Beurt na één jaar?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dino
Nuovo Arrivato
Berichten: 159
Lid geworden op: wo feb 29, 2012 10:52

Beurt na één jaar?

Bericht door Dino »

Morgen is onze Punto Mj1.3 voor het eerst jarig.
Bij aflevering zei de dealer dat we na een paar duizend kilometer langs konden komen voor een controle. Wat we niet gedaan hebben, de dealer zit ook aan de andere kant van de stad.

Het onderhoudsinterval is 35000. Ik zit nu precies op de helft.
Op het onderhoudskaartje bij het stuur staat: eerste beurt bij 35000 of april 2013

Wat denken we hiervan, heeft het nut de dealer naar de auto te laten kijken en/of een beurt uit te laten voeren?
Mij lijkt een beurt een beetje flauwekul, onderhoudsinterval is niet voor niets 35000 km.

Andere kant, auto zit nog in de garantie en op zich kan het geen kwaad de dealer naar de auto te laten "kijken".
maar ja, dat zal hij niet voor niets doen.
Er zit wel vocht in de achterlichten, is natuurlijk wel een goed moment om wat aan te doen.

Hoe vinden jullie?
Afbeelding Punto 2012 1.3 Multijet Easy 5deurs, Blu Suggestivo, easy plus pakket, zij-airbags, EPS.
waldo79
Nuovo Arrivato
Berichten: 122
Lid geworden op: za jan 22, 2011 21:28
Locatie: Tiel

Re: Beurt na één jaar?

Bericht door waldo79 »

Je beurt is ten minste één keer per jaar of met een maximum kilometrage van 35.000 km.
Punto Evo 85 MJ, Brit Pop Blue, Bordeaux-rood interieur, Cool en Blue, Dynamic Plus en regensensor, dimmende binnenspiegel.
Gebruikersavatar
JasperB
Junior Stato
Berichten: 293
Lid geworden op: ma dec 01, 2008 21:12

Re: Beurt na één jaar?

Bericht door JasperB »

Geen directe aanval hoor, maar blijf me verbazen hoe vaak mensen al hun zuur verdiende spaarcenten investeren in een nieuwe wagen, om vervolgens te gaan besparen op onderhoud....

Zal niet ontkennen dat er bij een fabrikant ook een commercieel oogpunt zit in een onderhoudsinterval, maar het is ook gewoon simpelweg nodig om ervoor te zorgen dat je trots elke dag gewoon netjes start en je brengt waar je wil!!

Houd er rekening mee dat naast slijtage, ook uitdroging van vitale onderdelen zeer belangrijk is om in acht te nemen. Dat is ook de reden wanneer je ook maar weinig kilometers maakt alsnog tijdig onderdelen te laten vervangen volgens voorgeschreven interval onder het motto voorkomen is beter dan genezen.
De intervallen zijn met de huidige blokken al flink opgerekt ten opzichte van vroeger, maar dat maakt het misschien nog belangrijker deze wel in acht te nemen!!

Daarnaast gok ik dat je de auto ooit ook weer wilt verkopen. Persoonlijk vindt ik het bij aankoop van een 2de hands auto zeer belangrijk dat er een volledige en correcte onderhoudshistorie aanwezig is.....

Just my opinion ~]
Fiat GP Sport 1.4 T-Jet 172PK / 275NM
Gebruikersavatar
Richard20
Membre D'Oro
Berichten: 1267
Lid geworden op: wo nov 09, 2011 21:00
Locatie: Bosschenhoofd
Contacteer:

Re: Beurt na één jaar?

Bericht door Richard20 »

Mij is verteld bij de dealer dat hij pas bij 35 k zijn beurt moet hebben. Ik ben er zelfs langs gereden om het te vragen of ik al een beurtje moest laten uitvoeren Na 1 jaar en dat was niet nodig.

Na een jaar zat ik ik op 22000. En over pak weg 2 maanden tik ik de 35000 aan. Hij staat nu op 32400
Punto Evo My Life 5dr Multijet 85 Acid Jazz Blue
Punto Evo My Life 3dr Multijet 85 Glory White
Gebruikersavatar
PuntoSporting
Membre D'Oro
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 14:01
Locatie: BAARLO (Lb)

Re: Beurt na één jaar?

Bericht door PuntoSporting »

Ik moet binnenkort ook eens bellen naar de garage die de laatste beurt heeft uitgevoerd, door de vorige eigenaar.

Volgens het onderhoudsschema van Fiat, zit hij nu ruim 20.000 km 'vóór dat hij groot onderhoud nodig heeft, terwijl het smeerkaartje aangeeft, over 1000 km al.
Spreken is zilver, maar zwijgen is goud.
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Beurt na één jaar?

Bericht door alfawiel »

Voor garantie hoef je niet jaarlijks naar de dealer, daarvoor telt alleen de onderhoudsbeurt zoals aangegeven in het onderhoudsschema dus bij de Mj85 35000km.
Maak je echter weinig km en alleen korte ritten, dan heeft het de vorkeur om toch eens per jaar naar de garage te gaan.
De dealer ziet je in elk geval liever ieder jaar terugkomen, maar als je zelf je auto op vitale punten en vloeistoffen regelmatig controleerd, is die jaarlijkse controle niet nodig.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
swans
Avere Una Vita
Berichten: 4017
Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: Beurt na één jaar?

Bericht door swans »

bij mij hebben ze toen de multiriem preventief vervangen omdat deze scheurtjes vertoonde, voor de rest niets aan de hand. Maar het toont wel aan dat zo'n beurtje een hoop problemen kan verkomen.
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Beurt na één jaar?

Bericht door Thegroov »

JasperB schreef:De intervallen zijn met de huidige blokken al flink opgerekt ten opzichte van vroeger, maar dat maakt het misschien nog belangrijker deze wel in acht te nemen!!
Ik stam nog uit de tijd dat je auto na 2500km een eerste afstelbeurt nodig had. Daarna na 5000km een kleine beurt en na 10000km een grote beurt. Reed je 40000km per jaar, dan stond je auto officieel dus 8 maal per jaar in de garage voor een onderhoudsbeurt.
Gebruikersavatar
Dino
Nuovo Arrivato
Berichten: 159
Lid geworden op: wo feb 29, 2012 10:52

Re: Beurt na één jaar?

Bericht door Dino »

Ik denk dat ik me maar gewoon aan de aanwijzingen in het onderhoudsboekje hou.
Dat zegt elke 35000 km voor een beurt of, als de auto overwegend in stadsverkeer gebruikt wordt om de 12 maanden motoroile en filter vervangen.
(Je zou trouwens denken dat je lampje je dan waarschuwt?)
Korte ritten rijd ik vrijwel nooit dus we rijden lekker door tot de 35000 of tot er een lampje gaat branden.

bedankt
Afbeelding Punto 2012 1.3 Multijet Easy 5deurs, Blu Suggestivo, easy plus pakket, zij-airbags, EPS.
Goliathus
Junior Stato
Berichten: 203
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 20:11

Re: Beurt na één jaar?

Bericht door Goliathus »

Is het ook niet zo dat een nieuw blok zich passend maakt cilinders en zo.
En dat je daarom altijd binnen zo half jaar je olie moet vervangen?
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Beurt na één jaar?

Bericht door Jarre »

ik ga gewoon jaarlijks binnen. niet per se voor een onderhoud maar wel voor een volledige checkup VOOR de winter.
ik blijf er ook steeds bij want anders kijken ze toch niet veel na (heb geen vertrouwen in garages)
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Beurt na één jaar?

Bericht door Odelot »

Ik dacht dat de interval voor de olie te verversen 30k km of 2 jaar was. Die onzin van 35k km beurten doe ik niet aan. Ga niet bij de 60k de olie laten verversen en dan na 5k km weer terug voor een beurt. Dat laat ik gewoon tegelijk doen. Ik laat gewoon alle filters enzo vervangen. Nodig of niet. Bezuinigen op onderhoud heb ik nog nooit gedaan. Zeker niet bij een nieuwe auto! (bij een oude ook niet overigens)
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
m.hisgen
Nuovo Arrivato
Berichten: 32
Lid geworden op: za jul 30, 2011 11:50
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Beurt na één jaar?

Bericht door m.hisgen »

Heb bij 30000 de olie ververst en moet volgende week voor zijn eerste beurt bij 35000 km en is nu 21 maanden
Gebruikersavatar
Andy1234
Junior Stato
Berichten: 262
Lid geworden op: di aug 09, 2011 21:53
Locatie: Heerhugowaard

Re: Beurt na één jaar?

Bericht door Andy1234 »

Na 1 jaar of bij 35000 km
Motorolie verversen staat hier los van
De auto geeft zelf aan wanneer de olie ververst moet worden

Mijn auto is van 10-2011 en heeft 10-2012 zijn eerste beurt gehad bij 18000 km
Inmiddels staat de teller op 28000,dus ga ik er vanuit dat de olie ververs melding binnenkort gaat komen
Zoniet,dan laat ik het iig doen bij 30000
15-10-2011 My My Life
Fiat Punto Evo 1.3 Mjet My Life 5D underground grey
Afbeelding
Plaats reactie