Heel veel rook bij gas geven

Langejan30
Berichten: 8
Lid geworden op: di jan 24, 2012 12:36

Heel veel rook bij gas geven

Bericht door Langejan30 »

Goedemorgen,

Ik heb een Punto Evo uit 2011 en deze rijdt gelukkig nog steeds heel goed.
Ik heb alleen problemen dat ik om de 250-300 kilometen heel veel wit/blauwe rook uit de uitlaat krijg bij optrekken/gas geven.

Dit duurt een kwartier-20 minuten en dan verdwijnt het weer.
Mijn start stop systeem gaat ook uit en het verbruik is veel hoger op de boardcomputer te zien.
Ik ben ondertussen al wat wijzer geworden, op internet en bellen met de garage zeggen ze dat het waarschijnlijk het regeneren is.
Normaal hoort het 500 tot 1000 km te duren voordat hij dat doet, maar bij mij dus veel sneller.

Afgelopen zaterdag in de garage van een vriend van me uitgelezen, daar was niks te zien en hij heeft toen via het systeem een regeneratie uitgeveoerd en die was op een gegeven moment een 10 minuten bezig en toen stond de temperatuur op bijna 700 graden waardoor er zelfs rook uit de slang kwam die op de uitlaat zat om de rook weg te sluizen. We hebben de regeneratie gestopt omdat het leek alsof de slang aan het smelten was, zo warm werd de slang en zoveel rook kwam er vrij.

Toen ik weg reed uit de garage en de snelweg opreed begon hij weer te roken, waarschijnlijk omdat de regeneratie niet voltooid was in de garage. Dit duurde ook weer een kwartier ongeveer en daarna reed ie weer perfect.

Is er iemand die bekend is met dit probleem?
De fiat garage die ik belde vanochtend had het over de EGR klep.

Alvast bedankt,

Gr, Jan
MB560822
Nuovo Arrivato
Berichten: 38
Lid geworden op: wo jul 02, 2014 13:49

Re: Heel veel rook bij gas geven

Bericht door MB560822 »

Je geeft zelf denk ik het antwoord al. Het roken heeft met het regeneren te maken, in het ideale geval 500-1000, maar vaak wordt de regeneratiesessie afgebroken en zal het dus vaker dan dat gebeuren.

Ik weet niet hoe het bij andere mensen met een PE multijet zit, maar de computer die erin zit en de regeneratiecycli start is niet echt bijster slim, bij start ie altijd met regeneren als ik net op de plaats van bestemming aankom.. :? Heb ik dus bijvoorbeeld een rit van 200 km gemaakt, dan gaat ie 2 kilometer voor aankomst beginnen met regeneren.. Als je dan afbreekt dan zal ie dus ook sneller weer opnieuw moeten regeneren om de cyclus af te maken.
Gebruikersavatar
Kingpin
Junior Stato
Berichten: 375
Lid geworden op: za mei 31, 2014 17:08

Re: Heel veel rook bij gas geven

Bericht door Kingpin »

Regenereren hangt van aantal factoren af waaronder aantal koude starts en de rij omstandigheden, ook word en in de roetfilter de druk gemeten aan de hand daarvan een berekening die laat zien hoe verzadigd die is,

Dus met andere worden is het ten eerste belangrijk te weten, hoe verzadigd de roetfilter is als de regeneratie begint en hoeveel % die afneemt(speciaal uitlees software), ten tweede is het belangrijk om te weten dat het meestal rond de 400/500 km is dat de regeneratie plaats vind, gebeurd dit vaker en duurt het regenereren langer als 15min kun je er gerust van uitgaan dat je motorblok een probleem heeft.

Bij problemen zijn er twee leidingen die uit je roetfilter om je blok lopen hier zitten twee slangen op die vaak scheuren, in de link kun je zien wat er gerepareerd is , controleer het eens zou ik zeggen .
http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... 84&t=10676" onclick="window.open(this.href);return false;
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Heel veel rook bij gas geven

Bericht door Rado »

Volgens mij kun je beter rijden tijdens het regenereren voor de koeling.

Waarschijnlijk helpt in jouw geval regenereren niet echt meer maar zal de boel eens uit elkaar gehaald en gereinigd moeten worden.

Hierna geregeld DPF reiniger gebruiken en de warme motor geregeld even op zijn donder geven; een stuk rijden met 3500-4000 toeren.
Langejan30
Berichten: 8
Lid geworden op: di jan 24, 2012 12:36

Re: Heel veel rook bij gas geven

Bericht door Langejan30 »

Ten eerste bedankt voor de antwoorden.

Het regeneren duurt idd ongeveer 15 minuten en de rook die vrij komt is niet normaal.
ben al een keer aangehouden door de politie en 2x door mede weggebruikers, niet optimaal dus... :shock:
De auto maakt wel elke keer de regeneratie af iig, aangezien ik grote stukken rijd voor mijn werk.

We hebben de garage van FIAT gebeld en ze hadden het weer over die 2 slangetjes die gescheurd konden zijn, dat hebben we niet waargenomen iig.
We vriegen naar de EGR klep en daar zou het ook aan kunnen liggen, maar het was niet verstandig om hier een blindpakking tussen te zetten
Van de week maar weer kijken naar de slangen en kijken of het schoonmaken van de EGR klep zin heeft.
Ze zeggen dat het zoeken wordt voor me, maar echt bekend klinken ze er niet mee, dan weet je wel wat het gaat kosten als ik hem naar Fiat breng.

Gr, Jan
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Heel veel rook bij gas geven

Bericht door Rado »

Bij mijn auto kon ik de scheurtjes in slangetjes (bovenste) niet zien maar voelde ik het wel.

Ik had/heb zelf nooit zwarte of witte rook gezien tijdens het regenereren en heb het vermoeden dat het systeem bij jouw auto behoorlijk vervuild is.
Waarschijnlijk helpt het regenereren niet meer.
De mate van vervuiling van het roetfilter is belangrijk om te bepalen of deze gereinigd moet worden.
Ik zelf het gasklephuis, EGR klep en het kromme buisje dat vanuit de EGR klep in het inlaatspruitstuk steekt gereinigd bij 60.000km.

Controleer/reinig ook eens de slang van de carterventilatie.
rs_nick
Nuovo Arrivato
Berichten: 16
Lid geworden op: za jun 21, 2014 17:56

Re: Heel veel rook bij gas geven

Bericht door rs_nick »

Hier precies hetzelfde probleem. Ik ben er ook een tijdje terug al een topic over gestart.
Van alles al geprobeerd maar de oplossing weet ik niet. Olie verversen maakt geen verschil. Bij fiat laten uitlezen, geen fouten. Op de motor staat ook de nieuwste software. Tegen mij werd zelfs gezegd door de monteur dat het vrij normaal is bij een punto evo. Nou ik vind het niet. Als hij het doet en je geeft gas rookt hij echt goed blauw. Niet bepaald milieu vriendelijk als je het mij vraagt.
De egr klep heb ik nog niet los gehad. Maar dat zal ook geen effect geven als je het mij vraagt. Want die dient er juist voor om vieze uitlaatgassen terug de motor in te doen en tijdens het regenereren staat deze dicht. Er zijn zelfs mensen hier op het forum die hem software matig bij een tuner dicht hebben laten zetten. Maar voor het roken helpt het niet.

Ik ben benieuwd of je iets gaat vinden! Hier worden ook alleen maar lange stukken gereden en hij maakt altijd zijn proces gewoon af.

Groet Nick
jorto
Nuovo Arrivato
Berichten: 66
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 10:19

Re: Heel veel rook bij gas geven

Bericht door jorto »

Ik ben alleen bekend met het vw egr systeem, Maar kunnen jullie die egr niet blokkeren? Het is 10x beter voor je verbranding en je heb veel minder last van rookvorming uit je uitlaat systeem!
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Heel veel rook bij gas geven

Bericht door Jarre »

egr kan je max. 70pct afsluiten via de software, met bindplaatjes krijg je foutmeldingen
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Heel veel rook bij gas geven

Bericht door RaydeJee »

jorto schreef:Ik ben alleen bekend met het vw egr systeem, Maar kunnen jullie die egr niet blokkeren? Het is 10x beter voor je verbranding en je heb veel minder last van rookvorming uit je uitlaat systeem!
EGR staat dicht bij mij en maakt NIETS uit voor het roken. Nog steeds blauwe walmen als het roetfilter regenereert. :D
Gebruikersavatar
Kingpin
Junior Stato
Berichten: 375
Lid geworden op: za mei 31, 2014 17:08

Re: Heel veel rook bij gas geven

Bericht door Kingpin »

Eigenlijk ook veel last van gehad, nu nieuwe diesel filter en castrol magnetec 5w30 c2 , en echt stom verbaasd geen enkel pluimpje rook zelfs niet bij veel gas geven uit stilstand met regenereren
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Heel veel rook bij gas geven

Bericht door Odelot »

Ik snap er niets van dat ik dat bij mij nog bijna nooit gezien heb. Eigenlijk pas 2x in 103.000 km... Heb wel een 90 grams uitvoering. Misschien dat dat uitmaakt...
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Kingpin
Junior Stato
Berichten: 375
Lid geworden op: za mei 31, 2014 17:08

Re: Heel veel rook bij gas geven

Bericht door Kingpin »

Ik a eer nu van uit dat sommige garages niet de juiste olie gebruiken, ik ad iervoor 5w40 a3 ultra helix binnen 5 duizend olie gewisseld naar de voor de fiat gespecificeerd olie.
Langejan30
Berichten: 8
Lid geworden op: di jan 24, 2012 12:36

Re: Heel veel rook bij gas geven

Bericht door Langejan30 »

Ik heb gekeken en heb sinds begin dit jaar een nieuw oliefilter erin zitten en ik gebruik Valvoline 5w30 C2, dus dan lijkt het me ook niet bij mij aan de olie te liggen Kingpin.
Het kan wel zo zijn dat ie sinds het nieuwe oliefilter (meer) is gaan roken...
Gebruikersavatar
Kingpin
Junior Stato
Berichten: 375
Lid geworden op: za mei 31, 2014 17:08

Re: Heel veel rook bij gas geven

Bericht door Kingpin »

Het is even gissen natuurlijk , maar ik had er veel last van gewoon gênant eigenlijk.

Maar sinds ik nieuwe luchtfilter, diesel filter, en castrol c2 olie(olie filter niet vernieuwd) er echt verbetering is , het is gewoon weg nu.

Even afwachten of het weg blijft.
Plaats reactie