parkeerlicht controleren

Alles op het gebied van Interieur en Exterieur voor de Grande Punto.
mmie66
Berichten: 3
Lid geworden op: za jun 16, 2012 13:43

parkeerlicht controleren

Bericht door mmie66 »

Hallo,

Wij hebben sinds enkele weken een grande Punto.
Hij geeft bij remmen een foutmelding: parkeerlichten controleren.
Dit is nogal irritant, omdat het oranje waarschuwingsdriehoekje ook oplicht. (schrik je toch elke keer weer een beetje van . :( )

Iemand een idee hoe dit makkelijk te verhelpen?

groet,
Marcel
paco
Avere Una Vita
Berichten: 3152
Lid geworden op: do jan 19, 2012 11:32
Locatie: Heerhugowaard

Re: parkeerlicht controleren

Bericht door paco »

Heb ik ook gehad ,maar de melding is algemeen voor lichten (bij mij was het een stadslicht ) nieuw lampje er in en het was verholpen ! Je moet gewoon al je lampen even controleren :-]
Afbeelding
mmie66
Berichten: 3
Lid geworden op: za jun 16, 2012 13:43

Re: parkeerlicht controleren

Bericht door mmie66 »

Ok, heb ik mijn eerste klusje voor vaderdag alweer binnen. 8)
thanx voor de tip.

groet,
Marcel
GPZzee
Nuovo Arrivato
Berichten: 48
Lid geworden op: za apr 24, 2010 9:12
Locatie: Zierikzee

Re: parkeerlicht controleren

Bericht door GPZzee »

Hier (Zeeland) afgelopen week ook gehad. DIt na een heeeeeeel zware bui. Beetje gefriemeld aan het snoertje en het was weg. Was idd stadslichtje dat niet brandde. GP maakt je graag aan het schrikken. Moet je voor de grap je tripcomputer eens op huidig verbruik zetten en dan lekker doortrekken...das pas horror :P
paco
Avere Una Vita
Berichten: 3152
Lid geworden op: do jan 19, 2012 11:32
Locatie: Heerhugowaard

Re: parkeerlicht controleren

Bericht door paco »

haha dat moet je zeker niet doen ,daar ga je echt heel zielig van rijden :mrgreen: je kan hem beter aanzetten als je 120 rijd op de snelweg !
Afbeelding
Vasta
Nuovo Arrivato
Berichten: 19
Lid geworden op: za feb 01, 2014 10:58

Re: parkeerlicht controleren

Bericht door Vasta »

Maar op wat slaat de foutcode "parkeerlicht controleren"?
want sommige zeggen standlicht, bij anderen gaat het over de grote lichten???
Wij zitten namelijk ook met deze storing op mijn vriendin haar evo, we hebben ondertussen al wel extra weerstanden op de standlichten zitten, deze
zitten er nu een goede 2 maanden in.. en nu plots krijgen we de melding van parkeerlichten controleren, maar het is niet constant.. op een stukje van 500m kan het al
10 keer aan en uit geweest zijn...
???
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: parkeerlicht controleren

Bericht door Jarre »

parkeerlichten zijn je *pislichtjes*, dat is als je je lichtschakelaar 1 slagje omklikt.
als daar geen led inzit zou er wel effectief een lampje stuk kunnen zijn, of kan ook melding geven als de gloeidraadjes niet altijd tegen elkaar komen (zga stuk)
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: parkeerlicht controleren

Bericht door BramvE »

even een kick, maar heeft iemand een stappenplan om de oorzaak van deze melding te achterhalen?

Had 'm vanmorgen ook: 'laat parkeerlichten controleren', maar alle lampen werken, ook de zgn pislichtjes zoals Jarre ze noemt. Is het dan een kwestie van alles los, een voor een vervangen? Welke lampen vallen allemaal in de categorie 'parkeerlichten'?
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
basbies
Berichten: 4
Lid geworden op: vr jan 22, 2016 15:53

Re: parkeerlicht controleren

Bericht door basbies »

Zover mij bekend meet de Punto de totale weerstand door de verlichting. Als de totale weerstand afwijkt van de waarde die de originele/nieuwe verlichting geeft zal de bovengenoemde melding verschijnen. Ondanks dat alle verlichting naar behoren werkt kan het wattage van de bolletjes anders zijn dan origineel. Mijn advies zou zijn om in de documentatie van je Punto even na te gaan hoeveel watt de originele verlichting heeft. Vervolgens dit vergelijken met verlichting die nu in je Punto zit. Ook vocht zou de weerstandsmeting kunnen beïnvloeden.
mx-rob47
Nuovo Arrivato
Berichten: 12
Lid geworden op: do jul 31, 2014 19:14

Re: parkeerlicht controleren

Bericht door mx-rob47 »

Ik heb deze melding ook gehad toen mijn achterverlichting stuk was. Het bolletje wat 'normaal' brand zegmaar in stads- of dimlicht.
nisseroi
Nuovo Arrivato
Berichten: 10
Lid geworden op: za nov 07, 2015 16:26

Re: parkeerlicht controleren

Bericht door nisseroi »

Kijk ook eens of er ergens geen lekspanning is ontstaan. Ik kreeg ook deze melding en merkte dat, als ik mijn verlichting aandeed,mijn achterknipperlicht heel zwakjes brande. Kreeg hierdoor steeds melding als mijn verlichting brande. Lampje eruit gehaald,contacten lichtjes opgeschuurd en nooit meer melding gehad.
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: parkeerlicht controleren

Bericht door BramvE »

dank voor de tips, als het weer wat beter weer is ga ik er eens in duiken.
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
jahako
Berichten: 3
Lid geworden op: ma dec 09, 2013 14:03

Re: parkeerlicht controleren

Bericht door jahako »

Heb eens een uur lopen zoeken naar kapotte parkeerlichten, niets gevonden.
Het plan was om vervolgens alle bollen een voor een uit te wisselen, gelukkig brande er in de eerste achterlichtunit 1 bol niet deze vervangen en die deed het, maar de melding bleef, bleek de zelfde bol in de andere unit ook kapot te zijn.
Wat ik bedoel is als beide parkeerlichten achterin kapot zijn dan heb je dat waarschijnlijk niet door omdat het lijkt of alles het doet, je ziet 4 lichten maar beseft even niet dat het er 6 moeten zijn
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: parkeerlicht controleren

Bericht door BramvE »

de melding is inmiddels weer verdwenen, maar als ik je goed begrijp vallen de achterlichten ook onder de parkeerlichten?
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
jahako
Berichten: 3
Lid geworden op: ma dec 09, 2013 14:03

Re: parkeerlicht controleren

Bericht door jahako »

Ja klopt, de middelste als ik me goed herinner, bovenste is achterlicht en onderste remlicht/knipperlicht.
Had totaal niet in de gaten dat er 3 bollen per unit waren omdat beide parkeer lichten kapot waren.
Edit = knipperlicht vergeten dus nog meer lampjes, maar wel 3 compartimenten in de units
Plaats reactie