Dakdragers

Gebruikersavatar
Douwe
Senior Stato
Berichten: 682
Lid geworden op: zo jul 20, 2008 10:25
Locatie: Den Helder

Re: Dakdragers

Bericht door Douwe »

De dakdragers zijn er van Fiat in een 3 en 5 deurs uitvoering.
Dus een set is niet op beide modellen te gebruiken.

Hoe dit zit met de universele dragers weet ik niet. Maar ik neem aan dat daar hetzelfde voor geld.
Fiat Punto Edizione Cool TwinAir Turbo 100 Rock 'n Roll Blue
Volvo XC60 D5 FWD Momentum
nelis68
Nuovo Arrivato
Berichten: 29
Lid geworden op: zo okt 07, 2007 19:28

Re: Dakdragers

Bericht door nelis68 »

De dakdragers van een 3 en vijf deurs zijn verschillend, de voorste beugels zijn identiek alleen de achterste beugels zijn anders en dan bedoel ik ook echt de beugels. de dragers zelf zijn identiek !
Hier kwam ik achter nadat ik een incomplete set had gekocht via marktplaats ....
Mocht je handig zijn met het maken of wijzigen van beugels, dan heb ik hier een complete set liggen voor een 3 deurs !
Er zit namelijk een verkeerde beugel bij voor de voorste drager, die volgens mij wel is aan te passen, ik had er toen alleen geen tijd voor !
Groeten Harry
Gebruikersavatar
j0rrit
Nuovo Arrivato
Berichten: 12
Lid geworden op: zo jan 18, 2009 14:48
Locatie: Almere

Re: Dakdragers

Bericht door j0rrit »

Oké, ik heb dus echt specifiek de 3 deurs versie nodig.

Bedankt voor het aanbod, maar ik ga niet rommelen aan materiaal wat e.e.a. op m'n dak vast moet houden op de snelweg. ;) De incomplete dakdragers staan al een tijd op Marktplaats of niet? Daar staat namelijk al maanden een advertentie.
Grande Punto GP 1.4 8V
Gebruikersavatar
j0rrit
Nuovo Arrivato
Berichten: 12
Lid geworden op: zo jan 18, 2009 14:48
Locatie: Almere

Re: Dakdragers

Bericht door j0rrit »

-
Laatst gewijzigd door j0rrit op zo nov 20, 2011 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Grande Punto GP 1.4 8V
Gebruikersavatar
Douwe
Senior Stato
Berichten: 682
Lid geworden op: zo jul 20, 2008 10:25
Locatie: Den Helder

Re: Dakdragers

Bericht door Douwe »

Mooi is dat ook weer geregeld!
Fiat Punto Edizione Cool TwinAir Turbo 100 Rock 'n Roll Blue
Volvo XC60 D5 FWD Momentum
nelis68
Nuovo Arrivato
Berichten: 29
Lid geworden op: zo okt 07, 2007 19:28

Re: Dakdragers

Bericht door nelis68 »

j0rrit schreef:Oké, ik heb dus echt specifiek de 3 deurs versie nodig.

Bedankt voor het aanbod, maar ik ga niet rommelen aan materiaal wat e.e.a. op m'n dak vast moet houden op de snelweg. ;) De incomplete dakdragers staan al een tijd op Marktplaats of niet? Daar staat namelijk al maanden een advertentie.
Nee hoor, ze staan nergens op.
Ik heb ze gewoon liggen, en als ik er iemand mee kan helpen doe ik dat en anders bewaar ik ze gewoon !
Veel succes met je dragers.

Groeten Harry
Nimbus
Junior Stato
Berichten: 494
Lid geworden op: di mar 13, 2007 22:49

Re: Dakdragers

Bericht door Nimbus »

HELP!

Zonet heb ik 2e hands dakdragers op de kop kunnen tikken. De originele van Fiat zelf.
Maar nu blijkt dus aan de rechterkant mijn achterraam te hoog te zitten en krijg ik de beugel er dus niet tussen! :evil:

Iemand enig idee of dat raam op een makkelijke manier verzet kan worden? Ik heb namelijk totaal geen zin om de verf van de beugel af te gaan schuren. Dit omdat dit niet ten goede komt voor de levensduur van mijn dakdragers en natuurlijk voor de levensduur van mijn autolak.
"Shaven, not furred"
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Dakdragers

Bericht door tonyvandenbroek »

Dit heb ik nog niet gehoord, dat er een klem van de dragers niet tussen de ruit past.
Ik zou zeggen, neem de drager mee, en ga er mee naar de dealer. De ruit hoort er gewoon netjes en vooral goed in te zitten.
Schuren zou ik niet aan beginnen. Je schuurt de coating laag van de beugel, en deze gaat dan schuren en krassen op je lak.
Afbeelding
Nimbus
Junior Stato
Berichten: 494
Lid geworden op: di mar 13, 2007 22:49

Re: Dakdragers

Bericht door Nimbus »

Tja, eens moet de eerste keer zijn. En natuurlijk uitgerekend ik. :x

Maja, net even langs de dealer geweest en ze moeten het ruitje eruit halen en verplaatsen. Heb daarvoor een afspraak gemaakt en dan kijken ze meteen naar het knipperlicht (doorsla probleem) en naar de kraak rechtsachter.

Ik houd jullie op de hoogte.
"Shaven, not furred"
Gebruikersavatar
Romeodelta
Senior Stato
Berichten: 720
Lid geworden op: wo mar 01, 2006 21:30
Locatie: Hoogvliet

Re: Dakdragers

Bericht door Romeodelta »

Als je de originele dakdragers monteerd gaat je skydome dak dus echt niet meer open. De extra rubbers zijn bedoeld om de drager wat hoger te krijgen, maar alleen voor een naderhand te monteren open dak. Zo'n dak is smaller dan het skydome. Dus jammer, kan ik op weg naar Frankrijk geen dakje open doen.
1.4 Abarth Punto Evo
Nero Scorpione
17" antraciet (wintervelgen)
Eibach verlaagd met Koni FSD en 18" zwarte Sparco asseto gara
belgil
Nuovo Arrivato
Berichten: 38
Lid geworden op: zo jul 05, 2009 8:28

Re: Dakdragers

Bericht door belgil »

Ik heb er net op de kop kunnen tikken op marktplaats, de totale en originele fiat set , heb er wel even moeten voor rijden van Aarschot belgie naar Berkel en Rodenrijs, maar het loonde de moeite, en ook ik heb geen probleem met de dragers heb ze aangepast en alles past keurig en netjes, zou het niet kunnen dat je langs 1 kant een beetje verwrongen pootje hebt?
want er plaats genoeg tussen het raam en dakstijl.
Gr
Gilbert
Nimbus
Junior Stato
Berichten: 494
Lid geworden op: di mar 13, 2007 22:49

Re: Dakdragers

Bericht door Nimbus »

Nope, de beugel is goed. Tenminste in ieder geval niet krom.

Nu heb ik mijn auto laatst weggebracht en daar werd ik ow zo leuk geholpen. Na gezeur over andere zaken die ze zouden moeten verhelpen (en achteraf niet hadden gedaan) trokken ze in twijfel of ik wel een fiat dakdragers had? Ja zeg ik, en ik neem wel een foto van de doos mee als ik mijn auto kom halen. Of ik dan zeker wist dat het voor een 3 deurs was? Maar natuurlijk, ik zal ook de gebruiksaanwijzing meenemen waar een 3 deurs op staat.

Dus kom ik daar aan, laat beide dingen zien, trekken ze het nogsteeds in twijfel. Juist jongens, zo doe je dat, gewoon je klant niet geloven. Kom ik er later ook nog eens achter dat ze mijn beugel nog waren vergeten in de auto te leggen. In plaats van dat ze nou gewoon niet zo moeilijk doen en dat raampje eruit halen en gewoon 6 mm naar beneden vastzetten.

Serieus, mij zijn ze daar kwijt als klant, ze mogen van mij nog de knipperlicht unit erin zetten en dan zien ze mij niet meer terug.
"Shaven, not furred"
belgil
Nuovo Arrivato
Berichten: 38
Lid geworden op: zo jul 05, 2009 8:28

Re: Dakdragers

Bericht door belgil »

lijkt op het eerste zicht toch wel probleem te zijn met fiat dealers in nederland, ik hier in belgie ga bij JPS scherpenheuvel geen probleem, ook bij cras in laakdal had ik geen probleem maar kreeg wel niet dezelfde voorwaarden in overname, en korting.
Gebruikersavatar
Spoor-N
Nuovo Arrivato
Berichten: 77
Lid geworden op: ma apr 04, 2011 9:27

Re:

Bericht door Spoor-N »

[quote="tonyvandenbroek"]Dragers raken het DAK niet eens aan.
Afbeelding
Ik hoop dat je het op de foto kunt zien.
De dragers worden gemonteerd via het schroef gat in de portier, en steunen tot aan de strip op het dak.
Afbeelding
Ze vallen als het waren in de uitsparing van die kunstof strip.
Verder raken ze het dak nergens.

Ik heb ook net de dakdragers voor m'n Evo binnen en ik vroeg me af of de beugels het dak niet beschadigen.

Als ik je foto's zie dan lijken de beugels het dak (en dus de lak) wel te raken met risico op krassen mocht het enkele millimeters heen en weer gaan door de krachten.

Kun je laten zien in close-up hoe ze precies bevesitigd zitten? De tekening die erbij zat wordt ik niet echt veel wijzer van.

Vraag2: de dragers achter worden niet met schroeven bevestigd. Hoe blijven ze dan vast zitten en hoe bevestig je deze? Moet je dan de schroef van de beugel eerst los maken of zo?
Afbeelding Afbeelding


EVO - Multijet 85 pk -Corssoverblack - Blauw interieur
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Dakdragers

Bericht door tonyvandenbroek »

Ik heb geen CLOSE up bij de hand. Tekening ben ik al jaren kwijt. Maar door de coating die op de beugels zitten, beschadigd er niets aan de lak. Je moet ze dan wel echt goed vast draaien zodat er geen beweging in zit. Zelfs met ritten van 170+ km/u blijft het zitten en beschadigd er niets.

Voor de achterzijde. Deze beugels zitten geklemd bij het driehoekje in de achter ruit. Daar zet je de beugel op. Eigenlijk in de sponning van de raam. Doordat dit met twee kanten (links en rechts) aangedraaid worden komen ook deze echt muurvast te zitten. De bouten om deze aan te draaien zitten onder de FIAT kap die er dan even vanaf moet (met sleutel). Dan kun je deze vast draaien. Zal er de eerst volgende keer een handleiding bij maken als ik ze er op zet.

Nogmaals, ik gebruik ze al jaren, en nergens beschadigingen van de beugels. Deze zijn hebben al half Europa gezien, en alles blijft goed vast zitten, en ook met hogere snelheden beschadigd er niets.
Afbeelding
Plaats reactie