1.4 T-jet wel of niet open luchtfilter?

Gebruikersavatar
Nico111
Junior Stato
Berichten: 410
Lid geworden op: zo feb 17, 2013 8:50

Re: 1.4 T-jet wel of niet open luchtfilter?

Bericht door Nico111 »

Plint24 schreef:Je topic titel geeft aan of je wel of geen open luchtfilter wilt.
Zelf heb ik ook een tijdje zitten twijfelen tussen een open en een gesloten (pipercross of BMC)

De reden dat ik voor BMC gekozen heb? Na prijsaanvraag bij een leverancier schrok ik hoeveel korting ik op deze filter kreeg :mrgreen: Oke uiteindelijk was het nogsteeds een hoop geld, maar kon dit niet laten gaan.

Over de prestaties kan ik niet heel veel zeggen. Heb het idee dat hij iets beter oppakt onderin, maar dat kan ook tussen mijn oren zitten. Qua geluid is hij nagenoeg hetzelfde gebleven, alleen in hogere toeren verneem ik een zwaarder geluid.

Wel ben ik van mening dat de aanzuig van dit systeem anders moet, omdat de slang nogal wat bochten maakt. (een scara73 zou een uitkomst kunnen zijn)
Maar zo is er over de pipercross ook wat te zeggen. (naast de warme motor)

Enfin, binnenkort ga ik een afpsraak maken bij Savali, dan zullen we zien wat het eindresultaat is.

Als ik het goed begrijp wil jij het voor het geluid doen, Persoonlijk zou ik dan voor een open luchtfilter gaan.

~]
Ik ben zeer benieuwd naar de uitkomst van Savali. Vergeet het niet in je topic te posten.
Gebruikersavatar
Plint24
Junior Stato
Berichten: 295
Lid geworden op: do dec 15, 2011 22:37
Locatie: Prinsenbeek

Re: 1.4 T-jet wel of niet open luchtfilter?

Bericht door Plint24 »

@ Nico111
Dat Laat ik uiteraard weten :wink:
Gebruikersavatar
ZeroY
Nuovo Arrivato
Berichten: 63
Lid geworden op: do sep 15, 2011 14:04
Locatie: Utrecht

Re: 1.4 T-jet wel of niet open luchtfilter?

Bericht door ZeroY »

Heb uiteindelijk toch gekozen voor een K&N 57i kit. Heb deze er vandaag met een collega op gemonteerd, was gelukkig een stuk makkelijker dan verwacht nog.

Ben er wel blij mee, het geluidje als je in hogere toeren gas los laat of schakelt is erg leuk. Soms hoor je ook bij het gas intrappen (vooral in de 4 merk je dat goed) een aanzuiggeluid. Ik had alleen wat meer geluid verwacht maar al met al klinkt het erg leuk. Of die wat meer PK's heeft weet ik niet maar zou zomaar kunnen.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: 1.4 T-jet wel of niet open luchtfilter?

Bericht door Odelot »

Aantal pk's wat je meer zou hebben met een open luchtfilter zijn grotendeels broodje aap verhalen hoor ;)

Staat volgens mij zelfs op de site van squadra tuning of savali.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: 1.4 T-jet wel of niet open luchtfilter?

Bericht door Odelot »

Dat bedoelde ik inderdaad. Denk dat Plint24 na het lezen niet veel interesse meer heeft in een open luchtfilter :mrgreen:
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Nico111
Junior Stato
Berichten: 410
Lid geworden op: zo feb 17, 2013 8:50

Re: 1.4 T-jet wel of niet open luchtfilter?

Bericht door Nico111 »

Odelot schreef:
Dat bedoelde ik inderdaad. Denk dat Plint24 na het lezen niet veel interesse meer heeft in een open luchtfilter :mrgreen:
Er staat alleen niet echt iets over inlegfilters, maar als ik het goed lees zal dat ook wel geen vermogens winst geven,
Gebruikersavatar
ZeroY
Nuovo Arrivato
Berichten: 63
Lid geworden op: do sep 15, 2011 14:04
Locatie: Utrecht

Re: 1.4 T-jet wel of niet open luchtfilter?

Bericht door ZeroY »

Odelot schreef:
Dat bedoelde ik inderdaad. Denk dat Plint24 na het lezen niet veel interesse meer heeft in een open luchtfilter :mrgreen:
Dat is ook precies de reden dat ik voor een 57i kit heb gekozen want daar zit een flexibele slang bij die koude lucht aanzuigt.

Enne, dat stukje op de Squadra website is denk ik verouderd want Squadra zelf raadde mij een open luchtfilter aan en noemde daarbij ook de K&N 57i ;)

Overigens denk ik dat een los open luchtfilter (zoals Pipercross) ook wel prima is want zo dicht op het blok zit die niet dus denk dat ie nog steeds wel voldoende koude lucht krijgt maar zo'n koude luchtaanvoer slang is waarschijnlijk altijd beter.
Gebruikersavatar
Plint24
Junior Stato
Berichten: 295
Lid geworden op: do dec 15, 2011 22:37
Locatie: Prinsenbeek

Re: 1.4 T-jet wel of niet open luchtfilter?

Bericht door Plint24 »

Odelot schreef:
Dat bedoelde ik inderdaad. Denk dat Plint24 na het lezen niet veel interesse meer heeft in een open luchtfilter :mrgreen:
Klopt helemaal. Voordat ik mijn filter aangeschaft had, had ik me er al in verdiept. Zo ben ik er idd achter gekomen dat er zoveel mogelijk koude lucht aangezogen moet worden en dat de aangezogen lucht zo min mogelijk weerstand moet ondergaan.
Zelf heb ik het ook meegemaakt bij mijn eerste auto (Seat ibiza '96). Had een open luchtfilter gemonteerd en kwam er al snel achter dat hij na lang stilstaan (file, stoplicht etc) dat hij geen vermogen meer had als ik weer eens flink gas wilde geven :wink:

Vandaar dat ik een aantal maanden geleden onder andere voor gekozen heb een 'gesloten' filter aan te schaffen (BMC cda). Zo als ik hem nu gemonteerd heb is nog niet helemaal optimaal, maar dat wordt in de loop van de tijd aangepast.

1: Ondanks dat het een gesloten filter is wil ik hem zo ver mogelijk van de motor monteren. (zoveel mogelijk koude lucht en minste weerstand)
2: De aanzuigslang maakt op deze manier nog teveel bochten (weerstand), daarom wil ik kijken voor een Scara73 o.i.d. (zoals Wesley Abarth)

Op deze manier (scara73) wordt het filter in de ruimte achter de rechter koplamp gemonteerd. Zo wordt er koude lucht aangezogen via de onderkant van de auto gaat deze lucht via de aanzuig buis direct (zonder bochten) naar mijn turbo. Hierdoor heb je het minste verlies in vermogen.

Of er veel te behalen valt weet ik niet, dat zal moeten blijken als ik mijn auto laat chippen (komt nog), maar meer koude lucht kan zowieso geen kwaad zeker niet icm afstelling.
Dat ze bij BMC 8pk garanderen zal ongetwijfeld zijn, al denk ik dat je hier zelf niet veel van zukt merken. Hooguit dat de auto net wat beter oppakt in lagere toeren.

~]
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: 1.4 T-jet wel of niet open luchtfilter?

Bericht door Odelot »

Ah, mooi dat je je er goed in verdiept hebt! Veel mensen doen dat niet. Die gaan er vanuit dat je met een K&N filter gelijk een pk of 5 meerhebt.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
SANDER
Junior Stato
Berichten: 307
Lid geworden op: di mei 22, 2007 21:24
Locatie: Amsterdam

Re: 1.4 T-jet wel of niet open luchtfilter?

Bericht door SANDER »

Morgen wordt op mijn GP een pipercross luchtfilter gemonteerd bij Vireo (savali).

Ben benieuwd hoe het daarna klinkt. Qua vermogen zal er niet veel te merken zijn denk ik.

Wat is jullie ervaring met pipercross luchtfilters?
Sander: De trotse ex-eigenaar van een bij Savali gechipte (145 pk, 240 nm) zwarte GP 1.4 T-jet SPORT

17" Velgen, Blue&me, Cruisecontrol, Zwarte zijknipperlichten, Pipercross luchtfilter.


Inmiddels de trotse eigenaar van een Focus 1.6 ecoboost
Gebruikersavatar
NHke
Membre D'Oro
Berichten: 1294
Lid geworden op: vr dec 26, 2008 8:49

Re: 1.4 T-jet wel of niet open luchtfilter?

Bericht door NHke »

Hallo Sander.

Qua vermogen/trekkracht merk je er idd bar weinig van..

He enige leuke eraan is het aanzuiggeluid en de blowoff dat je goed hoort.
Ook heb ik de indruk dat mijn verbruik toch iet gedaald is sinds hij erop zit. +-7,6l/100km tov 7,8 vroeger.
Gebruikersavatar
SANDER
Junior Stato
Berichten: 307
Lid geworden op: di mei 22, 2007 21:24
Locatie: Amsterdam

Re: 1.4 T-jet wel of niet open luchtfilter?

Bericht door SANDER »

Sinds wanneer heb jij hem erop zitten? En is het een k&n of ook een pipercross?
Sander: De trotse ex-eigenaar van een bij Savali gechipte (145 pk, 240 nm) zwarte GP 1.4 T-jet SPORT

17" Velgen, Blue&me, Cruisecontrol, Zwarte zijknipperlichten, Pipercross luchtfilter.


Inmiddels de trotse eigenaar van een Focus 1.6 ecoboost
Gebruikersavatar
ZeroY
Nuovo Arrivato
Berichten: 63
Lid geworden op: do sep 15, 2011 14:04
Locatie: Utrecht

Re: 1.4 T-jet wel of niet open luchtfilter?

Bericht door ZeroY »

Goeie keus sander! Pipercross filters schijnen top te zijn. Enige reden dat ik voor die K&N kit heb gekozen was het feit dat het een complete kit was incl beugels etc dus makkelijk zelf te monteren.

Qua vermogen merk ik idd niks maar Squadra gaf wel aan dat het toch wel een paar Pktjes oplevert, vooral icm chiptuning, omdat ie gewoon veel meer lucht kan aan- en afvoeren en dat geeft allebei een leuk geluidje :) Vooral vanaf lage toeren (50 in de 4 bijv.) optrekken geeft een behoorlijk aanzuiggeluid. Ik ben benieuwd naar je bevindingen!
Gebruikersavatar
NHke
Membre D'Oro
Berichten: 1294
Lid geworden op: vr dec 26, 2008 8:49

Re: 1.4 T-jet wel of niet open luchtfilter?

Bericht door NHke »

SANDER schreef:Sinds wanneer heb jij hem erop zitten? En is het een k&n of ook een pipercross?
Ik heb hem er ongeveer een jaartje opzitten. Pipercross. ;)
Plaats reactie