Gereden in fiatje 500

Een liefde voor een ander model Fiat? Deel die liefde hier.
Gebruikersavatar
fra-boy
Senior Stato
Berichten: 748
Lid geworden op: ma jul 24, 2006 20:44
Locatie: Groningen

Bericht door fra-boy »

Ja, het is gewoon een 'grappig' en vriendelijk design, en roept herinerringen op, maar de GP vind ik ook qua design meer kloppen. En leuk maar voor een modeverschijnsel veel te duur..........jammer, voor minder geld zou het écht een succes zijn denk ik.
Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic, Glory White, Cool and Blue, Interscope, Leren stuurwiel, Dynamic + pakket, rood interieur. Voorheen: Witte GP Sport 1.4. T-jet
Gebruikersavatar
Dupje
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 636
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 16:19

Bericht door Dupje »

fra-boy schreef:Ja, het is gewoon een 'grappig' en vriendelijk design, en roept herinerringen op, maar de GP vind ik ook qua design meer kloppen. En leuk maar voor een modeverschijnsel veel te duur..........jammer, voor minder geld zou het écht een succes zijn denk ik.
In basisversie vond ik het best meevallen hier.. 8990€ als ik het goed onthouden heb.
Belg, 30, 2007 NOB GP 1.3 JTD, bedenker van de wachtkamer
Gebruikersavatar
fra-boy
Senior Stato
Berichten: 748
Lid geworden op: ma jul 24, 2006 20:44
Locatie: Groningen

Bericht door fra-boy »

Dupje schreef:
fra-boy schreef:Ja, het is gewoon een 'grappig' en vriendelijk design, en roept herinerringen op, maar de GP vind ik ook qua design meer kloppen. En leuk maar voor een modeverschijnsel veel te duur..........jammer, voor minder geld zou het écht een succes zijn denk ik.
In basisversie vond ik het best meevallen hier.. 8990€ als ik het goed onthouden heb.
Tsja, kijk dat was de prijs die ook in gedachte had :)
Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic, Glory White, Cool and Blue, Interscope, Leren stuurwiel, Dynamic + pakket, rood interieur. Voorheen: Witte GP Sport 1.4. T-jet
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Bericht door tonyvandenbroek »

fra-boy schreef:
Dupje schreef:
fra-boy schreef:Ja, het is gewoon een 'grappig' en vriendelijk design, en roept herinerringen op, maar de GP vind ik ook qua design meer kloppen. En leuk maar voor een modeverschijnsel veel te duur..........jammer, voor minder geld zou het écht een succes zijn denk ik.
In basisversie vond ik het best meevallen hier.. 8990€ als ik het goed onthouden heb.
Tsja, kijk dat was de prijs die ook in gedachte had :)
Jammer dat we niet allemaal in België auto;s kopen. Scheelt stukken. De goedkoopste kost hier 11.500. Dan heb je een NAKED 500. Dus kaal van alle opties
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dupje
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 636
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 16:19

Bericht door Dupje »

tonyvandenbroek schreef:
fra-boy schreef:
Dupje schreef:
fra-boy schreef:Ja, het is gewoon een 'grappig' en vriendelijk design, en roept herinerringen op, maar de GP vind ik ook qua design meer kloppen. En leuk maar voor een modeverschijnsel veel te duur..........jammer, voor minder geld zou het écht een succes zijn denk ik.
In basisversie vond ik het best meevallen hier.. 8990€ als ik het goed onthouden heb.
Tsja, kijk dat was de prijs die ook in gedachte had :)
Jammer dat we niet allemaal in België auto;s kopen. Scheelt stukken. De goedkoopste kost hier 11.500. Dan heb je een NAKED 500. Dus kaal van alle opties
Ja de prijs die ik opnoem is ook voor een naked. Maar blijft een groot prijsverschil natuurlijk door de bpm. Met wat opties erbij loopt de prijs toch hard op, zelfs hier..

Trouwens, hier wat spyshots van de abarth: :)

http://www.autoexpress.co.uk/news/spysh ... barth.html
Belg, 30, 2007 NOB GP 1.3 JTD, bedenker van de wachtkamer
bartike
Membre D'Oro
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma mar 06, 2006 18:59
Locatie: Kapellen ->Belgium

Bericht door bartike »

Dupje schreef:Ik heb er vandaag ook in gezeten! Hij stond plots bij de dealer en ik moest toch bij de dealer zijn, dus had ik even geluk :P.

Afbeelding
welke garage?als ik vragen mag? :P
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dupje
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 636
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 16:19

Bericht door Dupje »

bartike schreef:
Dupje schreef:Ik heb er vandaag ook in gezeten! Hij stond plots bij de dealer en ik moest toch bij de dealer zijn, dus had ik even geluk :P.

Afbeelding
welke garage?als ik vragen mag? :P
Dealer in Oostende ;)
Belg, 30, 2007 NOB GP 1.3 JTD, bedenker van de wachtkamer
bartike
Membre D'Oro
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma mar 06, 2006 18:59
Locatie: Kapellen ->Belgium

Bericht door bartike »

ver weg dus van antwerpen :P
Afbeelding
joedelta

Bericht door joedelta »

Vandaag heb ik eindelijk een "gaatje" kunnen vinden om bij de dealer langs te gaan om even te gaan rijden met de nieuwe 500.

Vanmorgen even langs gegaan en natuurlijk meteen de sleutel meegekregen.
Het betrof een FIAT 500 1.2 in Lounge uitvoering. Voor de personen die dat niet weten, de lounge is de luxe-uitvoering (vergelijkbaar met de Emotion bij de GP), en even duur als de 500 Sport.

Het was eenvoudig om een goede zitpositie te vinden in de 500. De stoel hoeft niet eens heel erg ver naar achteren voor mijn 1.91 m en het stuur is in hoogte verstelbaar. De hoogteverstelling van de bestuurdersstoel is opvallend: het is een kantelconstructie. Als je de stoel lager zet, gat de achterzijde (die tegen de rugleuning zit) naar beneden, en de voorzijde niet; hierdoor blijft de afstand van knie tot pedalen dus nagenoeg hetzelfde (het voelt natuurlijk wel anders aan, aangezien de hoek verandert), maar zakt je lichaam wel wat ten opzichte van het dak.

Het is natuurlijk overbodig om te zeggen dat de 500 een schitterend retro-interieur heeft. De grote klok met (o.a.) snelheids- toeren, brandstof- en koelwatertemperatuurmeter is toch verrassend goed afleesbaar, je went er snel aan. De lounge heeft verder alles aan boord wat je wenst op een 500: met leer bekleed stuur (in mooi ivoor-wit leder) Blue&Me, Radio/CD/MP3-speler, airco, en een mooi glazen dak (standaard op de lounge) etc etc etc. De stoelen zijn weliswaar een tikkie kleiner dan van de GP, maar ik vond ze fantastisch zitten.

Goed, rijden dan maar.
Natuurlijk heeft een 1.2 8V niet zo veel pit onderin als de 1.4 T-Jet 16V in mijn GP, maar dat is logisch. Je moet dus wat meer toeren maken om hem levendig te houden. Het is dus geen echte racer (de 1.2 in het vooronder van de 500 in kwestie moest trouwens nog wel in/los-gereden worden en dat merkte je wel; hij had pas 1.500 km gereden geloof ik). Desondanks was mijn algehele conclusie dat de 1.2 motor prima past bij de 500 en een goede keuze kan zijn.
De versnellingsbak zit (net als bij de Panda) halverwege het dashboard; lekker dicht bij, en schakelt ontzettend strak. Er zit een soort miniatuur biljartbal op als knop....heel leuk en het lag nog goed in de hand ook.
De stand van de pedalen is ook goed voor elkaar. Ik heb een uurtje gereden en het ging perfect (bij de Seicento van vrouwlief staan de pedalen naar mijn smaak (of door de door mij aangenomen zitpositie) te hoog, met als gevolg kramp in de schenen bij ritten langer dan een half uur.)

De wegligging van de 500 is erg goed voor een auto van dit formaat. Stabiel en zeker. de vering is redelijk stug, vergelijkbaar met die van de GP Sport. Net als bij de GP is hij dat zonder verder oncomfortabel te worden. Voordeel is dat de 500 nauwelijks overhelt in bochten. (Heel anders dan bij de Seicento van vrouwlief.)

Deze auto verkoopt zich echt niet alleen door zijn looks. het is gewoon een hele fijne auto....Basta!

Tot nu toe dus alle lof voor FIAT en zijn 500.
Zijn er ook nog negatieve kanten dan?
Ja, je wordt ontzettend bekeken. Echt iedereen, ongeacht in wat voor voertuig ze zich verplaatsen, kijkt naar de 500 en krijgt een glimlach.

Slechts 1 keer was iemand niet gecharmeerd van de 500 (althans zo leek het). Een Saab rijder die zelf gewoon 120 op de linkerbaan reed en op honderden meters van me vandaan was, vond het nodig om vol gas te gaan geven op het moment dat ik een vrachtwagen in ging halen (gewoon met 130 km/uur op de teller). De 500 geeft je echter zo'n blij en rustgevend gevoel dat je helemaal niet geïnteresseerd bent in de Saab in je nek, maar gewoon ongestoord door rijdt en keurig na passeren van de vrachtwagen, uiteraard na goed de spiegels gecheckt te hebben en richting aangegeven te hebben, weer naar rechts danst :D

Tijd voor het maken van veel foto's had ik niet; ik had net iets meer dan een uurtje vrij, en wilde mijn tijd toch vooral besteden aan rijden en dus genieten.
Ik heb alleen tijdens een tussenstopje thuis snel de 500 onder de carport gezet om te bekijken of hij paste en ja hoor, het was een plaatje! :wink:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Speedy
Membre D'Oro
Berichten: 1542
Lid geworden op: za sep 16, 2006 10:38

Bericht door Speedy »

Joe heeft zich weer een middagje vermaakt, mooi verslag!
GP 1.4 16v Sport --> Evo 1.3 Multijet Dynamic
Gebruikersavatar
Hellfire
Avere Una Vita
Berichten: 2066
Lid geworden op: vr jun 22, 2007 10:26

Bericht door Hellfire »

Hoe reageert die 1.2 motor eigenlijk? Is 'ie redelijk fel of moet je echt doortrappen voordat hij wakker wordt (zoals de T-Jet... :roll:)
Afbeelding Grande Punto 1.4 T-Jet 16v Sport Exotica Red
Afbeelding En een Prius...
Afbeelding Renault Mégane III Estate 1.5 dCi TCE Bose
swans
Avere Una Vita
Berichten: 4017
Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
Locatie: Axel
Contacteer:

Bericht door swans »

de t-jet doortrappen voordat hij wakker wordt?


de 1.2 moet je doortrappen voordat hij wakker word,... t-jet niet.. lage toeren veel vermogen.
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
Gebruikersavatar
Hellfire
Avere Una Vita
Berichten: 2066
Lid geworden op: vr jun 22, 2007 10:26

Bericht door Hellfire »

swans schreef:de t-jet doortrappen voordat hij wakker wordt?
Tuurlijk! De T-Jet reageert behoorlijk traag. Als je op het gas drukt, dan gebeurt er bijna niets. Net een diesel. Pas als je doortrapt en de turbo eindelijk eens op gang is, dan gaat hij als de brandweer. Maar de eerste reactie van een T-Jet is oer- en oertraag.

Als ik dat vergelijk met de 1.6 van de 306 die ik gehad heb en de 1.2 van de Twingo, dan reageren beide atmosferische motoren een stuk sneller op het gas dan de T-Jet. Daardoor is het rijgedrag van beide auto's een stuk onrustiger, maar voor het gevoel sneller. Vandaar mijn vraag.
Afbeelding Grande Punto 1.4 T-Jet 16v Sport Exotica Red
Afbeelding En een Prius...
Afbeelding Renault Mégane III Estate 1.5 dCi TCE Bose
swans
Avere Una Vita
Berichten: 4017
Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
Locatie: Axel
Contacteer:

Bericht door swans »

mijn t-jet reageert niet traag als ik eerlijk mag zijn...
onder in de toeren is waar al de magie gebeurd.... boven in doet de turbo helemaal niets.!
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
joedelta

Bericht door joedelta »

Hellfire schreef:
swans schreef:de t-jet doortrappen voordat hij wakker wordt?
Tuurlijk! De T-Jet reageert behoorlijk traag. Als je op het gas drukt, dan gebeurt er bijna niets. Net een diesel. Pas als je doortrapt en de turbo eindelijk eens op gang is, dan gaat hij als de brandweer. Maar de eerste reactie van een T-Jet is oer- en oertraag.

Als ik dat vergelijk met de 1.6 van de 306 die ik gehad heb en de 1.2 van de Twingo, dan reageren beide atmosferische motoren een stuk sneller op het gas dan de T-Jet. Daardoor is het rijgedrag van beide auto's een stuk onrustiger, maar voor het gevoel sneller. Vandaar mijn vraag.
dat is het verschil tussen moderne motoren waar een bak electronica aan hangt en wat oudere motoren. De oudere motoren zijn meestal wat directer......dat heeft de 1.1 8V in de Seicento van vrouwlief ook. Die lijkt ongelooflijk fel doordat hij heel direct is; hij wordt niet gehinderd door een enorme lading motormanagement.
De T-Jet vind ik overigens totaal niet traag in zijn reactie. Net als bij iedere motor is het een kwestie van kennen en aanvoelen van de motor en nooit zomaar een dot gas geven (want dan zegt ook bij de T-Jet het motormanagement: "Ik dacht het niet").
Voor een directe reactie moet je gewoon zorgen dat je toerenteller op het moment van accelereren tussen de 1800 en 2000 tpm staat, dan grijpt de trekkracht direct in en heb je nagenoeg geen vertraging. Het motormanagement is er op ingesteld dat bij dat toerental de vermogensexplosie komt, dus is het een kwestie van de juiste versnelling kiezen en op verstandige wijze gas geven :wink:

De 1.2 8V uit de 500 (en dat is neem ik aan dezelfde als in de GP) reageert ook niet direct en geeft niet het gevoel veel puf over te hebben, maar desondanks is er prima mee te rijden en ook vlot weggedrag is mogelijk onder de voorwaarde dat je hem op toeren houdt. Bij de T-Jet is dat laatste naar mijn mening niet nodig, tenzij 2000 tpm ook onder "op toeren houden" valt. :lol: :wink:
Plaats reactie