Alles geblokkeerd tijdens de rit.

Gebruikersavatar
Italia
Junior Stato
Berichten: 348
Lid geworden op: ma mei 22, 2006 8:23
Locatie: Noord-Holland

Re: Alles geblokkeerd tijdens de rit.

Bericht door Italia »

scoop schreef:Laat dat "moderne" maar achterwege... :lol: Van auto's zelf weet ik niks, maar ik werk zelf in de IT, dus van softwarematige oplossingen weet ik wel het e.e.a. af en je maakt mij niet wijs dat als ze dit soort dingen op een doordachte wijze gemaakt hebben dergelijke gevaarlijke problemen op kunnen treden. Simpelweg de moderne auto (en dus alle elektronica) daar de schuld van geven is ook een beetje kort door de bocht.

EDIT: Inmiddels is me wel duidelijk geworden dat de term remlichtschakelaar nogal misleidend is. Waarschijnlijk omdat deze schakelaar eerder alleen voor het aansturen van de remlichten gebruikt werd zal daar de naam ook wel vandaan komen. Het gaat echter om een hydraulische remdrukschakelaar en in deze context is het natuurlijk veel aannemelijker dat die voor meerdere doeleinden gebruikt wordt. Ik kan me alleen nog steeds niet voorstellen dat men de zaken zodanig ontwerpt dat één enkel falend component zoveel problemen veroorzaakt. Werkt ie te traag (schakelt niet snel genoeg), dan heb je geluk, maar werkt ie te snel (of hij verbreekt niet meer) dan hang je... of precies andersom.
Juist, en als je in de IT (lees software) ergens vergeet een punt (.) achter te zetten, doet het programma helemaal niets meer. Dan is een remlichtschakelaar zelf iets meer dan een punt. En dat is met alles. Er zit in een systeem altijd wel iets wat de boel plat gooit. En dat is niet altijd handig.
Abarth GP Wit, spiegels in de Italiaanse kleuren, veel plezier ///// Non parole, ma fatti !..
Xander
Senior Stato
Berichten: 673
Lid geworden op: ma dec 31, 2007 20:15

Re: Alles geblokkeerd tijdens de rit.

Bericht door Xander »

scoop schreef:Het zal wel aan mijn logica liggen, maar ik kan beide symptomen niet echt met elkaar rijmen. Bij m'n Polo heb ik ook ooit de remlichtschakelaar kapot gehad, met als enige gevolg (wat je toch logischerwijs mag verwachten): niemand ziet dat je remt. Maar dat de rem assistent (ABR, zoals jij het noemt) hiermee gaat detecteren dat jij remt, dit ziet als een noodstop en volledige blokkade uitvoert klinkt mij niet logisch in de oren.
Je gaat er vanuit dat een kapotte schakelaar niet meer merkt dat je op het rempedaal trapt. Maar kan een kapotte schakelaar niet juist het tegenovergestelde doen? Ten onrechte detecteren dat je vol op het rempedaal trapt? Dan kan ik me nog best voorstellen dat de auto gaat meehelpen bij de 'noodstop'.

Ik snap alleen *niet* waarom dat tot blokkerende wielen zou moeten leiden. ABS zou dat toch juist moeten voorkomen?
Gebruikersavatar
Hellfire
Avere Una Vita
Berichten: 2066
Lid geworden op: vr jun 22, 2007 10:26

Re: Alles geblokkeerd tijdens de rit.

Bericht door Hellfire »

scoop schreef:Laat dat "moderne" maar achterwege... :lol: Van auto's zelf weet ik niks, maar ik werk zelf in de IT, dus van softwarematige oplossingen weet ik wel het e.e.a. af en je maakt mij niet wijs dat als ze dit soort dingen op een doordachte wijze gemaakt hebben dergelijke gevaarlijke problemen op kunnen treden. Simpelweg de moderne auto (en dus alle elektronica) daar de schuld van geven is ook een beetje kort door de bocht.
Als IT'er heb je vast wel een keer meegemaakt dat een defect apparaat een heel netwerk onderuit trekt. (Of anders de torrent-client van die stagiar wel...) Dat is precies wat er in moderne auto's kan gebeuren: elk frutseltje hangt daar aan een in-car netwerk (meestal de CAN-bus) en kan dus potentieel een halve auto lam leggen als het kapot gaat.
Afbeelding Grande Punto 1.4 T-Jet 16v Sport Exotica Red
Afbeelding En een Prius...
Afbeelding Renault Mégane III Estate 1.5 dCi TCE Bose
ElSjiepo
Junior Stato
Berichten: 452
Lid geworden op: di nov 25, 2008 10:47
Locatie: Heiloo

Re: Alles geblokkeerd tijdens de rit.

Bericht door ElSjiepo »

Verdomme, ik begin nu bijna bang te worden om in m'n auto te rijden... Ik heb ook af en toe dat ASR/ESP/Hill holder/ABS uitvalt (en op wonderbaarlijke wijze vanzelf weer aan gaat, dealer zegt dat als de lampjes niet constant blijven branden, ze er ook niks aan kunnen doen...), met de mededeling 'zie instructieboekje'. Let wel, de lampjes blijven x km branden (dus niet knipperen), meestal 5 tot 20 km, soms ook 100km, dus niet áltijd.

Sinds vanmiddag start m'n auto niet eens meer (ook niet met reservesleutel, word morgen naar de dealer gesleept) en heb ik óók nog eens de mededeling 'stuurbekrachtiging niet beschikbaar'. Als ik hetzelfde probleem heb als jij, durf ik straks niet meer in dat ding te rijden als ie weer start... :evil:

Laat even weten wat de oplossing is, want ik begrijp uit eerdere posts dat de remlichtschakelaar dus niet per se de boosdoener hoeft te zijn ( ? ).
Gebruikersavatar
Spanky
Nuovo Arrivato
Berichten: 39
Lid geworden op: di jul 28, 2009 16:00
Locatie: Limburg (belgië)

Re: Alles geblokkeerd tijdens de rit.

Bericht door Spanky »

ElSjiepo schreef:Verdomme, ik begin nu bijna bang te worden om in m'n auto te rijden... Ik heb ook af en toe dat ASR/ESP/Hill holder/ABS uitvalt (en op wonderbaarlijke wijze vanzelf weer aan gaat, dealer zegt dat als de lampjes niet constant blijven branden, ze er ook niks aan kunnen doen...), met de mededeling 'zie instructieboekje'. Let wel, de lampjes blijven x km branden (dus niet knipperen), meestal 5 tot 20 km, soms ook 100km, dus niet áltijd.

Sinds vanmiddag start m'n auto niet eens meer (ook niet met reservesleutel, word morgen naar de dealer gesleept) en heb ik óók nog eens de mededeling 'stuurbekrachtiging niet beschikbaar'. Als ik hetzelfde probleem heb als jij, durf ik straks niet meer in dat ding te rijden als ie weer start... :evil:

Laat even weten wat de oplossing is, want ik begrijp uit eerdere posts dat de remlichtschakelaar dus niet per se de boosdoener hoeft te zijn ( ? ).

Mijne is vandaag stilgevallen nadat ik weer de melding heb gehad, heb geluk dat ik nog thuis was, maar ze hebben 2x remschakelaar al vervangen. Nu had ik het ff weer en nu is de auto stilgevallen. Auto is ook naar de dealer :evil: ik begin het echt niet meer te begrijpen met die remschakelaar. Dat ze het probleem maar rap vinden, want volgende maand is mijn garantie voorbij en kan ik de vollepot betalen.
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Re: Alles geblokkeerd tijdens de rit.

Bericht door scoop »

Hellfire schreef:Als IT'er heb je vast wel een keer meegemaakt dat een defect apparaat een heel netwerk onderuit trekt. (Of anders de torrent-client van die stagiar wel...) Dat is precies wat er in moderne auto's kan gebeuren: elk frutseltje hangt daar aan een in-car netwerk (meestal de CAN-bus) en kan dus potentieel een halve auto lam leggen als het kapot gaat.
Absoluut. En in dat opzicht heb je wel een punt natuurlijk, maar als het gaat om essentiële componenten dan ga ik er vanuit dat er ook afdoende crashtesting uitgevoerd is en dat uitvoerig nagedacht is over wat de consequenties zijn als een onderdeel uitvalt. Om maar een voorbeeld te geven: als je in het ziekenhuis ligt en je ligt aan de hartbewaking, dan wil je ook niet dat dat apparaat ermee ophoudt. Om dit te voorkomen of voortijdig in te kunnen grijpen, zijn er voorzorgsmaatregelen getroffen. Daarbij is een auto ook wel iets minder dynamisch dan de gemiddelde IT infrastructuur en veel meer op zelfstandige componenten / autonome systemen gebaseerd. Kijk, als zoiemand nu zelf heeft lopen rommelen met/via de CAN bus dan wordt het anders natuurlijk. En je mag er toch vanuit gaan dat Bosch zijn ECU's goed getest heeft en zo ook de fabrikant van de hydraulische remsystemen.

Ik doel meer op: Als de stuurbekrachtiging wegvalt, kan ik in ieder geval nog sturen (ook al is het veel zwaarder), als de rembekrachtiging uitvalt kan ik in ieder geval nog remmen. Zo zou het toch wel moeten zijn lijkt me (ook al blijkt nu van niet) en dat geeft mij geen veilig gevoel. Ik wil er niet aan denken wat er gebeurt als dit systeem blokkeert terwijl ik net een afrit afrijd met redelijke snelheid.
puntogekte
Nuovo Arrivato
Berichten: 13
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 0:38
Locatie: Siddeburen

Re: Alles geblokkeerd tijdens de rit.

Bericht door puntogekte »

Ben blij dat jullie allemaal mee lezen, en vooral meedenken. Ik hoop dat niemand dit ooit mee mag maken,wat ik mee maakte op de snelweg. Geluk bij ongeluk dat er niemand achter me reed of anderen bij me in zaten. Zal het iig niet weer vergeten, van 130 km/u volop in de ankers. Ik heb totaal geen verstand van electronica in een auto,maar neem aan dat de monteur de waarheid heeft gesproken. Ook Fiat meldde dat het 1 met het ander te maken kan/kon hebben. Alleen hadden ze van een blokkade nog nooit gehoord. Nu dus wel, maar of ze er iets mee doen is een tweede.
Grande punto 1.9 130 pk Sport. Black.
Plaats reactie