Gevolgen chiptuning voor verbruik.

Plaats reactie
Xclu
Nuovo Arrivato
Berichten: 34
Lid geworden op: di aug 06, 2013 12:20

Gevolgen chiptuning voor verbruik.

Bericht door Xclu »

Ik vroeg mij af wat precies de gevolgen zijn voor het verbruik. Ik rijd zoals sommige misschien weten een Punto 1.3 met 85pk uit 2012
Ik rijd met name snelweg (130 km/h max op de navigatie). Wat is het gevolg van chiptuning bij Savali voor het verbruik bij deze snelheden? Ik rijd vrijwel altijd op de cruise control.

p.s. Ik ben bezig met het uitzoeken of het verplicht is dit te melden aan de verzekering. Is er iemand die dit misschien toevallig al eens heeft uitgezocht?
Maarten
Junior Stato
Berichten: 405
Lid geworden op: zo aug 01, 2010 21:09

Re: Gevolgen chiptuning voor verbruik.

Bericht door Maarten »

Ik rij weinig op snelwegen maar vooral op provinciale wegen en merk geen verschil in verbruik. Terwijl je daar juist het verschil zou moeten merken omdat je meer optrekt.
Bij een constante snelheid zou ik geen verschil verwachten omdat je niet meer of minder brandstof inspuit om op die snelheid te blijven. Je kunt meer verbruik verwachten als je het vermogen altijd gebruikt (veel hard optrekt) en je zou minder verbruik verwachten als je eerder in een hogere versnelling kunt rijden (en dat kun je niet echt).

Aan de verzekering zou ik niets vertellen.
Gebruikersavatar
hbassen
Tesoriere GPC
Tesoriere GPC
Berichten: 2084
Lid geworden op: zo dec 14, 2008 11:20
Locatie: Assen

Re: Gevolgen chiptuning voor verbruik.

Bericht door hbassen »

Ik heb geen verschil in verbruik voor en na het tunen gemerkt.

Ik heb de mijne niet bij de verzekering gemeld. Daar gaan ze ook niet achterkomen als je het bij SAvali of Squadra laat doen.
Denk niet in problemen, maar in mogelijkheden.



Alfa Romeo Guilietta QV.
meloenie
Senior Stato
Berichten: 614
Lid geworden op: za mar 10, 2012 14:16
Locatie: Zaanstad

Re: Gevolgen chiptuning voor verbruik.

Bericht door meloenie »

Verbruik zal iets stijgen omdat je gewoon dieper het pedaal gaat intrappen :)
Verzkering zal er waarschijnlijk niet achterkomen. Je moet echt op detail nivo naar de ecu software gaan kijen om te zien dat deze gewijzigd is. Sinds tuning geeft mijn Multiecuscan software aan dat de iso waarde niet klopt. Werkt verder wel, ik vermoed dat er een checksum gemaakt is die nu niet klopt door de gewijzigde software.
Punto 2012 Multijet Underground Grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
Davywan
Junior Stato
Berichten: 213
Lid geworden op: wo jun 19, 2013 22:55
Locatie: neerpelt

Re: Gevolgen chiptuning voor verbruik.

Bericht door Davywan »

Sinds ik mijn Evo heb laten chippen is mijn verbruik van 6.3l/100km naar 5.5l gedaald
en ik kan u verzekeren dat ik het gaspedaal stevig induw.
CTH heeft mijn auto gechipt en ben er heel tevreden van
(zeker omdat ik een turbodiesel heb voel je het verschil goed)
~~
http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... 33&t=10602

Punto Evo Grigio Impeccabile 1.3 Mjet 104 PK
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Gevolgen chiptuning voor verbruik.

Bericht door Odelot »

http://www.autoweek.nl/verbruik/4527/fi ... namic-2011" onclick="window.open(this.href);return false;

Mijn verbruik. Voor en na het chippen. Ik zie geen verschil. Rij wel wat steviger, en toevallig ook meer snelwegkilometers (dus harder gemiddeld) dan voor de chip.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Plaats reactie