'Fiat wil opnieuw bod doen op Opel'

Kijk hier voor nieuws over Fiat.
Plaats reactie
jpkramer
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4699
Lid geworden op: ma feb 11, 2008 21:57

'Fiat wil opnieuw bod doen op Opel'

Bericht door jpkramer »

De Italiaanse autofabrikant Fiat wil een nieuwe poging wagen om het verlieslijdende automerk Opel voor een prikkie over te nemen van het Amerikaanse General Motors (GM). Dat meldde de Italiaanse krant Il Sole 24 Ore vrijdag.
De topman van Fiat zou Opel voor een zeer klein bedrag in handen willen krijgen, aldus de krant. In 2009 deed Fiat ook al een bod op Opel, maar dat leidde tot niets. GM ging vervolgens een samenwerking aan met het Franse PSA Peugeot Citroën. Fiat nam eerder al wel het failliete Amerikaanse autoconcern Chrysler over in ruil voor technologie om kleine auto's te maken.
Voorwaarde voor een overname van Opel door Fiat zou wel zijn dat de samenwerking met PSA wordt stopgezet. Opel is zwaar verlieslatend en wil fabrieken sluiten om kosten te besparen.
Bron: DFT
Ivo Herijgers
Senior Stato
Berichten: 515
Lid geworden op: za jul 02, 2011 13:11

Re: 'Fiat wil opnieuw bod doen op Opel'

Bericht door Ivo Herijgers »

Tja...Ik vind Opel nou niet echt vooruitstrevend in technieken, als je het mij vraagt. Wellicht een Adam/Corsa Twinair? Overigens wel fijne auto's om te rijden moet ik toegeven! Ik hoop in ieder geval dat het merk blijft bestaan!
1.3 Multijet Dynamic 5drs:Acid Jazz Blue, Dynamic+, Cool & Blue, TomTom, pook en stuur leder, privacyglass, 208 velgen, arm- en electrische lendesteun, chromen spiegels
Afbeelding
jpkramer
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4699
Lid geworden op: ma feb 11, 2008 21:57

Re: 'Fiat wil opnieuw bod doen op Opel'

Bericht door jpkramer »

Ach, de GP is een halve Corsa.
Ze kunnen samen dus wel mooie dingen maken...
Gebruikersavatar
hbassen
Tesoriere GPC
Tesoriere GPC
Berichten: 2084
Lid geworden op: zo dec 14, 2008 11:20
Locatie: Assen

Re: 'Fiat wil opnieuw bod doen op Opel'

Bericht door hbassen »

Doe mij maar zo'n Fiat Astra. LOL

Nee nu even zonder gekheid met de Astra krijgt Fiat dan wel een hele goede mogelijkheid voor een nieuwe Brave/Stilo achtige auto.
Denk niet in problemen, maar in mogelijkheden.



Alfa Romeo Guilietta QV.
Ivo Herijgers
Senior Stato
Berichten: 515
Lid geworden op: za jul 02, 2011 13:11

Re: 'Fiat wil opnieuw bod doen op Opel'

Bericht door Ivo Herijgers »

Volgens Autoweek gaat het feestje niet door. GM wil niets weten van een overname...
1.3 Multijet Dynamic 5drs:Acid Jazz Blue, Dynamic+, Cool & Blue, TomTom, pook en stuur leder, privacyglass, 208 velgen, arm- en electrische lendesteun, chromen spiegels
Afbeelding
Gebruikersavatar
Señor Sjon
Membre D'Oro
Berichten: 1343
Lid geworden op: zo mar 26, 2006 21:36
Locatie: Hellevoetsluis

Re: 'Fiat wil opnieuw bod doen op Opel'

Bericht door Señor Sjon »

Die Opel hokken moet je ook niet aan beginnen. Heb een halfjaar Corsa moeten rijden, wat een grafbak. Een groter verschil tussen twee auto's met dezelfde basis (GP en Corsa) kon er bijna niet bestaan.
Uitvoering: Fiat Grande Punto Sport 1.4 16v Crossover Black
Nu met een Toyotank RAV4 2.0 4WD. Weer eens wat anders. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 'Fiat wil opnieuw bod doen op Opel'

Bericht door Jarnoootje »

Daar ben ik het totaal niet mee eens, ik heb iets meer dan 1 jaar in een corsa nogen rijden (toen net nieuw) en het verschil met de Punto is wel degelijk aanwezig maar niet extreem.

Je merkt nu dat de Corsa wat oud begint te worden, zeker betreffende de binnenkant. Schakelen en sturen gaat vrijwel hetzelfde als in de Punto, alleen heb ik het idee dat de Corsa iets strakker op het wegdek ligt.
Verder zijn de ongeblazen turboloze motoren van Opel inderdaad dramatisch, overgens zelfde geld voor die in de VW Polo. De 1.2 en 1.4 zijn niet vooruit te branden! doet u mij dan maar een Punto Twinair.


Maar wat hier boven inderdaad terrecht opgemerkt wordt is dat de Astra, mocht het er ooit van komen, een prima opmaat is voor de hopeloos verouderde Bravo.
Ivo Herijgers
Senior Stato
Berichten: 515
Lid geworden op: za jul 02, 2011 13:11

Re: 'Fiat wil opnieuw bod doen op Opel'

Bericht door Ivo Herijgers »

Twinair is weliswaar een moderne motor, ook deze heeft bij sommige kritieken.

Een vriend van me heeft nu z'n Bravo ingeruild tegen een Kia Rio (1.2i, gewoon een atmosferisch blokje). Hij ging ook voor een Punto, en aan deze auto mankeerde volgens hem ook niets. Het enige waar ie aan zou blijven storen is de 'herrie' van de Twinair, en het feit dat je je blijkbaar suf schakelt omdat ie zo snel in zijn toeren klimt... Toen ie de dealer belde om zijn motivatie te vertellen waarom ie niet voor de Punto ging, hoorde ie de verkoper aan de andere kant zuchten. 'Het wordt tijd dat Fiat iets gaat doen met deze kritiek'. Oftewel: hij hoort dit vaker ..

Er mankeert dus niks aan een atmosferische motor, al is het idd wel zo dat de 1.2(pffff) en 1.4 motoren te licht zijn voor de Corsa.
1.3 Multijet Dynamic 5drs:Acid Jazz Blue, Dynamic+, Cool & Blue, TomTom, pook en stuur leder, privacyglass, 208 velgen, arm- en electrische lendesteun, chromen spiegels
Afbeelding
Gebruikersavatar
Señor Sjon
Membre D'Oro
Berichten: 1343
Lid geworden op: zo mar 26, 2006 21:36
Locatie: Hellevoetsluis

Re: 'Fiat wil opnieuw bod doen op Opel'

Bericht door Señor Sjon »

Dat is ook mijn kritiek op dat blok. En het feit dat dat het snelste blok in een Punto is, lijkt me ook niet handig.
Uitvoering: Fiat Grande Punto Sport 1.4 16v Crossover Black
Nu met een Toyotank RAV4 2.0 4WD. Weer eens wat anders. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Dino
Nuovo Arrivato
Berichten: 159
Lid geworden op: wo feb 29, 2012 10:52

Re: 'Fiat wil opnieuw bod doen op Opel'

Bericht door Dino »

Fiat die Opel wil kopen is een beetje de blinde die de lamme helpt.

De stand van de Europese autoindustrie is zorgwekkend. Er is gewoon een enorme overcapaciteit.
Er zijn in Europa 236 (!!) autofabrieken. Deze kunnen per jaar 20 miljoen auto's maken.
Maar vorig jaar werden er "slechts" 13,1 miljoen auto's verkocht.
Het kan niet anders dat er fabrieken moeten sluiten of zelfs merken gaan verdwijnen.

Op de autosalon Parijs kon Fiat niets nieuws laten zien, behalve een Abarth in speciale uitvoering.
Niet iets wat de schoorstenen laat roken van de fabrieken die nu al regelmatig stil liggen omdat er niet genoeg werk is.
Volkswagen daarentegen toonde de nieuwe Golf, met gelijk een Bluemotion uitvoering en een GTI concept.
Vandaag kondigde VAG een nieuw submerk aan, wat kwa prijs onder de VW komt te zitten. Mercedes, Audi en BMW doen het ook goed. Sowieso gaat het in Duistland goed, de economie groeit nog steeds met 3%. Vergelijk dat eens met de rest of met de zuidelijke landen in de EU.

Gisteren werd de kredietrating van Fiat en PSA (Citroen/Peugeot) door Moody's naar beneden bijgesteld. Peugeot heeft het moeilijk, ze hebben al onroerend goed (hun eigen hoofdkantoor) moeten verkopen om geld vrij te maken.

De verkoop van de 208, wat het volumemodel bij uitstek is en wat de redding van van Peugeot zou moeten zijn valt tegen. De productie is met ingang van gisteren teruggeschroefd van 52 auto's per uur naar 35.
Afbeelding Punto 2012 1.3 Multijet Easy 5deurs, Blu Suggestivo, easy plus pakket, zij-airbags, EPS.
Plaats reactie