Blauw roken tijdens regenereren roetfilter
Re: Blauw roken tijdens regenereren roetfilter
bij BR-PERFORMANCE in Wilrijk (BE).
ga hen eens mailen met de vraag
ga hen eens mailen met de vraag
Life is better on 2 wheels
Re: Blauw roken tijdens regenereren roetfilter
Het lost het roken niet op in ieder geval, weet ik dus sinds vanochtend.
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: Blauw roken tijdens regenereren roetfilter
Regenereren staat ook los van de egr klep toch?
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Re: Blauw roken tijdens regenereren roetfilter
Yep, het kwam hier toevallig ter sprake alleen.
Re: Blauw roken tijdens regenereren roetfilter
Jouw auto genereert ook en heeft niets met een nieuwer type motor te maken (juist de nieuwere motoren type genereren !)Odelot schreef:Ik merk nooit iets van genereren. Misschien omdat ik net een nieuwer type motor heb? Mijne is 90 gram uitstoot. Heb hem 1 keer zien roken. Toen we in Tsjechië reden in het donker. Toen zag ik achter me in de koplampen een paar keer een rookwolk. Verder nog nooit gezien. En in het donker zie je het toch eerder. Als er een auto achter je rijdt tenminste.
Alleen merkt het bij de een wat meer dan de ander.
Om terug te komen van die blauwe rook. Lijkt mij toch een smeringsprobleem in je blok en niet het genereren.
Re: Blauw roken tijdens regenereren roetfilter
Wat zich dan ineens voordoet bij het regenereren, en verder niet? Dat lijkt mij heel sterk.
Mijne rookt zoals gezegd ook als een malle. 0,0 olie verbruik.
Mijne rookt zoals gezegd ook als een malle. 0,0 olie verbruik.
Re: Blauw roken tijdens regenereren roetfilter
Precies. Geen olie verbruik verder. Dus ik snap de logica ook niet. En de dealer zegt dat het normaal is. Dat vind ik eigenlijk nog het meest vreemde. Hun moeten toch wel weten wat er speelt met de evo's... Als het roken begint draait de fan hard. Verder geen opmerkingen. Het vermogen is hetzelfde. Alleen verbruik ligt op dat moment hoger. Is hij klaar met regenereren is de rook ook per direct weg.
Ik was al aan het denken misschien is er een injector niet goed. Op het moment van regenereren spuit hij meer brandstof in. Maar als 1 injector misschien door blijft lopen ipv nevelen zou je ook zoiets kunnen krijgen??
Bedankt voor de link van de carterventilatie. Ik zal dat ook nog even checken!!
Ik was al aan het denken misschien is er een injector niet goed. Op het moment van regenereren spuit hij meer brandstof in. Maar als 1 injector misschien door blijft lopen ipv nevelen zou je ook zoiets kunnen krijgen??
Bedankt voor de link van de carterventilatie. Ik zal dat ook nog even checken!!
Re: Blauw roken tijdens regenereren roetfilter
Mijn theorie m.b.t. de bevroren carterventilatie is dat de olie bij het bevriezen van de carterventilatie in het uitlaatsysteem (en dus ook in het DPF) terecht is gekomen. Bij normale omstandigheden zal het DPF niet warm genoeg worden om de olie te ontbranden. Maar bij regeneratie wordt er bewust extra diesel ingespoten om het DPF te verwarmen tot 500 graden. Dan zal de olie wel een keer gaan ontbranden.
Dat zou dan ook verklaren waarom de auto wel blauw rookt wanneer er geregenereerd wordt, maar niet bij normale omstandigheden.
Dat zou dan ook verklaren waarom de auto wel blauw rookt wanneer er geregenereerd wordt, maar niet bij normale omstandigheden.
Re: Blauw roken tijdens regenereren roetfilter
Die mening deel ik wel een beetje scoop. Ik heb vanavond even gekeken maar de modificatie zit er niet op mbt tot de carterventilatie. Ook zat hij niet dicht maar er zat wel een beetje olie in.
Misschien toch maar overwegen om dat modificatie setje te halen bij de dealer en ertussen te plaatsen.
Misschien toch maar overwegen om dat modificatie setje te halen bij de dealer en ertussen te plaatsen.
Re: Blauw roken tijdens regenereren roetfilter
Eerlijk gezegd gaat mijn theorie eigenlijk al niet op als die modificatie niet geplaatst is, want bij de meeste Punto's die hier ook echt problemen mee hebben gehad is achteraf de modificatie ingebouwd. Bij een bevroren carterventilatie was de Punto uiteindelijk met (mogelijk/waarschijnlijk) (flink) wat schade bij de dealer terecht gekomen. Ik zou me niet zozeer op de modificatie richten, aangezien die het probleem maar deels kan verhelpen (en zeker niet voorkomen). Wat misschien nog wel de moeite waard is, is om bij de garage waar de auto in onderhoud is (geweest) na te vragen of dit probleem (bevroren carterventilatie) ook bij deze auto is opgetreden. Als dat niet het geval is, zou ik me niet te druk maken over die blauwe rook. Wel zou ik sowieso nog even bevestiging per e-mail vragen aan de garage over dit fenomeen, kijken of ze dan nog willen zeggen dat het geen probleem is. Dan heb je het op schrift als er later toch iets aan de hand is en sta je sterker.
Re: Blauw roken tijdens regenereren roetfilter
Even een update. We hadden de auto gekocht met 142000km ondertussen staat er 150000 op de klok. Ondanks het roken blijft de motor gewoon normaal lopen en olie verbruik is er totaal niet. Soms is het wat heviger en soms wat minder.
De oplossing heb ik nog steeds niet hier op het forum voorbij zien komen dus we rijden gewoon lekker door.
We hebben nu wel binnen 4 weken 2 keer de melding gehad als je de motor start zet motor uit. Oliedruk te laag. Als je hem dan uit zet en opnieuw start is de melding weg.
Een beetje vreemd! Zou het de sensor zijn wat verkeerd meet? Of gewoon een elektronisch foutje...
De oplossing heb ik nog steeds niet hier op het forum voorbij zien komen dus we rijden gewoon lekker door.
We hebben nu wel binnen 4 weken 2 keer de melding gehad als je de motor start zet motor uit. Oliedruk te laag. Als je hem dan uit zet en opnieuw start is de melding weg.
Een beetje vreemd! Zou het de sensor zijn wat verkeerd meet? Of gewoon een elektronisch foutje...
Re: Blauw roken tijdens regenereren roetfilter
Vandaag even langs de fiat garage geweest voor de melding omdat het me toch niet lekker zat.
De monteur zei dat het waarschijnlijk komt door te snel starten. De motor zou nog geen druk hebben en de software zou wel al checks uitvoeren. Vandaar die melding.
Toch maar even in de gaten houden denk ik zo...
De monteur zei dat het waarschijnlijk komt door te snel starten. De motor zou nog geen druk hebben en de software zou wel al checks uitvoeren. Vandaar die melding.
Toch maar even in de gaten houden denk ik zo...
Re: Blauw roken tijdens regenereren roetfilter
Ik rijd nu al paar maanden op 5w40 , toen ik de auto net had rookte deze ook absurd veel . Na de olie wissel toch langzamerhand minder rook en donkerder. Ik vind ook 35000 met de zelfde olie belachelijk veel , ik doe het om de 15000 misschien wat minder millieuvrienlijk maar wat beter voor de motor.
Re: Blauw roken tijdens regenereren roetfilter
3 weken geleden begon de punto ook aan te geven dat de olie vervangen moest worden. Dit is inmiddels gebeurd en hij doet nu minder vaak regenereren maar rookt nog steeds gewoon blauw.
Ooit moet er hier op het forum toch een oplossing voorbij komen lijkt me?
Wat wel ook op valt is dat hij niet extreem zuinig is en dat is bij andere van jullie wel. 85% is autosnelweg. en boven de 1 op 18.7 komt hij echt niet. Hoe goed je ook je best doet.
Ik vind het nog steeds vreemd! Haha maar het motortje loopt er niet minder om. En is ook gewoon soepel.
Ooit moet er hier op het forum toch een oplossing voorbij komen lijkt me?
Wat wel ook op valt is dat hij niet extreem zuinig is en dat is bij andere van jullie wel. 85% is autosnelweg. en boven de 1 op 18.7 komt hij echt niet. Hoe goed je ook je best doet.
Ik vind het nog steeds vreemd! Haha maar het motortje loopt er niet minder om. En is ook gewoon soepel.
Re: Blauw roken tijdens regenereren roetfilter
Als de auto regenereert gewoon minder op de gas pedaal drukken rookt die ook bijna niet, ik rij 1op21. 5 , ook al trap ik m flink Door af en toe dan, als ik rustig 50/80 wegen rijd doe ik gemiddeld 1op27