Fiat Grande Punto start niet

Alles op het gebied van Interieur en Exterieur voor de Grande Punto.
Plaats reactie
FiatGrandePunto
Berichten: 6
Lid geworden op: ma jul 10, 2017 18:33

Fiat Grande Punto start niet

Bericht door FiatGrandePunto »

Beste leden van de GPC,

Helaas wil na jaren van trouwe dienst mijn Grande Punto niet meer starten. En tot op heden is het mij nog niet gelukt om hier verandering in te brengen. Waardoor ik mij bij dezen graag wend tot jullie kennis!

Het is als volgt; er wordt bijna dagelijks met de Fiat gereden, ongeveer 400 km per week. Maar na een vakantie en drie weken stilstand wilde de auto niet meer starten. Starmotor draait rond en het motorblok startte bijna en schudde alle kanten op maar hij sloeg net niet aan. Er is geen foutcode zichtbaar dus het eerste waar ik uiteraard na drie weken stilstand aan dacht is de accu, dus startkabels erop, aanduwen en nieuwe accu geprobeerd. Helaas zonder succes.

Verder onderzoek wees uit dat er wel degelijk benzine in werd gespoten, gezien de bougies erg naar benzine roken en je het duidelijk kon ruiken na een startpoging. Dus ik ging het zoeken in de ontsteking. Aangezien het mij sterk leek dat alle vier de bobine's in een keer kapot zijn gegaan heb ik eerst de krukassensor en de nokkenassensor vervangen. Daarna voor de zekerheid ook vier nieuwe bougies erin gestoken en ik vond nog een nieuwe bobine die ik had liggen en ook deze uiteraard erin gezet. Ook al moet de FIat een foutcode geven indien een bobine kapot is en er geen enkele foutcode te vinden is met het uitlezen. Uiteraard zijn ook alle zekeringen onder de motorkap en onder het dashboard doorgemeten en kon geen kapotte vinden. De bougies vonken wel maar erg matig. Geen grove vonk maar een enkele vonk bij de rotatie van de startmotor.

Iemand van jullie nog goede suggesties in welke hoek ik het nog verder kan zoeken?
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Fiat Grande Punto start niet

Bericht door J.V. »

Welkom op het forum!

Je vraag kan ik niet echt beantwoorden, maar heb je de massakabel al gecontroleerd?
Misschien dat een slechte verbinding zoiets ook kan veroorzaken.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
FiatGrandePunto
Berichten: 6
Lid geworden op: ma jul 10, 2017 18:33

Re: Fiat Grande Punto start niet

Bericht door FiatGrandePunto »

Ja goed punt. Naar mijn weten ziet die er nog goed uit. Er zit wel wat corrosie op de massakabel van de accu naar het frame. Iemand een idee of dat zorgt voor een slechter geleiding? Maar dan zou naar mij idee de auto wel moeten starten met startkabels, gezien je dan een andere massa punt pakt..

En vergeten te melden, met de reservesleutel starten heb ik ook al geprobeerd.
Laatst gewijzigd door J.V. op ma sep 18, 2017 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd; zie voorwaarden
Kenny92
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 192
Lid geworden op: do sep 29, 2016 10:33

Re: Fiat Grande Punto start niet

Bericht door Kenny92 »

Bij corrosie zou hij slechter kunnen starten. En dat zal bij start kabels niets veranderen. Omdat de stroom nog altijd via dezelfde weg gaat, via de accu.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Fiat Grande Punto start niet

Bericht door Odelot »

Ik zou ook de massakabel eens nakijken. Zijn regelmatig problemen mee en dan krijg je de gekste dingen.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: Fiat Grande Punto start niet

Bericht door BramvE »

Lastig verhaal, zo te horen ben je zelf vrij handig want je hebt alles al geprobeerd :)

De auto heeft een tijd stil gestaan, dan klinkt het mij toch iets als brandstoftoevoer. Wat als je hem een tijd op contact laat staan? Brandstofpompje even laten draaien? Draait deze wel goed?

Je zou hem nog kunnen proberen aan te duwen, misschien wordt er dan wat meer compressie opgebouwd.
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Fiat Grande Punto start niet

Bericht door J.V. »

Zou het - ik roep maar wat - de brandstoftoevoer kunnen zijn die om de een of andere reden uitgeschakeld is? Zie ook (geen idee of dit ook op de Grande Punto van toepassing is):
http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... 84&t=11031
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
FiatGrandePunto
Berichten: 6
Lid geworden op: ma jul 10, 2017 18:33

Re: Fiat Grande Punto start niet

Bericht door FiatGrandePunto »

Bedankt voor het meedenken en jullie reacties!

Ik verwacht niet dat het aan de brandstoftoevoer ligt aangezien de bougies eerder echt nat waren van de peut..
Ik ga zo nogmaals de massakabel bekijken..
Autopiloot
Nuovo Arrivato
Berichten: 16
Lid geworden op: za dec 10, 2016 17:21

Re: Fiat Grande Punto start niet

Bericht door Autopiloot »

Heb je het wel eens geprobeerd met een andere contact sleutel ?
Een collega van mij had laatst een defect in de transponder , motor draaide wel maar sloeg niet aan.
Je kunt het eens proberen....
Rimanere guida sicura
FiatGrandePunto
Berichten: 6
Lid geworden op: ma jul 10, 2017 18:33

Re: Fiat Grande Punto start niet

Bericht door FiatGrandePunto »

Ja dit heb ik ook geprobeerd. Helaas ook zonder succes.
Laatst gewijzigd door J.V. op ma sep 18, 2017 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd; zie voorwaarden
Yonas
Berichten: 2
Lid geworden op: ma sep 18, 2017 9:23

Re: Fiat Grande Punto start niet

Bericht door Yonas »

Brandstofstop fiat grande punto ??

Goedemorgen,

Inmiddels ben ik 2 jaar eigenaar van een Fiat Grande Punto uit 2009.

Een jaar tot een half jaar geleden kreeg ik uit het niets de melding van Brandstofstop.
weinig tot geen garages wisten wat er precies aan de hand was en hoe het verholpen kan worden. zodra ik de melding (lampje: auto met slotje eromheen) krijg kan ik de auto niet starten (reserve sleutel ook al geprobeerd).

antenne van de contactslot (contact legt tussen de sleutel en de auto) half jaar geleden vervangen, vervolgens had ik er de afgelopen 6 maanden geen last meer van. nu plotseling uit het niets speelt het weer op en duurt het me soms 25 min om de auto aan de praat te krijgen en soms al na 10 min.

Graag hoor ik van jullie of iemand enige idee of ervaring met de melding en wat het kan zijn, alvast bedankt.

(ik heb iets gehoord over een DC-module vervangen)
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: Fiat Grande Punto start niet

Bericht door BramvE »

De Fuel Cut is een functie die wordt geactiveerd bij een mogelijke botsing, met als bedoeling te voorkomen dat brandstof toegevoerd blijft worden als de auto in puin ligt. Ik heb wel eens gehoord dat deze functie bij Fiat soms ten onrechte wordt geactiveerd door een verkeerde sensor (blijkbaar een andere sensor dan die van de airbags; gelukkig maar)

Rij je altijd over een drempel in je straat ofzo?

Als daadwerkelijk de brandstofstop is geactiveerd kun je de toevoer weer inschakelen door op het knopje te drukken; dit knopje zit volgens bij het voetgedeelte van de passagier maar in je instructieboekje zal het wel precies staan

Edit: gevonden. Lijkt idd rechtsachter het dashboard kastje te zitten

FUEL CUT-OFF SWITCH (FIS)It is located under the dashboard on the front right-hand door pillar andit comes into operation in the case of an accident to block the supply offuel thereby stopping the engine.Carefully inspect the car to find fuel leaks, e.g. in the enginecompartment, under the car or near the tank.If no fuel leaks are found and the car can be started again, press button(A) to reset the fuel system and the lights.
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
Yonas
Berichten: 2
Lid geworden op: ma sep 18, 2017 9:23

Re: Fiat Grande Punto start niet

Bericht door Yonas »

Ja, bij mij in de straat rijd ik wel over drempels, alleen deze probeer ik wel langzaam op en af te rijden.
bedankt voor je tip en feedback ik zal straks gelijk even ernaar zoeken bij me dashboard kastje.

kan het niet zo zijn dat de sensor vervangen dient te worden? de sensor die de brandstofstop inschakelt in het geval van een ongeluk? dat die nu bij wijze van bij elke kleine beweging of drempel die melding doorgeeft?

toen ik de antenne in de contactslot (die contact legt tussen de sleutel en auto) heb laten vervangen was het wel voor een aantal maanden helemaal weg.
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: Fiat Grande Punto start niet

Bericht door BramvE »

zou kunnen dat die sensor vervangen moet worden, ik weet niet of dat kan en welke dat eventueel is, maar als je googelt op het probleem vind je aardig wat topics (vaker met fiat 500 en panda).

Ik weet niet zeker of die switch het probleem is he, maar je melding zou daar wel op duiden. Wta de relatie met slot-antenne is weet ik niet...misschien toeval.
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
Plaats reactie