"bonk" geluid in stuurkolom,rechtsvoor klapperrend

Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: "bonk" geluid in stuurkolom,rechtsvoor klapperrend

Bericht door Odelot »

De problemen met de stuurhuizen die ik gelezen heb zijn volgens mij wel anders dan de zaken die je omschrijft.

Maar de bonk komt echt van binnen de auto dus?
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gerkeee
Nuovo Arrivato
Berichten: 46
Lid geworden op: zo jun 08, 2014 18:47

Re: "bonk" geluid in stuurkolom,rechtsvoor klapperrend

Bericht door Gerkeee »

Ja, de bonk komt echt daadwerkelijk met het sturen. Ik heb de stuurstangen, stuurkogels en fuseekogels gecontroleerd. Deze zijn allemaal goed, ik zit met de handen in het haar.
Gebruikersavatar
Rik
Senior Stato
Berichten: 856
Lid geworden op: za okt 23, 2010 22:33

Re: "bonk" geluid in stuurkolom,rechtsvoor klapperrend

Bericht door Rik »

Gurky, dat is je stuurhuis.
Dit geluid kun je constateren door je voorwielen recht te zetten en tegen je band aan te slaan.
Je moet een klap geven op je band (tekstzijde), waarschijnlijk hoor je een bonk of staal op staal. Dit is je stuurhuis..

Op deze plek moet je slaan, beide zijden van de auto even proberen.
Afbeelding
Gerkeee
Nuovo Arrivato
Berichten: 46
Lid geworden op: zo jun 08, 2014 18:47

Re: "bonk" geluid in stuurkolom,rechtsvoor klapperrend

Bericht door Gerkeee »

Tnx Rik!
economic
Nuovo Arrivato
Berichten: 30
Lid geworden op: wo aug 20, 2014 12:19

Re: "bonk" geluid in stuurkolom,rechtsvoor klapperrend

Bericht door economic »

Rik schreef:Gurky, dat is je stuurhuis.
Dit geluid kun je constateren door je voorwielen recht te zetten en tegen je band aan te slaan.
Je moet een klap geven op je band (tekstzijde), waarschijnlijk hoor je een bonk of staal op staal. Dit is je stuurhuis..

Op deze plek moet je slaan, beide zijden van de auto even proberen.
Afbeelding
GA dit vanavond eens proberen. Heb hier ook een"knakkend" geluid rechts voor. Bij mij mestal bij het afrijden van een drempel.
inmiddels een oud topic, en nu lijk tde klacht ook voor te komen bij mijn EVO van 2010.
geeft niet echt vertrouwen :-(
Gebruikersavatar
Rik
Senior Stato
Berichten: 856
Lid geworden op: za okt 23, 2010 22:33

Re: "bonk" geluid in stuurkolom,rechtsvoor klapperrend

Bericht door Rik »

economic schreef:
Rik schreef:Gurky, dat is je stuurhuis.
Dit geluid kun je constateren door je voorwielen recht te zetten en tegen je band aan te slaan.
Je moet een klap geven op je band (tekstzijde), waarschijnlijk hoor je een bonk of staal op staal. Dit is je stuurhuis..

Op deze plek moet je slaan, beide zijden van de auto even proberen.
Afbeelding
GA dit vanavond eens proberen. Heb hier ook een"knakkend" geluid rechts voor. Bij mij mestal bij het afrijden van een drempel.
inmiddels een oud topic, en nu lijk tde klacht ook voor te komen bij mijn EVO van 2010.
geeft niet echt vertrouwen :-(
Ook dit ken ik, mijn vader, met een splinternieuwe Bravo uit 2014 heeft dit ook!
Bij het afrijden van de drempel hoor je een klokkend geluid maar niet heel hard.
Probleem? Niet gevonden, hij maakt zich er niet druk om (rijdt al 25 jaar fiat en kent het befaamde karakter van deze auto's ondertussen wel haha)

Ik had tot 3x toe het stuurhuis-euvel en kwam er bij de 2e keer achter hoe dit te traceren was.
In je stuurhuis zit een kunststof lager waar je vertanding doorheen gaat, kunststof is een samengesteld materiaal wat de ene keer wat sterker kan zijn dan de andere keer.
Helaas kan door een verlaging je stuurstang onder een hoek gaan staan waardoor je vertanding scheef in de huls komt te zitten en dit slijt ontzettend hard.

Ik heb dit verhaal altijd genegeerd (tot voor kort), er zit wel een vorm van waarheid in..
Gerkeee
Nuovo Arrivato
Berichten: 46
Lid geworden op: zo jun 08, 2014 18:47

Re: "bonk" geluid in stuurkolom,rechtsvoor klapperrend

Bericht door Gerkeee »

Hmm tja. Hij staat nu bij Jelle Talsma te Drachten. We wachten het wel af :).
Plaats reactie