Ik val van mijn stoel als ik die waardes zie, ik rij een GrandePunto 1.4 dualogic 77pk en in de bebouwde kom mag ik blij zijn met 1:13. buiten de kom wordt ik al vrolijk van 1:17. Het gaat toch wel jeuken zo'n diesel met milieu korting. Ooit had ik een UNO 1.3 SX. Naar zuidFrankrijk rijden met een klein aanhangertje en niet harder dan 100 haalde ik al 1:18, was een carburator benzine stokertje met 70pk en maar 8 klepjes, niet bijzonders dus. Vond ik toen geweldig, praat ik over pakweg 25 jaar geleden. Wat ik niet begrijp is dat er vanaf die tijd en nu niet veel verbeterd is. Ik heb me laten vertellen dat met de invoering van de catalisator het er niet beter op geworden is. Had indertijd best wel nadelige gevolgen voor het gebruik. Merkwaardig genoeg krijgen de fabrikanten het nu opeens wel voor elkaar om opeens zuinigere auto's te fabriceren. Ik krijg een beetje een naar gevoel in mijn buik bij het idee dat daar de brandstofmaffia er wel eens een dikke vinger in de pap zou kunnen hebben. Die zitten eigenlijk niet te wachten op zuinige auto's, maar onder druk van de overheid gaat het opeens een stuk beter. Hebben jullie ooit wel eens gehoord van de Elsbett motor in de jaren 70. Deze man had al een diesel die op lijnzaad reed en makkelijk 1:30 reed. Google maar eens, is heel interrant. Deze man is denk ik door de petromaffia omzeep geholpen, heel bizar. Ik geloof dat we worden genaait, diesels hebben een veel hoger rendement dan benzine stokers en ik denk dat het nog veel beter kan met de huidige techniek. Ik vraag me af wie en waarom (ik gaf de reden al) die dit tegen houd. Ja, de mannen die graag veel verdienen aan de brandstoffen. Cartelvorming, afspraken en belangen zijn mijns inziens de reden. Maargoed de 1.3 multijet gaat het helemaal maken en ik denk dat het nu in een sneltreinvaartje gaat. Ik ben benieuwd wat er nu allemaal gaat komen.
gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaroet ~]
Dick