Exclusief: Fiat Topolino in het wild

Een liefde voor een ander model Fiat? Deel die liefde hier.
Plaats reactie
jpkramer
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4699
Lid geworden op: ma feb 11, 2008 21:57

Exclusief: Fiat Topolino in het wild

Bericht door jpkramer »

Het is geen geheim dat Fiat werkt aan een compacte auto onder de Panda. Deze heeft voorlopig de naam ‘Topolino’. Tot nu toe stuurde het merk alleen maar zwaar gecamoufleerde testauto’s de weg op, en met reden. Want de eerste keer dat ze de auto met weinig tape de Autostrada op stuurden, kwam hij meteen voor de lens van een fanatieke AutoWeek-spotter.
Pieter Bosschaart zette deze kleine al hangend uit z’n auto op de foto: “Op mijn vakantie in Italië haalde ik op de op de snelweg richting Modena dit rode gevalletje in. Ik vroeg me af: ‘Is hier iemand voor de lol zijn auto af wezen plakken of is er iets aan de hand?’. Ik heb voor de zekerheid een rits foto's geschoten. Dat was knap lastig omdat de zon erg laag stond.”
Toch laten de foto’s van Pieter meer van de compacte Fiat zien dan ooit. De sub-Panda wordt echt een kleine uk met een lengte van ongeveer 3,15 meter. Daarmee is de Topolino langer dan de Toyota iQ en de Smart, maar Fiat wil van de compacte dan auto dan ook een echte vierzitter maken.
Een ander belangrijk verschil met de Smart en de Toyota is de plaatsing in de markt. Die twee auto’s zijn premium kleintjes, waar Fiat met de Topolino juist een echte budgetauto wil neerzetten. Dat is ook de reden dat de productie plaats gaat vinden in de vroegere Zastava-fabriek. In voormalig Joegoslavië liggen de lonen namelijk lager, iets wat cruciaal is al je de prijs van je auto wilt drukken.
Dat betekent echter niet dat Fiat de nieuweling volpropt met verouderde techniek. Reken op minimaal vier EuroNCAP-sterren. Bovendien komt ook Fiats nieuwe 0,9-liter tweecilinder naar de Topolino. Door de Multiair-technologie belooft dat een spectaculair laag verbruik.
We moeten nog wel even wachten op de definitieve onthulling, want Fiat haalt het doek waarschijnlijk pas op de Autosalon van Genève van de auto. In de tweede helft van 2010 moet-ie vervolgens bij de dealers verschijnen.
Bron: Autoweek
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Re: Exclusief: Fiat Topolino in het wild

Bericht door Bennink »

't Wagentje heeft veel weg van de Ka (eerste en tweede model).
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Exclusief: Fiat Topolino in het wild

Bericht door tonyvandenbroek »

Bennink schreef:'t Wagentje heeft veel weg van de Ka (eerste en tweede model).

Met de koplampen a lá GP. Maar dan wat kleiner.
Afbeelding
jpkramer
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4699
Lid geworden op: ma feb 11, 2008 21:57

Re: Exclusief: Fiat Topolino in het wild

Bericht door jpkramer »

Is waarschijnlijk toch geen Fiat, artikel is ook verdwenen bij Autoweek. Volgens het Autoscoops forum is het een DR Motors dr1, de Italiaanse versie van de Chery Faira 3p.
Afbeelding
DR is een Italiaans bedrijf dat Chery auto’s invoert uit China en ze een Europees tintje geven. Op het autosalon van Bologna hebben ze een nieuw model voorgesteld, de DR1. De DR1 is een kleine stadswagen met een aangename look en uitgerust met een 1.3 benzinemotor, dat ook op gas kan rijden. De prestaties zien er meer dan behoorlijk uit met een topsnelheid van 156 km/u en een 0 tot 100 km/u in 12.1 seconden, en dat alles met 83 pk (78 op gas).
Plaats reactie