Storing op storing

Alles op het gebied van Interieur en Exterieur voor de Grande Punto.
Plaats reactie
RamonW
Berichten: 1
Lid geworden op: zo apr 28, 2019 12:33

Storing op storing

Bericht door RamonW »

Beste Punto-ers,

Dit is mijn eerste post hier (heb het forum pas net ontdekt), en ik ga gelijk een niet al te positief beeld schetsen.

Vooropgesteld: ik vind de Grande Punto een hele mooie auto, en heb vroeger tot groot genoegen het (volgens mij) eerste model Punto gehad, een 55SX. Altijd veel plezier en weinig problemen mee gehad. Dus toen ik bijna 2 jaar geleden een andere auto moest hebben en ik de Grande Punto tegenkwam was de beslissing snel genomen. Het werd er eentje uit 2006 met een 1.4 motor. In het begin ging alles prima, afgezien van wat koelprobleempjes van de climate control en een raam achter dat niet open wilde. Climate control bleek na bijvullen opgelost te zijn en het raam was een kwestie van een gebroken riem.

Maar op een gegeven moment begon het. Een remlicht dat niet werkte. Het verwisselen van de lamp bleek niet de oplossing te zijn. Na onderzoek kwam ik er achter dat de connector op te lampunit verroest te zijn. Dit kon niet opgelost worden door een klein onderdeel te vervangen, maar de hele unit moest vervangen worden.

Later weer problemen met de lampen, dit keer met een knipperlicht. Na een uitgebreide speurtocht door de garage bleken een paar stekkers en connectoren roestproblemen te hebben. De garage gaf aan dat deze niet los te krijgen waren. Ze gaven aan dat ik wel bij de sloop kon kijken voor gave exemplaren met veel draad eraan zodat zij die dan aan de draadboom konden solderen. Ze hadden voor nu de roest zoveel mogelijk weggehaald, contacten iets verbogen om zoveel mogelijk contact te maken en ingevet om roestvorming te vertragen. Maar ze gaven wel aan dat dit slechts een tijdelijke oplossing is.

In de tussentijd begon ik ook problemen te krijgen met het dimlicht dat af en toe wegviel of knipperde. Bleek aan de schakelaar in de linkerpook te liggen. Er schijnen echter 4 varianten te zijn en ze weten pas welke als ze de huidige uitbouwen. Hierdoor zijn ze 2 dagen bezig.

En alsof dat nog niet genoeg is geeft de climate control ook weer de nodige problemen. Alle knopjes en de display werken prima, en op de display zie je ook dat de blaassnelheid oploopt. Er komt echter geen zuchtje wind uit de ventilatieroosters. Af en toe geeft ie een stuiptrekking en blaast ie 2 tellen of doet ie het weer even, maar puntje bij paaltje houdt ie er toch weer mee op.

Ik heb alle begrip voor het "Italiaanse temperament", maar dit gaat helemaal nergens meer over. Jammer, want ik vind het wel een hele mooie auto met een geweldig design. Het mag geen grote verrassing zijn dat ik langzaamaan aan het rondkijken ben voor een andere auto, en dat dit geen Fiat meer zal zijn. Evengoed wens ik ieder hier veel plezier en geluk met hun bolide, jammer dat me dit niet gegund was.

Groet,
Ramon
Gebruikersavatar
Marius
Nuovo Arrivato
Berichten: 50
Lid geworden op: za aug 25, 2018 12:24

Re: Storing op storing

Bericht door Marius »

Bijzonder dat connectors zo geroest zijn en zo veel beetje oxidatie kan altijd. Je krijgt nu bijna idee dat auto aan boord heeft gestaan op een schip wat op zout water voer of dat er in de buurt een poederblusser is leeg gespoten. Iedereen die een punto heeft heeft wel eens last van oxidatie maar dit klinkt wel heel veel. In ieder geval veel succes in je zoektocht
Algon
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 406
Lid geworden op: wo jun 07, 2017 17:04
Locatie: Sittard

Re: Storing op storing

Bericht door Algon »

Van de achterlichten oxideert vaak het pennetje van de massa. Deze had ik een beetje opgeschuurd en met Kontakt behandeld. Vreemd dat het bij jou zo erg geroest is allemaal...

Bedoelt de garage dat er 4 soorten stuurkolomschakelaars zijn? Ik heb deze laatst zelf vervangen, kostte 120 euro (van Valeo, voor de cruise control variant), en binnen een uurtje vervangen.

Wat betreft de climate control, je kan het stekkertje eens controleren onder het dashboardkastje, deze is vaak gesmolten waardoor de connectie niet goed is. Dit zijn 2 rechthoekige blokjes (stekkers) op een ijzeren weerstand met van die vinnetjes. Als je de climate control aan zet en eens aan het stekkertje beweegt en dan kijkt of de ventilator harder/zachter gaat blazen.
Ik snap je frustratie en het is ook zeer vervelend allemaal. Dan ben je er wel even klaar mee.
Fiat Grande Punto T-jet 2008
LED headlights - Savali - Skytune - K&N
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Storing op storing

Bericht door damted »

Kijk eens naar het slangetje van je achterwisser sproeier.
Veel kans dat die geknikt is en lekt boven je linker achterlicht.
Dat veroorzaakt de oxidatie en de problemen met je achterlicht zeer waarschijnlijk.
Als het vochtprobleem is opgelost, komt er ook geen oxidatie meer op de contacten.

Kachel aanjager zou ook een kapotte weerstand kunnen zijn.
Ga eens naar een universele garage, die zijn vaak handiger met moeilijke storingen oplossen.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Plaats reactie