Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

DaDragon

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door DaDragon »

RaydeJee schreef:Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Ik zou het namelijk ook zelf kunnen regelen.
Wel apart dat er gereset moet worden. De oliekwaliteit zou toch gemeten worden? Dus nieuwe olie erin, nieuwe olie gemeten en weg melding zou je zeggen. -]
De oliekwaliteit word niet gemeten. Er word een berekening op uitgedaan hoevaak de auto heeft geregenereerd en hoeveel km ermee gereden is.
Doe je nieuwe olie erin blijf je nog steeds met de melding zitten totdat iemand het gereset heeft.

@ dixie
Ik hoop dat je bericht krijgt. Fiat speelt je vraag gewoon door naar de dealer in de buurt.
Gebruikersavatar
Dinkel
Nuovo Arrivato
Berichten: 157
Lid geworden op: zo mei 22, 2011 19:54
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door Dinkel »

Waar is reset goed voor?
Fiat Grande Punto 1.3 Multi-Jet Dynamic 85 pk, Ambient White, 1:21,5
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door Giovanni Tutore »

Dan wordt je opnieuw verliefd, niet altijd op dezelfde dus daarom doen maar weinig mensen het.
DaDragon

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door DaDragon »

Giovanni Tutore schreef:Dan wordt je opnieuw verliefd, niet altijd op dezelfde dus daarom doen maar weinig mensen het.
lol :P


@ dinkel:
De reset zorgt ervoor dat de auto weet dat er nieuwe olie in zit zodat het weer kan aftellen tot je weer aan nieuwe olie toe bent.
De auto meet zelf geen kwaliteit aan de olie maar word middels het aantal regeneraties/km-stand gedaan.
Gebruikersavatar
Dinkel
Nuovo Arrivato
Berichten: 157
Lid geworden op: zo mei 22, 2011 19:54
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door Dinkel »

Hemel . . . Dus niet meer dan een kattebelletje?

Ik merk trouwens dat gewone Total peut of Excellium helemaal niets uitmaakt. Op VPower diesel gaat ie wel ietsjes beter en is - net als VPower benzine - ietsje stiller.

Maakt merk olie nog uit. Ik sta pas op 13K, maar toch . . . ;)
Fiat Grande Punto 1.3 Multi-Jet Dynamic 85 pk, Ambient White, 1:21,5
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door RaydeJee »

Dinkel schreef: Maakt merk olie nog uit. Ik sta pas op 13K, maar toch . . . ;)
Sowieso de specificatie, 5W30 volsyntheet ACEA C2.

Ik heb in Duitsland op V-Power gereden en merkte echt 0,0 verschil trouwens.
Gebruikersavatar
Dixie
Junior Stato
Berichten: 346
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 8:12

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door Dixie »

Dinkel schreef:Hemel . . . Dus niet meer dan een kattebelletje?

Ik merk trouwens dat gewone Total peut of Excellium helemaal niets uitmaakt. Op VPower diesel gaat ie wel ietsjes beter en is - net als VPower benzine - ietsje stiller.

Maakt merk olie nog uit. Ik sta pas op 13K, maar toch . . . ;)
Als olie (zal ik gaan) gebruiken de MPM Premium 5w- 30 C2 full synthetic, heel belangrijk is dat je deze viscositeit ALTIJD blijft gebruiken en NOOIT naar 0w-30 gaan o.i.d.
Zolang je je daar aan houd, zal je geen problemen ondervinden,
Andere topmerken zijn, Valvoline, Shell, Mobil, eigenlijk alle bekende merken.
En natuurlijk ALTIJD je oliefilter mee vervangen van Fiat of Bosch, enz. (inhoud carter 3,2 liter incl. oliefilter). ~]

Vroeger (ruim 10 jaar geleden) merkte ik dat als ik met Aral (diesel) tankte, de motor iets lekkerder liep, maar ik weet niet of dat nog zo is. En of Aral überhaupt nog bestaat....
Gebruikersavatar
Hellfire
Avere Una Vita
Berichten: 2066
Lid geworden op: vr jun 22, 2007 10:26

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door Hellfire »

Dixie schreef:Als olie (zal ik gaan) gebruiken de MPM Premium 5w- 30 C2 full synthetic, heel belangrijk is dat je deze viscositeit ALTIJD blijft gebruiken en NOOIT naar 0w-30 gaan o.i.d.
Wat is eigenlijk het probleem als je voor een andere viscositeit kiest? (die binnen de specs van Fiat valt, uiteraard)
Dixie schreef:Vroeger (ruim 10 jaar geleden) merkte ik dat als ik met Aral (diesel) tankte, de motor iets lekkerder liep, maar ik weet niet of dat nog zo is. En of Aral überhaupt nog bestaat....
Met 91 octaan van Aral heb ik de ervaring dat mijn vorige auto er minder op liep, maar dat heeft waarschijnlijk met die 91 te maken. :) In Duitsland bestaat Aral nog altijd. Of die in Nederland vestigingen hebben of hebben gehad, kan ik niet zeggen. De domeinnaam "aral.nl" is in ieder geval in handen van een domeintjesmelker.
Afbeelding Grande Punto 1.4 T-Jet 16v Sport Exotica Red
Afbeelding En een Prius...
Afbeelding Renault Mégane III Estate 1.5 dCi TCE Bose
Gebruikersavatar
Dixie
Junior Stato
Berichten: 346
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 8:12

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door Dixie »

Hellfire schreef:
Dixie schreef:Als olie (zal ik gaan) gebruiken de MPM Premium 5w- 30 C2 full synthetic, heel belangrijk is dat je deze viscositeit ALTIJD blijft gebruiken en NOOIT naar 0w-30 gaan o.i.d.
Wat is eigenlijk het probleem als je voor een andere viscositeit kiest? (die binnen de specs van Fiat valt, uiteraard)
Dixie schreef:Vroeger (ruim 10 jaar geleden) merkte ik dat als ik met Aral (diesel) tankte, de motor iets lekkerder liep, maar ik weet niet of dat nog zo is. En of Aral überhaupt nog bestaat....
Met 91 octaan van Aral heb ik de ervaring dat mijn vorige auto er minder op liep, maar dat heeft waarschijnlijk met die 91 te maken. :) In Duitsland bestaat Aral nog altijd. Of die in Nederland vestigingen hebben of hebben gehad, kan ik niet zeggen. De domeinnaam "aral.nl" is in ieder geval in handen van een domeintjesmelker.

Mijn ervaring is dat een constante viscositeit beter is voor je motor. Alle onderdelen slijten dan met een constante factor.
Wisselen naar een andere viscositeit, kan wel eens problemen opleveren voor o.a. je oliepomp. En waarom zou je veranderen naar iets anders :?:
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door alfawiel »

Bij navraag bij diverse dealers bij mij in de buurt met betrekking tot de gebruikte oliesoort bij verversen, is mij gebleken dat het gros ook voor de MJ85 5 W 40 C3 olie gebruikt, dit omdat ze deze in bulk hebben, waardoor dit inkoop gunstiger voor hen is.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Gebruikersavatar
Dinkel
Nuovo Arrivato
Berichten: 157
Lid geworden op: zo mei 22, 2011 19:54
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door Dinkel »

Ik zal er de garagist op wijzen: ik sta erop de beste spullen te gebruiken. Dat scheelt zoveel in garagekosten . . .

Aral zie ik ook niet meer in NL.

5W is water vergeleken met de stroop die in m'n maats MGB gaat . . .
Fiat Grande Punto 1.3 Multi-Jet Dynamic 85 pk, Ambient White, 1:21,5
DaDragon

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door DaDragon »

alfawiel schreef:Bij navraag bij diverse dealers bij mij in de buurt met betrekking tot de gebruikte oliesoort bij verversen, is mij gebleken dat het gros ook voor de MJ85 5 W 40 C3 olie gebruikt, dit omdat ze deze in bulk hebben, waardoor dit inkoop gunstiger voor hen is.
Ja dit klopt. C3 word ook meer gebruikt dan C2.
C3 heeft betere slijtage wering en C2 is weer beter voor zuiniger.

Van mij mogen ze er ook C3 ingooien. Heb liever minder slijtage dan zuiniger :d
Gebruikersavatar
Foppe de Vries
Nuovo Arrivato
Berichten: 148
Lid geworden op: vr jul 16, 2010 16:42
Locatie: Fryslân

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door Foppe de Vries »

Ben vorige week de 30.000 km gepasseerd. Ongeveer 100 km later ging het rode olie lampje branden.
Kreeg tevens de melding: "Olie verversen".
Na een paar reacties in dit topic te hebben gelezen krijg ik het idee dat het lampje standaard gaat branden bij het passeren van de 30.000 km grens.
Ik vraag me af: zijn er mensen die de 35.000 km hebben gehaald zonder dat ze een melding hebben gekregen dat ze de olie moeten verversen?
Had een Progressive Black Punto Evo 1.3 Multijet (2010) mrt 2013 Totall loss
Toen een Crossover Black Punto Lounge 1.3 Multijet (2012)
Nu een Crossover Black Punto Sempre 1.3 Multijet (2018)
Punto Lounge : Afbeelding
dapro
Junior Stato
Berichten: 224
Lid geworden op: do feb 10, 2011 21:02

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door dapro »

Ik heb vandaag men olie laten verversen. Was binnen half uur gebeurd. Maar bij mij ging lampje ook bij 30.100 branden ongeveer.
Tevens vond de monteur binnen naar uitlaatgassen stinken bleek de verstuiver te lekken. Dus kan ik volgende week weer terug om dat te laten reparen (onder garantie). Het los halen van de verstuiver was zo gebeurd vertelde de monteur maar alleen het schoonmaken van het blok en alles kost veel tijd.
Gebruikersavatar
Dixie
Junior Stato
Berichten: 346
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 8:12

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door Dixie »

dapro schreef:Ik heb vandaag men olie laten verversen. Was binnen half uur gebeurd. Maar bij mij ging lampje ook bij 30.100 branden ongeveer.
Tevens vond de monteur binnen naar uitlaatgassen stinken bleek de verstuiver te lekken. Dus kan ik volgende week weer terug om dat te laten reparen (onder garantie). Het los halen van de verstuiver was zo gebeurd vertelde de monteur maar alleen het schoonmaken van het blok en alles kost veel tijd.
Netjes van die monteur om je niet zomaar te laten gaan. Hulde .)
Plaats reactie