GP 1.4 8v 2007 motor loopt slecht

Plaats reactie
Tostihapper
Berichten: 3
Lid geworden op: ma jan 07, 2013 16:48

GP 1.4 8v 2007 motor loopt slecht

Bericht door Tostihapper »

Beste Forumleden,

Sinds de koppeling van de Ford Ka van mijn vriendin is overleden zijn wij sinds deze week de trotse bezitters van een Grande Punto.

Ik had de Grande Punto al langer op het oog als opvolger voor de Ka, en na een proefrit bij de particulier waarvan wij de auto kochten waren we ervan overtuigt dat dit hem moest worden. Dus na de proefrit een deal gemaakt.

Het betreft een metallic zwarte Punto 1.4 8v uit 2007 met 103.000 km op de teller, waarvan de laatste 27.000 op LPG.

Tijdens de proefrit leek de auto goed te rijden, motortje liep stationair een beetje onregelmatig (geen storingslampje)
maar ik had al gezien dat de auto 8000 km terug al zijn 30.000 km een beurt had moeten hebben.

Dus ik dacht dat de Punto met een paar frisse bougies, verse olie, en een nieuw luchtfiltertje zo blij zou zijn dat hij er weer over zou snorren.

Na de kleine beurt te hebben uitgevoerd (bougies/olie+filter/luchtfilter/interieurfilter) is er echter nog geen verbetering, sterker nog het lijkt wel of de auto af en toe op 3 cilinders loopt (motorblok schokt) en slaat (zeker bij een koude motor) veel te snel af.
Tevens haal ik op de snelweg met moeite (lees vol gas) de 140/145 km/u.

Ik weet niet hoe de auto normaat aan moet voelen dus ik weet ook niet of hij te weinig vermogen levert, voor mijn gevoel komt hij voor een auto van 1000 kg goed van zijn plek, op toeren loopt de motor wel mooi regelmatig.

Omdat de auto regelmatig afslaat heb ik voor ik mijn vriendin er mee op pad liet gaan de ANWB erbij gehad, deze heeft de situatie bekeken en de OBD uitgelezen (niks bijzonders). Hij was met mij eens dat de motor niet mooi loopt maar kon zo snel ook niks vinden.

Afgelopen dagen heb ik naast de kleine beurt:
- bougiekabels vervangen
- gasklephuis gedemonteerd en gereinigd (het rubber tussen het luchtfilterhuis en gasklephuis miste, eerst opgelost met ducktape).
- MAP sensor bekeken op vervuiling (schoon).
- sensor onder het gasklephuis gedemonteerd en schoongemaakt (weet niet welke dit is).
- Accu verwisseld met die uit de ford ka (die accu is pas 1/2 jaar oud)+accupolen gereinigd.
- Accuklemmen 1 uur losgehad om ECU te resetten.
- Massa van accu naar chassis losgehaald en gereinigd.
- van alle zichtbare sensoren stekkers gecontroleerd.

Het probleem doet zich zowel op LPG als benzine voor.

Bij de dealer kan ik pas over anderhalf week terecht, graag zou ik het natuurlijk z.s.m zelf repareren.
Alleen weet ik zelf nu niet meer waar ik nog moet zoeken.

Gelukkig bestaat er een mooi forum zoals dit om mijn probleem aan jullie voor te leggen.
Heeft iemand een idee wat ik nog zou kunnen proberen?
Alle suggesties zijn welkom,

Mvg Gert, Groningen
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: GP 1.4 8v 2007 motor loopt slecht

Bericht door damted »

Heb je al een compressietest gedaan en de bougies bekeken na een lange rit.
Lpg is heter dan benzine en je kleppen kunnen hierdoor ook eerder ver slijten of lekken.
Voor de rest kan ik er nog niet zoveel aan toevoegen, je hebt al aardig wat gedaan.
Ik weet niet of dit blok automatische klepstelling heeft, anders is controle hiervan zeker een aanrader.
Te weinig klepspeling is zeker funest voor je kleppen.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Goliathus
Junior Stato
Berichten: 203
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 20:11

Re: GP 1.4 8v 2007 motor loopt slecht

Bericht door Goliathus »

Ik bezit zelf een 1.4L 8V uit 2007.

En bij mij valt die nooit uit en schakelen doen ik bij 3K. En gevoel dat die inhoud heb ik nooit.
Enige wat ik heb is dat de auto bij op strekken in de 1 af en toe stottert. Maar dat gebeurt denk ik door me zelf.
Want ik had voor mijn GP een Swift van 750 kilo met de zelfde aantal PK, en daarom denk ik dat ik af en toe te weinig gas bij geef bij het weg rijden.

Tips die ik wel kan geven is dat je de auto eens flink moet toeren maken.
Auto lekker warm rijden 20km en dan eens flink tot 6 7 K toeren gas geven.

Vaak heeft een auto lang stil gestaan of zit er veel roet op de kleppen.
Door eens flink gas te geven kun je dit roet er af slaan/branden.

Nadeel is wel weer mijn auto werkt puur op benzine rijd dit ook de brandstof waar voor de motor is ontworpen.
Ben persoonlijk ook geen fan om benzine auto's om te bouwen naar LPG.
Het is ook de eerste GP waar van ik hoor die op LPG rijd.
Tostihapper
Berichten: 3
Lid geworden op: ma jan 07, 2013 16:48

Re: GP 1.4 8v 2007 motor loopt slecht

Bericht door Tostihapper »

Goliathus schreef:Ik bezit zelf een 1.4L 8V uit 2007.

En bij mij valt die nooit uit en schakelen doen ik bij 3K. En gevoel dat die inhoud heb ik nooit.
Enige wat ik heb is dat de auto bij op strekken in de 1 af en toe stottert. Maar dat gebeurt denk ik door me zelf.
Want ik had voor mijn GP een Swift van 750 kilo met de zelfde aantal PK, en daarom denk ik dat ik af en toe te weinig gas bij geef bij het weg rijden.

Tips die ik wel kan geven is dat je de auto eens flink moet toeren maken.
Auto lekker warm rijden 20km en dan eens flink tot 6 7 K toeren gas geven.

Vaak heeft een auto lang stil gestaan of zit er veel roet op de kleppen.
Door eens flink gas te geven kun je dit roet er af slaan/branden.

Nadeel is wel weer mijn auto werkt puur op benzine rijd dit ook de brandstof waar voor de motor is ontworpen.
Ben persoonlijk ook geen fan om benzine auto's om te bouwen naar LPG.
Het is ook de eerste GP waar van ik hoor die op LPG rijd.
Bedankt voor je reactie, goed warmrijden en dan eens toeren maken ga ik nog proberen.

Ik rij zelf de afgelopen 4 jaar op LPG en heb hier goede ervaringen mee. Dit kan nu wellicht veranderen natuurlijk.
Probleem doet zich zowel bij het rijden op benzine als op LPG voor.
Ik heb de bougies die eruit kwamen na de beurt nog eens bekeken, deze zagen er goed uit.

Compressie meten gaat me nu nog even te ver, ga denk ik nu eerst proberen om sensors of ontsteking proberen uit te sluiten via uitlezen bij de dealer, suggesties zijn uiteraard welkom.

Trouwens wat me nog opviel is dat bij het aanzetten van de achterruitverwarming ook de achterruitenwisser aan gaat, deze gaat door zolang de achterruitverwarming aan staat, lijkt me niet dat dit zo hoort?
Goliathus
Junior Stato
Berichten: 203
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 20:11

Re: GP 1.4 8v 2007 motor loopt slecht

Bericht door Goliathus »

Nee.

Achterruitenwisser draait alleen als 'm zelf aan zet of als de auto in de achteruit zet te wel de voorste aan staan.
Gebruikersavatar
The bone collector
Nuovo Arrivato
Berichten: 40
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 21:56
Locatie: België, Vlaamse Ardennen

Re: GP 1.4 8v 2007 motor loopt slecht

Bericht door The bone collector »

Tostihapper schreef:Beste Forumleden,
Tijdens de proefrit leek de auto goed te rijden, motortje liep stationair een beetje onregelmatig (geen storingslampje)
maar ik had al gezien dat de auto 8000 km terug al zijn 30.000 km een beurt had moeten hebben.
Dat zou ik op zich toch al een gevaarlijk gegeven vinden, tijdig onderhoud is toch niet onbelangrijk.

In verband met het probleem, misschien een lekke uitlaatklep?
ssamsung
Nuovo Arrivato
Berichten: 37
Lid geworden op: di feb 12, 2013 18:07

Re: GP 1.4 8v 2007 motor loopt slecht

Bericht door ssamsung »

compressie test is zeker aanteraden.

ding kost geen drol gewoon een doe het zelf ding 30 euro op marktplaats.

heb er zelf ook 1.

mijn vriendin reed ook een lpg g3 (geen punto) wat afentoe ook raar deed op (vooral gas)
en het motor lampje brande vaak, uitlaten lezen missfire op de 3de cilinder.

ik heb toen ook alles zitten vervangen bougies filters enz.

wat bleek het tezijn, de gasverdeler + slangen naar elke cilinder schoonmaken met behulp van google.

terug plaatsten probleem was opgelost. nu een jaar later wanneer de winter aanbreekt en weer onder de 0 zitten begon de problemen weer terug tekomen lampje brand uitlaten lezen missfire op de 3de cilinder. (dus dat houd in wat mij logisch lijkt is dat wanneer het extreem koud is de auto ze keure krijgt.

ps: lpg heeft wel speciale bougies nodig kost ietsje duurder maar werkt wel beter. ik had ze zelf besteld via internet 10 euro perstuk ofzo.



maar nu zeg jij dat het op gas en benzine is misschien een vacuüm lek ? slangetje gescheurd ?
Toyo StarSlet EFTE in-side
ssamsung
Nuovo Arrivato
Berichten: 37
Lid geworden op: di feb 12, 2013 18:07

Re: GP 1.4 8v 2007 motor loopt slecht

Bericht door ssamsung »

ps ik denk dat deze vraag in Techniek en Onderhoud kan geplaatst worden denk dat die daar hoort :) :-]
Toyo StarSlet EFTE in-side
ssamsung
Nuovo Arrivato
Berichten: 37
Lid geworden op: di feb 12, 2013 18:07

Re: GP 1.4 8v 2007 motor loopt slecht

Bericht door ssamsung »

ps ik denk dat deze vraag in Techniek en Onderhoud kan geplaatst worden denk dat die daar hoort :) :-]
Toyo StarSlet EFTE in-side
Tostihapper
Berichten: 3
Lid geworden op: ma jan 07, 2013 16:48

Re: GP 1.4 8v 2007 motor loopt slecht

Bericht door Tostihapper »

Hallo ssamsung,

Vraag past inderdaad beter in onderhoud en techniek, zag dit later ook. Mag verplaatst worden.

Ik heb toevallig vanmiddag de Punto opgehaald bij mijn garage,

Ik ben hiervoor nog met de auto nog bij fiatspecialist Takens in Groningen geweest,
Deze zijn begonnen met flink remmenreiniger in mijn motorcompartiment te spuiten (leek me niet echt fraai, is redelijk agressief spul) geen bijzonderheden.

Hierna hebben ze de compressietest gedaan, eerste cilinder 14,5 bar, tweede cilinder ding erop en op de startmotor draaien. Een hoop gesis en 5 bar op de meter, aha een lekke klep aldus de monteur, dat is pech! Het leek alsof er lucht langs de meteraansluiting lekte, dus de werkplaatschef erbij gehaald deze constateerde ook de lekkage en heeft de test zelf nog een keer uitgevoerd, 13,4 bar op de meter nu. Cilinder 3 13,7 bar, cilinder 4 14,8 bar.
Lekker dan.

Volgende actie was het uitwisselen van de krukaspositiesensor... Geen effect, maar deze moest zichzelf de komende dagen inleren??? Leek me niet logisch, dus afgerekend en flink wat euro's lichter maar met nog steeds het probleem snel de deur uit.

Kortom ben ik niet echt te spreken over mijn bezoek aan deze garage.

Kortgeleden de auto maar naar de garage Sikkema in Twijzelerheide gebracht waar mijn bmw ook in onderhoud is, wat ik altijd als een goede/nette garage ervaar.

Deze heeft even in de auto gereden en mijn klachten opgeschreven. Hij vermoedde dat wellicht de distributie niet helemaal goed op tijd stond n.a.v inhouden en onregelmatig lopen.

Vanmiddag de auto opgehaald: ze hebben de distributieriem op tijd gezet en vervangen, zat iets van tijd en moest dit jaar toch vervangen worden. De garage had wel het idee dat er al een keer aan de riem geklust was...

Na de riem hebben ze ook de kleppendeksel losgehaald en de de klepspeling gecontroleerd. Geen hydraulische klepstoters. De uitlaatkleppen stonden op 0,04mm en dit moest 0,4mm zijn, te nauw dus. Bijgesteld met plaatjes. Multiriem was ook slecht, ook vervangen.

Probleem is nu verdwenen, hij is wat pittiger geworden. En ik haalde op de snelweg nu wel de 165.
Niet meer schudden bij stationair, niet afslaan.

Dus waarschijnlijk een gecombineerd probleem van de d-riem en klepspeling.

Hoe het gekomen is, geen idee... Beunhazerij? Kleppen toch iets effect van LPG? maar wel goede compressie?...

Verbruik de komende tijd nog even bekijken maar de boordcomputer laat al een positieve verandering zien.

Ik ben in ieder geval weer blij!

Iedereen bedankt voor de reacties.

Groet Gert
ssamsung
Nuovo Arrivato
Berichten: 37
Lid geworden op: di feb 12, 2013 18:07

Re: GP 1.4 8v 2007 motor loopt slecht

Bericht door ssamsung »

ahh probleem opgelost :)

klopt kleppen moet je stellen als je op gas rijd om de zoveel km, tenzij ze hydraulisch zijn.

distri riem kan misschien komen vorig eigenaar heeft hem zelf vervangen of door 1 of ander beun, of hij is een keer los geweest en toen weer opgezet (uitgerekt dus) maar dat weet je nooit. alles kan.


ik persoonlijk zou hem niet 1 2 3 naar de fiat garage brengen ( ook al zou ik een bmw rijden zou ik ook niet zo snel naar de bmw garage brengen) 3 x brengen en weer een maand salaris weg .

google helpt al genoeg en de forums van tegenwoordig.

maar jij rijd een gp 1.4 8v heb sinds paar dagen een 1.4 8v van 2006 maar heb gelezen dat de kleppen hydraulisch zijn.

denk toch maar binnen kort even kijken want moet toch de kleppendeksel pakking vernieuwen en de rotzooi van de smoorklep schoonmaken.


mvg
Toyo StarSlet EFTE in-side
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: GP 1.4 8v 2007 motor loopt slecht

Bericht door tonyvandenbroek »

verplaatst naar techniek en onderhoud
Afbeelding
Gebruikersavatar
GP_Buttje
Nuovo Arrivato
Berichten: 83
Lid geworden op: di okt 15, 2013 12:25
Contacteer:

Re: GP 1.4 8v 2007 motor loopt slecht

Bericht door GP_Buttje »

Hmm .. grappig (nouja) .. op zich herken ik dit wel een beetje. De mijne slaat ook vrij vlot af. Mijn Alfa liet ik nooit afslaan, deze is me al richting de 20x afgeslagen in het korte poosje wat ik 'm heb. Vond het wel wat vreemd, maargoed, nieuwe auto, minder koppel/pk's ..

Wel draait ie een beetje onrustig op benzine maar trekt verder goed door in toeren en kreeg hem ergens rond de 160/165 dus leek me redelijk.
Nu op LPG schokt ie nu en dan heftig, vaak tijdens accelereren maar ook soms bij continu toerental en zowel koud als warm ..
Maar aangezien LPG er net in ligt, moet ik nog naar de garage voor een 1000km checkup en ze gaan dan de boel uitlezen en desnoods opnieuw programmeren.

Ik had persoonlijk liever dat ze ermee gingen rijden met de laptop eraan om te kijken wat er gebeurt als hij schokt .. maar dat moet ik dan zelf maar gaan doen, dus heb 2 verschillende ELM3.27 connectoren besteld om zelf met MultiECUscan te gaan kijken ..

Ben zelf wel benieuwd naar de distributieriem, maar die moet met ca. 6000km toch vervangen worden, dus dan wil ik daar op letten!
|| heb: Fiat Grande Punto 1.4 16v Racing || had: Alfa Romeo 156 1.8 TS 16v || geschorst: Alfa Romeo 90 2.0 TS ||
Plaats reactie