Verlichting heeft weer kuren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Verlichting heeft weer kuren

Bericht door Odelot »

Ik zet net de auto weg en de verlichting doet weer vreemd. Bochtenverlichting bleef weer branden. Met contact uit. Paar keer naar voor en naar achter gereden, geen resultaat. Dimlicht aan of uit ook niet.
Na een poosje kloten is ie toch uitgegaan. Nu, in het donker, zie je dit. Overdag niet, en dan trekt wel mooi je accu leeg.

Het vreemde was -en dat was ook toen de bochtenverlichting wel uitging- dat als het dimlicht uit stond en ik de voorste mistlichten aanzette ze gewoon aangaan. Dan gaat ook het dimlicht en de dashboardverlichting aan. Terwijl de knop van het dimlicht dus gewoon op 0 staat.

Dat vind ik wel heel vreemd. Normaal hoort je mistlicht alleen aan te gaan als je dimlicht aan staat. Bij mij blijkbaar niet.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
yordy_debruijn
Berichten: 5
Lid geworden op: do jan 02, 2014 10:59
Locatie: Buchten

Re: Verlichting heeft weer kuren

Bericht door yordy_debruijn »

Gelukkig heb ik zelf geen bochtenverlichting, zie hier ook niet echt het nut van in als de koplampen niet meedraaien.

Maar goed ik ben het probleem al regelmatig tegengekomen op het forum, en heb er eens over nagedacht hoe ik dit zou oplossen.
Een echte oplossing om het probleem te voorkomen heb ik niet. Maar wellicht een goed idee om snel het probleem te verhelpen.
Ik dacht namelijk aan een een industriële hoofdschakelaar op de hoofdader van je plus pool van de accu. Op die manier kun je heel gemakkelijk de spanning van van je gehele systeem halen.
Als je de spanning er een minuut of 5 vanaf laat zal het probleem in elk geval verholpen zijn.

Let wel op dat je een een hoofdschakelaar installeert die zeker 60 ampère kan dragen. Tevens zou ik hem onder de motorkap goed vastzetten.
Historie:
Mazda 323f 1.5 glx 1995 gereden van 2003 t/m 2008
Alfa Romeo 2.0 twin spark 2002 gereden van 2008 t/m 2013
Fiat Punto Mk2 1,2 8v elx 2002 gereden van 2013 tot huidig
Fiat Punto evo 1,3 multijet 2011 gereden van 2014 tot huidig
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Verlichting heeft weer kuren

Bericht door Odelot »

Leuk idee, maar dan is elke keer alles uit de radio, en de boordcomputer...
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Middelsluis
Nuovo Arrivato
Berichten: 114
Lid geworden op: di dec 27, 2011 12:50
Locatie: Numansdorp

Re: Verlichting heeft weer kuren

Bericht door Middelsluis »

Een alternatief is hem naar de garage brengen. Waar de mijne nu staat voor een storing in de bochtenverlichting...... :(
Savali 100pk+
Radio/GPS/(rear)camera
Pioneer Speakers + actieve (sub) woofer
Zwarte snor / Midden armsteun
Parkeer sensoren
Gebruikersavatar
Jan_Kol
Nuovo Arrivato
Berichten: 184
Lid geworden op: vr mei 24, 2013 16:53
Locatie: Meppel

Re: Verlichting heeft weer kuren

Bericht door Jan_Kol »

Odelot schreef:Het vreemde was -en dat was ook toen de bochtenverlichting wel uitging- dat als het dimlicht uit stond en ik de voorste mistlichten aanzette ze gewoon aangaan. Dan gaat ook het dimlicht en de dashboardverlichting aan. Terwijl de knop van het dimlicht dus gewoon op 0 staat.
“Niet zo vreemd” want als ik de wetteksten er op nalees is mijns inziens de conclusie dat je òf dimlichten òf mistlichten aan de voorzijde mag voeren en dat zou dan inhouden niet allebei tegelijk. In die teksten is duidelijk sprake van, kijk hier maar. Je ziet in §15, Artikel 41 (N.B. = PDF-document) e.v. duidelijk steeds dimlicht of mistlicht staan; een citaat: Bestuurders van een motorvoertuig mogen tegelijk met dimlicht of mistlicht aan de voorzijde bermlicht, bochtlicht, hoeklicht, richtlicht, markeringslichten of staaklichten voeren (houd mij ten goed wat een staaklicht etc. is maar dat terzijde).
yordy_debruijn schreef:Een echte oplossing om het probleem te voorkomen heb ik niet. Maar wellicht een goed idee om snel het probleem te verhelpen.
Ik dacht namelijk aan een een industriële hoofdschakelaar op de hoofdader van je plus pool van de accu. Op die manier kun je heel gemakkelijk de spanning van van je gehele systeem halen.
Als je de spanning er een minuut of 5 vanaf laat zal het probleem in elk geval verholpen zijn.
Ook dit lijkt mij niet de oplossing, althans geen erg handige. Ten eerste zal de afstandbediening van de centrale vergrendeling niet werken evenals de centrale vergrendeling zelf niet. In de auto komen betekent dan met de sleutel de deur aan de bestuurderszijde openen en zien dat je de elektriciteit weer aanzet..... Ook als je verplicht bent parkeerlichten te voeren is er met deze voorziening een stevig probleem, want alles van de accu geschakeld betekent ook dat er geen verlichting zal kunnen branden. Kortom een aardig idee, maar niet erg praktisch.

Jan

Aangepast er stond een verkeerde link.
ADRIE
Junior Stato
Berichten: 366
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 19:08
Locatie: Wagenborgen

Re: Verlichting heeft weer kuren

Bericht door ADRIE »

Als je een probleem hebt met je bocht verlichting die blijft branden met sleutel van contact af (vaak de linker)
Dan zit meestal het probleem in het relais dat blijft bakken.
Voor de linker zit die met een steuntje nabij de koplamp.
Trek die stekker er maar eens af en er weer op, maar het relais vervangen zal de oplossing zijn.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Verlichting heeft weer kuren

Bericht door Odelot »

Ah ok. Dan zijn dat denk ik de relais waarvan ik me afvroeg waar ze voor waren. Zitten 2 relais aan die zwarte balk onder de motorkap waar de motorkap in het slot valt zeg maar.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
ADRIE
Junior Stato
Berichten: 366
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 19:08
Locatie: Wagenborgen

Re: Verlichting heeft weer kuren

Bericht door ADRIE »

Klopt, bij mij zit er maar 1 voor de lamp links, die voor rechts zit in de zekeringkast.
Relais lijkt veel op die van de verwarmde carterventilatie.
Plaats reactie