Pioneer aftermarket radio inbouwen Fiat Punto Evo 2010

Alles op het gebied van Interieur en Exterieur voor de Punto Evo.
Plaats reactie
Richmaster2k17
Berichten: 3
Lid geworden op: di dec 19, 2017 10:35

Pioneer aftermarket radio inbouwen Fiat Punto Evo 2010

Bericht door Richmaster2k17 »

Beste GPC leden,

Mijn vrouwtje is een maand geleden in een kettingbotsing terecht gekomen. Helaas is haar vorige Fiat Punto Evo uit december 2010 daarbij total loss verklaard. Hier zat een Blue&Me systeem in én we hadden een subwoofer op de originele radio aangesloten. Dit werkte prima en ze kon handsfree bellen.

Inmiddels hebben we een nieuwe Punto Evo uit september 2010, alleen het minder luxe model dus ook zonder Blue&Me. Hierdoor kan zij niet handsfree bellen. Dus ik heb een (aftermarket) Pioneer radio gekocht, de DEH-S4000BT. Hier zit een externe microfoon bij die ik wil monteren achter de zonneklep of iets dergelijks.

Nu heb ik in het verleden al meerdere autoradio's ingebouwd in Hyundai's en Citroëns, maar nog nooit in een Fiat.
Vorige week heb ik vol goede moed (en met begeleiding van een mooi Youtube filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=0NzAel9 ... _Q&index=2" onclick="window.open(this.href);return false;) het dashboard uit mekaar gehaald en de originele radio eruit gehaald. Alles is aangesloten maar de Pioneer radio krijgt geen stroom. Heb al van alles geprobeerd maar het wil maar niet lukken. Volgens het filmpje moet ik een apart stroomdraadje trekken van het zekeringkastje naar de autoradio? Dat heb ik nog niet gedaan.
Ook heb ik pinnetjes van één van de twee ISO stekkers van de Pioneer radio verplaatst omdat ze niet overeen kwamen met de pinnetjes van één van de twee ISO stekkers van de Fiat.
Ik had goede hoop dat dit het probleem zou verhelpen, maar hierdoor kreeg ik allerlei meldingen in m'n dashboard, waaronder een passagier airbag melding. Hier brand nu een geel lampje met een rondje met daarin een kruisje.
Mogelijk moet ik iets resetten of iets dergelijks.

Nu heb ik twee vragen:

1. Heb ik een verloopstekker/CANBUS systeem/stuurwielbedieninginterface nodig om ervoor te zorgen dat m'n Pioneer stroom krijgt?

2. Wat moet ik doen om die airbag melding weg te krijgen? Ik meen me te herinneren dat je in het Menu van de auto de airbag van de passagier uit en aan kunt zetten? En anders rijdt ik wel even langs een dealer.

Zie graag jullie reactie tegemoet. ~~
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Pioneer aftermarket radio inbouwen Fiat Punto Evo 2010

Bericht door Odelot »

Je hebt een speciale verloopstekker nodig inderdaad. Ik heb vorig jaar ook een pioneer in laten bouwen in mijn evo. Met zo'n kabel werkt de stuurbediening ook gedeeltelijk. Niet het blue&me gedeelte, maar dat heb je toch al niet.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Richmaster2k17
Berichten: 3
Lid geworden op: di dec 19, 2017 10:35

Re: Pioneer aftermarket radio inbouwen Fiat Punto Evo 2010

Bericht door Richmaster2k17 »

Hoi Odelot,

Thanks voor je snelle reactie!

Wat voor verloopstekker gaat het dan om? Heb je toevallig een link naar zo'n stekker?
Ik lees wel wat op andere sites over zo'n stuurwiel/canbus interface, kost +/- €90,- euro.

Link: http://www.navishop.nl/fiat-stuurwiel-c ... 4_893.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar helaas staat de Punto Evo er niet tussen. Dus of dit gaat werken?... Of kan ik bijv. van een Grande Punto zo'n stekker kopen?
Laatst gewijzigd door J.V. op zo dec 31, 2017 7:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd; zie voorwaarden
Richmaster2k17
Berichten: 3
Lid geworden op: di dec 19, 2017 10:35

Re: Pioneer aftermarket radio inbouwen Fiat Punto Evo 2010

Bericht door Richmaster2k17 »

@ Iedereen die in een Fiat Punto Evo een aftermarket radio in wil bouwen: (Pioneer ofzo)

Let op: de stuurwielbediening werkt niet meer op deze manier!

Trek een aparte kabel van het rode kabeltje van je autoradio naar de 12v sigaretten aansteker stekker. Deze stekker kun je vinden door het lederen hoesje van je schakelpook los te trekken (kan heel makkelijk het plastic erom heen los trekken zonder beschadigen). Dan moet je de stekker los halen, een bruin plasticje loswippen en dan de middelste kabel losduwen. Hier beschadig je niks mee.

Daarna een aparte stroomkabel bij prikken, kabel terugduwen in de stekker en deze weer in de socket duwen van de sigaretten aansteker. Bij mij werkte het in één keer. De zenders worden onthouden en je accu loopt niet leeg :)
Plaats reactie