Veer gebroken -> wat allemaal vernieuwen?

Alles op het gebied van Interieur en Exterieur voor de Grande Punto.
Plaats reactie
henkert
Nuovo Arrivato
Berichten: 34
Lid geworden op: do nov 24, 2011 13:49

Veer gebroken -> wat allemaal vernieuwen?

Bericht door henkert »

De veer op de vooras is weer eens gebroken (vorig jaar RV, nu LV) en aangezien de boel er dan toch uit moet zit ik er over na te denken om ook maar meteen de gemodificeerde rubbers e.d. te plaatsen. Ik had eerst heel erg last van dat bonkerige geluid als je over klinkerwegen rijdt en/of als je gas geeft en direct loslaat maar dat is de laatste tijd wel weer over (ik hoor het in ieder geval niet meer).

Afijn, om dat voor te zijn, mocht het weer de kop op steken, zat ik er over te denken om de gemodificeerde rubbers te plaatsen, uit het bekende topic te lezen schijnt dat deze te zijn?

Daarnaast is mij als tip gegeven om ook meteen het veerpootlager te vervangen omdat als die niet lekker draait een veer ook sneller stuk kan gaan.

Ik heb even bij Brezan en Winparts gekeken naar wat ik moet hebben maar ik ben er niet zeker van welk rubber nu het gemodificeerde deel is. Als ik op de plaatjes af ga dan zie ik rubbers met 2 ringen (lijkt de gemodificeerde uit dat topic waar ik naar refereerde) maar ook met meerdere ringen. Kan ik daar op vertrouwen of moet ik die beter bij de dealer bestellen?

Tevens vroeg ik mij af of ik dit onderdeel dus ook moet gaan vervangen. De een noemt het een veerpootlager, de ander een gummistuk, de andere een veerpoot (!). Afijn, zie linkje dus.

TL;DR: Welke onderdelen moet ik extra vervangen nu ik toch de boel uit elkaar heb om er een nieuwe veer in te zetten?
Gebruikersavatar
GPT-jet
Nuovo Arrivato
Berichten: 30
Lid geworden op: zo feb 08, 2015 10:12

Re: Veer gebroken -> wat allemaal vernieuwen?

Bericht door GPT-jet »

ja zeker de veerpootlager vervangen.

als een veerpootlager versleten is, ontstaan er torsiekrachten op de veer die daardoor kan breken.

gr
Fiat Grande Punto 1.4 T-jet
Fiat 600
henkert
Nuovo Arrivato
Berichten: 34
Lid geworden op: do nov 24, 2011 13:49

Re: Veer gebroken -> wat allemaal vernieuwen?

Bericht door henkert »

Oké, bedankt, ga ik dat ook doen.

Hoe zit met qua overige onderdelen die ik noemde?
Gebruikersavatar
JasperB
Junior Stato
Berichten: 293
Lid geworden op: ma dec 01, 2008 21:12

Re: Veer gebroken -> wat allemaal vernieuwen?

Bericht door JasperB »

Gezien toch alles los moet, zou ik zeker alle rubberen en draaiende onderdelen vernieuwen. Het zijn ook niet echt de kosten om deze te laten zitten.
Een aanrader om ook mee te nemen zijn je stabilisator stangen welke, wanneer op, een klapperend geluid kunnen veroorzaken. Ik bedoel onderstaande welke prima zelf te vervangen zijn:

http://www.mister-auto.nl/fl/stabilisat ... 32194.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Zoek wel even de juiste voor jouw auto, gezien er verschillende diktes zijn.
Gr. Jasper
Fiat GP Sport 1.4 T-Jet 172PK / 275NM
henkert
Nuovo Arrivato
Berichten: 34
Lid geworden op: do nov 24, 2011 13:49

Re: Veer gebroken -> wat allemaal vernieuwen?

Bericht door henkert »

Heb net een nieuwe veer besteld + aanslagrubber + veerpootlager. Dat laatste moet nog binnen komen voor ik aan de slag kan gaan :) Die stang kan volgens mij altijd later nog eens, veer hoeft er daar voor niet af geloof ik?
Plaats reactie