Niet-functionerende OEM subwoofer
- eBoonstra
- Senior Stato
- Berichten: 753
- Lid geworden op: ma dec 03, 2012 9:24
- Locatie: Ooststellingwerf
- Contacteer:
Niet-functionerende OEM subwoofer
Hallo luitjesch,
Na enig speurwerk op het forum toch maar besloten er even een topic voor aan te maken. Ik zit nml met een klein fiascootje, te weten de originele subwoofer welke na mijn idee totaal niet functioneert. Toen ik de auto aanschafte dacht ik dat m'n oren de 1000 watt van de Mazda nog gewend waren en dat het slechts een kwestie van tijd was tot ik dit systeem zou accepteren, maar heb me deze week toch maar eens verdiept in de 'black box' in de kofferruimte en geconcludeerd dat er gewoon muziek meer in zit/uit komt. Als ik een lekker house nummertje op bijvoorbeeld volume standje nummero 25 zet, en mijn hand voor de subwoofer (en dat luchtgat ernaast) houd, verneem ik gewoon geen enkele verschuiving van de lucht. En hoe diep ik er ook met m'n oor tegen aan leun, het geluid wat m'n andere oor oppikt uit de auto zelf overheest. Silence.
Wat kan dit betekenen? In mijn speurtocht op het forum klam iets voorbij als 'opgeblazen', alleen zou het systeem dan kraken moeten ofzo? Hier komt gewoon 0,0 geluid uit. Dit ->http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... er#p212031 <- topic had mijn revue ook al gepasseerd, maar ik als verse Punto-rijder vat alle termen niet helemaal. Zo las ik ook iets met 'Interscope', misschien kan iemand me ook vertellen wat dit inhoud?
Alvast bedankt!
Groeten,
Eeuwe
Na enig speurwerk op het forum toch maar besloten er even een topic voor aan te maken. Ik zit nml met een klein fiascootje, te weten de originele subwoofer welke na mijn idee totaal niet functioneert. Toen ik de auto aanschafte dacht ik dat m'n oren de 1000 watt van de Mazda nog gewend waren en dat het slechts een kwestie van tijd was tot ik dit systeem zou accepteren, maar heb me deze week toch maar eens verdiept in de 'black box' in de kofferruimte en geconcludeerd dat er gewoon muziek meer in zit/uit komt. Als ik een lekker house nummertje op bijvoorbeeld volume standje nummero 25 zet, en mijn hand voor de subwoofer (en dat luchtgat ernaast) houd, verneem ik gewoon geen enkele verschuiving van de lucht. En hoe diep ik er ook met m'n oor tegen aan leun, het geluid wat m'n andere oor oppikt uit de auto zelf overheest. Silence.
Wat kan dit betekenen? In mijn speurtocht op het forum klam iets voorbij als 'opgeblazen', alleen zou het systeem dan kraken moeten ofzo? Hier komt gewoon 0,0 geluid uit. Dit ->http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... er#p212031 <- topic had mijn revue ook al gepasseerd, maar ik als verse Punto-rijder vat alle termen niet helemaal. Zo las ik ook iets met 'Interscope', misschien kan iemand me ook vertellen wat dit inhoud?
Alvast bedankt!
Groeten,
Eeuwe
Fryslân | JOVD/VVD
BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)
Op zoek naar een perfecte schroefset?
BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)
Op zoek naar een perfecte schroefset?
- Wesley Abarth
- VIP Membro
- Berichten: 4227
- Lid geworden op: wo apr 30, 2008 11:10
- Locatie: dongen
- Contacteer:
Re: Niet-functionerende OEM subwoofer
Wellicht enkel een kapotte zekering?
- eBoonstra
- Senior Stato
- Berichten: 753
- Lid geworden op: ma dec 03, 2012 9:24
- Locatie: Ooststellingwerf
- Contacteer:
Re: Niet-functionerende OEM subwoofer
Oh hey, da's een scherpe. Die ga ik eens nakijken. Die zit gewoon in de zekeringkast? Enkel idee welke zekerig?Wesley Abarth schreef:Wellicht enkel een kapotte zekering?
Fryslân | JOVD/VVD
BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)
Op zoek naar een perfecte schroefset?
BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)
Op zoek naar een perfecte schroefset?
- Wesley Abarth
- VIP Membro
- Berichten: 4227
- Lid geworden op: wo apr 30, 2008 11:10
- Locatie: dongen
- Contacteer:
Re: Niet-functionerende OEM subwoofer
Even in je boekje opzoeken. Er zou er ook 1 in de sub kunnen zitten, weet dat niet zeker. Hiervoor moet je hem even open schroeven.
- provsen
- Avere Una Vita
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: zo okt 14, 2012 16:26
- Locatie: Oost-Vlaanderen (Gent)
Re: Niet-functionerende OEM subwoofer
Misschien aan de versterker zelf?
- OrangeHornet
- Junior Stato
- Berichten: 250
- Lid geworden op: zo dec 18, 2011 15:06
- Locatie: Oosterhout
Re: Niet-functionerende OEM subwoofer
Subwoofer en versterker zitten bijde in de "black box"
En daar zit 99% zeker ook een zekering.
Ff open schroeven dus.
En daar zit 99% zeker ook een zekering.
Ff open schroeven dus.
- provsen
- Avere Una Vita
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: zo okt 14, 2012 16:26
- Locatie: Oost-Vlaanderen (Gent)
Re: Niet-functionerende OEM subwoofer
Weet niet waar die precies zit volgens de handleiding zit die erges langs de passsagierskant aan de dashbord ofzo
- Wesley Abarth
- VIP Membro
- Berichten: 4227
- Lid geworden op: wo apr 30, 2008 11:10
- Locatie: dongen
- Contacteer:
Re: Niet-functionerende OEM subwoofer
De interscope sub waar wij het over hebben zit in de kofferbak rechts
- provsen
- Avere Una Vita
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: zo okt 14, 2012 16:26
- Locatie: Oost-Vlaanderen (Gent)
Re: Niet-functionerende OEM subwoofer
Weet ik heb hem ook zitten maar dacht ergens te lezen dat de versterker onder het dashbord zat
Re: Niet-functionerende OEM subwoofer
Er zitten 2 zekeringen voor de OEM subwoofer. Een op de woofer zelf en eentje linksachterin (tegenover de sub zit een zekeringbakje)
"Shaven, not furred"
- eBoonstra
- Senior Stato
- Berichten: 753
- Lid geworden op: ma dec 03, 2012 9:24
- Locatie: Ooststellingwerf
- Contacteer:
Re: Niet-functionerende OEM subwoofer
Bedankt voor het advies iedereen, door gebrek aan tijd bleef het er alleen bij maar heb zojuist even snel tijdens werktijd even gekeken in de zekeringenkast. Zekering A67 (20 ampere) moest volgens het boekje de desbetreffende zekering zijn, echter is deze nog intact? Wordt dus aankomend weekend oid even de subwoofer uit elkaar halen.
Groeten,
Eeuwe Boonstra
Groeten,
Eeuwe Boonstra
Fryslân | JOVD/VVD
BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)
Op zoek naar een perfecte schroefset?
BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)
Op zoek naar een perfecte schroefset?
- eBoonstra
- Senior Stato
- Berichten: 753
- Lid geworden op: ma dec 03, 2012 9:24
- Locatie: Ooststellingwerf
- Contacteer:
Re: Niet-functionerende OEM subwoofer
Update. Helaas het proberen te fixen van de sub moeten staken. Niemand in mijn nabije omgeving (inclusief mijzelf) heeft een torxsleutel langer dan 30 cm ofzo.
Als je Japans gewend bent en je stapt over op Italiaans kijk je toch wel een beetje raar op naar zulke factoren van de bouwkwaliteit hoor haha.
Als je Japans gewend bent en je stapt over op Italiaans kijk je toch wel een beetje raar op naar zulke factoren van de bouwkwaliteit hoor haha.
Fryslân | JOVD/VVD
BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)
Op zoek naar een perfecte schroefset?
BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)
Op zoek naar een perfecte schroefset?
Re: Niet-functionerende OEM subwoofer
De sub zit met zeskanten maatje 8 of 10 vast. De versterker voor de sub zit in de zwarte kast, maar bovenaan de subkast (waar de bekabeling binnen komt) zit de zekering voor de sub. De versterker voor de deur- en achterspeakers zit in de passagiersvoetruimte. De sub krijgt z'n signaal van de achterspeakers (high level in), dit komt rechtstreeks van de HU opgesplitst en dus van voor de frontversterker (die krijgt immers ook speaker level signaal van de HU).
Goede oplossing: "sub" openschroeven, speaker loskoppelen van de interne versterker (de speaker is 2x2 ohm dubbelspoel), kabels naar buiten trekken en een echte sub aan hangen. Ik heb op één kanaal van de interne sub-amp een JL Audio 12w3v2 hangen op 2 ohm geschakeld in een gesloten kistje (reservewielholte) en dat gaat prima. Er komt +-40 à 50 w rms uit heb ik gemeten met de multimeter aan een reactieve lading (de subwoofer ). Hard gaat het niet naar onze normen, maar het klinkt mooi. Zo luid als de originele sub bovenin (80-120 Hz), maar veel dieper (de originele gaat niet dieper dan 70 Hz, nu hoor ik tot 30 Hz vlak).
Binnenkort een ampje aan hangen en een Audiocontrol LC2i, want vanaf volume 16 draait de HU de bass heel erg terug naar beneden om de speakers te sparen en komt er dus niets meer extra uit de sub. Op de voor- en achterspeakers heb ik passieve 100 Hz High Pass filters hangen: aanrader, nu kan je niet tot volume 18 maar tot volume 22 zonder vervorming! (woo-hoo!! :roll: ) De fiches van de Interscope versterkers zijn trouwens van Hyundai (vooraan) en Mazda (sub) ISO-harnassen te plukken als je plug'n'play kabelharnassen wil maken. Zoiets dus:
- Hyundai harnas aangepast (depinned, kabels verlegd van pin en toegevoegd) + passieve 100 Hz filters met ISO aansluiting:
- Deze moet je hebben:
- De mannelijke versie ook, ik heb een plug-in ISO harnas voor een Parrot handsfree kit gebruikt:
- Filters erin geplugd (de andere ISO aansluiting en de kabels die overbruggen dienen voor de stroom en ingaand signaal):
- En voilà, Interscope met 100 Hz highpass.
De kabelschema's ontbreken me nu, ik zal ze wel eens opsnorren. Moeilijk was het allemaal niet.
Goede oplossing: "sub" openschroeven, speaker loskoppelen van de interne versterker (de speaker is 2x2 ohm dubbelspoel), kabels naar buiten trekken en een echte sub aan hangen. Ik heb op één kanaal van de interne sub-amp een JL Audio 12w3v2 hangen op 2 ohm geschakeld in een gesloten kistje (reservewielholte) en dat gaat prima. Er komt +-40 à 50 w rms uit heb ik gemeten met de multimeter aan een reactieve lading (de subwoofer ). Hard gaat het niet naar onze normen, maar het klinkt mooi. Zo luid als de originele sub bovenin (80-120 Hz), maar veel dieper (de originele gaat niet dieper dan 70 Hz, nu hoor ik tot 30 Hz vlak).
Binnenkort een ampje aan hangen en een Audiocontrol LC2i, want vanaf volume 16 draait de HU de bass heel erg terug naar beneden om de speakers te sparen en komt er dus niets meer extra uit de sub. Op de voor- en achterspeakers heb ik passieve 100 Hz High Pass filters hangen: aanrader, nu kan je niet tot volume 18 maar tot volume 22 zonder vervorming! (woo-hoo!! :roll: ) De fiches van de Interscope versterkers zijn trouwens van Hyundai (vooraan) en Mazda (sub) ISO-harnassen te plukken als je plug'n'play kabelharnassen wil maken. Zoiets dus:
- Hyundai harnas aangepast (depinned, kabels verlegd van pin en toegevoegd) + passieve 100 Hz filters met ISO aansluiting:
- Deze moet je hebben:
- De mannelijke versie ook, ik heb een plug-in ISO harnas voor een Parrot handsfree kit gebruikt:
- Filters erin geplugd (de andere ISO aansluiting en de kabels die overbruggen dienen voor de stroom en ingaand signaal):
- En voilà, Interscope met 100 Hz highpass.
De kabelschema's ontbreken me nu, ik zal ze wel eens opsnorren. Moeilijk was het allemaal niet.
2012 Abarth Punto Evo EsseEsse / 1991 Honda Prelude 2.0i-16 / 1994 Saab 900 Turbo / 1991 Honda Concerto
1999 Aprilia RSV Mille / (2x) 1998 Ducati Monster 600 / 1982 Honda CB400N
1999 Aprilia RSV Mille / (2x) 1998 Ducati Monster 600 / 1982 Honda CB400N