Fiat Fiorino Qubo

Een liefde voor een ander model Fiat? Deel die liefde hier.
jpkramer
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4699
Lid geworden op: ma feb 11, 2008 21:57

Fiat Fiorino Qubo

Bericht door jpkramer »

Met het verdwijnen van de Idea heeft Fiat geen compacte MPV in het gamma meer. De geïnteresseerden zijn bij het merk aangewezen op de Musa van dochter Lancia. Toch komt een kleine, ruime, hoge Fiat teruig in het programma. Het betreft wel een personenuitvoering van een bestelautootje. Hij luistert naar de naam Fiorino Quba.

In Frankrijk komt de wagen al snel op de markt. Waarom uitgerekend in dat land? Welnu, de Fiorino is ontwikkeld in samenwerking met Peugeot en Citroën, en die twee bieden van hun uitgave ook een vijfpersoons versie aan. Fiat wil de concurrenten natuurlijk niet matsen en valt ze direct aan met de Qubo. In Nederland start de verkoop pas in oktober.

De Qubo is met een lengte van 3,959 meter langer dan een Renault Modus, maar korter dan een Opel Meriva of Nissan Note. Ook de Lancia Musa is een stukje langer. De breedte en hoogte liggen op 1,74 en 1,72 meter. De Fiorino biedt net als genoemde types plaats aan vijf personen. Het zitmeubilair laat zich in zes configuraties opstellen. Achter de achterste zitplaatsen is een bagagevolume van 330 liter voorhanden, dat is uit te breiden tot 2.500 liter wanneer alleen de voorste stoelen in gebruik zijn. Met die laadruimte verslaat de Fiat de genoemde Nissan- en Renault-modellen. De Italiaan heeft alleen een grotere totaal-inhoud dan de Opel.

Het motorenprogramma bestaat uit een 1,4 liter 16V-benzinemotor met 73 pk en een 75 pk sterke 1.3 Multijet-diesel. Beide zijn gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak, al heb je de diesel ook met gerobotiseerde zesbak. De twee halen een topsnelheid van 155 km/h. Het verbruik van de benzineversie ligt op 7,0 l/100 km. De diesel doet 4,5 l/100 km. De importeur bekijkt momenteel in welke versies de Fiorino Qubo naar ons land komt.
Bron: Autotelegraaf
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Bericht door Bennink »

Leuke wagen :-)

EDIT: istie ook met hybride motor leverbaar?
Laatst gewijzigd door Bennink op ma jun 16, 2008 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Gebruikersavatar
Fre
Nuovo Arrivato
Berichten: 181
Lid geworden op: do jun 12, 2008 18:07
Locatie: Heusden-Zolder

Bericht door Fre »

Op zich wel een mooi wagentje, met tal van leuke details. Maar het is toch niets voor mij hoor :) .
Op mijn oprit : Fiat Grande Punto 1.3 JTD - Chemical Grey - Blue & Me enzo
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Bericht door Giovanni Tutore »

Op www.fiat.com staat er nog geen info.

Op www.fiat.fr kun je hem configureren met benzine of diesel. Geen info over andere aandrijvingen.
jpkramer
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4699
Lid geworden op: ma feb 11, 2008 21:57

Re: Fiat Fiorino Qubo

Bericht door jpkramer »

Richtprijs Fiat Fiorino Qubo

Naast een bedrijfswagen-versie van de verse Fiorino brengt Fiat binnenkort ook een personenautouitvoering uit. Het geel gekentekende type draagt de naam Qubo en biedt plaats aan maximaal vijf personen met 330 liter bagage.

De Fiorino Quba is met 3,96 meter korter dan de Grande Punto van het merk. De breedte en hoogte liggen op 1.74 en 1.72 meter. In de gehele opzet is de Qubo ontwikkeld als bedrijfswagen. Vandaar het hoekige design. De inzittenden profiteren van die opzet. Door de carrosserielijnen lopen de binnenwanden ook kaarsrecht. In het interieur staan twee voorstoelen. Achterin monteert Fiat een bank. Er zijn voor vijf personen gordels aangebracht. Achter de tweede zitrij kun je 330 liter aan spullen kwijt. Wanneer de achterbank is omgeklapt, slokt de Qubo 2.500 liter aan bagage.

Achter het stompe neusje schuilt een 1,4 liter benzinemotor of een 1.3 dieselblok. De vermogens zijn respectievelijk 73 en 75 pk, de koppels 118 Nm en 190 Nm. Met de benzineversie, gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak, haal je een topsnelheid van 155 km/h. Het gemiddeld verbruikscijfer komt op 7,0 l/100 km. De oliegestookte versie, leverbaar met handbak of gerobotiseerde 6-bak, haalt eveneens 155 km/h. Het blok smikkelt gemiddeld 4,6 l/100 km aan dieselolie en stelt de Qubo door zijn 45 liter grote tank in staat om een actieradius van meer dan 1.000 km te halen

Fiat verwacht de Qubo voor 15.750 euro in de markt te zetten. Dat bedrag geldt overigens als richtprijs voor de 1.4 Dynamic. Begin volgend jaar arriveert de basisversie, Active genaamd. Dat model wordt goedkoper, al kan de woordvoerder daar nog geen verdere mededelingen over doen. De importeur verwacht dat de benzinemodellen vrijwel heel het verkoopvolume voor hun rekening gaan nemen. De jaarproductie in het Turkse Bursa bedraagt 20.000 stuks. Als voornaamste concurrenten worden de Citroën Nemo en Peugeot Bipper genoemd, maar dat duo is in samenwerking met de Italiaan ontwikkeld. Voor de bestuurders van de Idea zal de Qubo een alternatief vormen.
Bron: Autotelegraaf
Gebruikersavatar
johnb
Avere Una Vita
Berichten: 3502
Lid geworden op: di aug 01, 2006 12:17
Locatie: Landgraaf

Re: Fiat Fiorino Qubo

Bericht door johnb »

Die neus :roll:
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Re: Fiat Fiorino Qubo

Bericht door Giovanni Tutore »

Ik haal de mijne er niet voor op :lol: heeft mijn motor en door z'n oppervlak een iets lagere top maar met de karwei zooi veel minder moeite :!: enneh :idea: dees is wel int groen, mmmmmmm :D mmmmh
joedelta

Re: Fiat Fiorino Qubo

Bericht door joedelta »

Leuk ding zeg, ik vond de Fiorino al leuk, en zo'n personenversie is ook niet verkeerd. :)
jpkramer
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4699
Lid geworden op: ma feb 11, 2008 21:57

Re: Fiat Fiorino Qubo

Bericht door jpkramer »

Joland
Junior Stato
Berichten: 422
Lid geworden op: vr aug 29, 2008 12:01
Locatie: Tiel

Re: Fiat Fiorino Qubo

Bericht door Joland »

Heb een proefritje gemaakt in zo'n ding (naja, de bus-versie dan) en t viel me 100% mee hoe dat reed. Hoewel ik wel met m'n been tegen de onderkant van het dash aankwam bij het koppelen.

Ik vind m niet echt lelijk of zo, en lijkt me echt een handig ding voor mensen met kinderen, maar voorlopig val ik daar nog niet onder - ik hou t nog ff bij de GP.
MY08 - 1.3 MultiJet 90pk - New Orleans Blue - 17" Wipe Out - Afbeelding
jpkramer
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4699
Lid geworden op: ma feb 11, 2008 21:57

Re: Fiat Fiorino Qubo

Bericht door jpkramer »

Een vriend van me heeft vandaag een proefrit gemaakt in de Qubo.
Nu ik de auto in het echt gezien heb vind ik 't wel een geinige auto. Die enorme neus valt in het echt best mee. Stoelen zitten goed en vooral veel bagageruimte, dit is voor hem ook een van de redenen om z'n Pande in te gaan ruilen voor een Qubo....
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Re: Fiat Fiorino Qubo

Bericht door Bennink »

panda voor een qubo? Praten we dan niet over een geheel andere klasse?
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Mathijs
Membre D'Oro
Berichten: 1205
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 21:49
Locatie: Lelystad

Re: Fiat Fiorino Qubo

Bericht door Mathijs »

Ik heb afgelopen donderdag ook even in de Qubo gereden. Erg leuke auto om te zien, eenmaal in de auto zit je lekker hoog maar wel erg bokkerig. Maar goed dat hoort een beetje bij dit type auto. Ik reed in de benzineversie met 73 pk, maar dat ding was niet voor uit te branden (had zelfs het idee dat m'n Cinquecento sneller is). Wegligging, schakelen en sturen was allemaal goed. Verder vond ik het erg lawaaiig binnen in. Dan merk je wel een beetje dat de Qubo gewoon een omgebouwde bestelbus is, met als voordeel dat je wel lekker veel ruimte hebt.
Auto: Coupé Fiat (1998) Afbeelding
Mijn Fiat Coupé
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Re: Fiat Fiorino Qubo

Bericht door Giovanni Tutore »

Ik mocht iets te veel afschrijven, anders stond ze binnenkort voor de deur :oops:
Gebruikersavatar
marcopunto
Junior Stato
Berichten: 413
Lid geworden op: wo aug 15, 2007 11:16
Locatie: Kalmthout

Re: Fiat Fiorino Qubo

Bericht door marcopunto »

er mag wat mij betreft een zwaardere motor in, minimum 90 pk voor mij dan graag.
10e Fiat, 3e Punto: GP 3d 1.3jtd 90pk emotion dualogic-chemical grey-leder-skydome-17"-skirts-dakspoiler-esp-subwoofer-park-en regensensor-donkere zijruiten,
2e Lancia: Delta 1.6jtd sixtronic platino - grigrio tempesta/nero lava opaco
Plaats reactie