T-Jet chiptunen

Alles op het gebied van Interieur en Exterieur voor de Grande Punto.
Gebruikersavatar
Blu Magnetico
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 233
Lid geworden op: di aug 12, 2014 22:57

T-Jet chiptunen

Bericht door Blu Magnetico »

Hallo allemaal,

Hoewel ik al diverse berichten gelezen heb hierover op dit forum, heb ik toch een paar vraagjes.
Ik ben in het bezit van een GP 1.4 T-Jet Sport (120 pk) van 2009 met circa 105.000 km's op het klokje.
Een heerlijke auto met een vlot motorblok, maar toch ben ik benieuwd naar het resultaat na chiptuning.

Zijn er een aantal punten waar (vantevoren) rekening mee gehouden moet worden, m.b.t. onderhoud / staat
van bepaalde onderdelen? Afgelopen jaar is de distributieriem vervangen, evenals de waterpomp.

En als ik mij bij Savali meld voor een afspraak, wat dient dan als bewijs dat ik GPC lid ben om voor de korting in aanmerking te komen? (op dit moment ben ik nog geen betalend lid, maar dat zal zeer binnenkort veranderen)

Zijn er personen met een T-Jet Sport die hun bolide al door Savali hebben laten behandelen? Wat is jullie ervaring?

Alvast dank voor jullie reakties.
Fiat Grande Punto 1.4 16V T-Jet Sport 3d. Savali 121 pk > 146 pk
Gebruikersavatar
Blu Magnetico
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 233
Lid geworden op: di aug 12, 2014 22:57

Re: T-Jet chiptunen

Bericht door Blu Magnetico »

Aanvullende vraag:

Heeft er iemand ervaring met Unlimited Tuning in Amersfoort? Zij zijn de clubsponsor van de FiatBravoClub (Bravo/Brava/Marea). Voor de tuning van een GP 1.4 T-Jet beloven zij een toename van 120 naar 155 pk /
206 naar 265 Nm. De kosten: voor de tuning 399 euro (incl. BTW) en voor de vermogensmeting 75 euro extra.

De kosten bij Savali zijn 480 euro voor de tuning en 100 euro voor de vermogensmeting (zonder clubkorting).
Echter geeft de tabel bij hen aan dat de opbrengst zal stijgen naar 144 pk / 257 Nm.

Zijn de gegevens van Unlimited Tuning wellicht te optimistisch? Of gaan zij iets verder dan Savali?
Ik weet dat Savali per auto bekijkt wat mogelijk is, en geen standaard aanpassing per type.
Bij Unlimited Tuning misschien wel een standaard aanpassing die gedaan wordt?

Vriendelijke groet,
Fiat Grande Punto 1.4 16V T-Jet Sport 3d. Savali 121 pk > 146 pk
Gebruikersavatar
hbassen
Tesoriere GPC
Tesoriere GPC
Berichten: 2084
Lid geworden op: zo dec 14, 2008 11:20
Locatie: Assen

Re: T-Jet chiptunen

Bericht door hbassen »

Unlimited tuning is unlimited slecht.
Ga naar Savali of Squadra dan heb je ook echt service en weet je zeker dat het goed is.

Er zijn hier mensen met hele slechte ervaringen met Unlimited tuning.

HB
Denk niet in problemen, maar in mogelijkheden.



Alfa Romeo Guilietta QV.
Gebruikersavatar
Anyways
Senior Stato
Berichten: 657
Lid geworden op: ma jun 03, 2013 21:38
Locatie: Groningen-city

Re: T-Jet chiptunen

Bericht door Anyways »

Unlimited inderdaad NIET DOEN! grote kans dat ze je turbo opblazen. (er zijn al vaker auto's kapot gegaan na een bezoek aan hun..)

ik heb de tuning bij Savali laten doen en ben er erg tevreden over.
Bedenk wel of je nog iets aan je uitlaat of andere zaken wilt laten doen die effect hebben op de tuning want dan kun je dat beter eerst doen.

Met VIP lidmaatschap krijg je inderdaad korting! :-]
.
Grande Punto 1.4 16V T-jet Arancione Spassoso, 155pk, 275Nm (Savali), 18" OZ Ultraleggera
AP-schroefset, K&N luchtfilter, EBC-remsysteem, EPS rvs-uitlaat + sportkat.


Afbeelding
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: T-Jet chiptunen

Bericht door tonyvandenbroek »

Savali....Gewoon beste service. Beste voor je Punto
Afbeelding
Gebruikersavatar
Blu Magnetico
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 233
Lid geworden op: di aug 12, 2014 22:57

Re: T-Jet chiptunen

Bericht door Blu Magnetico »

Dank voor het reageren. Ik had al enige twijfel over Unlimited Tuning, en voorkeur voor Savali.
Jullie reakties bevestigen dat beeld. Het gaat tenslotte vooral om de rijbelevenis en minder om de kille cijfers.

Een half jaartje geleden is de einddemper vervangen. Voor de T-Jet Sport is dat een andere (duurdere) uitlaat dan
de overige versies. Dankzij prijsvergelijken via sites als Carsom.nl heb ik bij mijn montagepunt een beetje kunnen onderhandelen. In plaats van het bedrag voor de einddemper excl. montage, werd dit bedrag incl. montage. :)
Fiat Grande Punto 1.4 16V T-Jet Sport 3d. Savali 121 pk > 146 pk
Gebruikersavatar
Blu Magnetico
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 233
Lid geworden op: di aug 12, 2014 22:57

Re: T-Jet chiptunen

Bericht door Blu Magnetico »

Het gaat gebeuren.. volgende week wordt er zo'n heerlijk Savali-sausje over het motorblok gegoten. Figuurlijk dan. :)
Ik ben zeer benieuwd naar het verschil, gezien de vele positieve geluiden over deze behandeling.
Fiat Grande Punto 1.4 16V T-Jet Sport 3d. Savali 121 pk > 146 pk
Gebruikersavatar
AppleBaws
Nuovo Arrivato
Berichten: 64
Lid geworden op: vr dec 11, 2015 12:30
Locatie: Apeldoorn

Re: T-Jet chiptunen

Bericht door AppleBaws »

Hoe is het gegaan?
Merk je nou echt veel verschil?
Heb je merkbaar kracht boven in de toeren of is het meer het koppel waar je op rijdt?
Fiat Grande Punto T-jet, vermogen: snel.

- HKS SSQV 3 Blow off valve
- Custom made uitlaat systeem (60mm downpipe, 200cells katalysator)
- Bmc Luchtinlaat systeem
- Savali gechipt
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: T-Jet chiptunen

Bericht door tonyvandenbroek »

koppel, koppel..met een tjet kun je een bak koppel creeren. Ik rij al jaren met een gechipte T-jet.
Nu lekker veel koppel. 300NM!
Afbeelding
Gebruikersavatar
AppleBaws
Nuovo Arrivato
Berichten: 64
Lid geworden op: vr dec 11, 2015 12:30
Locatie: Apeldoorn

Re: T-Jet chiptunen

Bericht door AppleBaws »

Toch wel voornamelijk merkbare koppel dus,, hoeveel pk heb je bij die 300nm?
Ik zou eind februari ook aan de 300nm moeten zitten samen met 180pk maar weet niet wat ik moet verwachten
Fiat Grande Punto T-jet, vermogen: snel.

- HKS SSQV 3 Blow off valve
- Custom made uitlaat systeem (60mm downpipe, 200cells katalysator)
- Bmc Luchtinlaat systeem
- Savali gechipt
Gebruikersavatar
Blu Magnetico
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 233
Lid geworden op: di aug 12, 2014 22:57

Re: T-Jet chiptunen

Bericht door Blu Magnetico »

Meer koppel inderdaad en nog soepeler. Ik heb een winst van 25 pk en bijna 50 Nm.
Mijn auto is een ongewijzigde T-jet Sport. Geen aanpassingen behalve de Savali treatment.
De acceleratie van 0-100 km/u (fabrieksopgave 8,9 sec) zal nu in ongeveer 8 sec. gaan.
Fiat Grande Punto 1.4 16V T-Jet Sport 3d. Savali 121 pk > 146 pk
Gebruikersavatar
AppleBaws
Nuovo Arrivato
Berichten: 64
Lid geworden op: vr dec 11, 2015 12:30
Locatie: Apeldoorn

Re: T-Jet chiptunen

Bericht door AppleBaws »

Wow dat is een beste vooruitgang in acceleratie idd. En dat zonder verdere aanpassingen, erg netjes
Fiat Grande Punto T-jet, vermogen: snel.

- HKS SSQV 3 Blow off valve
- Custom made uitlaat systeem (60mm downpipe, 200cells katalysator)
- Bmc Luchtinlaat systeem
- Savali gechipt
Gebruikersavatar
skeez
Nuovo Arrivato
Berichten: 160
Lid geworden op: do feb 12, 2015 12:03

Re: T-Jet chiptunen

Bericht door skeez »

Is het ook waar dat je dan beter geen euro95 meer kan tanken?
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: T-Jet chiptunen

Bericht door tonyvandenbroek »

Ik heb zo ongeveer 155PK, en dus 300NM. Dat rijdt heerlijk. Vooral het koppel onderin bij al 1700rpm.
Tank sinds de tuning alleen nog maar V-power:

A) spaart lekker in de airmiles
B) Op gewone 95 vind ik hem minder lekker lopen
C) Die paar euro kan me ook niet bommen.

Beter is nog om 100ron te tanken, maar die is hierin de regio nergens te krijgen
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rudabroda
Moderatore
Moderatore
Berichten: 1019
Lid geworden op: zo sep 28, 2014 20:27
Locatie: Q'onoS
Contacteer:

Re: T-Jet chiptunen

Bericht door Rudabroda »

skeez schreef:Is het ook waar dat je dan beter geen euro95 meer kan tanken?
Dat ligt er aan wat je wil en wat je rijstijl is..
Vuistregel is als je wat meer doortrekt: Meer RON is meer LOL.
95 RON kan wel, maar dan moet je je afvragen of je zo wel wil rijden.
Dit aangezien de verbranding minder efficient is dan 98 RON of V-power.

Met andere woorden je kan met een gerust hart een hoger octaan tanken zoals Tony ook aangeeft. Het loopt allemaal net ff lekkerder.

Octaangetal in trouwens niet hetzelfde als octaangehalte. Octaangetal wordt in RON ‘research octane number' uitgedrukt. Daarbij wordt de klopvastheid van de brandstof in de CFR-controlemotor vastgesteld zonder voorverwarming bij 600 toeren per minuut. Bij een te laag RON treden er acceleratiepingelingen op die meestal hoorbaar zijn (pingelen).

‘Straight run' -- 40 RON
Normaal loodvrij -- 91 RON
Euro loodvrij -- 95 RON
Super (plus) -- 98 RON
LPG -- 104-108 RON
Alcohol -- 111 RON

Scheikundige hebben het daarentegen over een octaangehalte. En geeft aan hoe zuiver de brandstof is.
Kortom: Laat 95 RON voor wat het is en tank echte brandstof. 8)
ॐ मणि पद्मे हूँ (oṃ maṇi padme hūṃ)
Plaats reactie