HOW TO: (de-)monteren gasveren kofferklep
HOW TO: (de-)monteren gasveren kofferklep
Bij deze een HOW TO voor het (de-)monteren van de gasveren van de kofferklep.
Vooral handig voor als je er een drukveer tussen wilt zetten zodat de kofferklep helemaal open gaat.
(idee is nog in werking, zal deze HOW TO dan ook direct aanpassen zodra het is gelukt!
Nodig:
-Rubberen handschoen
-kleine platte schroevendraaier
-Waterpomptang, maar kan ook met een andere tang.
(voor het helemaal open laten gaan:)
-4 platte ringen met een diameter van 0,8mm
-2 drukveren (nog niet duidelijk welke!)
Stap 1:
Doe de kofferklep open, en je ziet aan beide kanten 2 zwarte gasveren die bevestigd zijn aan zowel de klep als aan de auto zelf.
Voor het losmaken van de veren van de klep moet je eerst een platte schroeven draaier hebben.
Druk vervolgens het ijzeren klemmetje bovenlangs van het zwarte dopje af:
Vervolgens is de gasveer heel makkelijk van de klep af te trekken.
LET OP! Als je 1 van de 2 gasveren loshaalt, zal de klep naar beneden vallen! Dus zorg dat je iets op je hoedenplank zet (nadat deze los is van de klep) zodat de klep daar op kan rusten.
Stap 2:
Om het zwarte dopje van de gasveer los te halen, is een beetje improvisatie nodig.
Aangezien de gasveer is ingeolied, is hier moeilijk grip op te krijgen. Dit kun je bijvoorbeeld doen met een werkhandschoen (ik heb een glas handschoen gebruikt, die is van gekarteld rubber en geeft veel grip)
Pak met een hand de gasveer vast (het dunne gedeelte) en draai met een waterpomptang het zwarte dopje eraf. (met de schroefdraad mee!)
Als de eerste draai is gemaakt, kan de rest met de hand gedaan worden.
Een waterpomp is hierbij makkelijk omdat deze verstelbaar is, anders zet je namelijk makkelijk te veel kracht op het dopje, waardoor deze mischien beschadigd.
Stap 3:
Vervolgens is het een kwestie van (in deze volgorde:) 1 ring, 1 veer(of meer?), en nog 1 ring over de gasveer heen te plaatsen.
Stap 4:
Zet vervolgens alles weer in elkaar in omgekeerde volgorde, en dan zou het er zo uit moeten zien:
Ik hoop dat dit heeft geholpen.
Vooral handig voor als je er een drukveer tussen wilt zetten zodat de kofferklep helemaal open gaat.
(idee is nog in werking, zal deze HOW TO dan ook direct aanpassen zodra het is gelukt!
Nodig:
-Rubberen handschoen
-kleine platte schroevendraaier
-Waterpomptang, maar kan ook met een andere tang.
(voor het helemaal open laten gaan:)
-4 platte ringen met een diameter van 0,8mm
-2 drukveren (nog niet duidelijk welke!)
Stap 1:
Doe de kofferklep open, en je ziet aan beide kanten 2 zwarte gasveren die bevestigd zijn aan zowel de klep als aan de auto zelf.
Voor het losmaken van de veren van de klep moet je eerst een platte schroeven draaier hebben.
Druk vervolgens het ijzeren klemmetje bovenlangs van het zwarte dopje af:
Vervolgens is de gasveer heel makkelijk van de klep af te trekken.
LET OP! Als je 1 van de 2 gasveren loshaalt, zal de klep naar beneden vallen! Dus zorg dat je iets op je hoedenplank zet (nadat deze los is van de klep) zodat de klep daar op kan rusten.
Stap 2:
Om het zwarte dopje van de gasveer los te halen, is een beetje improvisatie nodig.
Aangezien de gasveer is ingeolied, is hier moeilijk grip op te krijgen. Dit kun je bijvoorbeeld doen met een werkhandschoen (ik heb een glas handschoen gebruikt, die is van gekarteld rubber en geeft veel grip)
Pak met een hand de gasveer vast (het dunne gedeelte) en draai met een waterpomptang het zwarte dopje eraf. (met de schroefdraad mee!)
Als de eerste draai is gemaakt, kan de rest met de hand gedaan worden.
Een waterpomp is hierbij makkelijk omdat deze verstelbaar is, anders zet je namelijk makkelijk te veel kracht op het dopje, waardoor deze mischien beschadigd.
Stap 3:
Vervolgens is het een kwestie van (in deze volgorde:) 1 ring, 1 veer(of meer?), en nog 1 ring over de gasveer heen te plaatsen.
Stap 4:
Zet vervolgens alles weer in elkaar in omgekeerde volgorde, en dan zou het er zo uit moeten zien:
Ik hoop dat dit heeft geholpen.
Re: HOW TO: (de-)monteren gasveren kofferklep
Haha goeie LET OP in het verhaal verwerkt Ik zou ook direct beide loshalen en er dan achterkomen dat de klep dicht valt
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
- tonyvandenbroek
- Presidente GPC
- Berichten: 16093
- Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
- Locatie: Someren
- Contacteer:
Re: HOW TO: (de-)monteren gasveren kofferklep
Ja,. JIJ wel
- Maxximum
- Membre D'Oro
- Berichten: 1553
- Lid geworden op: do feb 21, 2008 13:20
- Locatie: NL, Sint Jansteen
Re: HOW TO: (de-)monteren gasveren kofferklep
En met deze veren gaat de klep automatisch open?
Of is dit nog niet het geval?
Of is dit nog niet het geval?
GP 1.4 T-Jet 16V Sport 120 - Crossover Black metallic - Cruise-control - Privacy glass
CHECK MY GP PICTURES! @ PERSONAL TOPIC
CHECK MY GP PICTURES! @ PERSONAL TOPIC
Bill Gates (MicroSoft) schreef:If you can't make it good, at least make it look good
Re: HOW TO: (de-)monteren gasveren kofferklep
Die ik er nu in heb zitten zijn te zwak, die kun ik met 2 vingers nog helemaal indrukken, dus die kan een kofferklep nooooit tillen.
Ik ben nog opzoek naar sterkere veren, maar wel van dezelfde maat. Zodra ik die heb gevonden, laat ik het direct weten!
Ik ben nog opzoek naar sterkere veren, maar wel van dezelfde maat. Zodra ik die heb gevonden, laat ik het direct weten!
Re: HOW TO: (de-)monteren gasveren kofferklep
Waar ik dan een beetje bang voor ben is dat die veren zo sterk zijn dat je de klep weer moeilijk dicht krijgt. Ik pak de klep zelf altijd aan de binnenste handgreep en gooi m met 1 beweging dicht. Ik denk dat als daar extra veren in komen dat het wel eens voorkomt dat je halverwege nog een extra duw moet geven (als je snel genoeg bent op het logo, anders op de klep zelf... VIEZE VINGERS!).
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Re: HOW TO: (de-)monteren gasveren kofferklep
Dit denk ik eerlijk gezegt ook, daarom moeten we ook opzoek naar de juiste veren.Bennink schreef:Waar ik dan een beetje bang voor ben is dat die veren zo sterk zijn dat je de klep weer moeilijk dicht krijgt. Ik pak de klep zelf altijd aan de binnenste handgreep en gooi m met 1 beweging dicht. Ik denk dat als daar extra veren in komen dat het wel eens voorkomt dat je halverwege nog een extra duw moet geven (als je snel genoeg bent op het logo, anders op de klep zelf... VIEZE VINGERS!).
Te zwak: en ze krijgen de klep niet omhoog geduwd.
Te sterk: En je krijgt de klep niet meer dicht geduwd en/of mischien het slot dat schade oploopt?
Als dat we maar een veer vinden die net sterk genoeg is om de klep net halverwege te krijgen, dan doen de gasveren de rest.
Mochten we een ''te sterke'' veer hebben, kunnen we mischien 1 tandje afknippen zodat de veer wat korter word.
Hoe dan ook, ik ga me hier de komende tijd mee bezig houden. En ga proberen het werkend te krijgen.
- Richard20
- Membre D'Oro
- Berichten: 1267
- Lid geworden op: wo nov 09, 2011 21:00
- Locatie: Bosschenhoofd
- Contacteer:
Re: HOW TO: (de-)monteren gasveren kofferklep
Je zou een veer moeten hebben die max 25mm lang zijn als de klep dicht is en minimaal 50mm lang als de klep open gaat. Om de klep omhoog te zouden. Daarna doen de gasveren de rest
Punto Evo My Life 5dr Multijet 85 Acid Jazz Blue
Punto Evo My Life 3dr Multijet 85 Glory White
Punto Evo My Life 3dr Multijet 85 Glory White
Re: HOW TO: (de-)monteren gasveren kofferklep
Heel mooi, dan is dat de informatie die ik mee moet nemen naar de ijzerboer hier.Richard20 schreef:Je zou een veer moeten hebben die max 25mm lang zijn als de klep dicht is en minimaal 50mm lang als de klep open gaat. Om de klep omhoog te zouden. Daarna doen de gasveren de rest
Hij zou ze zelf ook moeten kunnen maken.
Re: HOW TO: (de-)monteren gasveren kofferklep
Als je de klep ontgrendeld en hij gaat gelijk helemaal open, heeft ook een aantal nadelen:
- als de ruimte erg laag is, klapt de klep ergens tegen aan.
- als je bijna tegen een muur staat met de achterzijde, kan dit ook gebeuren.
- als er iemand achter staat, kan die gelijk naar de tandarts toe
- tijdens het rijden zou helemaal slecht uitkomen...
de extra krachten die op je slot staan en op de scharnieren en bevestigingspunten van de gasveren, moeten ook haalbaar zijn.
Je wilt niet weten wat er gebeurd als zo'n gasveer in ingedrukte toestand ineens aan een kant losschiet.
Persoonlijk zou ik hier niet te veel aan knoeien.
- als de ruimte erg laag is, klapt de klep ergens tegen aan.
- als je bijna tegen een muur staat met de achterzijde, kan dit ook gebeuren.
- als er iemand achter staat, kan die gelijk naar de tandarts toe
- tijdens het rijden zou helemaal slecht uitkomen...
de extra krachten die op je slot staan en op de scharnieren en bevestigingspunten van de gasveren, moeten ook haalbaar zijn.
Je wilt niet weten wat er gebeurd als zo'n gasveer in ingedrukte toestand ineens aan een kant losschiet.
Persoonlijk zou ik hier niet te veel aan knoeien.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
- Richard20
- Membre D'Oro
- Berichten: 1267
- Lid geworden op: wo nov 09, 2011 21:00
- Locatie: Bosschenhoofd
- Contacteer:
Re: HOW TO: (de-)monteren gasveren kofferklep
- tijdens het rijden zou helemaal slecht uitkomen...
Als het goed is is dat niet mogelijk
je kan de klep niet openen als je rijdt
Punto Evo My Life 5dr Multijet 85 Acid Jazz Blue
Punto Evo My Life 3dr Multijet 85 Glory White
Punto Evo My Life 3dr Multijet 85 Glory White
Re: HOW TO: (de-)monteren gasveren kofferklep
Eens proberen?
Wie offert zijn 8 jarige kind op ?
Wie offert zijn 8 jarige kind op ?
- Richard20
- Membre D'Oro
- Berichten: 1267
- Lid geworden op: wo nov 09, 2011 21:00
- Locatie: Bosschenhoofd
- Contacteer:
Re: HOW TO: (de-)monteren gasveren kofferklep
Zo kun je natuurlijk wel meer nadelen verzinnen
Sta je in de parkeergarage met je 3dr, en komt een auto dicht tegen de jouwe staan kan je heel moeilijk instappen
Tja een nadeel hou je nou immers altijd wel
Sta je in de parkeergarage met je 3dr, en komt een auto dicht tegen de jouwe staan kan je heel moeilijk instappen
Tja een nadeel hou je nou immers altijd wel
Punto Evo My Life 5dr Multijet 85 Acid Jazz Blue
Punto Evo My Life 3dr Multijet 85 Glory White
Punto Evo My Life 3dr Multijet 85 Glory White
Re: HOW TO: (de-)monteren gasveren kofferklep
Ga er van uit dat als je éénmaal een klap in je gezicht krijgt dat het geen 2de keer gebeurt.
Ik zie zelf totaal geen nadelen, Heb nog nooit mee gemaakt dat mijn deuren open gingen door (op de afstandbediening) er op te gaan zitten.
Ik zie zelf totaal geen nadelen, Heb nog nooit mee gemaakt dat mijn deuren open gingen door (op de afstandbediening) er op te gaan zitten.
Laatst gewijzigd door Goliathus op wo aug 01, 2012 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
- Richard20
- Membre D'Oro
- Berichten: 1267
- Lid geworden op: wo nov 09, 2011 21:00
- Locatie: Bosschenhoofd
- Contacteer:
Re: HOW TO: (de-)monteren gasveren kofferklep
Heb nog nooit mee gemaakt dat mijn deuren open gingen door er op te gaan zitten
Punto Evo My Life 5dr Multijet 85 Acid Jazz Blue
Punto Evo My Life 3dr Multijet 85 Glory White
Punto Evo My Life 3dr Multijet 85 Glory White