Zelf spuiten (do or don't)

Plaats reactie
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Zelf spuiten (do or don't)

Bericht door ing_BRW »

Ik ben nieuwsgierig hoe andere er over denken en enkele al ervaring heeft met zelfstandig spuiten van skirts, spoilers endergelijke..

Zelf denk ik al snel aan de volgende complicaties wanneer je als amateur aan het werk gaat.
  • - Lopers/druipers
  • - Kleurverschil
  • - Slechte dekking
  • - Stof in de laklaag
Vooral het kleurverschil en de stof geeft mij de grootste zorgen.

De vragen die in mij opkomen, en waar jullie misschien antwoord op kunnen geven...
  • Heb je al eens zelf onderdelen gespoten?(En wat is je ervaring)
    Of zou je het zelf willen spuiten?
  • Geloof je blindelings de kleurcode alsvorens te spuiten?
  • Spuiten met een drijfgas spuitbus of met een elektrisch spuit pistool?
Doxxo
Membre D'Oro
Berichten: 1071
Lid geworden op: ma nov 12, 2012 10:47
Locatie: Paal

Re: Zelf spuiten (do or don't)

Bericht door Doxxo »

Ik heb een volledige auto geplastidipt met een elektrisch spuitpistool. Super gemakkelijk met plastidip :p
Fiat Grande Punto 1.3 Mjet
Evo Abarth !

Daily honda civic

Oldtimer: 1989 CRX Vtec
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Zelf spuiten (do or don't)

Bericht door Thegroov »

Wij zijn momenteel bezig spoilers voor onze Sorento te spuiten en te monteren. Valt niet echt mee. We hebben een zoveel mogelijk stofvrije ruimte (ons oude magazijn dat leeg staat), maar we hadden twee druiperts op de motorkapspoiler. Weggeveegd, veegde gelijk alle onderliggende lagen weg, die er al een week op zaten. Spuiten, schuren, spuiten, schuren, spuiten, schuren, dan lijkt het helemaal vlak, opnieuw spuiten en weer zie je de deuk in de lak, die door al het geschuur alleen maar groter wordt.

De tweede weggeveegde druiper durfen we nu eigenlijk niks aan te doen, bang dat die alleen maar erger wordt.

Ook is door al dat schuren de ondergrond helemaal vlak geworden, terwijl de rest van de spoiler ietwat bobbelig van struktuur is.

De kleur wijkt ondanks alle kleurnummers toch behoorlijk af van het origineel. En de lak is erg kwetsbaar, ondanks 9 lagen (3 x primer, 3 x zwart, 3 x transparant).

Als je het doet, moet je gewoon in één keer goed spuiten, geen druipers, dunne lagen, goed uit laten harden en de omgevingstemp moet goed zijn. Heb je stof in de ruimte, kan je er beter niet aan beginnen.

Op deze foto zie je de spoiler en het deukje, waar ik nu even niks meer aan durf te doen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rules
Nuovo Arrivato
Berichten: 49
Lid geworden op: ma apr 15, 2013 18:36
Locatie: The Forrest of Dukes

Re: Zelf spuiten (do or don't)

Bericht door Rules »

Mijn ervaring met zelf spuiten is druipers, slechte dekking, kleurverschil en niet tevreden over het resultaat.

Nu laat ik alles (nou ja, dat beetje wat ik af en toe heb) spuiten door een bekende die dat veel beter beheerst dan ik.
Hij heeft mooi thuis een spuitcabine e.d. en levert net werk. Het is alleen niet in de buurt van Zaltbommel maar in de provincie Groningen.
Italofiel...
Punto Evo 1.3 MultiJet Dynamic
Gebruikersavatar
Wesley Abarth
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4227
Lid geworden op: wo apr 30, 2008 11:10
Locatie: dongen
Contacteer:

Re: Zelf spuiten (do or don't)

Bericht door Wesley Abarth »

Als je enige ervaring hebt zou je het kunnen proberen, maar een goede voorbereiding is zeer belangrijk. Schuren, ontvetten en de onderlagen zijn van levensbelang.

Ik heb een maand of 2 terug mijn wintervelgen zwart gespoten. En dit is goed gelukt, maar je moet er dan wel de tijd voor nemen. En zorgen voor een stofvrije ruimte.
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: Zelf spuiten (do or don't)

Bericht door ing_BRW »

Doxxo schreef:Ik heb een volledige auto geplastidipt met een elektrisch spuitpistool. Super gemakkelijk met plastidip :p
Daarover had ik ook een succesvol filmpjes gezien van "dipyourcar.com".
Mat wit lijkt mij niet verkeerd, maar ik zit met de striping. Om die onder de plastidip vandaan te halen lijkt mij een onmogelijke klus.
Doxxo
Membre D'Oro
Berichten: 1071
Lid geworden op: ma nov 12, 2012 10:47
Locatie: Paal

Re: Zelf spuiten (do or don't)

Bericht door Doxxo »

vind je wel een guide voor op youtube :p die mannen van dipyourcar.com zijn geweldig daar in.
Fiat Grande Punto 1.3 Mjet
Evo Abarth !

Daily honda civic

Oldtimer: 1989 CRX Vtec
swans
Avere Una Vita
Berichten: 4017
Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: Zelf spuiten (do or don't)

Bericht door swans »

als je met gewone lak aan de slag gaat je garage of schuur doe je er verstandig aan om de vloer nat te maken, dan heb je geen stof van de vloer dat opwaait!
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Zelf spuiten (do or don't)

Bericht door Thegroov »

goeie tip swans ~]
Gebruikersavatar
Junkie_AKA_TTJ
Senior Stato
Berichten: 667
Lid geworden op: za mei 26, 2012 19:44
Locatie: Nieuwveen
Contacteer:

Re: Zelf spuiten (do or don't)

Bericht door Junkie_AKA_TTJ »

ik heb t 7 jaar geleden bij 1 auto van me allemaal zelf gespoten..
Spoilers, zijskirts. booskijkers, grill, onderlip, spiegels, stootranden etc etc.. indd heel veel tijd voor nemen en niet
te snel te werk te willen gaan..
en bij t ene hechte het perfect en bij t andere niet..

dat bleef dan weer aanvoelen als schuurpapier.. helemaal mijn achtervleugel..
en owjaa, bij de grill bladderde t vaak na een jaar er weer vanaf en kon ik t weer doen..

was leuk om een x te experimenteren, maar laat t nu liever doen.. veel beter..
Afbeelding
GP 2008 1.2 8V

-Powerbox 75PK
-Eibach Sportline
-17inch Black/Redlip (breedte-set)
-Poliset Backspoiler Special Edition
-Red/Smoke-LED's
-DTM-Demper
-Booskijkers Stile-Italia.net
-Middenarmsteun
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Zelf spuiten (do or don't)

Bericht door Odelot »

Ik begin er zelf niet aan. Wordt een rampenplan :mrgreen:
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
PuntoSporting
Membre D'Oro
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 14:01
Locatie: BAARLO (Lb)

Re: Zelf spuiten (do or don't)

Bericht door PuntoSporting »

Geduld is inderdaad een schone zaak en net zoals met alles, oefening baart kunst.

Ik heb veel ervaring met spuiten doordat ik altijd modelbouw heb gedaan, trucks namaken zoals ze in het echt rondrijden.
Daardoor heb ik een goed gevoel met de diverse lakken, stofvrije omgeving, of buiten als er geen wind is.
Anders kan het wel eens zijn dat je een miniscuul draadje hebt, wat dan in de lak enorm naar voren komt.

Wat ik overigens altijd doe, en trouwens ook steeds meer autofabrikanten, is om altijd de gespoten delen af te werken met een blanke lak.
Hierdoor krijg je altijd een mooi glanzend resultaat en heb je bovendien een extra beschermlaag voor krasjes weg te boenen, plus dat je ook een extra bescherming hebt voor het pigment in een standaard lak en daardoor verkleuring voorkomt.
Spreken is zilver, maar zwijgen is goud.
swans
Avere Una Vita
Berichten: 4017
Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: Zelf spuiten (do or don't)

Bericht door swans »

is het ook niet zo dat je de blanke lak moet aanbrengen VOOR dat de onderlaag helemaal droog is? Dit om er voor te zorge dat de lak niet gaat rimpelen!?
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
Gebruikersavatar
PuntoSporting
Membre D'Oro
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 14:01
Locatie: BAARLO (Lb)

Re: Zelf spuiten (do or don't)

Bericht door PuntoSporting »

Je moet wel een goede grondlak aanbrengen, een lichte kleur voor de lichtere kleuren en voor kunststofdelen neem ik meestal een speciale "flexibele" grondlak die mee kan rekken bij inkrimpen en uitzetten van kunststof en dus niet breekt bij bewegingen van gespoten delen.

Bij normaal spuiten, heb je eigenlijk vaak een sinaasappelhuid en met een blanke lak krijg je, nadat je lichtjes geschuurd hebt, meestal een glad resultaat.
Spreken is zilver, maar zwijgen is goud.
Nick0591
Nuovo Arrivato
Berichten: 38
Lid geworden op: do feb 21, 2013 19:01
Locatie: Emmen

Re: Zelf spuiten (do or don't)

Bericht door Nick0591 »

Net het filmpje van '' dipyourcar.com '' gekeken! Ben nu wel heel erg aan het twijfelen!
Wil dit zelf wel erg graag, en dan in de kleur mat wit, en de velgen dan in gun metal spuiten.
Helaas ben ik zelf niet zo handig, en heb ik een vader (erg handig is is hij overigens) die het allemaal onzin vindt :roll:
Vroeg ik me nog wel af wat de kosten nu zullen zijn?

Spuitpistool € 69,-

Avery surface cleaner € 16,- per liter

Mat wit plastidip € 89,- 3,79 liter.

En dan ook nog thinner nodig. Hier zijn dan weer 2 varianten van

Plastidip thinner €50,- 3,79 liter

Xyleen thinner €25,- 5 liter

Zelf heb ik geen idee hoeveel er nodig is voor mijn GP. Wel heb ik een panoramadak. Dus dat scheelt altijd wat.
Iemand enig idee hoeveel ik er van nodig zal hebben?

En dan heb ik nog niet eens de velgen mee genomen...
De kleur gun metal kost 12,50 per spuitbusje.
'' Fiat Grande Punto Sport ''
Plaats reactie