opgelost. Dan werkt alles weer zoals het hoort. Naar mijn bescheiden mening is dan de motor op zich in orde en de weerstand ook. Is het zo simpel dat er een stekkertje los zit?

Ik ga komende week naar de dealer voor de wintercheck, zal het ter sprake brengen. Hebben jullie nog adviezen?

Hoor het graag, bij voorbaat dank!
2008 - Fiat Grande Punto - 1.4 8v- blue & me - nero provocatore
2010 - Skoda Octavia Combi - 1.4 TSI - Elegance Business - arctic green

2001 - Ford Mondeo wagon
2000 - Peugeot 306 Break
2000 - Citroën Saxo
1993 - VW Vento
1985 - BMW 318i
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: aanjager ECC

Bericht door tonyvandenbroek »

Het Max Def knopje is inerdaad een soort van "puppy ppower" mode voor de aanjager.
Zodra je deze indrukt zal alles op de voorraam gezet worden om deze zo snel mogelijk te ontwassemen.
Echter met een koude motor (in de koude ochtenden nu), zal het wel eens enkele minuten duren voordat deze aanlaat.
Koude lucht heeft immers totaal geen effect op een beslagen raam.

Ik zet deze dan ook handmatig op vol power (plus plus plus blijven drukken). Zodra er wat warmte in de motor zit, druk ik oop MAX DEF en dan werkt deze gelijk.
Afbeelding
Gebruikersavatar
mkprs
Nuovo Arrivato
Berichten: 10
Lid geworden op: do jun 05, 2014 20:43
Locatie: Maastricht

Re: aanjager ECC

Bericht door mkprs »

Het is me bekend dat de aanjager pas aangaat als de motor een bepaalde temperatuur heeft bereikt. Het is dan echter een aan-uit-aan-uit actie. Soms werkt het een hele tijd, maar kan dan plotseling helemaal stoppen met blazen, terwijl het aantal streepjes op het display wel nog hoog staat. Na enige tijd (of niet) gaat de aanjager dan weer aan. Leidt een beetje zijn eigen leven :cry:
2008 - Fiat Grande Punto - 1.4 8v- blue & me - nero provocatore
2010 - Skoda Octavia Combi - 1.4 TSI - Elegance Business - arctic green

2001 - Ford Mondeo wagon
2000 - Peugeot 306 Break
2000 - Citroën Saxo
1993 - VW Vento
1985 - BMW 318i
Gebruikersavatar
mkprs
Nuovo Arrivato
Berichten: 10
Lid geworden op: do jun 05, 2014 20:43
Locatie: Maastricht

Re: aanjager ECC

Bericht door mkprs »

Update, na enige tijd.

Was in de garage voor een waterpomp - distributievervanging, en toen is de diagnose wat betreft de aanjager gesteld:

'waarschijnlijk een stekkertje onder het dashboard dat kortsluiting maakt / heeft gemaakt. Op de laagste stand van de aanjager werkt het wel, wordt er meer vermogen gevraagd, dan werkt het niet meer goed.'

bekend bij iemand? Reparatie zou nogal wat tijd in beslag nemen en daarmee erg kostbaar zijn..... :(

Hoor het graag!
2008 - Fiat Grande Punto - 1.4 8v- blue & me - nero provocatore
2010 - Skoda Octavia Combi - 1.4 TSI - Elegance Business - arctic green

2001 - Ford Mondeo wagon
2000 - Peugeot 306 Break
2000 - Citroën Saxo
1993 - VW Vento
1985 - BMW 318i
FeaR
Nuovo Arrivato
Berichten: 146
Lid geworden op: di nov 08, 2011 22:01
Locatie: Zaltbommel

Re: aanjager ECC

Bericht door FeaR »

Toevallig dat mijn auto een paar weken geleden voor hetzelfde naar de garage is geweest. De gehele kabelboom en weerstand zijn vervangen. Kabelboom omdat er aan de mijne door een vorige garage is geknoeid (en dat was een officieel Fiat-dealer!) om de weerstand te overbruggen. Hele nieuwe kabelboom plus weerstand was al aan de prijs met zo'n 180 euro (even uit het hoofd). Montagekosten waren ook aanzienlijk aangezien er drie uur arbeid voor staat. Gelukkig wilde mijn garage wegens het lange wachten op het onderdeel wat schipperen met de prijs. Kabel en weerstand zitten achter het handschoenenvakje welke er helemaal uit moet en dan nog is de ruimte niet al te groot om in te werken.
Fiat Grande Punto Sport 1.4 T-Jet - 150 PK / 265 Nm Savali Tuning
Gebruikersavatar
mkprs
Nuovo Arrivato
Berichten: 10
Lid geworden op: do jun 05, 2014 20:43
Locatie: Maastricht

Re: aanjager ECC

Bericht door mkprs »

Tsja, dat het veel werk zou worden was inderdaad duidelijk. Mijn eigen garage-man (geen Fiat dealer) gaf aan dat het een kortsluitingsprobleem zou zijn. Gebeld met de Fiat-dealer zelf en daar zei de chef werkplaats dat dit niet waarschijnlijk is. Bij een handbediende airco komt dat wel eens voor, bij een ECC eigenlijk niet. Gevalletje niet goed vragen van mijn garageman dus...... :shock:

Advies is om de toestand uit te lezen aan de computer (60 euri, wrsch ex BTW) en dan op basis daarvan verder beleid te bepalen. Hoewel ik het vervelend vind dat die aanjager het niet goed doet, vind ik het ook erg zonde van mijn geld om daar zoveel aan te spenderen..... Vooralsnog lukt het ook zo....

keep you posted!!
2008 - Fiat Grande Punto - 1.4 8v- blue & me - nero provocatore
2010 - Skoda Octavia Combi - 1.4 TSI - Elegance Business - arctic green

2001 - Ford Mondeo wagon
2000 - Peugeot 306 Break
2000 - Citroën Saxo
1993 - VW Vento
1985 - BMW 318i
Gebruikersavatar
ddj
Senior Stato
Berichten: 792
Lid geworden op: za mar 12, 2011 18:44
Locatie: Elburg

Re: aanjager ECC

Bericht door ddj »

Dit probleem heb ik ook al een poosje dank voor de info, ik zal hier eens mee aan de slag gaan bij de garage
GP Edizione Prima Afbeelding
Plaats reactie