Gezocht: Advies voor geluid

Alles op het gebied van Interieur en Exterieur voor de Punto Evo.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Gezocht: Advies voor geluid

Bericht door Sjoerd H. »

Hoi forumbezoekers!

Ik doe een verzoek op jullie kennis en expertise, en dan vooral de geluid kant van de auto. Ik zoek advies!

Ik hou van muziek en wil sommige nummers op een goed volume kunnen draaien. Alleen de stijl wisselt heel erg. Van Rowwen Hèze tot Muse en van de Arctic Monkeys tot aan the Prodigy, het staat allemaal op mijn USB stickje in de auto. Af en toe zit er zo'n lekker nummer tussen dat ik die op max volume wil afspelen, maar wel nog een beetje kwaliteit wil hebben. De bass laat zich in ieder geval niet echt horen. de tweeters en de treble houdt het nog goed vol.

Ik heb een andere head unit dan normaal. het is een aftermarket radio met op de achterzijde al tulp uitgangen voor eventuele subwoofers of andere versterkers.

Nu komt de uitdaging...
Ik heb mijn kofferbak eigenlijk hard nodig. En ook de ruimte van het reservewiel is op het moment bezet door allerlei spullen. (ik rij vaak met een kar, zo heb ik er dus bijvoorbeeld een aantal sets spanbanden in liggen. maar ook de noodset van de ANWB, mijn afneembare trekhaak, witte kentekenplaat en de reperatieset van Fiat.)

Ik heb vaker gezien dat hier subs in gebouwd worden, wat ook netjes is, maar voor mij niet echt een optie. Toch wil ik ergens wel een goede kwaliteit geluid uit de speakers laten komen. Ik ben niet vies van een beetje beunen en kan veel zelf. heb in mijn vorige punto ook een underseat sub gelegd, maar die kwaliteit viel me vies tegen. Kan ook zijn omdat ik een B-merk gekocht heb, maar ook de plek onder de stoel viel vies tegen...

Qua kosten, na een tip van Skrymger: Ik zit zelf te denken aan maximaal 150 tot 200 euro. Zeer maximaal. Ik heb wel zelf geen idee wat goed en slecht is en in hoeverre dit dan realiseerbaar is.

Veeleisend, jazeker... Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Alvast bedankt!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Gezocht: Advies voor geluid

Bericht door Skrymger »

Ik zou even meten of je onder de stoel mogelijk wegkomt met een flat type subwoofer van Rockford fosgate en dan zelf het kissie bouwen op maat;
http://www.pimtensen.nl/car-hifi/106c-s ... subwoofer/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dan de versterker onder de andere stoel bouwen. Veel dunner met dergelijke geluidskwaliteit ken ik namelijk niet!

Wat ik overigens nog mis in je verhaal Sjoerd, hoeveel mag t geheel kosten?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
1.3 Mjet Punto Evo '10
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: Gezocht: Advies voor geluid

Bericht door Sjoerd H. »

Skrymger schreef:Wat ik overigens nog mis in je verhaal Sjoerd, hoeveel mag t geheel kosten?
Zal ik er even bij zetten... tsja. Het moet redelijk blijven. geen honderden euro's zat ik zelf aan te denken, maar hangt er natuurlijk ook erg vanaf wat er dan gedaan gaat worden. Ik weet dus ook niet echt wat een redelijke prijs is voor een beetje geluid :shock:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Milo-vs
Junior Stato
Berichten: 210
Lid geworden op: do sep 24, 2015 20:57

Re: Gezocht: Advies voor geluid

Bericht door Milo-vs »

Versterker heb ik achter het zijpaneel gemaakt. Link achter. Versterker paste bij mij precies tussen het buitenplaatwerk en binnenplaatwerk in. Ik heb hem geveerd opgehangen waardoor hij geen (minder) last heeft van klappen e.d.
Dat scheelt al ruimte voor 1 zo'n lomp ding.

Verder beperkt de Punto zich erg in de ruimte waar eventueel een sub zou kunnen. Je zou iets met glasvezel kunnen maken wat in de inham bij je kofferbak zit, aan de zijkant. Dit is alleen wel een behoorlijk klusje.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Gezocht: Advies voor geluid

Bericht door Odelot »

Ik heb een poosje geleden alle speakers laten vervangen en heb er nu een gladen subwoofer in zitten. Pastte net niet onder de stoel. Het is een us 08. Nu zit ie tegen de achterbank geschroefd. Zit echt veel en goede bas in voor zo'n klein ding! Heb ook altijd de koffer vol liggen en hij zit niets in de weg. Vanwege het kleine formaat. Kijken of ik een foto kan vinden ervan.

Afbeelding

Handig, die foto upload functie!
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: Gezocht: Advies voor geluid

Bericht door Sjoerd H. »

Dat is inderdaad een goede oplossing!
ik zie ook veel in zelfbouw sub tegen de zijkant. Ik heb zelf een klep gemaakt in de achterbak voor het reservewiel, en links zit daar een ruimte van 25 cm. Ik dacht, als ik daar een sub naast af bouw verlies ik niet veel ruimte en kan de klep nog goed open. Ik heb nog een kleine versterker liggen die goed werkt, maar met kisten bouwen heb ik geen ervaring... (ik kan wel een kist maken maar hoe dit goed met de sub samengaat weet ik niet)

Iemand advies, links naar tutorials of tips?
Mijn dank is groot!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Gezocht: Advies voor geluid

Bericht door Skrymger »

Sjoerd,

Bekijken deze 2 video's eens.
https://youtu.be/qJl3SDfuI9Y" onclick="window.open(this.href);return false;
https://youtu.be/ZCeUB63Sjks" onclick="window.open(this.href);return false;

Basics om een box uit te rekenenen tekenen. Als iemand zonder ervaring om hulp vraagt laat ik ze die altijd eerst kijken.

Veel succes met klussen ^^

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
1.3 Mjet Punto Evo '10
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: Gezocht: Advies voor geluid

Bericht door Sjoerd H. »

woow.. ingewikkeld genoeg zeg...
Wil eigenlijk gewoon een kist maken en juh, maar zo werkt het dus allemaal niet... hahah
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: Gezocht: Advies voor geluid

Bericht door Sjoerd H. »

Heb zojuist deze speaker gevonden, welke me wel aan staat. Veel vermogen, maar ik durf alleen niet te zeggen hoe het zit met weerstand (ohm) van de versterker die ik heb liggen. Die ik heb liggen heeft altijd een redelijk grote subwoofer erg goed aangestuurd en heb hem in een radiokist ingebouwd gehad. die ga ik nu uit elkaar halen en hiervoor gebruiken. dit zou dan de speaker zijn

Op het moment heb ik links (als je voor de kofferbak staat) een ruimte van plusminus 20 tot 25 cm ruimte. Hierna volgt een klep voor bij de ruimte van het reservewiel te kunnen, en daarna een smalle strook van 8 cm ofso. Dit is de gehele diepte van de kofferbak zo.

Mijn idee was dus een kist te maken en die rechtop te zetten en daar de sub in te zetten die dan blaast naar de andere kant van de auto. (dus van links naar rechts). Maar ik ben sowieso beperkt met hoogte en breedtes. Ik lees bij de beschrijving dat hij in een gesloten kist moet...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Wielklem
Berichten: 1
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 9:21
Locatie: Enschede

Re: Gezocht: Advies voor geluid

Bericht door Wielklem »

Wat je eventueel kan doen is om de deurpanelen te bekleden met alubutyl, en maak je van je deur een klankkast.
Ik heb dit zelf gedaan en zelfs zonder subwoofer klinkt het heel vol.
Uiteraard is het met een grote subwoofer nog beter maar ik denk dat een onbehandelde deur met zo,n minikistje niks extra,s brengt t.o.v een beklede deur.

Als je in de buurt van Enschede woont mag je rustig komen luisteren.

Ik heb een originele headunit met een Gladen Mosconi 60.4 versterker
in deuren zit een BLAM Relax System 165 RX composetje
en in de kofferbak ter aanvulling een subwoofer van 100W rms die er regelmatig uitgaat.
Donsimon
Nuovo Arrivato
Berichten: 24
Lid geworden op: vr okt 14, 2016 21:18

Re: Gezocht: Advies voor geluid

Bericht door Donsimon »

Zelf heb ik een Punto 2012, volgens mij is dat het zelfde qua audio als de Punto Evo.
Ben benieuwd of één van jullie ervaring heeft met de volgende speakers:
https://www.caraudioshop.nl/voor-uw-aut ... -2015.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Zat eraan te denken om een starters setje te nemen van dat geluidsdempende spul en natuurlijk de speakers. Mijn huidige speaker rechtsvoor kraakt afentoe, of er zit iets los. En volgens mij krijg je bij caraudioshop alle benodigde dingen geleverd. Wel zo handig als je niet echt super handig bent zoals ik.

Heeft iemand toevallig een linkje hoe je die deurkap eraf krijgt? Heb al gezocht op youtube maar tevergeefs.
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Gezocht: Advies voor geluid

Bericht door Skrymger »

Er staat ergens een HOW TO op het forum, wellicht het VIP gedeelte. Anders even een pm sturen. ^^ heb ook demping in de voordeuren en kofferbak. Heb ook nog wel ergens foto's van het deurpaneel dat eraf is ^^

Overigens het setje wat je stuurt is voor de oude Punto, die heeft een geen compo setje. De nieuwe Punto heeft dus wel losse tweeters. Voor de beste geluidswering heb je die wel nodig. Ook heb je 16,5 cm speakers nodig en opvullen ringen. De GP/Pevo heeft 3 schoefgaten waarin de standaard speakers gepompnageld zitten. Alle speakers normaalgesproken 4 gaten.

Edit: de ringen zitten erbij maar in de achterdeuren zitten 10/13 cm speakers afhankelijk van de adapterring. Dus volgens mij is dat setje voor de achterdeuren

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
1.3 Mjet Punto Evo '10
Plaats reactie