Bougies & luchtiflter zelf vervangen GP 1.4 T-jet

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ZeroY
Nuovo Arrivato
Berichten: 63
Lid geworden op: do sep 15, 2011 14:04
Locatie: Utrecht

Bougies & luchtiflter zelf vervangen GP 1.4 T-jet

Bericht door ZeroY »

Hoi,

sinds maandag heb ik een Fiat GP 1.4 T-jet in mijn bezit. Zojuist heb ik daar een luchtfilter en bougies voor besteld (rest zit wel snor).

Zijn die makkelijk zelf te vervangen? Heb ooit een Bravo 1.6 gehad (van ergens in de jaren '90) en daar kon je de bougies heel makkelijk los draaien nadat je de plastic kap eraf had gehaald. Luchtfilter was toen ook heel simpel.

Is dat bij de T-jet ook zo of kan ik beter even langs een garage gaan?
Gebruikersavatar
hbassen
Tesoriere GPC
Tesoriere GPC
Berichten: 2084
Lid geworden op: zo dec 14, 2008 11:20
Locatie: Assen

Re: Bougies & luchtiflter zelf vervangen GP 1.4 T-jet

Bericht door hbassen »

Lijkt mij dat dit het zelfde werkt als bij andere auto's uitgezonderd diesels. Die hebben geen bougies. :D
Denk niet in problemen, maar in mogelijkheden.



Alfa Romeo Guilietta QV.
Gebruikersavatar
ed.de.vries
Membre D'Oro
Berichten: 1276
Lid geworden op: vr dec 01, 2006 0:09
Locatie: Grevenbicht

Re: Bougies & luchtiflter zelf vervangen GP 1.4 T-jet

Bericht door ed.de.vries »

Simpel is eea zeker voor de 120 pk T,Jet. alleen kunstof kap er af, en voor de filter vervanging moet er ook wat los,en verwijder worden.
Samen circa 45 minuten al met al werk. S6 met de werkzaamheden.
Het goede gereedschap is ook belangrijk uiteraard.
Sleutel ze! der ALTE. :roll: :D ~]
Brian de ve
Nuovo Arrivato
Berichten: 192
Lid geworden op: ma mei 14, 2012 19:38

Re: Bougies & luchtiflter zelf vervangen GP 1.4 T-jet

Bericht door Brian de ve »

Luchtfilter is zo gepiept. Heb hier nog een gloednieuw OEM filter liggen.
ssamsung
Nuovo Arrivato
Berichten: 37
Lid geworden op: di feb 12, 2013 18:07

Re: Bougies & luchtiflter zelf vervangen GP 1.4 T-jet

Bericht door ssamsung »

ik zou ook gelijk de olie en de olie filter doen.

dat is toch min of meer de belangrijkste van je blok.

geen goeie olie of ouwe olie slijt er veel.

dat was de eerste wat ik heb gedaan aan de auto, wel een gekloot om de carterplug er uit tekrijgen maar met een dop inbus 12 mm en een ratel met een buis ging het makkelijk.

10 min werk nieuwe olie gekocht was zelf grof 55 euro kwijt (+dop ratel)


mvg
Toyo StarSlet EFTE in-side
Gebruikersavatar
ZeroY
Nuovo Arrivato
Berichten: 63
Lid geworden op: do sep 15, 2011 14:04
Locatie: Utrecht

Re: Bougies & luchtiflter zelf vervangen GP 1.4 T-jet

Bericht door ZeroY »

Bedankt voor jullie reacties. Heb achteraf toch nog maar niet een luchtfilter besteld (wel de bougies) omdat ik wellicht een K&N open luchtfilter erin wil. Weet iemand of dat de moeite waard is bij een T-jet?

De olie en filter zijn woensdag vervangen. Wel opmerkelijk dat je zegt dat het maar 10 min werk is terwijl de garage een uur arbeid heeft gerekend omdat ze er niet bij konden.... :shock:

Nu nog even bekijken wanneer de bougies vervangen worden. Auto is van okt. 2007 maar heeft nog maar 24000 km gelopen. Bougies moeten om de 30000 maar ik weet niet of die ook om de x aantal jaren moeten :?:
ssamsung
Nuovo Arrivato
Berichten: 37
Lid geworden op: di feb 12, 2013 18:07

Re: Bougies & luchtiflter zelf vervangen GP 1.4 T-jet

Bericht door ssamsung »

olie vervangen is zo gebeurd mits je de juiste inbus hebt, waar ik achter ben gekomen is dat de G punto (weet niet of het bij andere fiat ook zo is) met lompe kracht de carterplug in de carterpan vast zit (in de garage hebben ze hem binnen 2 min los) doe het zelf met een krik ben je wat langer bezig maar is tedoen was zelf ook een tijdje bezig en begon naar verschillende garage's tegaan om tevragen of ze hem los wilde hale maar of los halen en mijn olie erin tegen betaling maar nee ze wouden hun eigen olie verkopen dus klein prijskaartje rond (70 a 110 euro)

toch maar een goede dop inbus 12mm gehaald een goede ratel had ik al thuis liggen een stuk pijp van klein 60 cm en voorzichtig draaien 5 min later was die los.

het is maar 2.4 liter olie wat erin zit en 0.2 liter in de filter. dus paar min later was de olie geleegd filter kom je er zo bij (wel even zo'n olie filter gereedschap halen (kost bij gamma of karwei of ergens nog niet 5 euro) filtertje los 3 min max.

nieuw filtertje erop en de carterplug niet vergeten.

met een maatbeker 2.6 olie ingooien en na 2 liter af en toe olie pijl controleren.

als je een brug hebt is alles veel sneller en handiger


mvg


ps: garage personeel werken op hun gemak en krijgen betaald per uur en niet per auto.

soms kom ik wel eens in een garage en dan zie je de monteur werken aan een auto en 5 min later zit die even aan een andere auto tekijken dan even koffie en roken en toch de volle uren rekenen.
Toyo StarSlet EFTE in-side
Gebruikersavatar
ZeroY
Nuovo Arrivato
Berichten: 63
Lid geworden op: do sep 15, 2011 14:04
Locatie: Utrecht

Re: Bougies & luchtiflter zelf vervangen GP 1.4 T-jet

Bericht door ZeroY »

Duidelijk verhaal! :) Ps heb een bougiedop van iemand geleend om de bougies los te draaien. Is een 16 mm dop, is dat de juiste?
ssamsung
Nuovo Arrivato
Berichten: 37
Lid geworden op: di feb 12, 2013 18:07

Re: Bougies & luchtiflter zelf vervangen GP 1.4 T-jet

Bericht door ssamsung »

Dat weet ik niet kan wel bij mijn starlet is die ook 16 maar let wel op langedop of zo bougie dop met een rubbertje erin.
Toyo StarSlet EFTE in-side
Plaats reactie