Voorruit ijsvrij maken

Gebruikersavatar
wimk
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 15:04
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Voorruit ijsvrij maken

Bericht door wimk »

Net even op oude topics over het krabben van de voorruit zitten zoeken.
Daar staan wel wat meningen over het ijsvrij maken van de voorruit.
Op het forum staan heel wat verhalen over het swirl vrij houden van je lak maar hoe houd ik nu mijn voorruit swirl vrij.
Nu heb ik dus een mooie nieuwe Pevo, met nog een smetteloze voorruit, dat wil ik graag zo houden.
Wie heeft er goede tips
8)
Wim,
Punto Evo MultiJet 85 Wit, 5 deurs, Cool & Blue pakket, achterspoiler, lederen stuurwiel, ambient light.
[/bgcolor]
Afbeelding
Zandmenneke
Nuovo Arrivato
Berichten: 40
Lid geworden op: do aug 19, 2010 11:19

Re: Voorruit ijsvrij maken

Bericht door Zandmenneke »

Je ruiten zijn wat dat betreft beter bestand tegen de vorming van swirls zoals je die ziet in de lak. Ergo, als je dezelfde voorzorgsmaatregelen treft als die je zou treffen om de lak swirlvrij te houden (voorkomen is beter dan genezen) en je houdt de conditie van de ruitenwissers in de gaten, dan ben je al een heel eind.
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Re: Voorruit ijsvrij maken

Bericht door Bennink »

Euh, kokend water? :roll: Hehheh

Het beste is natuurlijk om niet te krabben en je voorruit dus ijsvrij te houden. Een zeiltje erop dus, lijkt mij de beste oplossing.
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
swans
Avere Una Vita
Berichten: 4017
Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: Voorruit ijsvrij maken

Bericht door swans »

je auto binnenzetten!

of gewoon wat koud water er overheen ,.... daarna ff met een iet wat flexibele ijskrabber!
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
Floppus
Nuovo Arrivato
Berichten: 89
Lid geworden op: zo okt 10, 2010 19:08

Re: Voorruit ijsvrij maken

Bericht door Floppus »

Ik heb bij mijn vorige auto een messing ijskrabber gehaald - verwijdert ijs echt beter dan wat dan ook :)

Wat tips die ik gelezen maar nog niet geprobeerd heb:
Spuit de ramen in met een mix van azijn en water (50/50). Hierdoor vormt zich sowieso geen ijs op de ingespoten ruiten.
of
Hetzelfde, met gedenaturaliseerd alcohol.

Nu heb ik de theorie erachter niet, maar dit is mijn inschatting: het vriespunt van zuur water is veel hoger dan van normaal water. Het is dus een beetje zoals 'strooien'. Maar, scheikunde leert me dat zuren ook catalysator zijn voor oxidatie - roest dus, en daar zit ik niet zo op te wachten. Dus, ga ik de alcohol maar eens proberen. Het effect van een hogere bevriestemperatuur lijkt mij op dezelfde basis als bij het zuur. Alcohol verdampt welliswaar (dus niet meer dan 1 nacht?), maar naarmate het percentage door verdampen afneemt, zal ook het verdampen afnemen.

Als je het niet in wil spuiten, maar sproeivloeistof wil hebben die snel de boel ontdooit, kan je ook wat alcohol mixen met je normale wisservloeistof.

** Alles op basis van gelezen dat... Geen idee hoe goed het werkt en wat de nadelen zijn, maar zodra ik het met alcohol getest heb laat ik het weten **

Alternatief ;)
http://www.youtube.com/watch?v=qBQxkFRz-YQ

En meer serieus:
http://www.youtube.com/watch?v=6eHgzJW31JE
Laatst gewijzigd door Floppus op wo okt 27, 2010 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
swans
Avere Una Vita
Berichten: 4017
Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: Voorruit ijsvrij maken

Bericht door swans »

Floppus schreef:Als je het niet in wil spuiten, maar sproeivloeistof wil hebben die snel de boel ontdooit, kan je ook wat alcohol mixen met je normale wisservloeistof.
wel beetje gevaarlijk voor je ruitewisser rubber lijkt mij,... aangezien er na flink sproeien gelijk gewist wordt, bij strenge vorst is het ijs natuurlijk niet gelijk ontdooit!
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
Floppus
Nuovo Arrivato
Berichten: 89
Lid geworden op: zo okt 10, 2010 19:08

Re: Voorruit ijsvrij maken

Bericht door Floppus »

swans schreef:
Floppus schreef:Als je het niet in wil spuiten, maar sproeivloeistof wil hebben die snel de boel ontdooit, kan je ook wat alcohol mixen met je normale wisservloeistof.
wel beetje gevaarlijk voor je ruitewisser rubber lijkt mij,... aangezien er na flink sproeien gelijk gewist wordt, bij strenge vorst is het ijs natuurlijk niet gelijk ontdooit!
Good point! Helemaal niet aan gedacht. Misschien is dat anders bij amerikaanse auto's, want ik zag de tip daar voorbijkomen :) Voor als de ruit wat begint te bevriezen in de eerste kilometers na ijsvrij maken is het misschien handig - maar volgens mij is alle ruitenvloeistof hier in de winter al wel redelijk aangepast.
Gebruikersavatar
Sunrise
Dedito
Berichten: 7609
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
Locatie: Het mooie Brabantse Land
Contacteer:

Re: Voorruit ijsvrij maken

Bericht door Sunrise »

:shock: gebruik nooit krabber om krassen te voorkomen :-] . Heb in de winter altijd een ontdooi-spray. Werrukt echt goed. Opspuiten :arrow: even laten werken :arrow: auto starten & wissen maar -]
Maarten
Junior Stato
Berichten: 405
Lid geworden op: zo aug 01, 2010 21:09

Re: Voorruit ijsvrij maken

Bericht door Maarten »

Al sinds ik autorij ontijs ik mijn voorruit met water. Gewoon een fluitketel lauw (20-30 graden) water uit de kraan is voldoende, behalve in de strengste (-20) winters.

Daarna zo snel mogelijk de ruitenwissers aanzetten, dan is de ruit schoon en droog en heb je ook geen last van aanvriezend (ruitensproei) water.
Gebruikersavatar
Hellfire
Avere Una Vita
Berichten: 2066
Lid geworden op: vr jun 22, 2007 10:26

Re: Voorruit ijsvrij maken

Bericht door Hellfire »

Wodka over je ruit gieten.
Afbeelding Grande Punto 1.4 T-Jet 16v Sport Exotica Red
Afbeelding En een Prius...
Afbeelding Renault Mégane III Estate 1.5 dCi TCE Bose
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Voorruit ijsvrij maken

Bericht door RaydeJee »

Sunrise schreef::shock: gebruik nooit krabber om krassen te voorkomen :-] . Heb in de winter altijd een ontdooi-spray. Werrukt echt goed. Opspuiten :arrow: even laten werken :arrow: auto starten & wissen maar -]
Dat gebruikte ik ook altijd op de Alfa maar daar werd het raam zo vet van. Als je ging wissen zag je weer niks. :shock: Gaat dat met de wissers van de Punto dus wel goed? Dan denk ik dat ik daar voor ga.

Bah nu al geen zin in die kou... :roll:
E34
Junior Stato
Berichten: 390
Lid geworden op: do apr 16, 2009 9:55
Locatie: Arnhem am Rhein

Re: Voorruit ijsvrij maken

Bericht door E34 »

Ik gebruik gewoon een afdekhoesje van alu voor de ruiten.
2 euro ofzo bij de action en soortgelijke winkels.
Hellfire schreef:Wodka over je ruit gieten.
Zonde!
GP T-Jet Sport Cross Over Black
swans
Avere Una Vita
Berichten: 4017
Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: Voorruit ijsvrij maken

Bericht door swans »

tja,...

ontdooispray,... wat kost dat voor zo'n spuitbus? vast niet goedkoper dan water of wat spierkracht met een krabber!
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Re: Voorruit ijsvrij maken

Bericht door Giovanni Tutore »

Gemak dient den mensch :wink:
willumpie
Junior Stato
Berichten: 475
Lid geworden op: zo okt 10, 2010 22:43
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Voorruit ijsvrij maken

Bericht door willumpie »

Afdekken is altijd de beste methode... :D
Maar.... ik gebruik al jaren gewone ruitensproeier vloeistof.. werkt ook goed... (mits het te hard vriest...)
Flacon leeg..? gewoon eff bijvullen uit zo'n 2,5 liter can van 2.50 euries... :)
Plaats reactie