even een update:Dirk schreef:scoop,
die storingsmelding is zoals jij het omschrijft inderdaad (laat motor controleren, start & stop niet beschikbaar" i.c.m. de gele indicaties EOBD en gevarendriehoek).
Laaddruksensor: het gaat wel degelijk om een gemodificeerde sensor, eentje die nu geen last kan hebben van vocht, een soort kapje over het gevoelige deel. Vraag me niet hoe dat technisch allemaal heet maar de chef werkplaats heeft het me laten zien. Vanmorgen is ie gemonteerd, was in een kwartiertje gebeurd. Vanaf vorige week tot vandaag heb ik dus gereden met een (nieuwe) ongemodificeerde.
Ik hoop maar dat nu alles naar behoren blijft functioneren, ben blij dat ik voorlopig niet naar z-Frankrijk hoef te rijden (doe ik 5 x per jaar ongeveer). Desondanks dus toch sludge-vorming, hetgeen mij tot de conlusie brengt dat het de keerzijde is van zuinige afstelling van de moderne dieselmotoren. Ik heb de dealer daarom gelijk gevraagd of een powerbox een oplossing kan zijn, wegens hoger vermogen, hogere temp en dus minder sludge. (ik probeer logisch te denken). Volgens een monteur verlies je dan de garantie, maar de verkoper bracht daar tegenin dat het niet te controleren valt omdat zo'n box er gewoon uitgehaald kan worden en er dan niets te zien is.
groet Dirk
Sinds de montage van die laaddruksensor deed het start-stop systeem het niet meer. Een hele enkele keer wel maar hij sloeg gelijk weer aan. Daar kwam sinds een paar dagen ook bij dat het gele direhoeklampje ging branden. De dealer heeft alles nagekeken en gereset, geprobeerd met een andere laadruksensor etc....maar niets hielp.
Omdat hij het nu ook niet meer weet moet Fiat-Nederland er bij geroepen worden en daartoe voor volgende week de afspraak gemaakt dat ik mijn Punto een aantal dagen kwijt ben. Vervangend vervoer staat dan klaar. Tot die tijd kon ik volgens hem gegerandeerd gewoon verder rijden, maar het zit me niet lekker. Ik blijf constant dat lampje zien branden natuurlijk. Maar goed, ik heb weinig keus.
Voor het eerst van mijn leven (ben 60 nu..) een keer een nieuwe auto gekocht maar......ben bang dat ik een maandagochtendproduct heb gekocht, sinds eind januari ben ik iedere week bij de garage geweest en steeds blijven er problemen ontstaan. Allemaal sinds die bevroren carterventilatie en die rookwolk op de snelweg. Heel erg vervelend en jammer.
Eind deze maand wordt de Punto 1 jaar....... 22000 fijne km's en 1500 km's heel veel gesukkel. Zodra het voor mij eniszins financieel haalbaar is gaat ie eruit en koop ik weer een oude Golf diesel. Die deed het gewoon altijd, ook na 240.000 km maar 1 x per jaar voor servicebeurt naar de dealer.
Ik hoop dat jullie meer geluk hebben met je auto, maar ik ben er klaar mee.
Groetjes Dirk