Turbo kapot
Turbo kapot
Vanochtend langzaam optrekken vanuit een file, motor nog niet helemaal warm... ineens een grote blauwe wolk achter de auto. Geluk bij een ongeluk gebeurde het net voor een tankstation zodat ik niet 2 (!!) uur in de kou stond te wachten op de sleper.
Eerste diagnose: turbo kapot en daardoor (veel) olie in de verbrandingsruimte. Er zat ook bijna geen olie meer in. Dit in tegenstelling tot de afgelopen 1,3 jaar/40,5k km waarin de punto nauwelijks olie heeft verbruikt. Ben benieuwd wat de garage te melden heeft.
Tot die tijd vermaak ik me kostelijk in een Toyota Yaris automaat
Eerste diagnose: turbo kapot en daardoor (veel) olie in de verbrandingsruimte. Er zat ook bijna geen olie meer in. Dit in tegenstelling tot de afgelopen 1,3 jaar/40,5k km waarin de punto nauwelijks olie heeft verbruikt. Ben benieuwd wat de garage te melden heeft.
Tot die tijd vermaak ik me kostelijk in een Toyota Yaris automaat
- Sunrise
- Dedito
- Berichten: 7609
- Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
- Locatie: Het mooie Brabantse Land
- Contacteer:
Re: Turbo kapot
...da's nie zo mooi, benieuwd hoe dat nu weer kan. Zijn al veel turbo's hier die het al een fiks aantal meer kilometers volhouden :roll:
Re: Turbo kapot
Ja, ik vind het ook vreemd. Maar ik heb net het forum deels 'bijgewerkt' en kom daarbij meerdere turbo (gerelateerde) problemen tegen. Ik rijd meestal rustig in de punto, laatste maand wat druk geweest en daardoor misschien iets harder. Lijkt me onwaarschijnlijk dat dat de reden is.
Re: Turbo kapot
wanneer voor laatst olie ververst en wat voor olie er in zitten.
2006 gp 1.4 starjet sport
2009 diverse verkeerde auto s
01-09-2016 gp 1.4 t=jet sport
2009 diverse verkeerde auto s
01-09-2016 gp 1.4 t=jet sport
Re: Turbo kapot
Tijdens de grote beurt in september (na 33k km) is de olie ververst. Ik neem aan dat ze hem bijgevuld met de 5W30 olie die staat voorgeschreven voor dit type motor.. Daar heb ik al een jaar een litertje van in mijn kofferbak liggen, maar heb nooit iets hoeven bijvullen.
Re: Turbo kapot
je denkt al snel dat veel problemen door de kou op het moment komen, zou kunnen zijn dat je olie nog te dik is geweest door de kou en dat je turbo te kort aan smering heeft gehad ,of was je auto gewoon op befrijfstemp ?
Re: Turbo kapot
Waarschijnlijk heeft de carterventilatie dichtgevroren gezeten. Dat komt vaker voor bij deze temperaturen. De druk in het carter wordt dan te hoog. Daardoor wordt de olie via de turbo in de inlaat gedrukt.
Advies: Check de carterventilatie van de 1.3 multijet, of laat dit door de dealer doen. Als hij dichtgevroren zit kan dit grote schade opleveren!
Advies: Check de carterventilatie van de 1.3 multijet, of laat dit door de dealer doen. Als hij dichtgevroren zit kan dit grote schade opleveren!
Re: Turbo kapot
http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... =16&t=8528" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie dit topic!!!
Zie dit topic!!!
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 114
- Lid geworden op: di dec 27, 2011 12:50
- Locatie: Numansdorp
Re: Turbo kapot
Januari 2012, 2300 km Punto Mylife. Inhouden (noodloop ?, brandstoflucht?) Krijg net van de dealer het oordeel. Turbo. garantie. Donderdag onderdelen binnen....
Savali 100pk+
Radio/GPS/(rear)camera
Pioneer Speakers + actieve (sub) woofer
Zwarte snor / Midden armsteun
Parkeer sensoren
Radio/GPS/(rear)camera
Pioneer Speakers + actieve (sub) woofer
Zwarte snor / Midden armsteun
Parkeer sensoren
-
- Junior Stato
- Berichten: 261
- Lid geworden op: za jan 01, 2011 14:31
- Locatie: Sappemeer(groningen)
Re: Turbo kapot
Ik heb ook het zelfde probleem met mijn punto evo mjet. Waarschijnlijk ook de carterventilatie dicht gevroren. Echt niet normaal meer hoeveel rook eruit de auto kwam..