BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Gebruikersavatar
Andy1234
Junior Stato
Berichten: 262
Lid geworden op: di aug 09, 2011 21:53
Locatie: Heerhugowaard

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Andy1234 »

paco schreef:en ik zou proberen in zo'n laag mogelijk toerental te rijden !
Met dit weer rij ik liever een versnellinkje lager
Ik hou hem rond de 2000 toeren,dan blijft hij goed op temperatuur

Begint langzamerhand toch wel een beetje naar verhaal te worden als je dit allemaal leest................. :(
We praten niet over het goedkoopste segment auto toch,de gemiddelde Mjet kost toch rond de 18000 rijklaar
Mijn vrouw rijdt in een 15 jarige Suzuki Alto,welke al 3 jaar geen nieuwe olie heeft gezien,de stadsgrenzen nooit verlaat,dit al 20.000 km volhoud,start en loopt als een tierelier en een oliepeil heeft die nog steeds op max staat

Hopelijk gaat Fiat hier wel iets preventiefs aan doen
15-10-2011 My My Life
Fiat Punto Evo 1.3 Mjet My Life 5D underground grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sunrise
Dedito
Berichten: 7609
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
Locatie: Het mooie Brabantse Land
Contacteer:

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Sunrise »

:oops: ...dit is geen "leedvermaak" maar mijn 1e gedachte was dat je "goedkope" BPM-vrij diesel op deze manier wel eens een "duurkoop" kan gaan blijken de komende jaren :cry:

Ik wens iedereen heel veel sterkte met zoveel problemen...



Tip: iedereen die het al heeft voor gehad :arrow: mail Fiat Nederland zelf ook ff natuurlijk (contact-button rechts bovenaan de pagina) ~]
Paul Snip
Nuovo Arrivato
Berichten: 66
Lid geworden op: za dec 04, 2010 13:12

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Paul Snip »

Zolang je zo'n diesel gebruikt waar hij voor is, dat wil zeggen kilometers maken en niet te langzaam rijden, dan heb je geen problemen. Mensen die eigenlijk een benzine auto zouden moeten rijden kunnen problemen verwachten. Hetzelfde geldt voor roetfilters. Als je niet genoeg rijdt gaan deze ook dichtzitten. Dus Sunrise "leedvermaak" is niet de juiste omschrijving, maar je hebt wel gelijk!

Overigens hebben veel meer merken deze problemen met hun zuinige dieseltjes hoor!!!

Ik ben nog steeds volop tevreden met de Punto Multijet.

Mijn ouders hebben ook overwogen een belastingvrije diesel aan te schaffen. Deze mensen rijden slechts 5000km per jaar. Gelukkig hebben ze naar de adviezen geluisterd en een nieuwe Bravo met benzine motor aangeschaft.
BartBoos
Nuovo Arrivato
Berichten: 81
Lid geworden op: za jul 31, 2010 18:43
Locatie: Wemeldinge

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door BartBoos »

Paul Snip schreef:Zolang je zo'n diesel gebruikt waar hij voor is, dat wil zeggen kilometers maken en niet te langzaam rijden, dan heb je geen problemen. Mensen die eigenlijk een benzine auto zouden moeten rijden kunnen problemen verwachten. Hetzelfde geldt voor roetfilters. Als je niet genoeg rijdt gaan deze ook dichtzitten. Dus Sunrise "leedvermaak" is niet de juiste omschrijving, maar je hebt wel gelijk!
Helemaal mee eens, zolang je afstanden rijdt en de motor dus goed op temperatuur komt en ook nog wel eens wat gas geeft (alleen lage toeren en zo zuinig mogelijk rijden levert m.i. meer kans op motorproblemen) dan is het risico een stuk kleiner.

De dealers zouden eigenlijk beter moeten voorlichten en doorvragen hoe een auto gebruikt gaat worden. Een dieselauto is gewoon minder geschikt voor kleine afstanden. Voor mensen die minder dan 15-20 kilometer per enkele reis rijden en verder weinig langere afstanden rijden zou ik nooit een dieselauto aanraden, met een benzineauto ben je dan beter af (wellicht op korte termijn financieel niet).
Eerst: 2010 GP 1.3 MJET 85 3D/Exotica Red nu: 2012 Punto Evo MultiAir Turbo Sport 135 pk Vanaf april 2015: Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair Turbo TCT Distinctive
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door RaydeJee »

Sunrise schreef: :oops: ...dit is geen "leedvermaak" maar mijn 1e gedachte was dat je "goedkope" BPM-vrij diesel op deze manier wel eens een "duurkoop" kan gaan blijken de komende jaren :cry:
Ik vind dit nou niet echt een tactische opmerking eigenlijk, beetje zuur overkomen omdat je zelf een "dure" Abarth rijdt. :roll:

AFKLOPPEN, ik heb zelf geen problemen gehad, maar als je de verhalen zo leest lijkt het wel of je erop kan wachten. :shock:
Gebruikersavatar
Sunrise
Dedito
Berichten: 7609
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
Locatie: Het mooie Brabantse Land
Contacteer:

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Sunrise »

RaydeJee schreef:
Sunrise schreef: :oops: ...dit is geen "leedvermaak" maar mijn 1e gedachte was dat je "goedkope" BPM-vrij diesel op deze manier wel eens een "duurkoop" kan gaan blijken de komende jaren :cry:
Ik vind dit nou niet echt een tactische opmerking eigenlijk, beetje zuur overkomen omdat je zelf een "dure" Abarth rijdt. :roll:
:shock: ...en DAT staat er dus NIET.

Wat ik bedoel is dat veel mensen een "spaardiesel" hebben gekocht omdat er geen BPM op zit, en hierdoor misschien eerder hebben overwogen een nieuwe auto te kopen.

Dat heeft de aanschaf voor een particulier dus erg interessant doen lijken, de problemen die nu echter naar voren komen zullen mede te maken hebben met de over het algemeen weinige kilometers die die diesels per week rijden.

Daar was oorspronkelijk namelijk de techniek van een diesel niet voor bedoeld.

Een dieselmotor is gemaakt voor lange afstanden en niet voor "de boodschappen". Vandaar ook de rest van mijn opmerking die je NIET citeert...

Had ik mijn vorige GP nog gehad had ik nu dezelfde opmerking geplaatst :!:
punto-xp
Nuovo Arrivato
Berichten: 62
Lid geworden op: do jan 13, 2011 12:13
Locatie: Wehl

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door punto-xp »

Ik heb er gelukkig geen last van. Gisteren even voor de zekerheid de slang los gehaald maar was helemaal schoon. Heb gelijk ook even gekeken naar de olie maar zag dat er nog voldoende olie erin zat.

Heb nu 15.354 km gereden in 11 maand en rij dagelijks maar 22 km naar het werk en 2 keer in de week een stuk van 80 km.

Wat ik ook interessant vind is of er ook mensen last hebben hiervan met een PVT bij verwarming.

Hopelijk komt fiat met een oplossing. Ben bang dat je er nu misschien geen last van hebt maar volgend jaar je wel aan de beurt bent.

Ben benieuwd.
Fiat Punto 2012 0,9 TwinAir Turbo Easy. Crossover Black 5 deurs met Twin Air pakket en Cool & Blue pakket
Ivo Herijgers
Senior Stato
Berichten: 515
Lid geworden op: za jul 02, 2011 13:11

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Ivo Herijgers »

Twardt schreef:
Ivo Herijgers schreef:Ik heb het wel al eerder gepeild, en toen had ik al m'n twijfels over het olieverbruik. De monteur in de garage zei wel dat het binnen de tolerantie was, nieuwe motor moet nu eenmaal 'inlopen'. Ik geloof er eigenlijk geen moer van, en nu al helemaal niet meer. Gisteren litertje 5W30 erbij gegoten... Als je nagaat dat ik 65k in een 2e hands Astra (2006) heb gereden die al bijna 100k had gelopen...Nooit olie bij hoeven vullen. Moet wel gezegd dat de onderhoudsintervallen korter op elkaar lagen, iedere 20k.
Is een liter bijvullen niet een beetje veel wanneer het nog halverwege de peilstok staat? Half litertje lijkt mij meer dan voldoende.
Volgens mij was een liter olie niet overbodig, heb niks geks gemerkt de afgelopen dagen...
1.3 Multijet Dynamic 5drs:Acid Jazz Blue, Dynamic+, Cool & Blue, TomTom, pook en stuur leder, privacyglass, 208 velgen, arm- en electrische lendesteun, chromen spiegels
Afbeelding
paco
Avere Una Vita
Berichten: 3152
Lid geworden op: do jan 19, 2012 11:32
Locatie: Heerhugowaard

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door paco »

Diesel moet je echt niet over vullen met olie ,halve liter te veel is niet goed ! Maar goed ,met de problemen van de laatste week krijg je ook een beetje het gevoel .......het kan er maar in zitten .
Wat een een ellende met al die verstopte carterslangen , hoop dat iedereen een beetje normaal uit de strijd komt met dit probleem !
Afbeelding
mjet
Nuovo Arrivato
Berichten: 14
Lid geworden op: zo okt 24, 2010 22:00

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door mjet »

Kun je achteraf ook nog koelwaterverwarming inbouwen, lijkt me een goede oplossing samen met een warmte-element in de carterontluchting.
Gebruikersavatar
Madhouse
Membre D'Oro
Berichten: 1889
Lid geworden op: do sep 15, 2011 19:08
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Madhouse »

Ik heb net de dealer gebeld en die vertelde dat ik vanmiddag even langs moest komen, ze zouden sowieso even het slangetje vervangen en even kijken of er nog meer aan de hand was. Word dus vervolgd,
Beheerder van het GPC forum.

Ik adverteer op http://www.hifi-markt.nl, jij ook?
Soni
Nuovo Arrivato
Berichten: 35
Lid geworden op: zo aug 22, 2010 12:02

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Soni »

Ik ben het met Sunrise eens!
Diesels moeten veel km's maken en zeker niet alleen korte stukjes. En een afstand van 15-20 km, ook in een richting per dag, is voor een diesel (mijn mening) te kort/weinig.

Ik heb jaar geleden al discussies gevoerd met mensen over aanschaf voor een belastingvrije diesel. Iedereen had maar een argument voor de aanschaf. Twee keer voordeel: geen belasting, goedkoop brandstof!

Straks als het geen voordeel is met belasting, krijg je hoop goedkope diesel autotjes op de tweede markt (hopen met niet te veel ellende :mrgreen: )
GP 1.4 8v, feb 2007
mjet
Nuovo Arrivato
Berichten: 14
Lid geworden op: zo okt 24, 2010 22:00

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door mjet »

wel zeer kortzichtig, tegenwoordig moet met al de moderne techniek toch ook wel een diesel gemaakt kunnen worden die 15-20 km moet kunnen rijden zonder problemen.

Fiat heeft 100 jaar ervaring in auto's bouwen, dunkt me dat ze toch wel kunnen......?
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door alfawiel »

mjet schreef:, tegenwoordig moet met al de moderne techniek toch ook wel een diesel gemaakt kunnen worden die 15-20 km moet kunnen rijden zonder problemen.
Dit mag inderdaad geen probleem zijn, echter moet er wel regelmatig een langere rit tussen zitten, al was het alleen maar om de techniek de kans te geven om het roetfilter te regenereren. Dit zal op die korte trajecten niet lukken.
Overigens is een regeneratie bij normaal gebruik om de plm. 400 km.noodzakelijk.
Als het waarschuwingslampje voor de regeneratie gaat branden, is het regeneratieproces al enkele malen onderbroken geworden.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Paul Snip
Nuovo Arrivato
Berichten: 66
Lid geworden op: za dec 04, 2010 13:12

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Paul Snip »

Ja hoor, dat kan wel...maar niet met een verbruik van 1 op 27... dus niet belastingvrij...

Zet er maar een bijverwarmer in. Laat het roetfilter weg. En voila, een diesel voor korte afstanden. Helaas is ie dan niet meer belastingvrij en wordt de Euro 5 norm ook niet gehaald.

Op zich zou Fiat heel gemakkelijk een oplossing voor het probleem van de dichtvriezende carterventilatie kunnen maken. Gewoon een elektrisch verwarmingselementje erin en klaar.
Plaats reactie