17 inch velgen et 45 vraag

Alles op het gebied van Interieur en Exterieur voor de Grande Punto.
Plaats reactie
YMD
Berichten: 5
Lid geworden op: za dec 17, 2016 23:53

17 inch velgen et 45 vraag

Bericht door YMD »

Hallo,

Ik heb een vraagje, heb de zoekfunctie al gebruikt maar kom er niet echt uit.

Ik heb een grande punto uit 2006, er zitten nu 15 inch velgen onder maar ik vraag me af of 17 inch eronder kan, en hoe dat rijdt ten opzichte van de 15 inch? En is er kans op aanlopen met 17 inch? Mijn auto is niet verlaagd.

Tevens nog een vraagje..de et waarde van de grande punto is 35? Maar hoe zit dat dan als de velg een et waarde van 45 heeft? Kan je de velg dan plaatsen zonder ringen oid?

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
walpunto
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 3906
Lid geworden op: ma jun 05, 2006 19:40
Locatie: utrecht

Re: 17 inch velgen et 45 vraag

Bericht door walpunto »

hoi

passen doet 17 inch want diverse modellen sport enzo zijn standaard met 17 inch rijd wel wat stugger omdat de hoogte van je band anders wordt over et kan ik niets zeggen omdat ik niet weet
2006 gp 1.4 starjet sport
2009 diverse verkeerde auto s
01-09-2016 gp 1.4 t=jet sport
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: 17 inch velgen et 45 vraag

Bericht door Skrymger »

Ik heb altijd geleerd dat de ET waarde maximaal 10 mag verschillen van de standaard. Dit is het aantal milimeter dat de velg verder uitsteekt t.o.v. de standaard. Meer is dacht ik verder uitsteken minder is dieper in de wielkast. Correct me if in wrong. Dat van die ringen wat je bedoeld is de naafdiameter. Soms heb je inderdaad vulringen nodig. Ik had gelukkig velgen die gemaakt waren voor de Punto dus die had ik niet nodig gehad.

Daarnaast heb ik 17" met 4cm verlaging rondom. Gaat prima! Reed stukken strakker. Als een blok op de weg.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Skrymger op ma dec 26, 2016 19:10, 2 keer totaal gewijzigd.
1.3 Mjet Punto Evo '10
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: 17 inch velgen et 45 vraag

Bericht door ing_BRW »

ET-waarde is het verschil tussen de middenlijn van de velg en de binnenkant van het wiel.
Wijk hierin nooit te veel af van de fabrieksopgave want 'kracht × arm' zorgt ervoor dat metaal moeheid versnelt optreed. (Hetzelfde idee als dat je een zak aardappelen met gestrekte arm voor je uit vasthoud of op heup hoogte houdt. Het een hou je langer vol dan het ander).

Qua ringen heb je twee soorten ringen. De slagers die zorgen dat je wielen verder naar buiten staan en de centreer ringen die het verschil in naafdiameter tussen naaf en wiel opvult.

Alles over ET-waarde, naafdiameter etc vindt je ook op http://www.etwaarde.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie