Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door damted »

Updates op de volgende zaken:

-Bluetooth overdracht (foutloos?)
Andere bluetooth module geprobeerd (met heel veel apparaten en ook het installeren van Blue Soleil software)
Dit gaf geen enkele verbetering t.o.v. de mini USB dongle.
Dus die Bluetooth software (wat een zooi) er gauw weer af gegooid.

-te hoge transmissiesnelheid (38400>9600)
COMport op 9600 gezet en aangepast in FiatEcuscan.
Gaf ook geen enkele verbetering.

-FiFO buffers COMpoorten (uitschakelen?)
Ook geen succes mee gehad

-Bluetooth USB dongle (goedkoop chinees dingetje)
Net zo goed / slecht als de uitgebreide Bluetooth dongle

-ELM327 module (ik heb nog een USB bekabelde uitvoering besteld)
Ik heb toch mijn twijfels over de kwaliteit van dit soort interface modules, omdat de Chinese makelij vaak een slechte kopie van het origineel zijn.

Mogelijk speelt de snelheid van mijn PC (timing en afhandeling berichtenstroom) ook nog een rol.
Ik heb ook nog een netbook staan (dat zijn ook geen snelheidsmonsters) maar mogelijk wel sneller dan een Centrino 2,2 Ghz met bijna 1G.
Alleen krijg ik daar bluetooth niet lekker aan de praat.

Dus eerst maar eens wachten op de USB uitvoering.
Als die het ook niet doet, ben ik benieuwd naar uitvoeringen die anderen gebruikt hebben in combinatie met de Multiscan software.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
DaanozZ
Junior Stato
Berichten: 348
Lid geworden op: za mar 10, 2012 18:51

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door DaanozZ »

Kan het zo zijn dat wanneer ik mijn ELM327 er altijd in laat zitten, hij storingen gaat veroorzaken? Bij BMW schijnt er een weerstandje op de OBD2 stekker te zitten zodat hij in een bepaalde testmode komt.

Probeer te achterhalen waarom mijn GP zo achterlijk lang (bijna een half uur) blijft regenereren.

Zo ziet het moment eruit als je van 1 op 20/21 (120km/h cruise control) naar 1 op 13/14/15 gaat terwijl je gewoon op de A2 rechtuit rijdt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ZeroY
Nuovo Arrivato
Berichten: 63
Lid geworden op: do sep 15, 2011 14:04
Locatie: Utrecht

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door ZeroY »

Heb ook mn elm327 binnen en via bluetooth gekoppeld met Torque op mn Nexus 7 tablet. Werkt mooi! Binnenkort rijdend testen.

Weet iemand of het kwaad kan om die elm327 aangesloten te laten? Scheelt weer wat gedoe met aansluiten etc als ik hem wil gebruiken ;)
Gebruikersavatar
kistigun
Junior Stato
Berichten: 297
Lid geworden op: do jul 26, 2012 8:10
Locatie: Weert

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door kistigun »

ZeroY schreef:Heb ook mn elm327 binnen en via bluetooth gekoppeld met Torque op mn Nexus 7 tablet. Werkt mooi! Binnenkort rijdend testen.

Weet iemand of het kwaad kan om die elm327 aangesloten te laten? Scheelt weer wat gedoe met aansluiten etc als ik hem wil gebruiken ;)
Heb de mijne er al een maand in zitten zonder problemen
DaanozZ
Junior Stato
Berichten: 348
Lid geworden op: za mar 10, 2012 18:51

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door DaanozZ »

Mijn garagist dacht dat mijn " half-uur-regenerende-EGR' probleem kwam door de module.
BMW heeft er namelijk een weerstandje op zitten daardoor de auto is een soort testmodus gaat en hij dacht dus dat dit ook het probleem zou bij mij.

Helaas is de module eraf en blijft hij regenereren :(

Conclusie: Kan geen kwaad :wink:
Gebruikersavatar
ZeroY
Nuovo Arrivato
Berichten: 63
Lid geworden op: do sep 15, 2011 14:04
Locatie: Utrecht

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door ZeroY »

Thanks mensen :) Hij kan er alleen helemaal niet in blijven zitten want dan kan de kap er niet op, kwam ik net achter :lol:

Edit: net gelezen in dit topic dat je de stekker uit de houder kunt halen zodat het wel past. Morgen ff proberen .)
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door damted »

De laatste uitvoering van de ELM modules hebben tegenwoordig allemaal een weerstandje van 120 ohm tussen de punten 6 en 14 van de CANBUS zitten.
Dit verstoort soms de communicatie met de ECU.
Het beste is om even te controleren met een multimeter op 200 Ohm en dan tussen punten 6 en 14 meten.
Als je daar 120 Ohm meet, moet je eigenlijk de module even open maken en het weerstandje verwijderen.
Op het weerstandje staat de code 121.
Details over de verschillende modules kun je hier vinden:
http://forum.multiecuscan.net/viewtopic ... &start=350" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is een vrij lang topic en je kunt ook op pagina 1 beginnen met lezen.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door damted »

Maurice1336 schreef:Kijk aan dat is interessant... ik verdiep mij graag in de software maar de elektronische kant daar blijf ik graag bij weg 8)
Ik ben weer wat verder gekomen.
Ik heb een bekabelde (USB en gemodificeerd) uitvoering van de interface en de verloopkabels gekocht op ebay.
Ook nog nieuwe USB drivers gevonden op Internet.

Het lukt mij nu om met MES contact te maken met de verschillende modules van mijn GP.
Parameters van de motor zijn uit te lezen en bv ook Body en service menu zijn met de gele verloopkabel te benaderen.

Het was even puzzelen met de USB settings, maar nu heb ik het aan de praat.
Wel leuk om allerlei modules te kunnen uitlezen.
Een klein voorbeeldje:

ECU ISO code: 40 83 A2 04 3E
FIAT drawing number: 51781759
Hardware number: 28050017
Hardware version: 04
Software number: 28086930
Software version: 0025
Homologation number: 000639
Functioning time (EEPROM): 3775849
Operating time: 3775858

READING ERROR CODES:
1: B1006 - Foglights relay
The indicated component managed by the Body Computer shows a defect. Ensure the device operation with an actuator test (if available). Check the wiring between the component and Body Computer for opens, shorts and weak connections, and the component itself. Ensure that the system is configured correctly
.
The fault is intermittent. Clear fault codes, and observe for future appearance of the same fault. Dashboard warning light was not activated for this fault.
2: B1046 - Windscreen wiper switch
No help available
The fault is intermittent. Clear fault codes, and observe for future appearance of the same fault. Dashboard warning light was not activated for this fault.
3: B1009 - Battery voltage
No help available
The fault is intermittent. Clear fault codes, and observe for future appearance of the same fault. Dashboard warning light was not activated for this fault.
4: B1017 - Centralized door lock relay stuck
No help available
The fault is intermittent. Clear fault codes, and observe for future appearance of the same fault. Dashboard warning light was not activated for this fault.
5: B1034 - Inside lighting (button panels)
The indicated component managed by the Body Computer shows a defect. Ensure the device operation with an actuator test (if available). Check the wiring between the component and Body Computer for opens, shorts and weak connections, and the component itself. Ensure that the system is configured correctly
.
The fault is intermittent. Clear fault codes, and observe for future appearance of the same fault. Dashboard warning light was not activated for this fault.

CLEARING STORED FAULT CODES...

READING ERROR CODES:
No fault codes
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Gebruikersavatar
konitime
Nuovo Arrivato
Berichten: 10
Lid geworden op: do okt 10, 2013 11:01
Locatie: Emmerich am Rhein

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door konitime »

Nu is ook en addon voor torque pro beschikbar.
Fiat Adv (Lite) for torque.

Extra pids en sensoren voor de puntos en andere Fiats.

Veel plezier met uitprobeeren.

Lg.

Wilfried
Afbeelding
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door damted »

Deze Torque pro heeft waarschijnlijk "alleen" realtime info en foutcodes uitlezen / resetten?

Dus geen mogelijkheden voor bv service interval instellen en andere configuratie items?

Daarvoor moet je waarschijnlijk toch de Fiat / Alfa specifieke Multi EcuScan (MES) software hebben.
Laatst gewijzigd door Jarre op di mei 06, 2014 9:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote gewist
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Gebruikersavatar
konitime
Nuovo Arrivato
Berichten: 10
Lid geworden op: do okt 10, 2013 11:01
Locatie: Emmerich am Rhein

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door konitime »

Ik gebruik OBD2 en Elm327 alleen als Dashboard gegevens met mijn 7" Tab.

In verbinding met het Track-Recorder als BlackBox System nuttig.

Moeten jullie in GooglePlay nakijken wat de fullversie alles kann!

Wilfried
Afbeelding
Gebruikersavatar
lodewijk
Nuovo Arrivato
Berichten: 53
Lid geworden op: do apr 10, 2014 8:16

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door lodewijk »

damted schreef:De laatste uitvoering van de ELM modules hebben tegenwoordig allemaal een weerstandje van 120 ohm tussen de punten 6 en 14 van de CANBUS zitten.
Dit verstoort soms de communicatie met de ECU.
Het beste is om even te controleren met een multimeter op 200 Ohm en dan tussen punten 6 en 14 meten.
Als je daar 120 Ohm meet, moet je eigenlijk de module even open maken en het weerstandje verwijderen.
Op het weerstandje staat de code 121.
Details over de verschillende modules kun je hier vinden:
http://forum.multiecuscan.net/viewtopic ... &start=350" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is een vrij lang topic en je kunt ook op pagina 1 beginnen met lezen.
Ingewikkelde materie.
Wie heeft er een bluetooth ELM327, en werkt deze standaard al op een Punto Evo van 2011 ?
Geen contact mogelijk met de ELM327 via de telefoon, hij vind hem niet.
Ik kan mij herinneren in mijn vorige auto dat alle lampjes beginnen te knipperen.
In de Pevo dus niet, brand alleen het rode lampje.

Wie weet hiervoor de oplossing ? :idea:
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door damted »

Ga over op de bekabelde USB uitvoering.
Al die Bluetooth ELM327 modules werken vaak nog wel op de standaard OBD2 systemen (de wat oudere auto's waar ook het protocol op een vrij lage baudrate staat) maar de Fiat is vrij kritisch en dan moet je wel een goed module gebruiken.

Ik heb het een aantal keer geprobeerd met Bluetooth, maar telkens viel de communicatie dan weg, of was er weer een Com poort op mijn computer bezet.

Nu gebruik ik Multi Ecu Scan (MES) software op een netbook en dan dus met een USB kabel gekoppeld aan de ELM327 module.
Verder heb je dan nog verloopkabel (gele) nodig voor sommige Canbus systemen.
Je hebt b.v. ABS module / Motor / bedieningspaneel etc.
Met Torque kun je dit soort zaken toch maar slechts beperkt bekijken.
MES is veel mooier en je kunt er echt heel veel mee, zoals bv onderhoudsinterval resetten, testjes doen, waarden uitlezen etc.

Als dezelfde combinatie telefoon / ELM327 module wel gewerkt heeft op een EVO 2011 heb je waarschijnlijk net mazzel gehad. Want het luistert allemaal vrij kritisch.
Lees dit topic eens goed door en koop anders een module waarbij bij staat dat die het op een Fiat doet.
op ebay staat genoeg spul.
Laatst gewijzigd door Jarre op di mei 06, 2014 9:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote gewist
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Gebruikersavatar
lodewijk
Nuovo Arrivato
Berichten: 53
Lid geworden op: do apr 10, 2014 8:16

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door lodewijk »

Dat is echt jammer, terug naar kabels dus.
Het ging mij eigenlijk juist om de bluetooth i.c.m. met de telefoon.
Maar als ik dan de software van Multi Ecu Scan zou moeten aanschaffen en een bekabelde ELM 327, dan sta
ik toch te twijfelen of ik niet beter het CDP-systeem van Autocom kan aanschaffen.
Software van Autocom heb ik al, en dan zou ik alleen nog de CDP-module moeten aanschaffen.

En klopt het dat je voor Alfa/Fiat/Lancia een speciale ELM327 met kabel nodig hebt ?
Deze kom ik tegen in mijn zoektocht en zijn 2x zo duur dan een gewone ELM327 met kabel.
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door damted »

Ik heb een Bluetooth ELM327 die het samen met mijn LG Phone ook goed doet op de Fiat met Torque en OBD Car Doctor.
Alleen dan heb je minder functies beschikbaar als dat je met de MES kunt doen.

Het is net wat je wilt, als je je dashboard wilt uitbreiden met wat extra metertjes of bv realtime values van bv Lambda Sensors dan is de Bluetooth uitvoering een uitkomst en meer dan genoeg.

Gewone licentie van MES kost je 50 Euro, maar draait dus wel op Windows en niet op Android of i-Phone.
Een goede module en 3 verloopkabels komt ongeveer op 70 Euro uit.
Daarmee kun je Fiat, Alfa en Lancia aan.
Het speciale van zo'n module is dat ze er het weerstandje van 120 ohm al hebben uit gesloopt.

Als je het geluk hebt dat je een goede Bluetooth module hebt, dan ben je ongeveer voor 2 tientjes klaar voor je telefoon.
Niet elke telefoon en Android versie is hier succesvol, op android Gingerbread (2.3.6) heb ik eigenlijk de beste resultaten.

Ik heb ook een paar modules liggen, die moeite hebben met pairen en die doen het op een Fiat helemaal niet goed.

Wil je met MES aan de slag, neem dan echt de bekabelde uitvoering, dat scheelt je de extra ellende van het steeds moeten pairen, bovenop de USB settings etc.
Je gaat dan toch al een laptop gebruiken.


Wat kost zo'n CDP module dan eigenlijk en wat kun je er allemaal mee?
Laatst gewijzigd door Jarre op di mei 06, 2014 9:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote gewist
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Plaats reactie