Brandstofverbruik GP's en Evo's

evotaxfree
Senior Stato
Berichten: 649
Lid geworden op: za mei 15, 2010 21:07
Locatie: groningen

Re: Wie rijdt het zuinigst?

Bericht door evotaxfree »

wimk schreef:Just for fun
Afbeelding

Normale rit dorp provincialeweg en rijksweg.

Wim
hoi wim,
mooie cijfers.
ik hoop voor alle 85 mjd rijders (me included) dat je bij de pomp op hetzelfde resultaat uitkomt.
als ik dit zie (gemiddelde snelheid 69km/h is best hoog!) is 1:30 bij echt je best doen misschien toch mogelijk.
laat ons aub weten of het daadwerkelijke verbruik ook afwijkt van dat wat de boordcomputer/ecodrive berekend.
Gebruikersavatar
wimk
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 15:04
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Wie rijdt het zuinigst?

Bericht door wimk »

Ik heb afgelopen vrijdag getankt, en de dagteller op 0 gezet.
Helaas, en gelukkig kan je een hele tijd doen met en tank.
Na ong 8 a 900 km tank ik weer, dan ga ik controleren of het verbruik dat de auto opgeeft overeen komt met het werkelijke verbruik.
Deze info heb ik nog niet aangezien ik pas 1750 Km heb gereden met de auto.
Wim,
Punto Evo MultiJet 85 Wit, 5 deurs, Cool & Blue pakket, achterspoiler, lederen stuurwiel, ambient light.
[/bgcolor]
Afbeelding
puntoevo-ede
Nuovo Arrivato
Berichten: 67
Lid geworden op: wo jul 14, 2010 21:20

Re: Wie rijdt het zuinigst?

Bericht door puntoevo-ede »

rijden julie veel met cruisecontrol aan of niet ?
Maarten
Junior Stato
Berichten: 405
Lid geworden op: zo aug 01, 2010 21:09

Re: Wie rijdt het zuinigst?

Bericht door Maarten »

Verbruik is heel erg afhankelijk van de rijstijl. Laatst bij twee verschillende mensen in de auto gezeten en me erg verwonderd over hun rijstijl.

Nr 1: bij remmen koppeling indrukken. We reden in heuvelachtig terrein, en zelfs daar bij het naar beneden rijden remmen met de koppeling ingedrukt. En maar klagen dat zijn remmen bij de grotere hellingen oververhit raakten.

Nr 2: had maar twee mogelijkheden: gas geven of remmen. Voor een verkeerslicht dat op rood stond gewoon op snelheid ernaar toe rijden en op het laatste moment remmen. Sterker nog: op meerdere momenten dat hij achter iemand anders zat gewoon gas bijgeven terwijl het verkeerslicht op rood stond.

Ik neem aan dat dat bij beide volkomen onbewust is, maar op die manier zul je geen geweldig verbruik halen.
Gebruikersavatar
Hellfire
Avere Una Vita
Berichten: 2066
Lid geworden op: vr jun 22, 2007 10:26

Re: Wie rijdt het zuinigst?

Bericht door Hellfire »

Ik ken een derde categorie die ook niet zo zuinig is:

Nr 3: Kent maar twee standen van het gaspedaal: ingedrukt en los. Bij filerijden of gewoon afstand houden op de snelweg wisselt deze persoon voortdurend tussen gas geven en gas los. Erg vermoeiend voor bijrijders, die hopen op een stuk vrije baan: daar stijgt de snelheid tot 140 a 160, afhankelijk van de wind, maar het tempo is dan wel constant.
Afbeelding Grande Punto 1.4 T-Jet 16v Sport Exotica Red
Afbeelding En een Prius...
Afbeelding Renault Mégane III Estate 1.5 dCi TCE Bose
Dave
Nuovo Arrivato
Berichten: 161
Lid geworden op: wo mei 26, 2010 21:27
Locatie: Stiphout

Re: Wie rijdt het zuinigst?

Bericht door Dave »

Balans opgemaakt na de eerste 688 km : 32,92 Liter
Is dus 1 op 20,9, met heel veel file en een vrouw die het-nieuwe-rijden niet begrijpt.

Ikzelf doe woonwerk (80% buitenwegen (80km), 20 % stad) 1 op 26.
Vanochtend eens wat minder truttig lopen rijden, dus normale rijstijl: 1 op 25.

Record in de EVO is tot nu toe 1 op 27,8 door goede vriend van mij over een afstand van 20 kilometer. Andere automobilisten vonden het minder grappig. Zijn record staat overigens op 1:34,5km over 50km .... met een Audi A6 2.0 TDIe !!! ....dus....
Afbeelding / Afbeelding
Dick Kroon
Nuovo Arrivato
Berichten: 128
Lid geworden op: di aug 10, 2010 21:36
Locatie: Leiderdorp

Re: Wie rijdt het zuinigst?

Bericht door Dick Kroon »

Ik val van mijn stoel als ik die waardes zie, ik rij een GrandePunto 1.4 dualogic 77pk en in de bebouwde kom mag ik blij zijn met 1:13. buiten de kom wordt ik al vrolijk van 1:17. Het gaat toch wel jeuken zo'n diesel met milieu korting. Ooit had ik een UNO 1.3 SX. Naar zuidFrankrijk rijden met een klein aanhangertje en niet harder dan 100 haalde ik al 1:18, was een carburator benzine stokertje met 70pk en maar 8 klepjes, niet bijzonders dus. Vond ik toen geweldig, praat ik over pakweg 25 jaar geleden. Wat ik niet begrijp is dat er vanaf die tijd en nu niet veel verbeterd is. Ik heb me laten vertellen dat met de invoering van de catalisator het er niet beter op geworden is. Had indertijd best wel nadelige gevolgen voor het gebruik. Merkwaardig genoeg krijgen de fabrikanten het nu opeens wel voor elkaar om opeens zuinigere auto's te fabriceren. Ik krijg een beetje een naar gevoel in mijn buik bij het idee dat daar de brandstofmaffia er wel eens een dikke vinger in de pap zou kunnen hebben. Die zitten eigenlijk niet te wachten op zuinige auto's, maar onder druk van de overheid gaat het opeens een stuk beter. Hebben jullie ooit wel eens gehoord van de Elsbett motor in de jaren 70. Deze man had al een diesel die op lijnzaad reed en makkelijk 1:30 reed. Google maar eens, is heel interrant. Deze man is denk ik door de petromaffia omzeep geholpen, heel bizar. Ik geloof dat we worden genaait, diesels hebben een veel hoger rendement dan benzine stokers en ik denk dat het nog veel beter kan met de huidige techniek. Ik vraag me af wie en waarom (ik gaf de reden al) die dit tegen houd. Ja, de mannen die graag veel verdienen aan de brandstoffen. Cartelvorming, afspraken en belangen zijn mijns inziens de reden. Maargoed de 1.3 multijet gaat het helemaal maken en ik denk dat het nu in een sneltreinvaartje gaat. Ik ben benieuwd wat er nu allemaal gaat komen.

gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaroet ~]
Dick :D
madlenp
Berichten: 6
Lid geworden op: wo sep 08, 2010 20:06

Re: Wie rijdt het zuinigst?

Bericht door madlenp »

Heb nu enige weken mijn GP 1.3. Mj diesel en ik had het niet verwacht; bij dorpsgebruik en een snelheid op de grote weg van 120-130 kom ik op een gemiddelde uit van 1 op 20,5
Hou ik 100 km per uur aan dan kom ik op een gemiddelde uit
van 1 op 25 Geloofde het eerst niet maar ook na de derde keer tanken kwam ik op hetzelfde gemiddelde uit. Beresterk onderin
niet meer dan 2000 toeren bij 100 km en ja dat zet zoden aan de dijk. Op dit moment uiterst tevreden over de GP 1.3 diesel
JeTeDe
Nuovo Arrivato
Berichten: 93
Lid geworden op: wo jul 14, 2010 19:30

Re: Wie rijdt het zuinigst?

Bericht door JeTeDe »

Kan haast niet langer wachten. De mijne moet er binnen een week of twee zijn.

Er zit toch nog aardig wat verschil in de verbruikcijfers, toch zijn de meesten erg positief. Het ligt ook aan veel omstandigheden. Ben je altijd een 16v benzineslurpertje gewend dan is het wel even aanpassen hoor om te dieselen. Ik heb de laatste 6 jaar Punto Jtd gereden, bij stevig rijden 1,18 en bij zuinig rijden rond de 1 op 21,5. Bij de Multijet wil ik toch nog betere cijfers gaan noteren.

En wat betreft de zuinige motoren. Hoe meer zuinige auto's er komen des te eerder zal de brandstofprijs wel weer gaan stijgen.

Deze Fiat is eigenlijk altijd een superaanbieding. Voor nog geen EUR 14000 heb je al een mooie aangekelde Actual met opties en afleveringskosten. Voor dat geld koop je ook een twee jaar oude Punto diesel met 500000 op de teller en wegenbelasting. Bij deze heb je dan nog twee jaar garantie, vast onderhoudsschema, een nieuwe auto, geen wegenbelasting, superzuinig en voor sommigen 0% rente over drie jaar. Je moet echter wel afschrijven maar dat doe je bij een twee jaar oude punto ook.
Bruijst
Nuovo Arrivato
Berichten: 90
Lid geworden op: za jun 19, 2010 17:25

Re: Wie rijdt het zuinigst?

Bericht door Bruijst »

Tank zit nu volgens de wijzer precies half vol... KM-stand is nu 1401km (tankbeurt 1 901km) en actieradius geeft aan nog 590km te gaan... Huidige sessie rij ik 'bewust sparzaam' (zoals het zo mooi heet bij spritmonitor), met gebruik van start-stop en zonder airco. Jammer van een stukje van 25/30km gisteravond met volle wind tegen; hier kwam het gemiddeld verbruik bij 100km/h niet onder de 5,6-6,0lt/100km.

edit, had er nog een fototje van... ~]
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bruijst op zo sep 19, 2010 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
ulti
Senior Stato
Berichten: 752
Lid geworden op: zo jul 22, 2007 11:08
Locatie: lelystad

Re: Wie rijdt het zuinigst?

Bericht door ulti »

Doe hier maar niet aan mee met de abarth.. ga ik vast van schrikken :mrgreen: denk dat ik net de 350 km haal op een tank haha :oops: Nu staat ie wel in sportstand en startstop uit. Maarja is natuurlijk geen bal aan rijden als een bejaarde in zo'n auto! -]
Grande Punto sport - > Abarth Evo ->500S
evotaxfree
Senior Stato
Berichten: 649
Lid geworden op: za mei 15, 2010 21:07
Locatie: groningen

Re: Wie rijdt het zuinigst?

Bericht door evotaxfree »

verschillende rijstijlen of niet,wanneer ik de auto in de 5e versnelling een bepaalde snelheid laat rijden maakt de rijstijl niks meer uit.
vanmorgen nog even weer een test gedaan.

eerst bij 130km/h op de cruise,verbuiksmeter schommelt tussen de 1:14 en 1:15.
daarna bij 110km/h op de cruise: tussen de 1:18 en 1:19.
bij 90 km/h op de cruise: tussen de 1:22-1:23.

snelheden gereden op vlakke snelweg en iedere snelheid ongeveer 1 minuut vastgehouden.

omstandigheden in de auto: climatronic op automatisch,radio en verlichting aan.

bijzonderheden:auto is verlaagd en voorzien van 17"velegn met 205 brede banden.

ik start een nieuw topic met daarbij een aantal standaard snelheden,misschien interessant om te zien hoeveel de auto's onderling verschillen en hoeveel het montereren van bv. bredere banden uitmaakt.
Bruijst
Nuovo Arrivato
Berichten: 90
Lid geworden op: za jun 19, 2010 17:25

Re: Wie rijdt het zuinigst?

Bericht door Bruijst »

Afbeelding Afbeelding
Bruijst
Nuovo Arrivato
Berichten: 90
Lid geworden op: za jun 19, 2010 17:25

Re: Wie rijdt het zuinigst?

Bericht door Bruijst »

Vraag:

Wanneer de wijzer van de brandstofmeter het rode gebied (onhandig trouwens dat dit bij verlichting AAN niet rood is!) nadert, gaat een geel lampje branden. Volgens het boekje zit er dan nog ca. 7 liter in (zou met mijn gem. verbruik goed moeten zijn voor nog ca. 160km). De actieradius blijft vanaf dat moment bij mij op een vaste waarde staan (de eerste keer 64km, de tweede keer 55km).
Wanneer de wijzer wat verder zakt krijg ik de melding 'bijtanken s.v.p' op het display en schiet de actieradius op '------'. Dit ondanks dat er nog 3-4 liter (want ik zit dan halverwege de 7 liter waarbij dat lampje ging branden) volgens de wijzer in zou moeten zitten..
Dan ga ik (om geen risico te lopen uiteraard) wel tanken, maar kan er 'maar' 39 liter in (ik zie op bijv. spritmonitor.de dat er mensen zijn die meer dan 43 liter kunnen tanken, wat met een 45 liter tank ook niet meer dan normaal zou moeten zijn)...

Wie heeft al eens het uiterste uit zijn tank gehaald qua liters en waar stonden de wijzer en boordcomputer op dat moment op???? (ik vind dus de wijzer en boordcomputer ERG pessimistisch ingesteld wat dat betreft).
Afbeelding Afbeelding
Maarten
Junior Stato
Berichten: 405
Lid geworden op: zo aug 01, 2010 21:09

Re: Wie rijdt het zuinigst?

Bericht door Maarten »

In het instructieboekje staat dat de indicatie op '----' springt als de actieradius kleiner dan 50 km is. Dat zou dat dus nog 2 liter moeten zijn...

Maar wat er ook staat bij het tanken is dit:
Tankinhoud
Om te zorgen dat de tank volledig gevuld wordt, moet u
twee keer bijvullen nadat het vulpistool voor de eerste
keer afslaat. Vul niet nog een keer bij om storingen in het
brandstofsysteem te voorkomen.
Doe je dat ook? Als je dat niet doet gaat er natuurlijk minder in.

Maar wie is vrijwilliger om zijn tank leeg te rijden? Mijn huidige Citroën ZX is notoir op dit gebied: tank van 54 liter, maar je rijdt hem leeg tussen 40 en 48 liter (serieus, dat is de bandbreedte).
Plaats reactie