BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 8
Lid geworden op: di feb 12, 2013 19:01

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Dirk »

Dirk schreef:scoop,
die storingsmelding is zoals jij het omschrijft inderdaad (laat motor controleren, start & stop niet beschikbaar" i.c.m. de gele indicaties EOBD en gevarendriehoek).

Laaddruksensor: het gaat wel degelijk om een gemodificeerde sensor, eentje die nu geen last kan hebben van vocht, een soort kapje over het gevoelige deel. Vraag me niet hoe dat technisch allemaal heet maar de chef werkplaats heeft het me laten zien. Vanmorgen is ie gemonteerd, was in een kwartiertje gebeurd. Vanaf vorige week tot vandaag heb ik dus gereden met een (nieuwe) ongemodificeerde.

Ik hoop maar dat nu alles naar behoren blijft functioneren, ben blij dat ik voorlopig niet naar z-Frankrijk hoef te rijden (doe ik 5 x per jaar ongeveer). Desondanks dus toch sludge-vorming, hetgeen mij tot de conlusie brengt dat het de keerzijde is van zuinige afstelling van de moderne dieselmotoren. Ik heb de dealer daarom gelijk gevraagd of een powerbox een oplossing kan zijn, wegens hoger vermogen, hogere temp en dus minder sludge. (ik probeer logisch te denken). Volgens een monteur verlies je dan de garantie, maar de verkoper bracht daar tegenin dat het niet te controleren valt omdat zo'n box er gewoon uitgehaald kan worden en er dan niets te zien is.

groet Dirk
even een update:
Sinds de montage van die laaddruksensor deed het start-stop systeem het niet meer. Een hele enkele keer wel maar hij sloeg gelijk weer aan. Daar kwam sinds een paar dagen ook bij dat het gele direhoeklampje ging branden. De dealer heeft alles nagekeken en gereset, geprobeerd met een andere laadruksensor etc....maar niets hielp.
Omdat hij het nu ook niet meer weet moet Fiat-Nederland er bij geroepen worden en daartoe voor volgende week de afspraak gemaakt dat ik mijn Punto een aantal dagen kwijt ben. Vervangend vervoer staat dan klaar. Tot die tijd kon ik volgens hem gegerandeerd gewoon verder rijden, maar het zit me niet lekker. Ik blijf constant dat lampje zien branden natuurlijk. Maar goed, ik heb weinig keus.

Voor het eerst van mijn leven (ben 60 nu..) een keer een nieuwe auto gekocht maar......ben bang dat ik een maandagochtendproduct heb gekocht, sinds eind januari ben ik iedere week bij de garage geweest en steeds blijven er problemen ontstaan. Allemaal sinds die bevroren carterventilatie en die rookwolk op de snelweg. Heel erg vervelend en jammer.
Eind deze maand wordt de Punto 1 jaar....... 22000 fijne km's en 1500 km's heel veel gesukkel. Zodra het voor mij eniszins financieel haalbaar is gaat ie eruit en koop ik weer een oude Golf diesel. Die deed het gewoon altijd, ook na 240.000 km maar 1 x per jaar voor servicebeurt naar de dealer.

Ik hoop dat jullie meer geluk hebben met je auto, maar ik ben er klaar mee.
Groetjes Dirk
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Odelot »

Hey Dirk,

Jij hebt wel heel veel pech! Allemaal naar aanleiding van die bevroren carterventilatie waarschijnlijk. Echt balen.
Ik geloof toch niet dat ik 'm voorlopig weg zou doen. Een oude golf kun je ook veel pech mee hebben. Ik had hiervoor een golf 5 tdi, maar die kwam ook niet echt betrouwbaar op me over. Toen ik hem net had ging de versnellingsbak kapot. Hij had toen 160k gelopen. Ook kapotte nokkenassen was een kwaal van die tdi's, evenals een trillend vliegwiel.

Maar goed, je moet het zelf weten natuurlijk. Sterkte in elk geval.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Art
Nuovo Arrivato
Berichten: 49
Lid geworden op: wo sep 17, 2008 9:52

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Art »

Nadat mijn multijet bevroren was (met modificatie die goed werkte volgens de garage )heeft ie me nog 3x laten staan, 2 x koelvloeistof op, daarna turbo kapot... Ingeruild op een punto twinair.ik had er geen vertrouwen meer, hoe gaat dat volgende winter? Ik heb een jaar gratis extra garantie van Fiat Nederland gekregen, maar als je dan langs de weg staat helpt dat ook niet.. Ik zal wel pech hebben gehad.
Bruutil
Nuovo Arrivato
Berichten: 51
Lid geworden op: zo mei 30, 2010 8:49

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Bruutil »

Hallo,

Ik ben een beetje de draad kwijt dus wie kan mij helpen?
20-02 lampje en melding, s&s werkt niet. Uit laten lezen en kreeg code p0096 signaal luchttemperatuursensor in turbosensor. De storing werd gereset maar die dag was het zeer koud.
Vanmiddag, weer erg koud, opnieuw deze melding.

Is hier nu een verband met de carterventilatie?
De garantie is al voorbij maar werd deze modificatie kostenloos uitgevoerd en is deze storing p0096 te verhelpen met deze modificatie?

Morgenvroeg check ik nog wel de slang zoals de topicstarter beschreef.

Graag jullie input op mijn vragen hierboven.

Bedankt
Gebruikersavatar
v200
Nuovo Arrivato
Berichten: 16
Lid geworden op: zo nov 13, 2011 22:58

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door v200 »

Wilde ik vandaag naar mijn werk toe rijden, brand het motormanagement lampje, het gele driehoekje en doet het start stop systeem het niet meer.( gebruik ik trouwens toch nooit.....)
Verder voelt de auto tijdens het rijden niet anders aan. Vermogen is oke. Verbruik ook normaal.
Heb de carterontluchtings- modificatie sinds medio februari op mijn auto.
Heb voor morgen al een afspraak geregeld bij mijn dealer, om eea uit te laten lezen.
Wordt vervolgt....
Rij nooit harder....dan je beschermengel vliegen kan.....
Gebruikersavatar
Andy1234
Junior Stato
Berichten: 262
Lid geworden op: di aug 09, 2011 21:53
Locatie: Heerhugowaard

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Andy1234 »

v200 schreef:Wilde ik vandaag naar mijn werk toe rijden, brand het motormanagement lampje, het gele driehoekje en doet het start stop systeem het niet meer.( gebruik ik trouwens toch nooit.....)
Verder voelt de auto tijdens het rijden niet anders aan. Vermogen is oke. Verbruik ook normaal.
Heb de carterontluchtings- modificatie sinds medio februari op mijn auto.
Heb voor morgen al een afspraak geregeld bij mijn dealer, om eea uit te laten lezen.
Wordt vervolgt....
Ik gok op een sensor die wat vocht heeft gehad
Dat was het iig bij mij 2 maanden terug :)
15-10-2011 My My Life
Fiat Punto Evo 1.3 Mjet My Life 5D underground grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
v200
Nuovo Arrivato
Berichten: 16
Lid geworden op: zo nov 13, 2011 22:58

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door v200 »

Net terug van mijn dealer na aanleiding van de storingsmelding die mijn EVO aangaf.
Mijn dealer heeft de laaddruksensor verwisselt, dus maar even aanzien of de melding wegblijft.
Gelukkig zit mijn EVO tot november nog in de garantie.
Verder merk ik geen verschil tijdens het rijden met de defecte, en nieuwe sensor.

Groet,

Ron.
Rij nooit harder....dan je beschermengel vliegen kan.....
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 8
Lid geworden op: di feb 12, 2013 19:01

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Dirk »

v200 schreef:Net terug van mijn dealer na aanleiding van de storingsmelding die mijn EVO aangaf.
Mijn dealer heeft de laaddruksensor verwisselt, dus maar even aanzien of de melding wegblijft.
Gelukkig zit mijn EVO tot november nog in de garantie.
Verder merk ik geen verschil tijdens het rijden met de defecte, en nieuwe sensor.

Groet,

Ron.
Hallo Ron,
Dat hadden ze bij mijn auto ook gedaan, een andere laaddruksensor (gemodificeerd, met een soort kapje om vocht tegen te gaan) gemonteerd. Maar desondanks geen startstop en af en toe het bekende gele driehoeklampje. Resetten bleek zinloos, de melding keerde gewoon weer terug. Ook ik merk niets aan het rijgedrag of verbruik. En het vreemde is nu dat het driehoekje nu soms wel en soms gewoon niet brandt.....St-st is ook soms wel en soms niet "beschikbaar" en als ie wel beschikbaar is doet ie het ook heel af en toe maar dan slaat ie gelijk weer aan. De garage kan niets vinden.
Maandag krijg ik een vervangende auto zodat ze een paar dagen lang kunnen kijken en meten en overleggen met Fiat nederland. Ik hoop dat het nu voor eens en altijd is afgelopen met die storingsmeldingen want mijn vertrouwen wordt behoorlijk op de proef gesteld.

groet,
Dirk
acdhaan
Berichten: 1
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 15:47

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door acdhaan »

Ook ik heb dit probleem van bevroren carterventilatiesysteem ondervonden met mijn fiat punto evo diesel van anderhalf jaar oud!!! Op 6dec. 2012 kreeg ik een brief van mijn fiat dealer garage Fivan in maassluis dat dit probleem zich kon voordoen en dat ik mij bij de garage moest melden om dit mankement te verhelpen. Natuurlijk direct contact gezocht met Fivan, helaas de onderdelen om dit probleem te verhelpen waren nog niet gearriveerd. In januari, dus ruim een maand verder kwam ik in de vorstperiode stil te staan op de A20 met een enorme zwarte rookwolk uit mijn uitlaat, van binnen rook het ook of de auto in brand stond en op het dashboard kwamen diverse alarmmeldingen in beeld. Fivan gebeld welke een service auto stuurden die direct het probleem toeschreef aan een bevroren carterventilatiesysteem!! Dit is vervolgens in de garage schoongemaakt en ik werd weer op pad gestuurd, want de onderdelen waren natuurlijk nog steeds niet binnen. Die onderdelen kwamen pas in februari, dus 2 en een halve maand na de brief van de garage!!!
Deze onderdelen bestaan uit wat warmte elementen welke in die slangen geplaats worden die kunnen bevriezen. De enorme zwarte rookontwikkeling uit de uitlaat welke ik ervaren heb komen doordat de carterolie met hoge druk via de verbrandingskamer van de motor naar buiten is geperst, doordat de normale weg, n.l. het carterventilaiesysteem bevroren is. Hierdoor kan flinke schade ontstaan aan de turbo, diverse keerringen kunnen gaan lekken en de katalysator kan beschadigd zijn. Deze eventuele vervolgschade wordt door Fivan weggewuifd. Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en heb de punto ingeruild voor een nieuwe Peugeot208 met benzine motor en heb daar geen spijt van. De peugeot is een stuk duurder dan de punto maar de kwaliteit van de peugeot maakt dit meer dan goed!!!!!
Laatst gewijzigd door acdhaan op ma mar 18, 2013 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
nelis h
Junior Stato
Berichten: 204
Lid geworden op: za jul 07, 2007 22:33

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door nelis h »

acdhaan schreef:De peugeot is een stuk duurder dan de punto maar de kwaliteit van de peugeot maakt dit meer dan goed!!!!!

De Top 10 van Autotrust van meest betrouwbare motorbouwers (met daar achter het storingspercentage) ziet er als volgt uit:

1. Honda 0,29

2. Toyota 0,58

3. Hyundai 0,70

4. Mercedes 0,84

5. Volvo 0,90

6. Lexus 0,99

7. Kia 1,08

8. Subaru 1,10

9. Fiat 1,17

10. Ford 1,25



De Top 10 van minst betrouwbare motorbouwers:

1. Audi 3,71

2. Alfa 3,26

3. Mini 2,51

4. Saab 2,49

5. Opel 2,46

6. Porsche 2,29

7. Peugeot 2,26

8. BMW 2,20

9. Seat 2,15

10. Renault 2,13


http://www.autoweek.nl/nieuws/22686/aud ... onda-meest" onclick="window.open(this.href);return false;

:-)

groet,
Nelis
Gebruikersavatar
hbassen
Tesoriere GPC
Tesoriere GPC
Berichten: 2084
Lid geworden op: zo dec 14, 2008 11:20
Locatie: Assen

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door hbassen »

raar dat Alfa is het slechte rijtje staat, terwijl ze veel Fiat motoren gebruiken.
Denk niet in problemen, maar in mogelijkheden.



Alfa Romeo Guilietta QV.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Odelot »

Haha, ik had ook op dat artikel op de autoweek site gereageerd :)

Ff het vuurtje aanwakkeren tussen de vag boys en de rest :mrgreen:
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Evo-Erik
Membre D'Oro
Berichten: 1031
Lid geworden op: wo aug 04, 2010 20:31
Locatie: Boxmeer

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Evo-Erik »

Odelot schreef:Haha, ik had ook op dat artikel op de autoweek site gereageerd :)

Ff het vuurtje aanwakkeren tussen de vag boys en de rest :mrgreen:
Volgens mij is het artikel van autoweek.nl af.

Zou Pon zich er mee bemoeid hebben?
Fiat Punto Evo 1.3 multijet 85 5drs, Acid Jazz Blue
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Odelot »

Ja het is er inderdaad af! Staat nu een ander artikel, over dat vw een grote terugroepaktie moet doen in China. Veel mensen die daar reageren geven al aan dat dat topic van slechte vag motoren weg is gehaald.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
meloenie
Senior Stato
Berichten: 614
Lid geworden op: za mar 10, 2012 14:16
Locatie: Zaanstad

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door meloenie »

WTF!!!!

wat is dat nou voor neppe zooi daar bij Autoweek???
Punto 2012 Multijet Underground Grey
Afbeelding
Plaats reactie