Lekkend remlicht en piepende remmen

Plaats reactie
Punto1979
Berichten: 5
Lid geworden op: wo feb 12, 2014 9:22

Lekkend remlicht en piepende remmen

Bericht door Punto1979 »

Beste forumlezers,

Ik heb in september '13 een Grande Punto 1.4 16v 2007(3d) gekocht die nu langzaam wat probleempjes begint te krijgen. Na meerdere bezoekjes aan de fiat garage krijg ik iedere keer het excuus dat dit de standaard problemen zijn van deze auto. Dus de vraag of iemand ervaring heeft met onderstaande probleempjes?

*Zodra ik de auto ga wassen ervaar ik dat er in het midden van de achterraam (aan de binnenzijde) een vochtstreep naar beneden komt. Volgens de Fiat dealer is dit een pakking/rubber van het 3e remlicht die niet goed afdicht en schijnt dit een veelvoorkomend probleem te zijn bij deze auto. Iemand ervaring?

*Bij bijv. het inparkeren met volledig insturen en remmen maken de remmen een piepend/krakend geluid. Alsof de remblokken kaal zijn en dus een ijzer op ijzer geluid creëert. Dit terwijl de remschijven en blokken allemaal voor aflevering zijn vervangen. Volgens de dealer heeft dit te maken met de hardheid van de remblokken en is dit een veelvoorkomend probleem bij deze auto. Iemand ervaring?

Groet....
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Lekkend remlicht en piepende remmen

Bericht door Jarnoootje »

Goedemorgen,

Dat van het lekken van de achterruit is waarschijnlijk niet het 3e remlicht maar de afdichting van je achterruitenwisser. Dit is namelijk wel een bekend probleem bij de Punto. Mijn evo is hiervoor een keer terug geweest naar de dealer. Geloof dat er meer op het forum zijn die dat probleem hebben gehad.

Piepende remmen is bij mij ook een bekend verhaal, al heb ik daar zelf nooit last van gehad.
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Lekkend remlicht en piepende remmen

Bericht door Jarre »

ik heb de vochtstrepen niet aan de achterruit maar wel aan de zijruiten op de achterbank.

piepende remmen had ik ook, heb uiteindelijk zelf een remupgrade gedaan met andere blokken en schijven. sindsdan geen last meer.


ik zou me niet teveel zorgen maken, geniet maar verdet van de auto :)
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Punto1979
Berichten: 5
Lid geworden op: wo feb 12, 2014 9:22

Re: Lekkend remlicht en piepende remmen

Bericht door Punto1979 »

Wat betreft vocht via de ruitenwisser heb ik geen last want mijn probleem is van het 3e remlicht of dergelijke, de ruitenwisser zit onderaan het raam. Ik heb namelijk na het wassen een streep water van boven naar onder lopen op de achterraam.
Gebruikersavatar
Anyways
Senior Stato
Berichten: 657
Lid geworden op: ma jun 03, 2013 21:38
Locatie: Groningen-city

Re: Lekkend remlicht en piepende remmen

Bericht door Anyways »

bij mij lekt het ook bovenaan, in de spoiler. Dit water loopt vervolgens via de kabel de linker achterlichtunit in (deze kabel komt samen vanaf het derde remlicht), met af en toe een storing tot gevolg. Bij jou loopt het er blijkbaar al op een ander punt door. Ik zal dit weekend mijn derde remlicht eens kitten. En dan afwachten of het helpt..
.
Grande Punto 1.4 16V T-jet Arancione Spassoso, 155pk, 275Nm (Savali), 18" OZ Ultraleggera
AP-schroefset, K&N luchtfilter, EBC-remsysteem, EPS rvs-uitlaat + sportkat.


Afbeelding
Punto1979
Berichten: 5
Lid geworden op: wo feb 12, 2014 9:22

Re: Lekkend remlicht en piepende remmen

Bericht door Punto1979 »

Ik heb namelijk nog garantie van de garage maar zij geven aan dat dit een probleem van deze auto is en dat zij dit niet kunnen repareren. Vandaar dus ook mijn beleving op dit forum want als er meer mensen zijn met dezelfde klachten snap ik t enigszins. :shock: Er is al een nieuwe pakking van het 3e remlicht ingezet maar helaas weinig resultaat en nu geven ze aan te kitten maar dan kan ik nooit meer een lampje verwisselen. Ben trouwens ook niet zo van het kitten bij een auto die ik nog maar net aangeschaft heb
Deantjuh
Senior Stato
Berichten: 568
Lid geworden op: zo mei 15, 2011 1:05
Locatie: Midden Limburg

Re: Lekkend remlicht en piepende remmen

Bericht door Deantjuh »

Ik heb mijn Gp nu niet meer, Ik had last dat er via de remlicht water dus in de kofferbakdeksel kwam. Dit hebben ze toen der tijd ook gewoon gekit bij de dealer. Anders moet je vragen om hele unit te vervangen? Kijken of dit baat?

Kan het ook zijn dat eventueel rubbers van de raam zelf niet meer optimaal zijn?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dino
Nuovo Arrivato
Berichten: 159
Lid geworden op: wo feb 29, 2012 10:52

Re: Lekkend remlicht en piepende remmen

Bericht door Dino »

Punto1979 schreef:Ik heb namelijk nog garantie van de garage maar zij geven aan dat dit een probleem van deze auto is en dat zij dit niet kunnen repareren.
beetje rare redenatie. Wat heb je aan garantie als die niet gelden voor problemen?
Dat die problemen specifiek zouden zijn voor een bepaald type auto doet er niet toe, sterker nog, juist daarom heb je garantie.

Probleem met lekkage is dat het uiteindelijk andere problemen kan veroorzaken (roest, schimmel, elektrische storingen). Het moet dus goed verholpen worden.
Afbeelding Punto 2012 1.3 Multijet Easy 5deurs, Blu Suggestivo, easy plus pakket, zij-airbags, EPS.
Punto1979
Berichten: 5
Lid geworden op: wo feb 12, 2014 9:22

Re: Lekkend remlicht en piepende remmen

Bericht door Punto1979 »

Die gedachten heb ik ook en uiteindelijk heb ik betaald voor garantie die ik dus niet kan gebruiken..... :evil: Ik heb geen zin in grotere problemen m.b.t. bedrading, roest of schimmel. Dus thanks voor deze update en ga ik de garage maar eens aanpakken.
Gebruikersavatar
RFAC
Nuovo Arrivato
Berichten: 101
Lid geworden op: di feb 21, 2012 18:41
Locatie: Den Helder

Re: Lekkend remlicht en piepende remmen

Bericht door RFAC »

Gewoon teruggaan is je recht. Ik heb ook na t wassen klein vochtstreepje. Niet echt zwaar hinderlijk
Bommetje op wielen
Gebruikersavatar
Jan_Kol
Nuovo Arrivato
Berichten: 184
Lid geworden op: vr mei 24, 2013 16:53
Locatie: Meppel

Re: Lekkend remlicht en piepende remmen

Bericht door Jan_Kol »

Punto1979 schreef:*Zodra ik de auto ga wassen ervaar ik dat er in het midden van de achterraam (aan de binnenzijde) een vochtstreep naar beneden komt. Volgens de Fiat dealer is dit een pakking/rubber van het 3e remlicht die niet goed afdicht en schijnt dit een veelvoorkomend probleem te zijn bij deze auto. Iemand ervaring?
Ja, heb ik soms als het erg tekeer gaat met een stortbui ook, vooral op de snelweg (dan speelt ook dat achterkleplampje een rol); dan is er een rijtje druppeltjes van boven naar onder, precies in het midden van de achterruit. Na wasstrraatgebruik zal ik er eens op letten. Ook valt mij op dat na regen (en de wasstraat in mindere mate) er een behoorlijke straal water uit de achterklep komt als ik die open doe; uitsluitend aan de linkerkant en vooral als ik langere tijd had geparkeerd.
Toch maar eens naar die afdichting van het 3e remlicht kijken denk ik.
Punto1979 schreef:*Bij bijv. het inparkeren met volledig insturen en remmen maken de remmen een piepend/krakend geluid. Alsof de remblokken kaal zijn en dus een ijzer op ijzer geluid creëert. Dit terwijl de remschijven en blokken allemaal voor aflevering zijn vervangen. Volgens de dealer heeft dit te maken met de hardheid van de remblokken en is dit een veelvoorkomend probleem bij deze auto. Iemand ervaring?
Niet bij de GP maar wel bij één van mijn vorige auto's. Het werd verklaard als volgt: standaard remblokken zijn relatief zacht en slijten dan relatief snel. Hardere blokjes maken (vooral niet te lang na de plaatsing) redelijk tot flink wat geluid maar gaan veel langer mee. Ik heb dat toen "geslikt" (vervangen door zachtere zou weer zoveel kosten) en inderdaad werd het geluid na verloop van tijd minder en op den duur verdween het.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Jan
Gebruikersavatar
Jan_Kol
Nuovo Arrivato
Berichten: 184
Lid geworden op: vr mei 24, 2013 16:53
Locatie: Meppel

Re: Lekkend remlicht en piepende remmen

Bericht door Jan_Kol »

Jan_Kol schreef:Na wasstrraatgebruik zal ik er eens op letten.
Na de stortbui in de wasstraat was de zaak nog droog. Ik denk dat het bij mij dus komt door de combinatie van (zware) regenval en snelheid...

Jan
Punto1979
Berichten: 5
Lid geworden op: wo feb 12, 2014 9:22

Re: Lekkend remlicht en piepende remmen

Bericht door Punto1979 »

Even een update.....

De garage is inmiddels heel coulant en heeft het probleem met de lekkende achterraam/remlicht gerepareerd. Schijnbaar op een makkelijke manier met een beetje afdichting en zo is het probleem nu opgelost. De piepende remmen zal ik niet vanaf komen maar ben ik wel selectief als de remblokken vervangen moeten worden. Dus na een half jaar vechten voor erkenning uiteindelijk toch het probleem opgelost.....
Plaats reactie