Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Incure
Nuovo Arrivato
Berichten: 23
Lid geworden op: di aug 10, 2010 18:30

Re: Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Bericht door Incure »

Bedankt voor alle goed bedoelde adviezen. Maar ik heb nooit gezegd dat ik hem leeg wilde rijden. Ik vindt het gewoon opmerkelijk dat als ik meteen tank als het gele lampje brandt ik maar 35 liter kan tanken en dus nog zo'n 10 liter diesel over zou moeten hebben. Daar zo ik graag meer over weten, mijn persoonlijke motivaties etc. daar gelaten.
Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet 85 Dynamic - 5 deurs
elvinvaders
Nuovo Arrivato
Berichten: 164
Lid geworden op: zo sep 12, 2010 16:48
Locatie: Hulst, Nederland

Re: Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Bericht door elvinvaders »

ik heb zojuist mijn eerste tank leeggereden en de auto begon inderdaad al te zeuren dat de brandstof op is terwijl ik nog een kwart tank had. Ik ben toch door blijven rijden tot ik nog net boven het horizontale streepje zat (na veelvuldig geklaag van auto & tomtom) en ik kreeg daarnet met moeite 38 liter in mijn tank. Ik vind ook dat de auto veel te snel aangeeft dat de brandstof op is aangezien volgens fabrieksopgave de tank 45 liter groot is. Aan de andere kant is het goed want als je een diesel compleet leegrijdt heb je een behoorlijk groot (en duur) probleem.
Gebruikersavatar
suus
Junior Stato
Berichten: 246
Lid geworden op: vr feb 23, 2007 14:24
Locatie: Moerdijk

Re: Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Bericht door suus »

Vandaag na de melding : tanken a.u.b. nog bijna 100 km gereden en er ging maar 42 liter in.
Wagenparkbeheerder van 2 Grande Punto's, een 1.4 t-jet Sport en een 1.3 mtj Actual. De een is chemical grey en de ander underground grey.
elvinvaders
Nuovo Arrivato
Berichten: 164
Lid geworden op: zo sep 12, 2010 16:48
Locatie: Hulst, Nederland

Re: Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Bericht door elvinvaders »

suus schreef:Vandaag na de melding : tanken a.u.b. nog bijna 100 km gereden en er ging maar 42 liter in.
en hoever stond de brandstofmeter toen je ging tanken? ver bij 0 zeker
Gebruikersavatar
Sunrise
Dedito
Berichten: 7609
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
Locatie: Het mooie Brabantse Land
Contacteer:

Re: Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Bericht door Sunrise »

:shock: ben errugh blij met zo'n benzinemeter, kan'k tenminste altijd de pomp nog halen -] .

Heb er toen wel 45 liter in gekregen :oops:
Gebruikersavatar
suus
Junior Stato
Berichten: 246
Lid geworden op: vr feb 23, 2007 14:24
Locatie: Moerdijk

Re: Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Bericht door suus »

elvinvaders schreef:
suus schreef:Vandaag na de melding : tanken a.u.b. nog bijna 100 km gereden en er ging maar 42 liter in.
en hoever stond de brandstofmeter toen je ging tanken? ver bij 0 zeker
Dat viel me nog alles mee, met de T-jet regelmatig gereden met een wijzer die echt op de streep lag, maar met de diesel durf ik dit nog niet omat ik de auto nog niet genoeg ken.
Wagenparkbeheerder van 2 Grande Punto's, een 1.4 t-jet Sport en een 1.3 mtj Actual. De een is chemical grey en de ander underground grey.
Floppus
Nuovo Arrivato
Berichten: 89
Lid geworden op: zo okt 10, 2010 19:08

Re: Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Bericht door Floppus »

DaDragon schreef:
Incure schreef:
DaDragon schreef: - Geef gematigd gas bij optrekken en schakel zo snel mogelijk door naar een hogere versnelling.
Zuinig rijden is inderdaad ook sport, maar met deze stelling ben ik het toch niet eens...
Je wil zo vlot mogelijk je te rijden snelheid bereiken en die dan aanhouden. Langzaam optrekken kost meer brandstof.

Ik "plank" hem altijd door (Turbo laten pakken), waarbij na doorschakelen net voldoende snelheid is om de Turbo gelijk op te laten pakken. Da's meestal zo tegen de 2000 toeren voordat je doorschakelt en rond de 1500 in de nieuwe versnelling. Snelheid bereikt is CruiseControl erop en klaar.

Als ie nog koud is wat minder heftig natuurlijk, maar sowieso trek ik hem niet ver over de 2000 toeren. Ik rij jammer genoeg woon-werk niet zo zuinig als ik wil, omdat het enkele reis maar 15km is, en vooral de eerste paar km behoorlijk wat onzuiniger is.
Maarten
Junior Stato
Berichten: 405
Lid geworden op: zo aug 01, 2010 21:09

Re: Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Bericht door Maarten »

Afbeelding

Vandaag met opzet lang doorgereden voordat ik ging tanken. Met een verbruik van 1:20 (ja, MJ 85pk :cry: ) is het simpel: 45 liter tank is 900 km rijden. Bovenstaande foto was toen ik ging tanken na 828 km.

Je zou denken "die heeft op dieseldampen gereden". Nope. Er ging "slechts" 41,71 liter in. En dat was dus na het voorgeschreven "twee keer navullen na eerste keer afslaan", en daarna stond de meter ook echt weer op vol.
Ter info: ik kreeg de eerste waarschuwingsbeep voor het tanken na 735 km. Met het verbruik van die tank moet er dan nog 8 liter ingezeten hebben. En dan was het lampje (dat pas bij 7 liter aan hoort te gaan) dus ook al een tijdje aan. De actieradiusaanduiding stond toen dus op "----", en dat zou pas bij 50 km of minder zijn. Eh... 8 liter is 160 km actieradius. Zelfs toen ik ging tanken had ik er nog 65 km mee kunnen rijden. Lekkere indicator dus.

Ik wil mensen niet gaan uitlokken: maar hoe ver staat de meter als de tank echt bijna leeg is? Ik weet wel hoe ver ik nu kan gaan.

Voor de gein: 41,71 liter getankt betekent dat er 3,29 liter over was. 3,29 gedeeld door 45 keer 180 graden is 13,16. Dus de wijzer had nog 13,16 graden omhoog moeten wijzen. Hij staat nu nagenoeg horizontaal. Dit is het verschil:
Afbeelding

Ik weet, dit is miereneuken en met mijn ZX maakte ik wel erger mee, maar van een moderne auto had ik zulke vreemde aanwijzingen toch niet meer verwacht.
RobbieT
Nuovo Arrivato
Berichten: 105
Lid geworden op: za sep 18, 2010 14:59
Locatie: Oosterbeek
Contacteer:

Re: Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Bericht door RobbieT »

Hier ging er vandaag 34,50 liter bij nadat het lampje aan was gegaan.
Punto Evo MultiJet 85 Tech House Grey 5 deurs. Cool & Blue pakket / Dynamic plus pakket en nog als extra middenarmsteun, lederen stuurwiel + versnellingspook en Thule afneembare trekhaak
Afbeelding
Kars
Junior Stato
Berichten: 312
Lid geworden op: di jun 08, 2010 19:04
Locatie: Deventer

Re: Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Bericht door Kars »

Hoeveel er bij mijn auto max in kan weet ik niet, maar wat me wel opvalt vanaf het begin is dat als ik de auto helemaal vol gegooid heb dat het erg snel gaat om van een volle tank naar de eerste 5l streep te gaan. Later in het rijden lijkt het wat minder snel te gaan met de aanwijzer van de tank. De eerste km's lijken dus erg duur te zijn of de "naald" geeft niet de juiste stand aan? Dat zou ook jullie ervaring kunnen verklaren aan het eind van de tank?
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Bericht door RaydeJee »

Toen ik maandagavond ging tanken stond mijn meter halverwege het rode gedeelte. Actieradius gaf ---- aan en ik had 2 keer de melden 'bijtanken a.u.b.' gehad. Er ging 38,44 liter in dus ik had ook nog even door gekund.
Ik stoor me er verder niet aan en ga op tijd tanken zodat ik sowieso de tank niet leeg rijd. Want dat wil je echt niet. :roll:
Gebruikersavatar
ed.de.vries
Membre D'Oro
Berichten: 1276
Lid geworden op: vr dec 01, 2006 0:09
Locatie: Grevenbicht

Re: Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Bericht door ed.de.vries »

Geen miereneuken of dergelijks.
Ik heb twee keer : onterecht : op mijn metertje vertrouwd.
ut ken nog wel effe!
Helaas, ene keer uit gegnifelt door een wegenwachter (help mij)
met de raad, uw metertjes zijn er niet voor niets....toch!
En 1 keer was het metertje zeker aan het slaapwandelen.
Stond in het rode, ik ga tanken, en kreeg er bij god niet meer in dan 34,4 litertjes????????????
Dus hou ik gewoon de gereden km een beetje in de gaten,en neem geen meter risico meer.
Ik weet dat mijn gem na zo,n 60,000 km rond de 1:11,2 zit.
Verders alles klaar met de GR-P T-JET.
"der ALTE"
DaDragon

Re: Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Bericht door DaDragon »

ed.de.vries schreef:Geen miereneuken of dergelijks.
Ik heb twee keer : onterecht : op mijn metertje vertrouwd.
ut ken nog wel effe!
Helaas, ene keer uit gegnifelt door een wegenwachter (help mij)
met de raad, uw metertjes zijn er niet voor niets....toch!
En 1 keer was het metertje zeker aan het slaapwandelen.
Stond in het rode, ik ga tanken, en kreeg er bij god niet meer in dan 34,4 litertjes????????????
Dus hou ik gewoon de gereden km een beetje in de gaten,en neem geen meter risico meer.
Ik weet dat mijn gem na zo,n 60,000 km rond de 1:11,2 zit.
Verders alles klaar met de GR-P T-JET.
"der ALTE"
Ik snap niet dat mensen zich zo druk maken dat ze ipv 45 liter (helemaal leeg) 35 liter moeten tanken.
Tanken moet je toch dus waarom niet gewoon wanneer deze dat aangeeft?

Dan sta je nooit zonder brandstof.
En wat maakt het uit of je nog 110 km door zou kunnen rijden..
Martijn007
Nuovo Arrivato
Berichten: 160
Lid geworden op: wo mei 12, 2010 0:57

Re: Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Bericht door Martijn007 »

Als je veel kilometers maar en je hebt vijf keer getankt, dan heb je een eigenlijk een keer overbodig getankt. ehmm.. ja :wink:
Tanken is niet leuk, tenmiste ik vindt er geen bal aan. Daarom rij ik het liefste zo lang mogelijk door.
zwollywood
Nuovo Arrivato
Berichten: 45
Lid geworden op: za nov 20, 2010 18:05

Re: Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Bericht door zwollywood »

Nou ik heb het geweten tot hoe ver je kan rijden terwijl de meter in het rode gedeelte stond. Bij heerde (richting zwolle) stond de meter paar milimeter voor de 0 stand. Dus ik dacht de meter komt nog net de hoek uit dus dan kan ik doorrijden naar zwolle want tanken op de snelweg is al gauw 10 cent per liter duurder. Ik bij zwolle noord eraf en zie links al de benizne pomp waar ik wou tanken. En ja hoor motor sloeg af voor de stoplicht. Ik balen en dan sta je daar dan met je nieuwe auto hihihi Gelijk de auto geduwd (wat makkelijk ging) naar de pomp en getankt en gelukkig starte hij vrij snel weer want bij diesel auto's wil dit nog wel eens wat problemen geven. Auto reed gelukkig weer als vanouds. Ik kreeg nog wel een melding op display van motor nakijken maar die melding is nadat de auto uurtje uit heeft gestaan gelukkig weer verdwenen. Ik weet nu dat de meter niet op de 0 hoeft te staan want er zat geen druppel meer in. Ik heb ongeveer kleine 100 km gereden vanaf het moment dat benzine lampje begon te branden. Dit gaat me dus geen 2e keer gebeuren he :D en zodra lampje gaat branden eerst ff naar de pomp hihi
Laatst gewijzigd door zwollywood op za jan 01, 2011 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie