punto evo multijet 1.3

Athome
Nuovo Arrivato
Berichten: 67
Lid geworden op: zo sep 08, 2013 11:41

Re: punto evo multijet 1.3

Bericht door Athome »

Ik heb intussen ongeveer 2000 km gereden met de Punto Evo.
20% 80 km wegen
40% Stadsverkeer (meestal korte afstanden)
40% Snelweg (snelheid meestal 130 km/h op de teller)

gem. verbruik tot nu toe net geen 1 op 18

Vooral de snelweg drukt het verbruik enorm. Tot 110 km/h is het best netjes. Vanaf 140 km/u begint de auto echt te zuipen. Bij 150 km/u is 1 op 14 niet meer mogelijk
Cees63
Nuovo Arrivato
Berichten: 118
Lid geworden op: do mei 22, 2014 21:52
Locatie: Hoofdstad van de Ronde Venen

Re: punto evo multijet 1.3

Bericht door Cees63 »

Even naar Bremen gereden vv en lekker snel op de Duitse autobaan
Hield hem netjes 1 op 20 gemiddeld
Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16V 85 Dynamic 5-D 2011 kleur wit
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: punto evo multijet 1.3

Bericht door RaydeJee »

Athome schreef:Bij 150 km/u is 1 op 14 niet meer mogelijk
Dan rij je ook al bijna de topsnelheid. -]
MrNillsons
Nuovo Arrivato
Berichten: 45
Lid geworden op: ma jun 02, 2014 17:09

Re: punto evo multijet 1.3

Bericht door MrNillsons »

Vier weken geleden Capelle aan den IJssel - Garderen vice versa. Ritje van zo'n 220 km.
Het verbruik deed mij stijl achterover slaan. 1 op 31!!!
Bij vertrek heb ik de auto volgegooid en zo'n 10keer 'geklikt' zodat 'ie tot de nok toe aan volzat.
Bij thuiskomst wederom proppievol gegooid en uiteindelijk maar 7 liter nog wat afgerekend.

Vorige week nogmaals hetzelfde traject en wederom hetzelfde verbruik behaald. Airco stond overigens in beide gevallen uit. Was niet nodig.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik op de snelweg de cruise control op 104 (gps snelheid) heb gezet en vervolgens 'in slaap ben gevallen' totdat ik bij afslag Garderen weer ontwaakte. Vriendin bekeek ondertussen ook de binnenkant van d'r ogen dus geen gemopper in de trend van 'we staan stil', 'ouwe lul' of 'iedereen komt ons voorbij'. Maar het verbruik is waanzinnig.

Mijn evo is sowieso zuinig. Misschien komt het door mijn rijstijl maar een praktijkverbruik van 1 op 24/25 is meer regel dan uitzondering. Dat is dan gecombineerd met 30% (koude motor) binnendoor en 70% (warme motor) snelweg. Mijn vriendin rijdt voornamelijk in de auto en behaald dan 1:23 (vooruit, ze 'trapt' iets meer het pedaal in maar haar dagelijkse woon-werk traject biedt geen mogelijkheid tot snelwegterreur of bebouwdekom-racer. Rotterdam Alexander A20 er op richting A13 en bij Delft Noord eraf. bij elkaar 27 km. Vaak tijdens het massale forensen)

50 in z'n 4 en waar mogelijk op cruise control. Start Stop altijd aan. Rustig schakelen bij 2000/2500 toeren.
Sportiviteit in mijn rijgedrag is ver te zoeken maar ik vind zuinig rijden bijna een sport (sorry -] )
Binnenkort gaan we op vakantie richting Frankrijk. Ik verwacht dan niet echt dergelijke cijfers te behalen dus ben dan blij met 1:20.
Ik tank overigens wel altijd netjes bij de Shell. Misschien is het gevoelsmatig maar ik merk echt verschil in verbruik in vergelijking met de 'witte-pomp'.

Hoe gaat dit bij jullie op?
Gebruikersavatar
EvoDaan
Membre D'Oro
Berichten: 1392
Lid geworden op: wo jul 03, 2013 22:19
Locatie: Zutphen

Re: punto evo multijet 1.3

Bericht door EvoDaan »

Wow dat is zeer netjes!! :-]. Rij geen diesel en ook geen snelle auto maar mijn 1.2 benzine slurpt 1:14... Vind het was aan de hoge kant maar ach..
Huidige auto: Renault Megane Estate 130 Tce Bose

AfbeeldingPunto Evo 1.2 | Grigio Pessimo Umore | 2011 |
MrNillsons
Nuovo Arrivato
Berichten: 45
Lid geworden op: ma jun 02, 2014 17:09

Re: punto evo multijet 1.3

Bericht door MrNillsons »

Ik was ook zeer positief verrast kan ik je vertellen.
Het is wel het opzoeken van extremen maar dat kan ook leuk zijn. (voor je knip bijvoorbeeld). Nou is het niet zo dat ik als een oma door het verkeer rij maar mijn gaspedaal merkt bar weinig van de "put the pedal to the metal". Gewoon een kwestie van bewust autorijden.

Mijn instructeur (11 jaar geleden) was daar ook al een voorstander van en introduceerde zelfs direct het short-shiften tijdens het lessen. Op mijn rij-examen keek de examinator z'n ogen uit. Na 10 minuten was het al beslist en kreeg ik de mededeling "weet je de weg terug, ik heb wel genoeg gezien". Eenmaal weer bij het CBR stak de examinator z'n hand uit om mij te feliciteren en liet weten dat het 'nieuwe rijden' voor mij geen uitdaging meer was.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik in de fiat niet doe aan het overslaan van versnellingen (of het moet van 2 naar 4 zijn in de bebouwde kom, max 50km).
waldo79
Nuovo Arrivato
Berichten: 122
Lid geworden op: za jan 22, 2011 21:28
Locatie: Tiel

Re: punto evo multijet 1.3

Bericht door waldo79 »

Ik tank overigens wel altijd netjes bij de Shell. Misschien is het gevoelsmatig maar ik merk echt verschil in verbruik in vergelijking met de 'witte-pomp'.
Dat moet dus geen enkel verschil maken. De geleverde brandstof bij de witte pompen komt van dezelfde raffinaderijen als de grote maatschappijen :wink:
Sportiviteit in mijn rijgedrag is ver te zoeken maar ik vind zuinig rijden bijna een sport
Af en toe doortrappen tot boven de 3000 rpm kan geen kwaad :mrgreen:
Punto Evo 85 MJ, Brit Pop Blue, Bordeaux-rood interieur, Cool en Blue, Dynamic Plus en regensensor, dimmende binnenspiegel.
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: punto evo multijet 1.3

Bericht door alfawiel »

volgens verschillende onderzoeken is de benzine van gelijke kwaliteit.
Maar als ik Shell getankt heb rij ik wel zuiniger dan na het tanken van andere merken.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
RicardoKonings
Nuovo Arrivato
Berichten: 16
Lid geworden op: ma jul 14, 2014 10:42
Locatie: Sint Willebrord

Re: punto evo multijet 1.3

Bericht door RicardoKonings »

hier geen last van verhoogd verbruik nav software update
Plaats reactie