Bij een kilometerstand van ca. 59000km begon mijn olie indicatie te knipperen; tijd voor nieuwe olie.
Ik heb nog zo'n 2000km extra gereden en in deze periode begon mijn auto meer brandstof te gebruiken.
Via het internet kwam ik er achter dat dit waarschijnlijk te danken was aan het regenereren van de roetfilter (DPF). Ik heb dit aangegeven bij de garage maar hier is niets mee gedaan.
Ook na de onderhoudsbeurt bleef de auto de roetfilter regenereren. Ik heb hierop de carterontluchting, EGR klep met buis en gasklephuis gereinigd. Deze waren al behoorlijk vies hoewel de auto alleen op lange afstanden wordt gebruikt.
Omdat de auto extra brandstof bleef gebruiken ben ik verder gaan zoeken en vond op AMT forum een tip over de (Bosh) druksensor en eventueel gescheurde slangen tussen de DPF en de sensor.
Ik heb de slangen zojuist even gecontroleerd en jawel, een scheurtje in de 90 graden bocht van de bovenste slang. Ik ga dit eerst even 'herstellen' met duct-tape, later met een nieuw stukje slang en na een gesprekje met de garage even de computer laten uitlezen/resetten.
Punto Evo 1.3 MultiJet 85pk 2011
Continu regenereren van roetfilter
Re: Continu regenereren van roetfilter
Welkom :roll:
Re: Continu regenereren van roetfilter
Dag Rado, welkom op het forum.
Zou je misschien een paar fotootjes kunnen maken van de gescheurde slang en waar deze zit.
Zou je misschien een paar fotootjes kunnen maken van de gescheurde slang en waar deze zit.
Re: Continu regenereren van roetfilter
Heb hetzelfde gehad. Eigen monteur heeft een stukje slang vervangen. Was 10 minuten werk.
Vorige:
- 147 1.9 jtd ed. lim 2003, Nero Fuoco
- 156 1.6 16v ts sw 2001, Cosmo Blu
- 156 2.4 20v jtd Ti sw Squadra Tuned 2005, Grigio Lipari
- Pevo 1.3 jtd Racing 2011, Nero Mille Miglia
Huidige:
- Pevo 1.3jtd Dynamic 2011 leder+panorama, Nero Rubacuori
- 147 1.9 jtd ed. lim 2003, Nero Fuoco
- 156 1.6 16v ts sw 2001, Cosmo Blu
- 156 2.4 20v jtd Ti sw Squadra Tuned 2005, Grigio Lipari
- Pevo 1.3 jtd Racing 2011, Nero Mille Miglia
Huidige:
- Pevo 1.3jtd Dynamic 2011 leder+panorama, Nero Rubacuori
Re: Continu regenereren van roetfilter
Na het afplakken van het slangetje was het probleem al opgelost.
Ik heb het originele gummi slangetje vervangen door een stukje brandstofslang (8mm) met slangklemmen.
Het was wel even knoeien van wege het gebrek aan ruimte; het achterste originele klemmetje ging moeilijk los.
Om de nieuwe slang onder een minder scherpe hoek te laten lopen heb ik een stukje van de metalen leiding aan de roetfilter afgezaagd.
De slangetjes/leidingen lopen vanaf de roetfilter onder de brandstofpomp door naar de sensor bovenop het schutbord.
Deze sensor zit naast het remvloeistofreservoir.
Ik heb het originele gummi slangetje vervangen door een stukje brandstofslang (8mm) met slangklemmen.
Het was wel even knoeien van wege het gebrek aan ruimte; het achterste originele klemmetje ging moeilijk los.
Om de nieuwe slang onder een minder scherpe hoek te laten lopen heb ik een stukje van de metalen leiding aan de roetfilter afgezaagd.
De slangetjes/leidingen lopen vanaf de roetfilter onder de brandstofpomp door naar de sensor bovenop het schutbord.
Deze sensor zit naast het remvloeistofreservoir.
Laatst gewijzigd door Rado op di apr 22, 2014 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Continu regenereren van roetfilter
Kan je aangeven (liefst met foto) waar dit slangetje nou precies zit ?
Lijkt mij een belangrijk aandachtspunt..
Lijkt mij een belangrijk aandachtspunt..
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: Continu regenereren van roetfilter
Ja een foto zou wel welkom zijn inderdaad, want dit lijkt me een probleem dat vaker voor zal gaan komen...
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: do mei 07, 2015 18:35