Cornering lights inbouwen

Alles op het gebied van Interieur en Exterieur voor de Grande Punto.
Plaats reactie
max0481
Nuovo Arrivato
Berichten: 30
Lid geworden op: do mar 29, 2012 17:05

Cornering lights inbouwen

Bericht door max0481 »

Hee mede punto rijders!

Ik heb een gp uit 2007, en wil hier graag zelf bochtenverlichting voor maken.
Ik wil niet die aftermarket zooi, maar het liefst zelf een brouwsel solderen en evt met testapparaat regelen, heeft iemand hier ervaring mee? Of tips/schemas?
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Cornering lights inbouwen

Bericht door Thegroov »

Nou, even heel snel dan. Het is meer dan 30 jaar geleden dat ik aan schakelingetjes gerekend heb, dus de hoogtes van de waarden van de weerstandjes en de condensator zal empirisch bepaald moeten worden (uitproberen) of iemand met wat jongere ervaring moet het even voorrekenen.

Dit is het schema wat ik zo kan verzinnen:
Afbeelding

Boven de streep is wat je nu hebt. Zodra er spanning op de mistlamp staat, gaat hij aan.

Eronder wat het per lamp (links en rechts) worden moet. Kosten, ca. € 3,- per lamp.

Zodra je je mistlamp aanzet, staat er spanning op de transistoringang (het K-tje met het pijltje aan de uitgang (emittor)). Deze zet dan 12 volt via de tweede transistor op het relais en dat zet de mistlamp aan.

Zet je nu je knipperlicht aan, dan laadt de elco (C) (electrolitische condensator) via weerstand R1 heel snel op. Deze zet via R2 spanning op de ingang van de transistor en de mistlamp gaat ook branden.
Via weerstand R4 ontlaadt de elco weer. Zodra de elco bijna leeg is, gaat de mistlamp weer uit.

Stel dat je knipperlicht een maal per seconde knippert, dan moet je de weerstandjes zo kiezen dat de condensator binnen 0,1 seconden via R1 opgeladen is en dat hij na 1,5 seconden via R4 ontladen is. Wat er dan gebeurt is dat zolang je knipperlicht aan staat, de elco niet de tijd krijgt om te ontladen en je mistlamp mee brandt. Zodra je je knipperlicht uitzet, gaat na 1,5 seconden je mistlamp ook uit.

Misschien kan iemand met wat recentere elektro-kennis wat waarden aan de weerstanden, elco en transistoren geven.

Snap je er iets van?
max0481
Nuovo Arrivato
Berichten: 30
Lid geworden op: do mar 29, 2012 17:05

Re: Cornering lights inbouwen

Bericht door max0481 »

Kijk eens aan Grank, hier lan ik denk ik wel wat mee.
Ik ga er eens even mee rekenen en proberen enzo!
max0481
Nuovo Arrivato
Berichten: 30
Lid geworden op: do mar 29, 2012 17:05

Re: Cornering lights inbouwen

Bericht door max0481 »

Het mooiste zou ik eigenlijk vinden als ik dit gaan realiseren zonder mijn knipperlicht erbij te moeten schakelen, net als in de evo's bijvoorbeeld. Misschien iets vanaf de stuurhoek sensor?
Gebruikersavatar
Dixie
Junior Stato
Berichten: 346
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 8:12

Re: Cornering lights inbouwen

Bericht door Dixie »

Ik had bochtenverlichting in mijn Punto Evo en ik moet zeggen dat het zeer weinig nut had.
Meedraaiende lampen geven wel licht in de bocht. (wat Fiat niet heeft).
Plaats reactie