pers bericht: Twin air turbo, best engine of the year 2013

Een liefde voor een ander model Fiat? Deel die liefde hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

pers bericht: Twin air turbo, best engine of the year 2013

Bericht door tonyvandenbroek »

TwinAir Turbo CNG-motor gekozen tot Best Green Engine of the Year

Afbeelding

• De tweecilindermotor combineert de milieuvoordelen van groengas met de dynamiek van TwinAir Turbo-technologie en wint prestigieuze prijs.
• Maximaal vermogen: 59 kW/ 80 pk bij 5.500 toeren. Maximale trekkracht: 140 Nm bij 2.500 tpm.
• De Panda TwinAir Turbo-motor op groengas produceert 86 g/km: één van de laagste waardes op de markt.
• Deze innovatieve motor is reeds beschikbaar op de Fiat Panda en Lancia Ypsilon. Dit najaar volgt de Fiat 500L.
• Groengas verlaagt schadelijke uitstoot aanzienlijk.
• Fiat Groep heeft vanaf 1997 tot heden meer dan 560.000 personen- en bedrijfswagens verkocht met een groengasinstallatie af-fabriek.

De innovatieve TwinAir Turbo CNG-motor ontvangt de titel: ‘Best Green Engine of the Year 2013’ die één van de twaalf categorieën uitmaakt van de ‘International Engine of the Year Awards’. Deze verkiezing bestaat nu vijftien jaar en is één van de belangrijkste evenementen op de autokalender waar alle belangrijke autofabrikanten aan deelnemen. De jury bestaat uit 76 journalisten uit 36 verschillende landen die hun waardering uitten voor de kwaliteiten van de hightech TwinAir Turbo CNG-motor die dynamisch rijplezier combineert met een laag brandstofverbruik en lage CO2-uitstoot.

De Fiat Panda was vorig jaar het eerste model dat profiteerde van de innovatieve tweecilindermotor die milieuvoordelen van groengas combineert met de dynamiek van de TwinAir Turbo-technologie. Het maximale vermogen is 59 kW/ 80 pk bij 5.500 toeren, terwijl de trekkracht een genereuze 140 Nm bedraagt bij reeds 2.500 toeren per minuut. Aan de andere kant is de Fiat Panda TwinAir Turbo CNG-motor (86 CO2 g/km) één van de milieuvriendelijkste auto’s en levert hij met het lage verbruik van gemiddeld 4 kg gas per 100 kilometer een grote besparing op de brandstofkosten. Sinds kort is deze motor ook beschikbaar in de Lancia Ypsilon CNG EcoChic en zal hij in het najaar ook zijn plek vinden in de ruime familiewagen: de Fiat 500L.

De revolutionaire TwinAir-motor van Fiat Powertrain heeft reeds een scala aan prijzen gewonnen tijdens de verkiezing ‘International Engine of the Year 2011’. Hier won hij de hoogste waardering voor een motor in zijn eigen cilinderinhoudscategorie (minder dan 1.000 cm3) en ontving hij bovendien de hoogste onderscheiding in deze verkiezing: ’International Engine of the Year 2011’. De TwinAir-krachtbron van Fiat Powertrain won tevens de awards in de categorieën ‘Best New Engine 2011’ en ‘Best Green Engine 2011’. Het jaar daarvoor ontving de 1.4 MultiAir Turbo de ‘Best New Engine 2010’ award. Deze prijzen tonen de leidende positie aan van Fiat Powertrain op het gebied van de ontwikkeling en productie van motoren op een hoog technologisch niveau, met een kleine cilinderinhoud en een lage impact op het milieu.

Nu het gemiddelde niveau van de benzineprijzen rond de € 1,80 per liter bedraagt, is het de overweging waard te kijken naar een ander soort brandstof die bijna de helft goedkoper is en inmiddels bij circa 120 tankstations verkrijgbaar is. Dat alternatief is aardgas, en de nog schonere variant: groengas. De Fiat Panda Natural Power rijdt voor ruim € 4 euro aan groengas 100 kilometer ver. Tank je benzine, dan kost dezelfde afstand het dubbele: € 8,30.

Ook het milieu heeft baat bij deze keuze. Onderzoek wijst uit dat 30% van de Nederlandse fijnstofemissie, 17% van alle CO2 emissie en 65% van alle NOx van het wegverkeer komt. Het grote voordeel van aardgas ten opzichte van reguliere fossiele brandstoffen is dat de uitstoot van CO2 maar liefst 23% lager ligt en dat de uitstoot van fijnstof en NOx nagenoeg nihil is. Bij groengas is niet alleen de uitstoot van fijnstof en NOx nihil, maar het is bovendien nagenoeg CO2 neutraal. Groengas wordt in Nederland gewonnen uit bioafval door boeren, afvalstortplaatsen en waterzuiveringsinstallaties.

Fiat is van alle volume-automerken in Europa het merk met de laagste gemiddelde CO2-emissie in 2012. Het gemiddelde van 119,8 g/km werd toegekend door JATO Dynamics, een wereldwijd bekend en toonaangevend automotive consultancy- en researchbureau. Het is wederom een belangrijke prestatie en een prachtig bewijs van Fiats toewijding aan duurzame mobiliteit: in de afgelopen zes jaar heeft Fiat zijn gemiddelde CO2-uitstoot met 13% gereduceerd van 137,3 naar 119,8 g/km. Dat is significant lager dan het gemiddelde doel dat is gesteld door de Europese Unie voor 2015: 130 g/km.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Señor Sjon
Membre D'Oro
Berichten: 1343
Lid geworden op: zo mar 26, 2006 21:36
Locatie: Hellevoetsluis

Re: pers bericht: Twin air turbo, best engine of the year 20

Bericht door Señor Sjon »

Is dit ook niet één van de meest afwijkende blokken op fabrieksverbruik? Plak er twee tegen elkaar en je hebt een vierpitter met 160 pk. :)
Uitvoering: Fiat Grande Punto Sport 1.4 16v Crossover Black
Nu met een Toyotank RAV4 2.0 4WD. Weer eens wat anders. :mrgreen:
Gebruikersavatar
PuntoSporting
Membre D'Oro
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 14:01
Locatie: BAARLO (Lb)

Re: pers bericht: Twin air turbo, best engine of the year 20

Bericht door PuntoSporting »

Het is een mooie opsteker voor Fiat en eventueel voor het milieu, maar voor alles wat schoon is, is voor de staat weer een rede om er extra belasting op te gaan heffen, zoals op LPG en LPG3.

Alleen op aardgas schjnt geen extra heffing te zijn. Bij ons in de regio Venlo is er 1 pomp waar je dit kan tanken en de enigste auto's die op aardgas rijden in de buurt zijn van de overheid....... :wink:
Spreken is zilver, maar zwijgen is goud.
Plaats reactie