Update: Noodloop Punto Evo Mjet

bxpeter
Nuovo Arrivato
Berichten: 33
Lid geworden op: ma sep 16, 2013 13:32

Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Bericht door bxpeter »

Beste forummers,

Mijn Punto Evo 1.3 M-Jet uit 2010 zit met een probleem, en ik dus ook.

Vorige week heeft de auto zijn 35.000km beurt gehad. Gelijk maar even de oliewissel laten doen, anders stond ik er met een paar km weer.
Op de factuur stond ook iets van "olie flush" en "olie conditioner", maar verder geen bijzonderheden aldus de dealer (Fivan Apeldoorn). Kosten: €357.

Nu reed ik vanmiddag terug naar huis en kreeg ik na 160km op de snelweg ineens de melding "Laat motor controleren". Dit ging gepaard met een brandend lampje "Storing inspuitsysteem" en "Algemene storingsmelding".
De auto ging gelijk in noodloop en was niet meer vooruit te branden. Ook opnieuw starten hielp niet. Het lijkt alsof de turbo ook niet draait.

Nu weet ik dat diagnose via een forum niet kan, maar ik ben wel benieuwd wat dit zou kunnen zijn? De auto zit nog een maand in garantie, maar ik weet echt de ballen van auto's. Zijn er dingen waar ik voor moet waken, terwijl de dealer mij mogelijk probeert af te schepen?
En kan ik hier nog wel mee naar de dealer (~35km) rijden?
Laatst gewijzigd door bxpeter op di aug 26, 2014 18:08, 3 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Noodloop Punto Evo Mjet

Bericht door Odelot »

Geluk dat je nog garantie hebt dan! Weet niet of ik er nog zover mee zou gaan rijden. Misschien kun je beter de wegenwacht langs laten komen, mocht je daar lid van zijn. Die kunnen meestal wel een diagnose stellen, en je vertellen of het verantwoord is om er nog mee naar de garage te rijden.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
jpkramer
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4699
Lid geworden op: ma feb 11, 2008 21:57

Re: Noodloop Punto Evo Mjet

Bericht door jpkramer »

Met Fiat Assistance is je mobiliteit gedurende de fabrieksgarantieperiode in heel Europa gewaarborgd, zodat je altijd met een gerust gevoel op weg kunt. Via het gratis universeel telefoonnummer 00800 342 800 00 kun je in het geval van pech bellen met onze medewerkers die 24 uur per dag, 7 dagen per week voor je klaar staan.
bxpeter
Nuovo Arrivato
Berichten: 33
Lid geworden op: ma sep 16, 2013 13:32

Re: Noodloop Punto Evo Mjet

Bericht door bxpeter »

Heb inderdaad de Fiat Assistance gebeld.
De ANWB constateerde de foutcode "P0238 turbodruk sensor A".

Hij heeft hem gereset en gaf aan dat ik er veilig mee naar de dealer kan rijden.
Ik ben benieuwd en laat het resultaat nog wel weten, voor het archief :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
EvoDaan
Membre D'Oro
Berichten: 1392
Lid geworden op: wo jul 03, 2013 22:19
Locatie: Zutphen

Re: Noodloop Punto Evo Mjet

Bericht door EvoDaan »

Mijn broer had een tijdje terug ook problemen met de turbodruksensor in zijn Mito. Bij hem is de boel toen vervangen. Kosten waren rond de €200,- (niet voor hem aangezien het een lease auto is)
Huidige auto: Renault Megane Estate 130 Tce Bose

AfbeeldingPunto Evo 1.2 | Grigio Pessimo Umore | 2011 |
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Noodloop Punto Evo Mjet

Bericht door Odelot »

Ik heb ook een kapotte turbodruksensor gehad. Had toen pas iets van 7000 km gelopen. Kreeg ook een melding, maar verder geen noodloop of wat dan ook.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
bxpeter
Nuovo Arrivato
Berichten: 33
Lid geworden op: ma sep 16, 2013 13:32

Re: Noodloop Punto Evo Mjet

Bericht door bxpeter »

Het was inderdaad de turbo druksensor. Nadat de ANWB langs was geweest en de melding had gereset werkte alles weer, tot ik weer boven de ±3500 rpm uit kwam.
Vanochtend heeft de garage onder garantie een nieuwe sensor geplaatst, probleem lijkt te zijn opgelost :)

Ik heb de auto nu sinds september (bj 2010) maar het verbaast mij toch hoe veel algemene kwaaltjes de Punto eigenlijk heeft, ook kijkende naar de reacties van EvoDaan en Odelot. Jammer.
Afbeelding
Gebruikersavatar
EvoDaan
Membre D'Oro
Berichten: 1392
Lid geworden op: wo jul 03, 2013 22:19
Locatie: Zutphen

Re: Noodloop Punto Evo Mjet

Bericht door EvoDaan »

Mijne had betrekking tot een Alfa Mito maar ik begrijp wat je bedoeld. Daarbij zullen het ongetwijfeld gedeelde technieken zijn tussen Fiat en Alfa?
Huidige auto: Renault Megane Estate 130 Tce Bose

AfbeeldingPunto Evo 1.2 | Grigio Pessimo Umore | 2011 |
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Noodloop Punto Evo Mjet

Bericht door RaydeJee »

100%.

Elke auto heeft wel wat. Als het bij een sensortje en dat soort dingetjes blijft, dan is het leed te overzien denk ik. Als je leest over de VAG problemen wordt je ook beroerd, bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Noodloop Punto Evo Mjet

Bericht door Odelot »

Heb al wel wat problemen gehad, maar niet echt onoverkomelijke dingen. Gekost heeft het me tot nogtoe niets, was allemaal garantie.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
bxpeter
Nuovo Arrivato
Berichten: 33
Lid geworden op: ma sep 16, 2013 13:32

Re: Noodloop Punto Evo Mjet

Bericht door bxpeter »

Mannen, dit verhaal heeft toch nog een staartje gekregen.

Na de vervanging van de druksensor is het probleem ongeveer 3 maandjes / 10dkm weggebleven waarna ik bij volgas @ 4000 tpm opnieuw een motorstoring kreeg.
Ik heb daartoe de auto uit laten lezen bij mijn lokale Fiat garage in Deventer, omdat Fivan Apeldoorn toch weer een stuk rijden is.
Zij zagen een melding mbt de turbo en iets met de onderdruk staan, maar konden dit niet gelijk thuisbrengen. Ze hebben de melding gewist en het was weer voor 15dkm weg, waarna de melding mij op de Duitse snelweg weer treiterde. :evil:

Ik ben toen weer naar Fivan gereden waar ze toen opeens aangaven dat het roetfilter tot fase 2 was verzadigd.. Ze hebben onder coulance, de garantie is inmiddels verlopen, een geforceerde regeneratie gedaan en de melding verwijderd.

Vandaag...wéér noodloop! Helaas is Fivan onlangs failliet verklaard dus kan ik daar niet meer op rekenen.
De hele situaties roept bij mij nogal wat vragen op:

Kan mijn roetfilter bij 66.000 km al verzadigd zijn? Ik rij geen korte stukken (46.000 km sinds aankoop in sept 2013)
En was dat evt. niet al onderdeel van het oorspronkelijke probleem?

Ik zit eigenlijk met zo'n jonge auto niet te wachten op nu al een nieuw filter, laat staan andere kosten, temeer omdat het euvel mijns inziens al tijdens de garantieperiode is geconstateerd en gemeld.
De boordcomputer heeft nooit melding vertoond mbt mislukte regeneraties noch heeft het lampje ervan gebrandt.

Any advice of andere inzichten?
Afbeelding
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Bericht door Rado »

Controleer de slangetjes die van het roetfilter naar de druksensor (aan het schutbord) lopen eens goed op scheurtjes.
Deze slangetjes zie je als je rechts langs het roetfilter (bij de radiateur) naar beneden kijkt.
Als hier scheurtjes in zitten krijgt de sensor een verkeerd signaal waardoor de computer 'denkt' dat het filter vol zit.
Ik heb op een forum gelezen dat deze sensor zelfs foute codes vast kan houden na een reset.

Ik ben een beetje verbaasd over de oil flush en conditioner bij de onderhoudsbeurt.
Oil flush wordt gebruikt om vlak voor het verversen de oliekanalen te reinigen. Hierna wordt de oude olie inclusief flush afgetapt. Hier is wat voor te zeggen.
Olie conditioner wordt volgens mij toegevoegd aan de nieuwe olie. Dit lijkt mij een beetje overdreven bij verse olie die voldoet aan de moderne eisen.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Bericht door Odelot »

Kijk even op de website van Savali. Ronald kan het roetfilter verwijderen en de software aanpassen. Dan ben je voorgoed van deze problemen af. Toevallig vorige week gelezen, ook hier op het forum. Stond ook een link bij naar het onderwerp op de site van savali.

Gelijk maar even opgezocht: http://www.vireoauto.nl/index.php/savali/egr-dpf" onclick="window.open(this.href);return false;
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
bxpeter
Nuovo Arrivato
Berichten: 33
Lid geworden op: ma sep 16, 2013 13:32

Re: Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Bericht door bxpeter »

Hoi Odelot,

De auto is al bij Ronald geweest om gechipt te worden, ongeveer bij 30.000km.
Ik neem aan dat de EGR dus al dicht zit.. Op zijn website staat ook dat het daadwerkelijk verwijderen van de DPF niet door hem wordt gedaan.

Rado: Waar dat slangetje zit weet ik niet, dus dat zou ik bij de garage aan kunnen geven om te controleren.

De olieflush en toevoeging vond ik ook al apart, maar heb ik op advies van de dealer en ivm het aantal kilometers dat ik rijd maar gewoon gedaan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Bericht door Odelot »

Ah ok. Maar mocht het roetfilter kapot zijn kun je hem beter weg laten halen in elk geval.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Plaats reactie