Achterklep / kofferbak gaat niet meer open

Alles op het gebied van Interieur en Exterieur voor de Grande Punto.
Thomas68
Berichten: 8
Lid geworden op: za dec 19, 2009 14:34

Achterklep / kofferbak gaat niet meer open

Bericht door Thomas68 »

Heeeeelp! :?

Mijn achterklep / kofferbak van mijn '07-er GP gaat niet meer open!
Ik heb alle zekeringen gecontroleerd en al twee nieuwe motoren van de dealer geprobeert. Geen succes.

Bij het indrukken van de knop op het dashboard of de sleutel tikt het relais twee keer, de alarmlichten knipperen en er komt een spanning op de stekker in de klep te staan. Maar het slot gaat er dus niet vanaf....

Nu kan ik wel van binnen uit op het knopje op het slot zelf drukken om de klep te openen, maar ja, lekker makkelijk op vakantie als je kofferbak helemaal vol zit...

Wie oh wie kan mij helpen?
I went pretty hard on to the roundabout, went around, went straight, took a lamppost, tapped against a wall, turned over 3 times, wend round 4 times, and then I lost control of the steering wheel....
Gebruikersavatar
OlafH
Junior Stato
Berichten: 423
Lid geworden op: wo aug 24, 2011 22:57
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Achterklep / kofferbak gaat niet meer open

Bericht door OlafH »

Klinkt alsof er onvoldoende stroom komt of dat het relais niet goed meer is. Loop alle stekkers even na en maak ze schoon, vooral de plek die naar de carrosserie gaat. En nieuw relais proberen natuurlijk als je dat nog niet gedaan hebt.
Gebruikersavatar
hbassen
Tesoriere GPC
Tesoriere GPC
Berichten: 2084
Lid geworden op: zo dec 14, 2008 11:20
Locatie: Assen

Re: Achterklep / kofferbak gaat niet meer open

Bericht door hbassen »

er moet gewoon een nieuw slot op.
Denk niet in problemen, maar in mogelijkheden.



Alfa Romeo Guilietta QV.
Gebruikersavatar
@ctual
Junior Stato
Berichten: 312
Lid geworden op: zo sep 12, 2010 13:52
Locatie: Breda

Re: Achterklep / kofferbak gaat niet meer open

Bericht door @ctual »

hbassen schreef:er moet gewoon een nieuw slot op.
Klopt, heb dit ook al gehad toen de GP net een jaartje oud was...
Vervelend maar gelukkig gerepareerd onder garantie.

~]
'SERVO PER AMIKECO'
Thomas68
Berichten: 8
Lid geworden op: za dec 19, 2009 14:34

Re: Achterklep / kofferbak gaat niet meer open

Bericht door Thomas68 »

@ctual schreef:
hbassen schreef:er moet gewoon een nieuw slot op.
Klopt, heb dit ook al gehad toen de GP net een jaartje oud was...
Vervelend maar gelukkig gerepareerd onder garantie.

~]
Zoals ik al beschreven had, heb ik al twee nieuwe sloten geprobeerd, dat is het dus niet.

Wat OlafH aangeeft, wil ik wel proberen, weet alleen niet goed het relais te bereiken.
OlafH, kun je aangeven waar deze precies zit?/Welk relais het is? (een plaatje zegt meer dan duizend woorden... :lol: )
I went pretty hard on to the roundabout, went around, went straight, took a lamppost, tapped against a wall, turned over 3 times, wend round 4 times, and then I lost control of the steering wheel....
Gebruikersavatar
OlafH
Junior Stato
Berichten: 423
Lid geworden op: wo aug 24, 2011 22:57
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Achterklep / kofferbak gaat niet meer open

Bericht door OlafH »

Geen idee, even luisteren waar het klikken vandaan komt...
paco
Avere Una Vita
Berichten: 3152
Lid geworden op: do jan 19, 2012 11:32
Locatie: Heerhugowaard

Re: Achterklep / kofferbak gaat niet meer open

Bericht door paco »

even kijken bij zekeringen in het boekje ,daar staan volgens mij ook de relais aangegeven ! Anders even op google elektro schema ophalen

succes !
Afbeelding
Xander
Senior Stato
Berichten: 673
Lid geworden op: ma dec 31, 2007 20:15

Re: Achterklep / kofferbak gaat niet meer open

Bericht door Xander »

OlafH schreef:Geen idee, even luisteren waar het klikken vandaan komt...
Dat 2x klikken wat Thomas hoort is waarschijnlijk het relais wat de alarmlichten laat knipperen?
Gebruikersavatar
ddj
Senior Stato
Berichten: 792
Lid geworden op: za mar 12, 2011 18:44
Locatie: Elburg

Re: Achterklep / kofferbak gaat niet meer open

Bericht door ddj »

Ik heb dat ook gehad als ik dan lichtjes tegen de klep aan drukte ging die los, en het probleem heeft zich een paar keer voor gedaan en uit het niets is het probleem ook weer verdwenen
GP Edizione Prima Afbeelding
Vin_cent
Junior Stato
Berichten: 245
Lid geworden op: ma mar 07, 2011 21:33

Re: Achterklep / kofferbak gaat niet meer open

Bericht door Vin_cent »

Ik heb dit ook al 2x gehad in 3 maanden. Auto is net een jaar oud. Bij mij lag het wel aan het slot.
Thomas68
Berichten: 8
Lid geworden op: za dec 19, 2009 14:34

Re: Achterklep / kofferbak gaat niet meer open

Bericht door Thomas68 »

Nou, ik weet het niet hoor. Ik heb, op aanraden van de dealer, de bekabeling op het 'schanierpunt' in de klep visueel gecontroleerd. Zo ook achter de bekleding in de kofferbak, niks gevonden...
Heb nog onder het dashboard gehangen om te kijken of ik een relais kon vinden, ook niks...
(@ Paco) Ik heb ook nog een keer in het instrucieboekje zitten neuzen maar er staat niets over relais....

Drie dingen zijn me nog opgevallen;
- de dealer beweerde dat er geen relais voor de klep is, dat het softwarematig geregeld is ivm de afstandbediening, of zo iets (ik kreeg het gevoel dat ze wat minder hulpvaardig waren en niet de juiste informatie gaven, misschien ben ik wat te vaak langsgekomen met vragen hierover...)

- (@ Xander en Olaf) de alarmlichten branden wel met de kofferbakknop op de afstandbediening maar niet met de knop op het dahboard, wel tikt het twee keer onder in het dashboerd bij beide knoppen.

- en die derde ben ik ff kwijt.... :oops: I'll be back!

Is er niemand die een plaatje of foto van de relais heeft (met benaming/benummering/beschrijving)?
I went pretty hard on to the roundabout, went around, went straight, took a lamppost, tapped against a wall, turned over 3 times, wend round 4 times, and then I lost control of the steering wheel....
Gebruikersavatar
OlafH
Junior Stato
Berichten: 423
Lid geworden op: wo aug 24, 2011 22:57
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Achterklep / kofferbak gaat niet meer open

Bericht door OlafH »

Heb je al gecontroleerd of er 12 volt op het slot komt als iemand de schakelaar voor je indrukt? Zet eens rechtstreeks 12 volt op de aansluiting van het slot en kijk of hij openklikt.
Thomas68
Berichten: 8
Lid geworden op: za dec 19, 2009 14:34

Re: Achterklep / kofferbak gaat niet meer open

Bericht door Thomas68 »

Ik weet de derde weer;
Het lampje :idea: in de kofferbak brand niet als de klep open is, ondanks dat het niet stuk is.... :?:

@Olaf; ik wilde dat gisteren controleren maar ben er niet aan toe gekomen, mede dankzij de regen overigens.
Ik ga er dit weekend weer eens vol mee aan de slag (ik weet wel dat er een spanning op komt te staan, weet alleen niet hoeveel).
I went pretty hard on to the roundabout, went around, went straight, took a lamppost, tapped against a wall, turned over 3 times, wend round 4 times, and then I lost control of the steering wheel....
Thomas68
Berichten: 8
Lid geworden op: za dec 19, 2009 14:34

Re: Achterklep / kofferbak gaat niet meer open

Bericht door Thomas68 »

Nieuwe bevindingen;
- De massa is goed (draad 3, dikke zwarte)
- Op draadje 2 van de stekker (dunnere zwarte met gele streep) staat continu ruim 6V
- (toch) Geen spanning op de draad 4 (dikke witte) bij schakelen

(ik heb een foto van de stekker maar weet net goed hoe te plaatsen)
I went pretty hard on to the roundabout, went around, went straight, took a lamppost, tapped against a wall, turned over 3 times, wend round 4 times, and then I lost control of the steering wheel....
Maarten
Junior Stato
Berichten: 405
Lid geworden op: zo aug 01, 2010 21:09

Re: Achterklep / kofferbak gaat niet meer open

Bericht door Maarten »

6 Volt is een vreemde spanning. Of een lekspanning ergens van of er hoort 12V op te staan maar door een slechte verbinding staat er maar 6V.

Daar zou ik eens naar kijken.
Plaats reactie