Niet-functionerende OEM subwoofer

Plaats reactie
Gebruikersavatar
eBoonstra
Senior Stato
Berichten: 753
Lid geworden op: ma dec 03, 2012 9:24
Locatie: Ooststellingwerf
Contacteer:

Niet-functionerende OEM subwoofer

Bericht door eBoonstra »

Hallo luitjesch,

Na enig speurwerk op het forum toch maar besloten er even een topic voor aan te maken. Ik zit nml met een klein fiascootje, te weten de originele subwoofer welke na mijn idee totaal niet functioneert. Toen ik de auto aanschafte dacht ik dat m'n oren de 1000 watt van de Mazda nog gewend waren en dat het slechts een kwestie van tijd was tot ik dit systeem zou accepteren, maar heb me deze week toch maar eens verdiept in de 'black box' in de kofferruimte en geconcludeerd dat er gewoon muziek meer in zit/uit komt. Als ik een lekker house nummertje op bijvoorbeeld volume standje nummero 25 zet, en mijn hand voor de subwoofer (en dat luchtgat ernaast) houd, verneem ik gewoon geen enkele verschuiving van de lucht. En hoe diep ik er ook met m'n oor tegen aan leun, het geluid wat m'n andere oor oppikt uit de auto zelf overheest. Silence.

Wat kan dit betekenen? In mijn speurtocht op het forum klam iets voorbij als 'opgeblazen', alleen zou het systeem dan kraken moeten ofzo? Hier komt gewoon 0,0 geluid uit. Dit ->http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... er#p212031 <- topic had mijn revue ook al gepasseerd, maar ik als verse Punto-rijder vat alle termen niet helemaal. Zo las ik ook iets met 'Interscope', misschien kan iemand me ook vertellen wat dit inhoud? :mrgreen:

Alvast bedankt!

Groeten,
Eeuwe
Fryslân | JOVD/VVD

BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)

Op zoek naar een perfecte schroefset? :)
Gebruikersavatar
Wesley Abarth
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4227
Lid geworden op: wo apr 30, 2008 11:10
Locatie: dongen
Contacteer:

Re: Niet-functionerende OEM subwoofer

Bericht door Wesley Abarth »

Wellicht enkel een kapotte zekering?
Gebruikersavatar
eBoonstra
Senior Stato
Berichten: 753
Lid geworden op: ma dec 03, 2012 9:24
Locatie: Ooststellingwerf
Contacteer:

Re: Niet-functionerende OEM subwoofer

Bericht door eBoonstra »

Wesley Abarth schreef:Wellicht enkel een kapotte zekering?
Oh hey, da's een scherpe. Die ga ik eens nakijken. Die zit gewoon in de zekeringkast? Enkel idee welke zekerig?
Fryslân | JOVD/VVD

BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)

Op zoek naar een perfecte schroefset? :)
Gebruikersavatar
Wesley Abarth
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4227
Lid geworden op: wo apr 30, 2008 11:10
Locatie: dongen
Contacteer:

Re: Niet-functionerende OEM subwoofer

Bericht door Wesley Abarth »

Even in je boekje opzoeken. Er zou er ook 1 in de sub kunnen zitten, weet dat niet zeker. Hiervoor moet je hem even open schroeven.
Gebruikersavatar
provsen
Avere Una Vita
Berichten: 2065
Lid geworden op: zo okt 14, 2012 16:26
Locatie: Oost-Vlaanderen (Gent)

Re: Niet-functionerende OEM subwoofer

Bericht door provsen »

Misschien aan de versterker zelf?
Gebruikersavatar
OrangeHornet
Junior Stato
Berichten: 250
Lid geworden op: zo dec 18, 2011 15:06
Locatie: Oosterhout

Re: Niet-functionerende OEM subwoofer

Bericht door OrangeHornet »

Subwoofer en versterker zitten bijde in de "black box"
En daar zit 99% zeker ook een zekering.
Ff open schroeven dus.
Gebruikersavatar
provsen
Avere Una Vita
Berichten: 2065
Lid geworden op: zo okt 14, 2012 16:26
Locatie: Oost-Vlaanderen (Gent)

Re: Niet-functionerende OEM subwoofer

Bericht door provsen »

Weet niet waar die precies zit volgens de handleiding zit die erges langs de passsagierskant aan de dashbord ofzo
Gebruikersavatar
Wesley Abarth
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4227
Lid geworden op: wo apr 30, 2008 11:10
Locatie: dongen
Contacteer:

Re: Niet-functionerende OEM subwoofer

Bericht door Wesley Abarth »

De interscope sub waar wij het over hebben zit in de kofferbak rechts :wink:
Gebruikersavatar
provsen
Avere Una Vita
Berichten: 2065
Lid geworden op: zo okt 14, 2012 16:26
Locatie: Oost-Vlaanderen (Gent)

Re: Niet-functionerende OEM subwoofer

Bericht door provsen »

Weet ik heb hem ook zitten maar dacht ergens te lezen dat de versterker onder het dashbord zat
Nimbus
Junior Stato
Berichten: 494
Lid geworden op: di mar 13, 2007 22:49

Re: Niet-functionerende OEM subwoofer

Bericht door Nimbus »

Er zitten 2 zekeringen voor de OEM subwoofer. Een op de woofer zelf en eentje linksachterin (tegenover de sub zit een zekeringbakje)
"Shaven, not furred"
Gebruikersavatar
eBoonstra
Senior Stato
Berichten: 753
Lid geworden op: ma dec 03, 2012 9:24
Locatie: Ooststellingwerf
Contacteer:

Re: Niet-functionerende OEM subwoofer

Bericht door eBoonstra »

Bedankt voor het advies iedereen, door gebrek aan tijd bleef het er alleen bij maar heb zojuist even snel tijdens werktijd even gekeken in de zekeringenkast. Zekering A67 (20 ampere) moest volgens het boekje de desbetreffende zekering zijn, echter is deze nog intact? Wordt dus aankomend weekend oid even de subwoofer uit elkaar halen.

Groeten,
Eeuwe Boonstra
Fryslân | JOVD/VVD

BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)

Op zoek naar een perfecte schroefset? :)
Gebruikersavatar
eBoonstra
Senior Stato
Berichten: 753
Lid geworden op: ma dec 03, 2012 9:24
Locatie: Ooststellingwerf
Contacteer:

Re: Niet-functionerende OEM subwoofer

Bericht door eBoonstra »

Update. Helaas het proberen te fixen van de sub moeten staken. Niemand in mijn nabije omgeving (inclusief mijzelf) heeft een torxsleutel langer dan 30 cm ofzo.
Als je Japans gewend bent en je stapt over op Italiaans kijk je toch wel een beetje raar op naar zulke factoren van de bouwkwaliteit hoor haha.
Fryslân | JOVD/VVD

BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)

Op zoek naar een perfecte schroefset? :)
Gebruikersavatar
BaasTurbo
Nuovo Arrivato
Berichten: 25
Lid geworden op: za jan 21, 2012 15:38

Re: Niet-functionerende OEM subwoofer

Bericht door BaasTurbo »

De sub zit met zeskanten maatje 8 of 10 vast. De versterker voor de sub zit in de zwarte kast, maar bovenaan de subkast (waar de bekabeling binnen komt) zit de zekering voor de sub. De versterker voor de deur- en achterspeakers zit in de passagiersvoetruimte. De sub krijgt z'n signaal van de achterspeakers (high level in), dit komt rechtstreeks van de HU opgesplitst en dus van voor de frontversterker (die krijgt immers ook speaker level signaal van de HU).

Afbeelding

Goede oplossing: "sub" openschroeven, speaker loskoppelen van de interne versterker (de speaker is 2x2 ohm dubbelspoel), kabels naar buiten trekken en een echte sub aan hangen. Ik heb op één kanaal van de interne sub-amp een JL Audio 12w3v2 hangen op 2 ohm geschakeld in een gesloten kistje (reservewielholte) en dat gaat prima. Er komt +-40 à 50 w rms uit heb ik gemeten met de multimeter aan een reactieve lading (de subwoofer :lol: ). Hard gaat het niet naar onze normen, maar het klinkt mooi. Zo luid als de originele sub bovenin (80-120 Hz), maar veel dieper (de originele gaat niet dieper dan 70 Hz, nu hoor ik tot 30 Hz vlak).

Binnenkort een ampje aan hangen en een Audiocontrol LC2i, want vanaf volume 16 draait de HU de bass heel erg terug naar beneden om de speakers te sparen en komt er dus niets meer extra uit de sub. Op de voor- en achterspeakers heb ik passieve 100 Hz High Pass filters hangen: aanrader, nu kan je niet tot volume 18 maar tot volume 22 zonder vervorming! (woo-hoo!! :-] :roll: ) De fiches van de Interscope versterkers zijn trouwens van Hyundai (vooraan) en Mazda (sub) ISO-harnassen te plukken als je plug'n'play kabelharnassen wil maken. Zoiets dus:

- Hyundai harnas aangepast (depinned, kabels verlegd van pin en toegevoegd) + passieve 100 Hz filters met ISO aansluiting:

Afbeelding

- Deze moet je hebben:

Afbeelding

- De mannelijke versie ook, ik heb een plug-in ISO harnas voor een Parrot handsfree kit gebruikt:

Afbeelding

- Filters erin geplugd (de andere ISO aansluiting en de kabels die overbruggen dienen voor de stroom en ingaand signaal):

Afbeelding

- En voilà, Interscope met 100 Hz highpass. :)

Afbeelding

De kabelschema's ontbreken me nu, ik zal ze wel eens opsnorren. Moeilijk was het allemaal niet.
2012 Abarth Punto Evo EsseEsse / 1991 Honda Prelude 2.0i-16 / 1994 Saab 900 Turbo / 1991 Honda Concerto
1999 Aprilia RSV Mille / (2x) 1998 Ducati Monster 600 / 1982 Honda CB400N
Plaats reactie