vrijloop startmotor defekt (?)

Peter
Junior Stato
Berichten: 481
Lid geworden op: za sep 22, 2007 15:09
Locatie: Gent (B)

vrijloop startmotor defekt (?)

Bericht door Peter »

En jawel, eerste probleem bij onze GP, na 2 jaar en 3 maanden en iets meer dan 6.000km.
Vermoedelijk door het met regelmaat rijden van korte afstanden, maar met de Uno bij eenzelfde gebruik nooit problemen gehad.

Ik merkte gedurende de laatste paar dagen al een keer of twee bij het starten van de motor, dat er een raar metaal-op-metaal geluid onder de motorkap vandaan kwam waarbij wel de startmotor doordraaide, maar de motor zelf niet "meegenomen" werd.
Was heel kort, gelijk in orde, dus ik wijtte het aan het winterweer.

Maar sinds vandaag het probleem drie keer gehad, gelukkig nog van bij de winkel thuis geraakt, maar eens thuis wilde de auto niet meer starten en maakt de startmotor een metaalachtig geluid.

Accu (batterij) helemaal in orde, startmotor draait, dus ik vermoed dat het een vrijloopkoppeling met (mijn zoon zegt) het vliegwiel is.

Betekent dit "compleet nieuwe startmotor"? De wagen is sinds begin september uit garantie......

Peter

PS heb al zitten zoeken op "startmotor", "starter", "slecht starten", maar dit fenomeen niet direkt teruggevonden op het forum
GP 1.2i 8V Dynamic 5drs Crossover Black - 1 okt '07
E34
Junior Stato
Berichten: 390
Lid geworden op: do apr 16, 2009 9:55
Locatie: Arnhem am Rhein

Re: vrijloop startmotor defekt (?)

Bericht door E34 »

Probleem ken ik van 1 van mijn BMW's van tijdje geleden, daar was de solenoid kapot (aan het gaan) waardoor de auto net wel of net niet startte. Ook was de bendix niet helemaal lekker meer.
De bendix is 't tandwiel van de startmotor dat bij starten naar buiten beweegt en in de starterkrans van de motor valt.
Als die bendix kapot is dan start de motor niet niet, lijkt het alsof de startmotor er langsheen loopt.
Veel starten leidt tot slijtage, dus kan op zich best wel als ik zie wat de km-stand is na zo'n lange tijd en het gebruik van de auto zoals je zelf ook al aangeeft.
GP T-Jet Sport Cross Over Black
Peter
Junior Stato
Berichten: 481
Lid geworden op: za sep 22, 2007 15:09
Locatie: Gent (B)

Re: vrijloop startmotor defekt (?)

Bericht door Peter »

Dank voor de reaktie.

Tsja ik weet dat korte afstanden rijden (dus per gereden km veel starten) nooit goed is voor een auto. Vandaar ook voor de lichtste (benzine)motor gekozen (zoals in 1995 voor de Uno 1.0i) die waarschijnlijk sneller warm is dan een motor met grotere inhoud. Want we hebben nu eenmaal een 2de wagentje nodig.

Toch hebben we met de Uno, behalve met de remmen (goedkope herstellingen) nooit problemen gehad (om de 5 jaar een nieuwe accu, that's it).
Daar hebben we in 12 jaar tijd ook maar 43.000km mee gereden.

Morgen de pechverhelping maar bellen, kunnen die de GP opladen en naar de garage rijden.

Vind het toch wel erg snel, dit.... paar weken geleden de handle van het dashboardkastje (zelf gerepareerd), ook iets wat bij de Uno in al die tijd nooit kapot is gegaan. Het klepje van het dashboardkastje daarin voelde ook robuuster aan.
GP 1.2i 8V Dynamic 5drs Crossover Black - 1 okt '07
E34
Junior Stato
Berichten: 390
Lid geworden op: do apr 16, 2009 9:55
Locatie: Arnhem am Rhein

Re: vrijloop startmotor defekt (?)

Bericht door E34 »

Hopelijk is het een redelijk eenvoudig en goedkoop klusje.

Maar kwaliteit, of het ontbreken ervan, is gewoon een kwaaltje van de nieuwe auto's. De kwaliteit van 'vroeger' wordt tegenwoordig niet meer gemaakt omdat het eenvoudigweg te duur is. Zie het elke dag bij Mercedes, zelfs een Maybach is gewoon niet meer geconstrueerd voor de eeuwigheid om maar eens wat te noemen. Daarom ook de voorkeur aan oude Benz W124 of BMW E34 bijvoorbeeld 8)
GP T-Jet Sport Cross Over Black
Peter
Junior Stato
Berichten: 481
Lid geworden op: za sep 22, 2007 15:09
Locatie: Gent (B)

Re: vrijloop startmotor defekt (?)

Bericht door Peter »

E34 schreef:Daarom ook de voorkeur aan oude Benz W124 of BMW E34 bijvoorbeeld 8)
Ja inderdaad - mijn wijlen schoonvader reed altijd met een 200D, 240D W123, later 200D, 250D W124.
Zo worden ze niet meer gemaakt (maar die hadden ook geen elektronica en dergelijke).
Laatst gewijzigd door Peter op do jan 07, 2010 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
GP 1.2i 8V Dynamic 5drs Crossover Black - 1 okt '07
Peter
Junior Stato
Berichten: 481
Lid geworden op: za sep 22, 2007 15:09
Locatie: Gent (B)

Re: vrijloop startmotor defekt (?)

Bericht door Peter »

De VAB kwam, probeerde eigenlijk tegen mijn wil in te starten (ze doen dat blijkbaar tóch) en natuurlijk, direkt aanslaan.
Maar hij geloofde me op m'n woord, was heel vriendelijk ("... daarvoor zijt ge lid he meneer!") en al blij dat hij zo gemakkelijk van de klus af was.

Dus de GP warm laten draaien (zat onder de sneeuw en ijs van vannacht) en zelf naar de garage gereden. Afwachten maar.
GP 1.2i 8V Dynamic 5drs Crossover Black - 1 okt '07
Peter
Junior Stato
Berichten: 481
Lid geworden op: za sep 22, 2007 15:09
Locatie: Gent (B)

Re: vrijloop startmotor defekt (?)

Bericht door Peter »

Auto heeft heel de week bij de garage gestaan (ook omdat ik owv het werk geen tijd had om 'm eerder op te halen).
Hebben 'm "tig" keer gestart en niets abornmaals opgemerkt. Snap er niks van. M'n vrouw ook niet, die nogal van het geluid schrok :shock: toen ze toevallig een keer hoorde dat het starten niet lukte vorig weekeind.
Vandaag maar een flink stuk mee gaan rijden om de accu weer goed bij te laden. Blij dat het geen dure herstelling werd, maar ben er niet gerust in :?
GP 1.2i 8V Dynamic 5drs Crossover Black - 1 okt '07
Gebruikersavatar
WarrumBuffet
Nuovo Arrivato
Berichten: 87
Lid geworden op: ma jun 18, 2007 12:07
Locatie: Hoofddorp

Re: vrijloop startmotor defekt (?)

Bericht door WarrumBuffet »

Hallo Peter,

Heb je nog steeds dat rare geluid van de startmotor?

Ik heb het ook sinds een paar dagen en ga er binnenkort ook maar even mee naar de garage.

Daar zal de motor waarschijnlijk net als bij jou gewoon goed starten zonder raar metaalgeluid ...

Ook werkt mijn cruise control sinds de koude periode niet meer.
Heeft iemand dit ook al eens gehad?
Wat zou het kunnen zijn?

groet,
René
Peter
Junior Stato
Berichten: 481
Lid geworden op: za sep 22, 2007 15:09
Locatie: Gent (B)

Re: vrijloop startmotor defekt (?)

Bericht door Peter »

Nee we hebben het niet meer ondervonden. Is me een groot raadsel...

Ben er natuurlijk tevreden mee dat het fenomeen niet terugkeert. Zou het de luchtvochtigheid geweest zijn, of strooizout, of weet-ik-veel...... (ondertussen wel de auto in de carwash een reiniging van de onderzijde laten ondergaan - maar omdat het opnieuw winterweer geweest is zullen we dat opnieuw laten doen - heeft dat het pbl opgelost??).

Verder moet ik zeggen dat ik iedere keer wanneer ik met de wagen rijd ervan geniet. Ondanks het basis motortje.
En dat ik blij ben dat we de Uno vervangen hebben tijdens het Grande Punto tijdperk, en niet tijdens het Punto Evo tijdperk :-]
GP 1.2i 8V Dynamic 5drs Crossover Black - 1 okt '07
Gebruikersavatar
WarrumBuffet
Nuovo Arrivato
Berichten: 87
Lid geworden op: ma jun 18, 2007 12:07
Locatie: Hoofddorp

Re: vrijloop startmotor defekt (?)

Bericht door WarrumBuffet »

Vandaag bij de garage geweest.
Ze hebben er een nieuwe accu ingezet.

De accu zou de oorzaak zijn geweest van zowel het startprobleem als het niet werken van de cruise
control.

Ik vind het wel een beetje snel als er binnen 3 jaar een nieuwe accu in moet!

Hebben anderen hier ervaring mee?
Komt het vaker voor dat een accu binnen 3 jaar vervangen moet worden?
(totale kosten waren 196 euro incl. arbeid e.d., uiteraard geen garantie!)
Ik ben wel blij dat alles het weer doet natuurlijk.

Ik twijfel nog om bij de importeur bezwaar te maken op grond van Europese regelgeving in zake garantie.

Peter, waarom ben jij blij met je aankoop in het Grande Punto-tijdperk?
Is dit vanwege het vooraanzicht?
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Re: vrijloop startmotor defekt (?)

Bericht door Giovanni Tutore »

Daar zou ik ook niet blij van worden, na drie jaar. Maar het kan bijvoorbeeld als ze vaak langer stilstaat of, en ik hoop dat de garage dat voor je gecontroleerd heeft :? , er loopt een lekstroompje (verkeerd gemonteerd accessoire :?: ) wat de accu blijft belasten. Deze laad weer bij tijdens het rijden maar raakt wel 'vermoeid'.
Xander
Senior Stato
Berichten: 673
Lid geworden op: ma dec 31, 2007 20:15

Re: vrijloop startmotor defekt (?)

Bericht door Xander »

Googlen op "levensduur autoaccu" geeft een aantal van zulke resultaten:
http://www.cartuning-guide.com/auto-accu.html
Een accu heeft een levensduur van ongeveer 4 jaar. Wil je startproblemen voorkomen, vervang de auto accu dan na 4 jaar uit voorzorg.
Met 3/4 van de gemiddelde levensduur heb je weinig reden tot klagen, lijkt me.

Wel vind ik dat bedrag absurd hoog, 196 euro? Dat was mijn pa laatst kwijt voor een 100Ah accu voor in z'n camper ja.

In mijn (niet Grande-) Punto heb ik een tijd terug ook een accu laten plaatsen door de dealer, aan huis, daar was ik minder dan 100 euro aan kwijt...
Gebruikersavatar
WarrumBuffet
Nuovo Arrivato
Berichten: 87
Lid geworden op: ma jun 18, 2007 12:07
Locatie: Hoofddorp

Re: vrijloop startmotor defekt (?)

Bericht door WarrumBuffet »

Dat is nieuw voor mij: een gemiddelde levensduur van 4 jaar voor een accu ...
Dan hoef ik geen bezwaar te gaan maken ...

Ik rij voor het overgrote deel stukjes van minder dan 20 km.
Misschien is dat een verklaring.

De prijs was inclusief 80 euro arbeid: alg.test motor/elekr. systeem, div. metingen en proefritten
en uiteraard incl. BTW.

De accu zelf was 'slechts' 63 euro ex.

Laten we maar zeggen, dat het dan wel goed gebeurd is ...
Gebruikersavatar
AFOL
Nuovo Arrivato
Berichten: 97
Lid geworden op: do jan 14, 2010 7:57
Locatie: Fryslan boppe

Re: vrijloop startmotor defekt (?)

Bericht door AFOL »

Een auto wat veel korte stukjes maakt, is algemeen bekend dat het slecht is voor de auto? In dit geval de accu.

Ik persoonlijk vind het niet raar als je slechts 3000km per jaar rijdt, dat je accu begeeft. Wellicht dat er meer 'problemen' komen?
Alleen onverwachte reparaties zijn nooit leuk..........
Kymco Agility 50 scooter (45km/h) - 250km
Peter
Junior Stato
Berichten: 481
Lid geworden op: za sep 22, 2007 15:09
Locatie: Gent (B)

Re: vrijloop startmotor defekt (?)

Bericht door Peter »

WarrumBuffet schreef:Peter, waarom ben jij blij met je aankoop in het Grande Punto-tijdperk?
Is dit vanwege het vooraanzicht?
Yep en de achterkant. De Evo "trekt op niks" ("lijkt nergens op" in het NL).

Bij ons lijkt het geen accu probleem geweest te zijn, het rare geluid bij het starten.

Accu: voor de GP hadden we een Uno waar ook uitsluitend korte afstanden mee gereden werden (43.000km in 12 jaar tijd) en daar moest, daar kon je je klok op gelijk zetten, om de 5 jaar een nieuwe accu in. En de Uno had niets elektronisch aan boord, zelfs nog geen klokje. Dus zou me kunnen voorstellen dat in een GP sneller een nieuwe accu moet. Maar 3 jaar lijkt me wel snel. Zou bij ons dit jaar oktober zijn. Zal me wel melden als dat het geval gaat blijken te zijn :wink:
GP 1.2i 8V Dynamic 5drs Crossover Black - 1 okt '07
Plaats reactie