Speakers Fiat Evo

Gebruikersavatar
Speedy
Membre D'Oro
Berichten: 1542
Lid geworden op: za sep 16, 2006 10:38

Re: Speakers Fiat Evo

Bericht door Speedy »

Nou, gister op de terugweg weer is wat muziek gedraaid en er is toch echt iets mis met m'n speakers. Bij een bass van +1, Loudness=On en een normaal volume van 10~12 heb ik bij een lage bass echt een irritante brom, klinkt nergens naar, laat staan als je de radio is lekker hard zet. In de GP trok die het makkelijk tot 20 (en ging dan echt vervormen). "U2 - With or without you" kon je het echt goed mee horen vond ik en dat leek me in ieder geval een redelijk normale plaat.
Het is dat langs de dealer gaan tijd kost, maar bij de eerste beurt laat ik hier echt naar kijken.
GP 1.4 16v Sport --> Evo 1.3 Multijet Dynamic
Kiekerjan
Nuovo Arrivato
Berichten: 50
Lid geworden op: ma sep 13, 2010 8:23

Re: Speakers Fiat Evo

Bericht door Kiekerjan »

vandaag naar laten kijken door de dealert en hij gaat er een nieuwe speaker in zetten.

Ik vraag me af of dat de oplossing is, maar we zien het tegen die tijd wel...
zwollywood
Nuovo Arrivato
Berichten: 45
Lid geworden op: za nov 20, 2010 18:05

Re: Speakers Fiat Evo

Bericht door zwollywood »

Ik wil zelf paar goeie speakers kopen voor in de deuren. Wie weet precies de diameter en de diepte maat van de speakers?
Kunnen er ook 3 weg speakers in? Bedoel die hebben meer (voorzijde) ruimte nodig.

Bedankt valvast voor jullie antwoorden!
DaDragon

Re: Speakers Fiat Evo

Bericht door DaDragon »

Speedy schreef:Nou, gister op de terugweg weer is wat muziek gedraaid en er is toch echt iets mis met m'n speakers. Bij een bass van +1, Loudness=On en een normaal volume van 10~12 heb ik bij een lage bass echt een irritante brom, klinkt nergens naar, laat staan als je de radio is lekker hard zet. In de GP trok die het makkelijk tot 20 (en ging dan echt vervormen). "U2 - With or without you" kon je het echt goed mee horen vond ik en dat leek me in ieder geval een redelijk normale plaat.
Het is dat langs de dealer gaan tijd kost, maar bij de eerste beurt laat ik hier echt naar kijken.
Wat eigenlijk betere instelling is is het volgende:
Zorg dat je niets op + gaat zetten maar met de equalizer andere tonen minder zet.
Zo laat je de bijv bij een 6 bands equalizer het volgende instellen:

1e streepje: laten staan in het midden
2e streepje: 1 terug of laten staan in het midden
3e streepje: 2 terug naar beneden
4e streepje: 2 terug naar beneden
5e streepje: 1 terug naar beneden
6e streepje: laten staan in het midden.

Deze instelling geeft hetzelfde effect als Loudness en bas +1

Nu kan je nooit je speakers opblazen omdat alles op 0 blijft staan of lager. Je zult wel je geluid wat harder moeten zetten maar je bereik is groot zat.
Gebruikersavatar
Speedy
Membre D'Oro
Berichten: 1542
Lid geworden op: za sep 16, 2006 10:38

Re: Speakers Fiat Evo

Bericht door Speedy »

Daar nog niet mee gespeelt, zal daar eens een keer naar kijken dan :)
GP 1.4 16v Sport --> Evo 1.3 Multijet Dynamic
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Re: Speakers Fiat Evo

Bericht door Giovanni Tutore »

zwollywood schreef:Ik wil zelf paar goeie speakers kopen voor in de deuren. Wie weet precies de diameter en de diepte maat van de speakers?
Kunnen er ook 3 weg speakers in? Bedoel die hebben meer (voorzijde) ruimte nodig.

Bedankt valvast voor jullie antwoorden!
Zonder adapter ring kan je ruit niet helemaal zakken :idea:

Ik heb nog geen EVO deurpaneel eraf gehad om de ruimte tjekken. Waarom wil je trouwens drie weg, er zit nu al een compo idee in :?: Zou die dan gewoon vervangen, zit je ook niet met "ruimte :idea: ~]
Kiekerjan
Nuovo Arrivato
Berichten: 50
Lid geworden op: ma sep 13, 2010 8:23

Re: Speakers Fiat Evo

Bericht door Kiekerjan »

De dealer heeft onlangs de speaker vervangen voor een nieuw exemplaar, maar zoals ik al verwachtte helpt dat niets.

Ik ga nu zelf maar eens op onderzoek uit, want ik denk dat het plastic van het deurpaneel gewoon ergens los zit.

Kwestie van een klosje ertussen oid en het probleem is opgelost. Jammer dat de dealer dat blijkbaar niet kan...

Verder niets op aan te merken hoor, maar het is wel heel storend, zo'n resonerende speaker...
zwollywood
Nuovo Arrivato
Berichten: 45
Lid geworden op: za nov 20, 2010 18:05

Re: Speakers Fiat Evo

Bericht door zwollywood »

Aan Giovann: Komt omdat ik nog paar goeie speakers heb en als die erin kunnen zou dat mooi zijn.

Kiekerjan: mijn speakers trillen ook in de deuren en zei ook al tegen m,n dealer dat het niet aan de speakers ligt maar aan de behuizing. Aangezien ik veel ervaring met audio heb weet ik dat als de speakers opgeblazen zijn je een ander soort geluid hoort dan wat ik nu hoor. Geluid is verder oke maar als er wat bass bijkomen trilt de zaak. Als ik bv stevig de rooster indruk dan wordt het bijgeluid minder en als de speaker kapot zou zijn dan had dat ook geen effect gehad. Ik ga volgende week terug naar de dealer en zal er zelf bij zijn en eventueel helpen m,n probleem op te lossen. Die monteurs hebben geleerd om een auto's te maken maar of ze verder veel verstand hebben van boxen, audio etc etc tja, dat is weer een ander verhaal :lol: .

Ik vindt dat Fiat een terugroep actie moet organiseren voor dit probleem want dit probleem heeft blijkbaar iedereen en ook voor bijvoorbeeld vocht in de achterlicht units (heb zelf onlangs nieuwe achterlicht units gekregen en nog niks waargenomen) wat dat is ook een veel gehoord probleem.

Groeten!
DaDragon

Re: Speakers Fiat Evo

Bericht door DaDragon »

zwollywood schreef:Aan Giovann: Komt omdat ik nog paar goeie speakers heb en als die erin kunnen zou dat mooi zijn.

Kiekerjan: mijn speakers trillen ook in de deuren en zei ook al tegen m,n dealer dat het niet aan de speakers ligt maar aan de behuizing. Aangezien ik veel ervaring met audio heb weet ik dat als de speakers opgeblazen zijn je een ander soort geluid hoort dan wat ik nu hoor. Geluid is verder oke maar als er wat bass bijkomen trilt de zaak. Als ik bv stevig de rooster indruk dan wordt het bijgeluid minder en als de speaker kapot zou zijn dan had dat ook geen effect gehad. Ik ga volgende week terug naar de dealer en zal er zelf bij zijn en eventueel helpen m,n probleem op te lossen. Die monteurs hebben geleerd om een auto's te maken maar of ze verder veel verstand hebben van boxen, audio etc etc tja, dat is weer een ander verhaal :lol: .

Ik vindt dat Fiat een terugroep actie moet organiseren voor dit probleem want dit probleem heeft blijkbaar iedereen en ook voor bijvoorbeeld vocht in de achterlicht units (heb zelf onlangs nieuwe achterlicht units gekregen en nog niks waargenomen) wat dat is ook een veel gehoord probleem.

Groeten!
Er zijn veel meer zaken aan de orde die niet naar behoren werken:

1) De bediening op het stuur moet niet op de FM zender zoeken maar moet schakelen tussen je voorgeprogrammeerde zenders.
2) Rechter voorspeaker
3) Achterlichtunit met vocht
4) Auto wordt erg langzaam warm.
zwollywood
Nuovo Arrivato
Berichten: 45
Lid geworden op: za nov 20, 2010 18:05

Re: Speakers Fiat Evo

Bericht door zwollywood »

Vadaag weer terug geweest naar de dealer en heb aangeboden mee te helpen/denken aan m,n klacht. (resoneren speakers) De zij paneel deur was verwijderd en zette een mp3 op. Wat is het geval? tussen de deur paneel en de deur zelf zit een soort afscheiding van soort plastic/schuimrubber achtig iets. Dat zit bedekt over de hele binnenkant van de deur. Nou dat ging behoorlijk tekeer op het moment ik er een goeie dance plaat opzette :P . Het komt omdat de speaker lucht veroorzaakt en dat moet ook ergens naar toe en de speaker zit in de deur in een niet gesloten/gescheiden ruimte. Voel maar aan de achterkant van je thuis speakers of woofer en dan voel je de lucht die vrij komt bij de bassen en dat resoneerde op de rubbere achtig afdek plaat. Dat bewoog behoorlijk op en neer en dat kwam dus ook tegen de binnenkant van m,n deur paneel. Bij de grande punto schijnt de afdichting binnenkant van de deur van metaal te zijn. Probleem heb ik zelf opgelost door op het gedeelte wat resoneerde/bewoog (beetje primitief) een soort spons op geplakt met dubbelzijdig tape en nu hoor ik er niks meer van :) . De speaker zit overgens met 3 popnagels vast wat normaal gesproken met 4 moet. Overgens voelde ik langs de rand van de speaker ook beetje lucht ontsnappen wat eigenlijk ook niet hoort. Ik weet in ieder geval hoe je het beste de deur paneel moet verwijderen en zal ergens dit jaar zelf nieuwe en zwaardere speakers inbouwen en de speaker gedeelte afschermen in de deur.
Ik bood aan om te helpen want ja een auto monteur heeft denk ik niet zoveel ervaring/verstand van audio gedeelte en aangezien ik dat wel heb leek mij dat dit de beste oplossing was anders kon ik weer terug komen.

Oke hopelijk heeft iemand wat aan deze informatie.
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Re: Speakers Fiat Evo

Bericht door Giovanni Tutore »

Afbeelding
Dat wijkt dus nix af van een GP ~]
zwollywood
Nuovo Arrivato
Berichten: 45
Lid geworden op: za nov 20, 2010 18:05

Re: Speakers Fiat Evo

Bericht door zwollywood »

Nee inderdaad. De monteur vertelde me dat. Ik vraag me wel af of achter dat gedeelte met die nummers erop of dat ook erg bewegelijk is. zo niet, dan heb je dan daar geen last van. Bij m,n EVO is dat wel erg bewegelijk. Juist dat witte scherm klapperde bij mij waar bij jou die nummers staan omdat de speaker in een open ruimte zit en bedankt voor de foto :) Dat verduidelijkt de zaak.
Kiekerjan
Nuovo Arrivato
Berichten: 50
Lid geworden op: ma sep 13, 2010 8:23

Re: Speakers Fiat Evo

Bericht door Kiekerjan »

Zwollywood: moet je hiervoor het hele deurpaneel verwijderen of slecht een stukje? Ik ben altijd bang dat ik van die plastic dopjes afbreek als ik het zelf ga doen.

Als ik het de dealer laat doen, weet hij waarschijnlijk niet waar hij naar moet kijken/luisteren ( ze hebben al eens een speaker vervangen wat eigenlijk helemaal niet nodig was ) en ik moet mijn auto 2 dagen missen ( 's avonds neerzetten, volgende dag repareren en de dag erna weer ophalen ).

Is dit simpel te doen?
zwollywood
Nuovo Arrivato
Berichten: 45
Lid geworden op: za nov 20, 2010 18:05

Re: Speakers Fiat Evo

Bericht door zwollywood »

Hallo. Je moet de hele deurpaneel verwijderen. Opzich is het makkelijk te doen. Heb goed opgelet toen de monteur de zijkant ging verwijderen. Ja ik dacht ik blijf er zelf maar bij en hoorde gelijk wat de oorzaak was. Om dat paneel te verwijderen moet je aan de zijkant paar schroeven verwijderen en bij de deur klink/schakelaars aantal plastic plaatjes verwijderen en die inbus schroeven verwijderen. Volgens mij waren het een stuk of 2 a 3 schroeven die je moet los draaien. dan til je het scherm omhoog en dan moet ij vrijkomen. vervolgens trek je de stekkers los die vebonden zijn met je schakelaars enz enz.

Als de paneel is verwijderd zet dan een stevige mp3 op met alle bassen erin en je hoort het witte schuim afdek spul resoneren. plak daar (is wat primitief en is ff snel gedaan inverband met tijd) een spons of zo iets dergelijks precies op de plek waar de bijgeluiden vandaan komen en monteer vervolgens de zij paneel weer op je deur en probleem is verholpen. Zolang het bij mij bblijft klinken zoals nu laat ik het mooi zitten. :)

Groeten en succes!
Edje T.
Berichten: 7
Lid geworden op: vr nov 26, 2010 21:26

Re: Speakers Fiat Evo

Bericht door Edje T. »

Nou, ik heb vandaag bij mijn rechterportier het deurpaneel verwijderd, want er resoneerde iets. Het witte piepschuim bewoog te veel bij veel bas en kwam zodoende ergens tegenaan. Met dubbelzijdig plakband e.e.a. vast gezet en het probleem is, zoals het er nu naar uitziet, verholpen. Al om al een klusje van 1 uur werk.

Omdat ik het voor het rechterportier te veel een heisa vond, heb ik voor het linkerportier een andere methode gebruikt en deze blijkt tot zover net zo effectief te zijn. Door 1 Torx-schroef los te draaien kan het bedieningspaneeltje van de elektrische ramen en spiegels uit de portier verwijderd worden en kun je zo in de deur kijken. Door her en der wat zacht geluiddempend materiaal in de deur te stoppen heb ik deze portier ook kraakvrij gekregen. Dit was een klusje van maar 5 minuten en "idiot proof" te noemen.
Plaats reactie