Cruise Control doet het pas na 10 minuten rijden

Plaats reactie
Simon1
Berichten: 4
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 16:02

Cruise Control doet het pas na 10 minuten rijden

Bericht door Simon1 »

Ik ben sinds mei dit jaar de trotse eigenaar van een Fiat Grande Punto 1.3 jtd uit 2008. Sinds een aantal weken doet mijn Cruise Control raar (3 weken ongeveer). Ik rij bijna altijd met CC op wegen vanaf 50 km/uur dus het is behoorlijk irritant.

Ik schakel de CC eigenlijk nooit uit. Het lampje brand dus altijd op mijn dashboard. Het lampje brand nu ook nog steeds alleen als ik net begin met rijden doet de CC het gewoon niet. Pas na 10 a 15 minuten, als ik even de koppeling ingedrukt heb, doet de CC het zoals altijd. Aangezien ik meestal ritjes maak van 25 kilometer heb ik zo weinig aan mijn Cruise Control...

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn en wat ik eraan zou kunnen doen?
Gebruikersavatar
Bennie
Membre D'Oro
Berichten: 1558
Lid geworden op: do mei 24, 2007 13:04
Locatie: Nieuwkoop

Re: Cruise Control doet het pas na 10 minuten rijden

Bericht door Bennie »

Heb je dan al wel ook een keer de rem aangetikt?
Life's too short to drive boring cars
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Re: Cruise Control doet het pas na 10 minuten rijden

Bericht door Bennink »

Ik zou je zekering ff lostrekken, misschien dat er iets in het geheugen blijft staan?
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Simon1
Berichten: 4
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 16:02

Re: Cruise Control doet het pas na 10 minuten rijden

Bericht door Simon1 »

Het is alweer een tijd geleden, ik heb het probleem nog steeds niet opgelost. Ik wou eerst mijn afgebroken gloeibougie verwijdert hebben voor dat ik naar de cruisecontrol zou gaan kijken.

Ik heb de zekering erin en eruit gehad, er gebeurt nog steeds niks, inmiddels doet de cruisecontrol het helemaal niet meer, af en toe brand alleen nog het lampje... Ik heb al gekeken naar losse contactjes, maar ik kan niks vinden...


Tip voor degene die een afgebroken gloeibougie wil verwijderen:
De afgebroken gloeibougie heb ik laten verwijderen door Autema in Renswoude (bij Utrecht). Deze man heeft speciaal gereedschap om de bougie te verwijderen zonder dat er rommel in de motor valt! echt een aanrader! hij was in 1.5 uur klaar met het klusje! Terwijl mijn dealer aangaf dat 9 van de 10 keer de kop eraf moest en ik minimaal 1000 euro verder zou zijn...

Ik heb de man gevonden via:
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ialen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
JasperB
Junior Stato
Berichten: 293
Lid geworden op: ma dec 01, 2008 21:12

Re: Cruise Control doet het pas na 10 minuten rijden

Bericht door JasperB »

Al geprobeerd de accu er een half uur af te halen, dan wordt de ecu gereset. Anders bij de dealer even uit laten lezen op fouten.
Fiat GP Sport 1.4 T-Jet 172PK / 275NM
Nimbus
Junior Stato
Berichten: 494
Lid geworden op: di mar 13, 2007 22:49

Re: Cruise Control doet het pas na 10 minuten rijden

Bericht door Nimbus »

Bennie schreef:Heb je dan al wel ook een keer de rem aangetikt?
Ik heb een tijdje een Opel Corsa gehad (welke het onderstel met de Grande Punto deelt) en hierbij was het inderdaad verplicht om eerst een keer de rem te gebruiken, voordat de cruisecontrol ingeschakeld kon worden.
"Shaven, not furred"
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Cruise Control doet het pas na 10 minuten rijden

Bericht door Thegroov »

Ga ik ook eens proberen, die van mij doet het ook niet altijd direkt.
Ivo Herijgers
Senior Stato
Berichten: 515
Lid geworden op: za jul 02, 2011 13:11

Re: Cruise Control doet het pas na 10 minuten rijden

Bericht door Ivo Herijgers »

Nimbus schreef:
Bennie schreef:Heb je dan al wel ook een keer de rem aangetikt?
Ik heb een tijdje een Opel Corsa gehad (welke het onderstel met de Grande Punto deelt) en hierbij was het inderdaad verplicht om eerst een keer de rem te gebruiken, voordat de cruisecontrol ingeschakeld kon worden.

Klopt, Opel Astra idem. Als een soort van test ofzo.
1.3 Multijet Dynamic 5drs:Acid Jazz Blue, Dynamic+, Cool & Blue, TomTom, pook en stuur leder, privacyglass, 208 velgen, arm- en electrische lendesteun, chromen spiegels
Afbeelding
Simon1
Berichten: 4
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 16:02

Re: Cruise Control doet het pas na 10 minuten rijden

Bericht door Simon1 »

Ik heb het gevonden!

Ik vond het vreemd dat soms na het indrukken van de koppeling de cruisecontrol wel aansloeg, dus ik ben nog eens goed gaan kijken naar de schakelaars bij de pedalen.

Aan mijn koppelingspedaal is een "blokje" gemonteerd van aluminium strips, het ziet er een beetje onprofessioneel uit, maar dit "blokje" zorgt ervoor dat de schakelaar van de cruisecontrol ingedrukt is als de koppeling niet ingedrukt is. De aluminium strip was iets verbogen waardoor de schakelaar niet ingedrukt was en de schakelaar zat los. Ik heb het blokje weer terug gebogen de schakelaar weer vast gemaakt en nu doet de cruisecontrol het weer! Ik weet niet hoelang deze constructie goed blijft, maar ik weet nu in elk geval wat het is!

Dank voor de reacties!
Plaats reactie