Tankdop sluit niet (goed) meer

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Tankdop sluit niet (goed) meer

Bericht door Sjoerd H. »

Ik ben sinds een paar maanden in het bezit van een mooie zwarte Fiat Grande Punto uit 2006.
Gekocht met 84.000 op de teller (nu al 91.500) en eigenlijk geen mankementen.

Een aantal tankbeurten verder heb ik gemerkt dat de vergrendeling van de tankdop niet goed meer werkt.
Ik heb al even gezocht op dit forum, maar kon dit exacte probleem niet vinden.

Ik kan de tankdop namelijk niet meer afsluiten. Ik hoor steeds vaker dat er benzinediefstallen plaatsvinden in de buurt, dus wordt een beetje huiverig... :|
Hoe kan ik het beste de tankdop vervangen, terwijl ik dezelfde cilinder van het slot moet houden om hem ook open te kunnen maken? Of gaat dit niet zo makkelijk?

Heel erg bedankt alvast, ik heb al veel aan dit forum gehad met onderhoud en kleine zaken!
Top dat er specifiek een forum is voor de Fiat GP's.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: Tankdop sluit niet (goed) meer

Bericht door BramvE »

Weet je zeker dat 't defect is? De GP heeft een vrij apart systeem vind ik, je moet 'm vergrendelen voordat je 'm er op draait. Je kunt 'm er niet eens opdraaien zonder hem op slot te doen, dan grijpt de dop niet in het schroefdraad?

Ik vind 't super irritant dat je de sleutel moet gebruiken om de dop los te halen en dat je er niet voor kan kiezen om 'm gewoon niet op slot te doen.
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
Anyways
Senior Stato
Berichten: 657
Lid geworden op: ma jun 03, 2013 21:38
Locatie: Groningen-city

Re: Tankdop sluit niet (goed) meer

Bericht door Anyways »

Dat verschilt dan blijkbaar ook nog per dop. Want bij mij moet ik eerst juist de dop vastdraaien en daarna pas de sleutel omdraaien..

Ik heb ook al eens gekeken naar een andere tankdop, maar heb nog niks kunnen vinden waarbij je het slot over kunt zetten. Meestal is het goedkope aftermarket-rommel.
Maar misschien dat ze het bij de Fiat-garage voor je kunnen oplossen of kunnen bestellen?
Je zou het ook nog bij Tuynder kunen navragen..
.
Grande Punto 1.4 16V T-jet Arancione Spassoso, 155pk, 275Nm (Savali), 18" OZ Ultraleggera
AP-schroefset, K&N luchtfilter, EBC-remsysteem, EPS rvs-uitlaat + sportkat.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Rik
Senior Stato
Berichten: 856
Lid geworden op: za okt 23, 2010 22:33

Re: Tankdop sluit niet (goed) meer

Bericht door Rik »

Ik heb ook dit probleem gehad, echter als mijne niet wil vastdraaien, haal ik hem eruit draai ik hem een halve slag en draai ik hem er weer in, desnoods wat verder door. Dan zit ie weer vast.
Het is natuurlijk allemaal kunststof, dus zal ooit een keer zwakker worden.
Gebruikersavatar
skippy47
Junior Stato
Berichten: 378
Lid geworden op: ma nov 03, 2008 18:33
Locatie: Den Bosch Het Mooiste Stad Van Brabant

Re: Tankdop sluit niet (goed) meer

Bericht door skippy47 »

dit heb ik ook gehad ..de sleutel gat en de binnen kant van de dop zelf vol WD40 gespoten en presto hij doet het weer ...... ~]
GP. bwj..2006 12.8v dynamic, airco(stuk), elec spiegels, blu Azzuro, lm 16" velgen.
nu 190500km gereden
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: Tankdop sluit niet (goed) meer

Bericht door Sjoerd H. »

Tips van jullie allemaal meegenomen en er een half uurtje (!) mee aangekloot...
En voila, hij gaat op slot!

Hij moest inderdaad even gesmeerd worden en vervolgens kon je hem op slot draaien als de dop erin zat.
Bedankt voor de reacties!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie